Pälsvård! För dummies

Sonic76

Trådstartare
Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso
Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam.
Men hon var inte så bra skött när hon kom och pälsen i dåligt skick trots kort så dessa tovor driver mig till vansinne.
En sitter i armhålan och går inte att klippa bort. Jag har beställt kam från råd av uppfödaren.
Men nu ska jag ha balsam med. Vad ska jag köpa?
Hon är 11 månader och inte så mycket hanterad så pälsvården tar lite tid.

Tovor i armhåla klipper man alltid,har du en liten nagelsax?
Annar behöver du en stålkam, och inte kamma så man man gör i vanliga fall utan in med spetsen o dra den utåt, kan även funka med saxen

Men hon var inte så bra skött när hon kom och pälsen i dåligt skick trots kort så dessa tovor driver mig till vansinne.
En sitter i armhålan och går inte att klippa bort. Jag har beställt kam från råd av uppfödaren.

Den här fungerar otroligt bra som tovutredare:

https://cdon.se/produkt/iv-san-bernard-schampo-trad-conditioner-1l-durchsichtig-c6631cc7345f4e7b/

Utöver det är regelbundna bad viktigt. En ren päls tovar inte lika lätt som en smutsig.

Trimmade alltid ner tovor I armhålan på äldre blandisen, det går men är knivigt så kanske ta hjälp av en hundfrisör I början.

Förhoppningsvis blir pälsen bättre framöver och jag tycker att kosten kan göra stor skillnad på hundarnas päls. Blandisrn hade dock hopplös päls men även på henne syntes det skillnad i pälsen när de fick bra mat. Oavsett torrfoder så tycker jag inte hundarna sett riktigt så blanka ut i pälsen som när de fått hemmalagad topping till eller färskfoder. Även makan märkte skillnad på pälsarna när jag en längre period inte orkade utan bara gav torrfoder och blötmat som extra gottis. Han är inte den mest uppmärksamma och hade inte på den tiden nån koll på hur hundarna utfodrades.

Tips är att be folk med rasen om tips på hur man lyckas få till pälsen. Vet att många utställningshundar som är långhåriga har olika lösningar för pälsen i form av uppsättningar och annat för att spara på pälsen och det ska vara smidigt till vardags.

Tovor i armhåla klipper man alltid,har du en liten nagelsax?
Annar behöver du en stålkam, och inte kamma så man man gör i vanliga fall utan in med spetsen o dra den utåt, kan även funka med saxen
Ja jag har nagelsax och har beställt en stålkam efter råd från uppfödaren
Tyvärr hade inte djuraffären här det

Jo bada minst en gång i veckan vet jag
Så imorgon är det dags igen
Men har inte haft så bra produkter
Och det är en jäkla djungel
Husse köpte en olja som var fantastiskt bra på bc pojken när vi funderade på att raka honom då vi var så lessa på att plocka tistlar efter besök i fårhagen. Den hjälpte också till med tovor, den var dyr men ganska dryg. Tänker att den kanske hjälper pälsen från att tova sig på din med.
Tror den hette k9 silk shine..

Liknande trådar

Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: MayDay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama