Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen kunnat börja återgå till ett någotsånär normalt liv efter influensan, eller om det nu var Covid, jag hade. Jäklar i min lilla låda vilken seg rackare det var, jag kan inte minnas att det någonsin har tagit såhär lång tid att återhämta mig efter sjukdom förr! Imorgon är det två veckor sedan jag blev sjuk och jag låter fortfarande ganska sjuk (lite tjock i bihålorna och hes) samt blir trött, hostar och får huvudvärk lättare än vanligt. Igår lyckades jag dock vara ute och vandra i nästan 3 timmar utan problem vilket kändes som ett stort steg i rätt riktning! Vi tog det väldigt lugnt, valde medvetet en väldigt lätt led och tog betydligt fler pauser än vanligt och det gick riktigt bra. Kroppen har fortfarande lite svårt att anpassa sig till en högre puls och jag blir andfådd ganska lätt, men jag upplever det mest som att det tar tid för den att vänja sig och börja jobba på det sätt som krävs. Det känns liksom tungt under de första 15-20 minuterna som jag går, men sedan blir det lättare igen och under gårdagens tur mådde jag helt som vanligt de sista två timmarna samt hela kvällen efteråt sedan.

Jag har dock stor respekt för den här sortens virus och kommer att ta det fortsatt lugnt i veckan som kommer, jag har ingen brådska någonstans. Tanken är att köra nått pass yoga, nått lätt pass styrka i hemmagymmet och ett lugnt pass simning. Kommer även att lägga in lite jägarvila och liknande övningar för att ge låren och knäna lite extra TLC inför vår skidresa om tre veckor :)
 
Gick mina 500 meter med kryckor idag. Varit lite off mentalt då jag fick reda på något väldigt sorgligt Imorse. Det är dock inget jag vill dela med mig av på forumet. Men en tung sak till att hantera i livet var kanske inte direkt toppen för mitt mentala mående just nu. Men försökt distrahera mig med att svara på lite trådar här idag.
 
Dagens dagens. Kroppen börjar bli lite trött.
Som tur är åker jag också lite mer energikonserverande nu. Dock riktigt bra träningsvärk i lats och triceps som kommit ikapp :D (Skön känsla ändå.)
Minus 21 grader idag var spännande, hela yttre lagret var en isklump. Men jag var rätt varm och go därinne, till sista två åken.

Imorgon har jag bara ett litet möte och det är dessutom kvällsåkning. Kom igen kroppen! Du får vila på onsdag 😅 Nåja. Lite iaf.

IMG_0228.jpeg
 
Tänkte springa intervaller ute idag eftersom det var lämpligt varmt men givetvis hade det snöat inatt. Och därmed inget fäste eftersom kakorna som bilarna trampat fast lossnar i vart tredje steg och däremellan är det två steg fram och ett tillbaka-principen i framkomlighet. Fyfan vilken motivationsdödare... Jag gick hem och tog på mig kängorna och gick istället en timme med hunden. Åkte sedan in till gymmet som äntligen har återgått till vanliga helg-öppettider,och hade öppet nästan heldag. Gjorde några styrkemaskiner överkropp och sedan 6x2 min intervaller på bandet. Har lite svårt för intervaller på band, eftersom det är så mkt knappande, jag fattar inte om eller hur man lägger in ett program :o .... därför tänkte jag att bäst blir att köra längre intervaller = mindre knappande. Man kommer ju upp i hastighet ganska länge innan det ska knappas ner igen. Inget supertungt pass men är nöjd att det blev gjort.
På band är det inte lönt att köra något annat än ståvila om man inte kör väldigt lång vila. Så vid vilan hoppar man av (står bredbent) och hoppar sen på bandet i farten igen. Ska man knappa sig upp och ner blir det inget vettigt av det.
 
Nu har mina gummiband kommit. Nu är problemet att faktiskt använda sagda gummiband. Det finns en miljon ursäkter. Och jag vet att det handlar om 15-20 minuter om dagen. Men jag är trött, eller stel, eller orkar inte, eller...

Hur kommer man igång med ett litet uselt gummiband?
 
Nu har mina gummiband kommit. Nu är problemet att faktiskt använda sagda gummiband. Det finns en miljon ursäkter. Och jag vet att det handlar om 15-20 minuter om dagen. Men jag är trött, eller stel, eller orkar inte, eller...

Hur kommer man igång med ett litet uselt gummiband?
En kompis till mig satt och gjorde lite hand / armövningar under Teams möten. Det tipsen tog jag till mig! Man kan både strecha lite och träna lite…
 
På band är det inte lönt att köra något annat än ståvila om man inte kör väldigt lång vila. Så vid vilan hoppar man av (står bredbent) och hoppar sen på bandet i farten igen. Ska man knappa sig upp och ner blir det inget vettigt av det.

Jag tycker det ser helt livsfarligt ut, att hoppa på bandet i 12,5 utan att flyga in i väggen bakom :o 2 minutersintervaller kändes helt okej ändå, det tog 9 sek att knappa upp bandet från 8 till 11,5 och det blir ju inte så mkt tapp tidsmässigt. Men kortare än 2 min känns inte så värt. Provade ju 1 min härom veckan och det kändes bara drygt.
 
Nu har mina gummiband kommit. Nu är problemet att faktiskt använda sagda gummiband. Det finns en miljon ursäkter. Och jag vet att det handlar om 15-20 minuter om dagen. Men jag är trött, eller stel, eller orkar inte, eller...

Hur kommer man igång med ett litet uselt gummiband?

Jag kör minibands med Sandra Friberg. Det finns korta pass på typ 7 min, 10 min osv. Det kan man göra medan man kokar ägg ;)
 
Tog mig iväg till simhallen, skönt! Mindre kul med alla gamla gubbar som var där dock. Herregud vad de inte kan visa hänsyn till annat folk! :cautious: De kan inte simma flera på samma bana, trots att det är fullt - utan simmar då mitt på även om någon annan försöker simma i samma bana. Gubben i ”min” bana envisades med att crawla (plaska mest) och simma ryggsim med samma plaskande, mitt i banan (de är breda och man får lätt plats i varsin halva utan minsta omak.) och plaskade så att folk två banor bort fick vrida bort huvudet för att inte få stänk i ögonen liksom. Vägrar visa hänsyn till andra.
Dessutom SNYTER de sig i vattnet, eftersom de tydligen anstränger sig så att snoret rinner. Då fräser de helt sonika näsan rakt ut i bassängen. Vidrigt. 🤮

Jaja, fick min kilometer avklarad och kunde gå vidare i livet.
Gjort mina övningar och uppnår stegmål. Fint ändå liksom. 🏅
 
Tog mig iväg till simhallen, skönt! Mindre kul med alla gamla gubbar som var där dock. Herregud vad de inte kan visa hänsyn till annat folk! :cautious: De kan inte simma flera på samma bana, trots att det är fullt - utan simmar då mitt på även om någon annan försöker simma i samma bana. Gubben i ”min” bana envisades med att crawla (plaska mest) och simma ryggsim med samma plaskande, mitt i banan (de är breda och man får lätt plats i varsin halva utan minsta omak.) och plaskade så att folk två banor bort fick vrida bort huvudet för att inte få stänk i ögonen liksom. Vägrar visa hänsyn till andra.
Dessutom SNYTER de sig i vattnet, eftersom de tydligen anstränger sig så att snoret rinner. Då fräser de helt sonika näsan rakt ut i bassängen. Vidrigt. 🤮

Jaja, fick min kilometer avklarad och kunde gå vidare i livet.
Gjort mina övningar och uppnår stegmål. Fint ändå liksom. 🏅

Nu gillar jag ju verligen inte att bada av många orsaker, men just detta äckel är en av dem. Jag tycker det är så snuskigt i allmänna badhus. Folk duschar inte ordentligt (utan badkläder) innan de går i bassängen, jag tänker på vårtor och fotsvamp och äcklas av golvet, det flyter runt plåster som man krockar med i bassängen... ptja... okej då, så var det sist jag badade, men jag misstänker att det inte är nån större skillnad numera av ditt inlägg att se...
 
Nu gillar jag ju verligen inte att bada av många orsaker, men just detta äckel är en av dem. Jag tycker det är så snuskigt i allmänna badhus. Folk duschar inte ordentligt (utan badkläder) innan de går i bassängen, jag tänker på vårtor och fotsvamp och äcklas av golvet, det flyter runt plåster som man krockar med i bassängen... ptja... okej då, så var det sist jag badade, men jag misstänker att det inte är nån större skillnad numera av ditt inlägg att se...
Vanligtvis är det fräscht tycker jag, liksom inga problem per se. Jag är heller inte så brydd av sånt som du nämner som äckligt. 😅
Men ja, gubbar är ju generellt ofräscha i sitt beteende oavsett vad de tar sig för så.. 🤷🏻‍♀️
 
Provar väl i rätt tråd då :p...

10km på crosstrainern idag. Känner tyvärr av min skada så sejfade istället för att springa... tänkte ta en vecka med extra stretch av höftböjaren för att se om det blir bättre. Annars får det bli ny kontakt med fysioterapeuten igen.:meh:
 
Cyklade en tvådagarstur ut på Österlen i Skåne i helgen, helt galet med snö i vissa områden med mängder av knäckta träd, aldrig sett något liknande. Så här såg det ut vid Brösarps backar och vägen(!) till Vantalängans raststuga:

53463775818_f9fa6fac16_o_d.jpg


Startade fredag em, sov i hängmatta ute vid Haväng alldeles intill havet och cyklade hem igen på lördagen, 20 mil på 22 h cykling. De här flerdagarsturerna vintertid är faktiskt roliga, fler borde testa det :)
 
Cyklade en tvådagarstur ut på Österlen i Skåne i helgen, helt galet med snö i vissa områden med mängder av knäckta träd, aldrig sett något liknande. Så här såg det ut vid Brösarps backar och vägen(!) till Vantalängans raststuga:

53463775818_f9fa6fac16_o_d.jpg


Startade fredag em, sov i hängmatta ute vid Haväng alldeles intill havet och cyklade hem igen på lördagen, 20 mil på 22 h cykling. De här flerdagarsturerna vintertid är faktiskt roliga, fler borde testa det :)
Wow, vilken grej! Hur går ett sådant "projekt" till rent praktiskt, du måste ha en massa kläder och utrustning med dig för att klara kylan med allt vad det innebär?
 
Idag ska jag till fysioterapeuten hoppas, hoppas jag får börja med några rehabövningar nu. Är dock rejält snökaos i denna del av landet sp jag hoppas fysion kan ta sig till jobbet. Har iallafall en tid efter lunch vilket kanske gör det troligt.
 
Gårdagen blev en kort vända, -21 igen och trött. Idag blir det kanske helt och hållet vilodag… helt slut i kroppen och lite riv i halsen. Dessutom möjlighet till många fler timmar i backen imorgon och fredag, mer värt att samla energi tills dess tror jag.

Skidorna fortfarande helt magiska. Vart köper man skidor egentligen? Aldrig köpt någon utrustning förut, bara hyrt.
Har ni några tips för att hitta nytt eller begagnat så PMa gärna! Gissar att man inte får länka i tråden.

IMG_0231.jpeg
 
Gårdagen blev en kort vända, -21 igen och trött. Idag blir det kanske helt och hållet vilodag… helt slut i kroppen och lite riv i halsen. Dessutom möjlighet till många fler timmar i backen imorgon och fredag, mer värt att samla energi tills dess tror jag.

Skidorna fortfarande helt magiska. Vart köper man skidor egentligen? Aldrig köpt någon utrustning förut, bara hyrt.
Har ni några tips för att hitta nytt eller begagnat så PMa gärna! Gissar att man inte får länka i tråden.

Visa bifogad fil 137062


Håller inte på med skiåkning själv men en kompis till mig brukar köpa på sportaffärer typ Stadium. Vet att de gånger hon har behövt nya så har hon alltid köpt under våren då många tydligen har skidor på rea för att sälja ut föregående vinters skidor. Vet inte om det även finns specialaffärer men det kanske någon annan i tråden vet.
 
Wow, vilken grej! Hur går ett sådant "projekt" till rent praktiskt, du måste ha en massa kläder och utrustning med dig för att klara kylan med allt vad det innebär?
En varm sovsäck om man sover utomhus är väl i stort det som behövs annars inget särskilt så det är inte så mycket projekt av det utan bara en cykeltur Man blir varm av att röra sig så man skippar rasterna när det är kallt för att inte frysa men det är ju samma om man vandrar eller åka skidor vintertid.

Edit. Dubbdäck glömde jag att nämna, det är guld när det är halt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 653
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp