Träning och hälsa del 12

Jag kastade mig iväg till kvällens knäböjspass och var uppvärmd när jag kom dit eftersom jag blev tvungen att springa dit. Kom drygt 10 minuter för sent men coacherna var snälla nog att låta mig vara med ändå, och det enda jag missat var just uppvärmningen. Jag har aldrig kommit för sent förut men nu var det en kollega som bokade in ett möte i sista minuten och sedan var extremt pratsjuk under nämnda möte, så tiden rann iväg alldeles och jag fick försöka byta om samtidigt som jag lyssnade och kom med någon sånär vettig input :p

Ja ja, efter en stressig start blev det ett riktigt trevligt pass och sådana här dagar uppskattar jag lite extra att bara kunna dyka upp, stänga av hjärnan och göra som jag blir tillsagd. Såhär ett par timmar senare har jag dessvärre lite ont i halsen, men jag hoppas att det bara beror på allmän trötthet (även om det verkligen inte vore konstigt om jag blev sjuk nu). Vilar imorgon och hoppas att det inte blir något mer av det! 🤞

Bifogade filer

• Screenshot 2024-11-11 at 20.27.50.webp
    Screenshot 2024-11-11 at 20.27.50.webp
    31,2 KB · Visningar: 19
Tack 🤗 och heja dig med! Nu är jag officiellt förbi 1.5x min kroppsvikt så jakten på 2xkroppsvikt fortsätter. 💪
Åh men då är vi på ungefär samma nivå och kämpar! 💪 Har ett mål för veckan att öka mitt 3RM ytterligare ett par kg för att få till 3 reps på 1,5 ggr kroppsvikt 😄

Jag är imponerad över alla som ens kör hip thrust, jag har gett upp det för det är nästan tråkigare än olika bicepscurls 😅
Haha det är nog min favorit, tycker det är kul att kunna lasta på rätt mycket vikt 😁 gillar dock också curls.. 🤭 hatar dock superset axelpress och flyers 🥵

Ikväll när jag gick från gymmet kände jag mig så jävla stark 😁. Ser mig som svag och blir förvånad när nån jag tycker ser vältränad ut använder lägre vikt än mig till nån övning (jag vet, kan bero på skada etc men alla är ju inte skadade och det händer ofta). Jag tänker direkt att jag måste göra nåt fel, sen filmar jag mig och ser att det ser ju ok ut. Jag tror jag utstrålar "nybörjare" och när jag ser folk som ser så självsäkra ut tänker jag att de är jättestarka.

Marklyft 🤩, där kan man ju också lasta på mycket. Men tycker det är rätt segt att hålla på med stång och viktskivor, hantlar är så smidigt att bara ta rätt vikt.
Marklyft har också varit en favorit, men sista halvåret har jag varit väldigt försiktig, har en benägenhet att få lättare ryggskott när jag lastar på i ganska många övningar.. så det är max 60 kg som gäller just nu.. då blir det inte lika kul!
Ikväll när jag gick från gymmet kände jag mig så jävla stark 😁. Ser mig som svag och blir förvånad när nån jag tycker ser vältränad ut använder lägre vikt än mig till nån övning (jag vet, kan bero på skada etc men alla är ju inte skadade och det händer ofta). Jag tänker direkt att jag måste göra nåt fel, sen filmar jag mig och ser att det ser ju ok ut. Jag tror jag utstrålar "nybörjare" och när jag ser folk som ser så självsäkra ut tänker jag att de är jättestarka.
Jag kan faktiskt reagera på det ibland också, att jag faktiskt är ganska stark i vissa övningar! 💪🏻🥳

Planen för dagen var dubbelpass på gymmet med först styrka (fokus push press) och sedan ett Hyroxpass en timme senare, men det första passet var en sådan genomkörare att jag nöjde mig med det. Den huvudsakliga anledningen till att jag ville köra Hyroxpasset också var att jag inte fått in så mycket flåsträning de senaste två veckorna, men när dagens pass nu innehöll en rejält flåsig avslutning och kroppen kändes rätt mör på alla sätt så bestämde jag mig för att sätta punkt där. Tror inte heller att jag hade haft den mentala styrkan att ta mig igenom ett Hyroxpass i det skicket, och är det något som behövs när det gäller Hyrox så är det mental styrka :p

Ja ja, jag är nöjd med min prestation på det första passet och satte volym-PB i push press med 5x8x32,5 kg. Hade velat köra 35kg egentligen, men eftersom målet var en RPE (Rated Perceived Exertion) på 7-8 lät jag bli eftersom jag nog snarare landat på 8-10 om jag ökat vikten mer :p Utöver detta jobbade vi med pull ups (pronerat grepp) där man skulle pausa 2 sekunder i toppläget, 2 sekunder i mittenläget och ta 2 sekunder på sig att förflytta sig däremellan. Kul övning som passade mig bra! Bänkpress med hantlar, sälrodd med hantlar, pull aparts med gummiband, shoulder flyes och Arnold press blev det också, och så avslutningen med burpee box jumps, kcal på konditionsmaskin och hantelsnatch.

Blir ingen träning i helgen, dels eftersom vi ska iväg och dels eftersom jag behöver prioritera återhämtning efter 3 veckor som varit jäkligt hektiska och tuffa, men jag ser redan fram emot nästa veckas träningsvecka 💪

Fick nyss upp ett minne från Instagram om något jag tydligen skrev där för fem år sedan:

Screenshot 2024-11-15 at 15.16.00.webp

Jag minns fortfarande det där passet och hur fullständigt genomvidrigt det var från början till slut. Vissa dagar saknar jag crossfit mindre än andra :p

Jag är inne på vecka fyra av okt/nov schemat vilket innebär att försöka sätta lite nya pr. Det gick bra! RDL x 10 reps på 65 kg vilket är några kg över kroppsvikt. Legpress är jag över 100 kg nu med 10 reps på 110 kg! Kul!
Imorgon är det marklyft och viktade pull-ups, wish me luck 😁

Just det jag har precis testat en prova på-vecka på ett nytt gym. Det blir byte från Friskis till NW istället. De har öppnat upp en tredje våning med fler skivstänger och en hip thrust maskin och har en abduktionsmaskin vilket jag saknat på Friskis. Så känns kul! 🤩

Har haft en vecka med barn och barnaktiviteter och mycket på jobb, så det har varit kärvt att trycka in någon träning tyvärr. Men dagens barnaktivitet bjöd på nästan 2h fri tid, så i vanlig ordning blev det en lite längre löptur i skogen. Sprang en extra bit eftersom milen till och med gick lite fortare än vanligt, trots att jag kände mig svårt osugen imorse. Det var tungt, men jag orkade till och med hålla i löpningen hela vägen upp för de långa, tunga backarna (som tack och lov kommer ganska tidigt på slingan). Slutade på 1,2 mil och med en skön känsla mentalt!

Sista dagen för Oct/Nov! Fick inte det pb:t jag helst ville ha i mark på 92,5 kg x 3, blev bara x 2 (ändå pb).
Fick till ett par reps-pb iaf som lite plåster på såren, 75 kg x 8 och 70 kg x 10.
Även pb i viktade chins (supinerat grepp). Första gången jag hängde på en 5 kg viktplatta och lyckades med 3 + 3 + 2 reps 👍👍

Imorgon börjar ny cykel för nov/dec, hip thrust- och pressfokus 😊

Efter 2,5mnader utan gymbesök (tydligen?? 😱), så har jag nu lyckats ta mig dit igen!
Igår, så idag kan jag inte röra överkroppen :rofl:

Passade på att boka in mitt PTpass också, ett intropass ingår i gymmedlemskapet men det går visst ut 3dec.
Ska be om fokus på bänkteknik :)
Och kanske squats om vi hinner!

Min vecka har hittills bjudit på ett knäböjspass och ett pass med fokus frivändningar, där det senaste helt klart var det roligaste. Det är verkligen mitt favoritlyft! Det kändes riktigt bra för att inte ha gjort dem på några veckor, det märks att jag fokuserat lite mer på underkroppen i träningen de senaste veckorna 💪 Vilar imorgon och på fredag blir det överkroppspass med fokus push press, ännu ett favoritlyft :)

Äntligen ett litet styrkepass innan vi lämnade jobbet för dagen. Kortlek med kettlebellswingar, liggande benlyft, rumänska mark och stående rodd. Fick byta ut några av rundorna med rodd mot armhävningar, min ländrygg var helt slut 😅

Digital konferens hela dagen, perfekt för en kortare joggingtur på den väl tilltagna lunchen. Blev 5 km i sol och gnistrande, om än tunt lager med snö. Riktigt härligt, men herrejösses vad jag har träningsvärk i rygg och baksida lår sen igår!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 986
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 745
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 976
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 046
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar