Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan förhoppningsvis vara så, men jag är inte den som gillar att ta ut mig till max flera dagar i veckan. Jag gillar att hålla mig på en uthärdlig nivå och istället göra fler pass. Endast i intervaller i grupp kan jag ta ut mig riktigt mkt men nu har jag ju inte kunnat vara med på den träningen på ett halvår pga höften. Det är ändå bara en gng i veckan det är löpgrupp.

Sen är träningen en sysselsättning. Jag har för lite att göra och av tristess blir det då hellre att jag går till gymmet än sitter hemma och glor. Känns ändå helt orimligt att man ska lägga på sig rent fett, av att ha den här livsstilen. Att inte utvecklas optimalt, fine, men bli fet?

Jag är egentligen inte den som bör svara eftersom jag inte är kunnig i ämnet mer än från egen erfarenhet men jag tillhör en av dom som inte maxar min träning eller "krämar" ur de sista repen för att få maximal muskeltillväxt. Jag vägrar ha intensiv träningsvärk som hindrar vardagen och tror inte heller att det gynnar träningen. Mina pass snittar 25 minuter och jag tränar drygt 3-4 pass i veckan. Det räcker gott på en "vardaglig" nivå.
 
Satte ett nytt PB i reps igår med marklyft; 100 kg x 10 👏!

IMG_2220.jpeg


Känns så mäktigt att ha lyft ett TON i ett set😁👍!
 
Trots att rehabiliteringen går väldigt långsamt märker jag ändå små framsteg i vardagen. Som att jag kan gå lite utan kryckor hemma, jag kan stå upp tillräckligt länge för att kunna duscha ordentligt utan att få ont, har till och med kunnat laga lite mat i helgen även om jag sitter ner när jag ska hacka något eller liknande mer tidskrävande moment. Jag blir rätt fort trött i huvudet och har svårt att fokusera mer än en timme i taget vilket beror på medicinerna.
 
Jag är egentligen inte den som bör svara eftersom jag inte är kunnig i ämnet mer än från egen erfarenhet men jag tillhör en av dom som inte maxar min träning eller "krämar" ur de sista repen för att få maximal muskeltillväxt. Jag vägrar ha intensiv träningsvärk som hindrar vardagen och tror inte heller att det gynnar träningen. Mina pass snittar 25 minuter och jag tränar drygt 3-4 pass i veckan. Det räcker gott på en "vardaglig" nivå.

Ja så har jag också tänkt. Att det ska duga för en medelålders motionär som vill kunna springa långt och inte vara lönfet. Är väl också lite därför det känns så tröstlöst. Liksom, vad fan ska jag ta mig till? Jag är inte en explosiv träningstyp, jag är mer seg och uthållig. Intervaller gör jag bara för att utvecklas på sikt. Hatar det egentligen, men det har sitt syfte i löpträningen och jag märkte ju att det gav bra effekt och då kändes det motiverande att plåga sig lite en gng i veckan. Men ptja... jag känner mig systematiskt motarbetad av kroppen och ödet helt enkelt. Har nog dåligt karma. Hr inte idats träna idag, och det har varit för kallt för att gå långt. Så jag har legat i soffan och varit förbannad för att inget ändå spelar nån roll.
 
För mig måste det vara kul annars blir det inget och jag hatar att träna, skulle inte palla ett pass i ett gym ens. Men jag gillar att cykla, förra året blev det mer än tvåtusen mil och ännu mer gillar jag egentligen att springa om jag är i tillräckligt bra form. För mig är det världens kick att kunna ta en tur på tjugo-trettio mil och sen komma hem och känna mig utvilad, eller att vakna upp i en del av landet och på kvällen befinna mig i en helt annan del och det enda jag gjort under hela dagen är att kopplat av.

Men träna för tränandets skull det klarar jag inte av.
 
Ja så har jag också tänkt. Att det ska duga för en medelålders motionär som vill kunna springa långt och inte vara lönfet. Är väl också lite därför det känns så tröstlöst. Liksom, vad fan ska jag ta mig till? Jag är inte en explosiv träningstyp, jag är mer seg och uthållig. Intervaller gör jag bara för att utvecklas på sikt. Hatar det egentligen, men det har sitt syfte i löpträningen och jag märkte ju att det gav bra effekt och då kändes det motiverande att plåga sig lite en gng i veckan. Men ptja... jag känner mig systematiskt motarbetad av kroppen och ödet helt enkelt. Har nog dåligt karma. Hr inte idats träna idag, och det har varit för kallt för att gå långt. Så jag har legat i soffan och varit förbannad för att inget ändå spelar nån roll.
Hitta någon fysisk aktivitet du tycker är riktigt kul, för mig i varje fall är det nyckeln. Det måste vara roligt för att det skall fungera i längden, har hört det från flera elitidrottare också som t.ex. ultralöparen Rune Larsson som sa att det bästa träningspasset är det när man kommer tillbaka och knappt kan bärga sig för att få komma ut och springa igen. Det skall vara nöje och njutning - inte en plåga.
 
Ja så har jag också tänkt. Att det ska duga för en medelålders motionär som vill kunna springa långt och inte vara lönfet. Är väl också lite därför det känns så tröstlöst. Liksom, vad fan ska jag ta mig till? Jag är inte en explosiv träningstyp, jag är mer seg och uthållig. Intervaller gör jag bara för att utvecklas på sikt. Hatar det egentligen, men det har sitt syfte i löpträningen och jag märkte ju att det gav bra effekt och då kändes det motiverande att plåga sig lite en gng i veckan. Men ptja... jag känner mig systematiskt motarbetad av kroppen och ödet helt enkelt. Har nog dåligt karma. Hr inte idats träna idag, och det har varit för kallt för att gå långt. Så jag har legat i soffan och varit förbannad för att inget ändå spelar nån roll.

Att vilja springa långt är superbra när du är seg och uthållig men kräver en bra grund i bland annat vila och annan träning. Man behöver inte träna varje dag eller ens varje vecka. Ser jag till egen erfarenhet (återigen allt jag har att gå på) så svarar min kropp ganska fort efter en längre tids vila och levererar mer än om jag tränar dagligen. Men det är en balansgång för veckovila får inte ske för ofta för då känns det som omstart varje gång.

Vilken träning tycker du är rolig? Jag själv gillar inte benpass så där byter jag övningar till de jag tycker är roliga tex bulgariska utfall kan bli hopprep istället och utfall kan bli step up eller box jump. Inte samma muskelgrupp om man ska vara petig men det är fortfarande träning av ben :angel:
 
Jag, den största gymfobikern den här sidan skånegränsen har faktiskt börjat träna hyfsat! Var sjuk större delen av december men börjar nu komma igång igen så smått. Använder en app med träningsprogram (Ownu) och försöker följa så gott det går. Är fortfarande inte helt bekväm på gymmet men blir lite lättare för varje gång. Målet är tre gympass i veckan och att nå stegmålet på 12 000 de flesta dagar. Märker i kroppen att jag blivit försoffad, ont i ryggen, axlarna och allmänt stel.

Målet är att må bättre i kroppen, få tillbaka mitt gamla flås och våga använda tilltänkt viktmaskin även om det står en läskig gymkille bredvid :rofl:
 
Kikar in i tråden igen. Hoppade ur den för typ ett år sedan. Pga väldigt mycket i privatlivet fick träningen stå lite på paus och ske när det blev av. Nu har livet ordnat upp sig igen och träningen börjat bli en rutin igen. För tillfället är det mest längdskidåkning, får passa på när det finns snö, men även lite gym.
 
Jag, den största gymfobikern den här sidan skånegränsen har faktiskt börjat träna hyfsat! Var sjuk större delen av december men börjar nu komma igång igen så smått. Använder en app med träningsprogram (Ownu) och försöker följa så gott det går. Är fortfarande inte helt bekväm på gymmet men blir lite lättare för varje gång. Målet är tre gympass i veckan och att nå stegmålet på 12 000 de flesta dagar. Märker i kroppen att jag blivit försoffad, ont i ryggen, axlarna och allmänt stel.

Målet är att må bättre i kroppen, få tillbaka mitt gamla flås och våga använda tilltänkt viktmaskin även om det står en läskig gymkille bredvid :rofl:

Hurra! Strunta i läskiga gymkillar och kör din grej bara så kommer det gå kanon 💪
 
Slog ihop två pass eftersom jag avskyr benpass, så varann tråkig övning och varann rolig övning. Drygt 30 minuter med många superset-övningar. Brukar sällan träna så många superset-övningar men var tidspressad. Så go känsla i kroppen och flera vilodagar framför mig för jag funderar på vandring till helgen om vädret är på min sida
 
I år har jag av någon anledning blivit en riktig solskenslöpare. Lite oklart varför. Jag har tidigare varit en sådan som gett sig ut i ur och skur. Men nu springer jag på löpbandet så fort vädret inte är bra. Så idag var det 2 v sedan jag sprang ute sist. Men nu hoppas jag på bättre väder/underlag framöver. Idag körde jag förprogrammerade löppass som finns på löpbandet. Varje pass var 30 min och jag körde 2 st backpass och ett fartlekspass. Alla passen hade varierande fart och lutning. Och det var riktigt roligt! Tiden flög iväg vilket jag aldrig varit med om på löpband förut. Jag tycker alltid tiden sniglar sig fram då. Så jag kommer köra fler sådana pass framöver!
 
Hitta någon fysisk aktivitet du tycker är riktigt kul, för mig i varje fall är det nyckeln. Det måste vara roligt för att det skall fungera i längden, har hört det från flera elitidrottare också som t.ex. ultralöparen Rune Larsson som sa att det bästa träningspasset är det när man kommer tillbaka och knappt kan bärga sig för att få komma ut och springa igen. Det skall vara nöje och njutning - inte en plåga.
Att vilja springa långt är superbra när du är seg och uthållig men kräver en bra grund i bland annat vila och annan träning. Man behöver inte träna varje dag eller ens varje vecka. Ser jag till egen erfarenhet (återigen allt jag har att gå på) så svarar min kropp ganska fort efter en längre tids vila och levererar mer än om jag tränar dagligen. Men det är en balansgång för veckovila får inte ske för ofta för då känns det som omstart varje gång.

Vilken träning tycker du är rolig? Jag själv gillar inte benpass så där byter jag övningar till de jag tycker är roliga tex bulgariska utfall kan bli hopprep istället och utfall kan bli step up eller box jump. Inte samma muskelgrupp om man ska vara petig men det är fortfarande träning av ben :angel:

Svarar båda, det är ju samma tema...

Ärligt talat - det är få saker, om ens nånting, som jag tycker är riktigt roligt. Jag kan inte utgå ifrån det, isåfall blir inget gjort. Såna som jag får nöja sig med att man tycker nåt är trivsamt, och för mig är det närmaste i motionsväg att vandra på nya ställen, eller längre löppass i lagom takt. Och inte ens de jag känner som är ultralöpare, tränar enbart löpning. Det håller inte mångas kroppar för. Däremot gäller det att få ihop träningsmängden och att vänja sig vid att vara igång länge, då får man tex alternera mellan löpning, cykling, rullskidor, roddmaskin, spinning... allt kanske inte är lika roligt men målet i sig är roligt och därför ägnar de sig åt det. Och så ser jag på min träning även om jag inte siktar på att springa så långt som riktiga ultralöpare. Om jag lyckas med 45 km vore det stort nog, för jag ser inte att jag kan få ihop träningsmängden för mer. Speciellt inte om det nu är så rövigt som det verkar - att min sjukdom som ger extra lång återhämtningstid rent fysiskt, inte medger så mkt träning som jag mentalt behöver.

Jag har aldrig förstått mig på det där att allting ska vara roligt, livet är tamefan inte roligt. För att vara krass. Jag tänker att det handlar om att hitta en väg för att göra det så trivsamt det går, för i grunden är det bara nåt man är satt hit för att gå igenom. Nån muntergök är jag inte. Jag kan acceptera det, men jag kan inte acceptera att mina sätt att få en dräglig tillvaro alltid ska motarbetas.

För mig är gruppträning som core, booty, gruppstyrka, cirkelträning, spinning etc bara metoder för att genomföra passen, rent praktiskt och det är roligare att köra i grupp. Mentalt är träning ett sätt att frigöra endorfiner, samtidigt som jag inbillar mig att det ger en god fysik. Och för att hålla som löpare, få kondition och uthållighet, så är det bra att träna bålstyrka, ben och kondition (som inte bara får vara löpning eftersom jag inte håller för att springa mer än 2 dagar i veckan men man bör enligt de kunniga jag pratar med ha 3 konditionspass per vecka för att utvecklas). Jag har provat PT på distans men det funkade inte, det blev för generellt och jag höll inte i kroppen för att springa så ofta. Jag tror tyvärr att det är väldigt svårt att hitta en PT som är tillräckligt kunnig inom sködkörtelsjukdomar och träning, som förstår hur man ska lägga upp det för att passa både min fysik och mina personliga mål. Jag vet faktiskt inte hur det ska gå till, då det är tillräckligt svårt att ens hitta en läkare som är kunnig nog för helheten. Det känns uppgivet. Det känns som att om man har min sjukdom så måste man antingen vara en av dem som inte har eller får några svårare symptom, eller så måste man vara en person som är fine med att bara röra sig lågintensivt. Jag är nog den sämsta kombon av allt.
 
I år har jag av någon anledning blivit en riktig solskenslöpare. Lite oklart varför. Jag har tidigare varit en sådan som gett sig ut i ur och skur. Men nu springer jag på löpbandet så fort vädret inte är bra. Så idag var det 2 v sedan jag sprang ute sist. Men nu hoppas jag på bättre väder/underlag framöver. Idag körde jag förprogrammerade löppass som finns på löpbandet. Varje pass var 30 min och jag körde 2 st backpass och ett fartlekspass. Alla passen hade varierande fart och lutning. Och det var riktigt roligt! Tiden flög iväg vilket jag aldrig varit med om på löpband förut. Jag tycker alltid tiden sniglar sig fram då. Så jag kommer köra fler sådana pass framöver!

Jag har blivit likadan. Speciellt denna vinter när det envisas med att vara antingen för kallt (= under -15) eller snöat kopiösa mängder med inget fäste som resultat. Det senare har jag upptäckt att min rehab inte gynnats av.
Ska se om jag lyckas klura ut hur de färdiga programmen på löpbanden ser ut. Ikväll blev det långa intervaller då jag dels inte orkade springa så snabbt men även ville minska knappandet. Blev 2+4+6+4+2 minutersintervall. Helt ok.
 
Har också börjat köra mer och mer löpband, men inte tycker jag det är roligare för det... 😂

Men visst är det skönt att slippa katastrofregn och den eviga blåsten här, åtminstone just nu. Gillar egentligen grispass ute men har känt mig rätt osugen senaste tiden, kanske är det avsaknad av skog som gör att det inte känns lika peppigt just nu.

Idag fick jag ihop 7 km i zon 3 på löpbandet trots sjuk träningsvärk i vaderna sen excentriska tåhäv häromdagen (som jag absolut behöver göra lite oftare). Drog på rejält med Linnex efter duschen och glömde bort att det ju brukar bränna till rejält först nån timme senare. Såatte... Godnatt då 🥲🔥
 
@_Taggis_ Jag köper att det svårt att se träning som nåt roligt, särskilt med dina förutsättningar då lågintensiv träning inte ger samma "kick" av endorfiner som man annars kan få. Tror dock att träning kan vara "roligare" eller "tråkigare". Jag tycker tex att gruppass på gymmet är jättetråkigt (särskilt som jag inte heller kan göra allt pga kroppen). Däremot upptäckte jag att gruppass i form av vatteengympa är roligare och absolut nåt jag skulle kunna tänka mig att göra.
Jag tycker att sitta på motionscykel är rätt trist och föredrar crosstrainern så i början körde jag mest crosstrainer på gymmet, nu varvar jag ibland med motionscykel men det hade varit svårt att komma igång om jag tvingat mig själv till att köra motionscykel i början.
Tänker att om man kör saker man inte tycker är helt pest så får man ju bättre skjuts i träningen.

Nu vet jag inte vilken typ av bodyscan du gjorde och jag har inte intresserat mig supermycket senaste åren men för några år sen (ganska många) så var det inte alla typer av bodyscan som var så precisa och felmarginalen var rätt hög på dem särskilt om man inte gjorde dem under precis samma förutsättningar varje gång. Den som var mest rättvisande då var typ nån vattentank om jag inte minns fel.
Även om resultatet skulle stämma så får man tänka vad resultatet hade blivit om du inte lagt ner tid på träning. Själv är jag i den åldern att man numera förfaller fort om man inte tränar, så jag försöker mest att inte förlora alltför mycket muskelmassa och bygga på den som blivit svag pga min långvariga minisk-skada.
 
Checkade in på gymmet 06:15 imorse och körde ett pass underkropp! Är eventuellt kär i benpress? Ja mkt ska man uppleva :D Nu blir det lång dag/kväll på jobbet men tänkte få in en halvtimmes promenad på lunchen iaf.
Snyggt jobbat! Kan helt klart relatera till romansen, jag kan gå runt och riktigt längta efter vissa styrkeövningar när jag inte är på gymmet :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 642
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp