Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det varit en seg start på året. Problem med hälsenan och vaden, men efter ett par stötvågsbehandlingar och oändligt många tåhävningar av olika sort är jag på G igen. Har kommit igång både med löpningen och styrkan igen. Råkade dessutom klicka hem en startplats i Broloppet innan idag, så om 1,5 år ska jag springa halvmara, har inte gillat att ha mål med träningen innan men nu känns det som om det behövs. Vill springa under 2 timmar vilket känns möjligt men vi får se var det landar.
 
Här har det varit en seg start på året. Problem med hälsenan och vaden, men efter ett par stötvågsbehandlingar och oändligt många tåhävningar av olika sort är jag på G igen. Har kommit igång både med löpningen och styrkan igen. Råkade dessutom klicka hem en startplats i Broloppet innan idag, så om 1,5 år ska jag springa halvmara, har inte gillat att ha mål med träningen innan men nu känns det som om det behövs. Vill springa under 2 timmar vilket känns möjligt men vi får se var det landar.

Tjoho vad roligt! Jag lyckades också knipa en plats! 🥳
 
Jag har lyckats träna regelbundet! Det är stort!! Armbågarna har också blivit bättre sedan jag helt gav upp armhävningar och har nu även fått två övningar att stärka dem med som jag absolut inte får ta i utan bara upprepande just nu för att stärka senorna först.
 
Min rehab går framåt jag har varit två gånger på varmvattenbassäng nu. Träning kan man väl inte direkt kalla det utan övar på att gå utan kryckor och gör några övningar jag fått av fysioterapeut. Sen har jag kunnat träna armarna lite har legat hantlar som man kan ha i vattnet framme. Får göra övningar om jag liksom kan isolera armarna så att de inte påverkar ryggen. Vilket jag märker är lättare i vatten.
 
16 styrkepass i januari och redan två i februari ✌️ Känner hur jag saknat min träning för jag sover bättre, bättre tålamod och lugnare. Ska även börja dansa varje söndag från nästa helg så det ska bli riktigt skönt för jag har aldrig dansat ner än "fuldans på fyllan". Så tyvärr får jag ingen plats med min löpning eftersom jag är hemma runt 17.30 på barnfria veckor och ingen tid att springa på barnveckor. Lite tråkigt för kroppen längtar ut till traillöpning men skoj att få prova på dans 😁
 
Har ni några tips på hur man får upp pulsen rejält på en roddmaskin? Har mest pysslat med löpning men pga skador och sjukdom har jag fått börja leta alternativa konditionsträningsmetoder. En gång i veckan försöker jag köra intervaller som är rejält pulshöjande. När jag springer eller kör crosstrainer vet jag hur jag ska få upp pulsen rejält men är nybörjare på roddmaskin och har inte riktigt lyckats ännu.

Jag har använt roddmaskinen ca en månad och tycker jag börjar få in tekniken hyfsat. Jag kör med ett motstånd på 7-8 men nu när jag börjar laborera med intervaller får jag inte riktigt till det. Höjer jag motståndet minskar ju intensiteten för jag orkar inte dra lika snabbt, pulsen ligger på ca 75-80% av max, behåller jag motståndet men försöker höja intensiteten får jag samma resultat, pulsen går upp men hamnar runt 80% av max. När jag löptränar intervaller kan jag stundtals komma upp i 90% och strax däröver men på roddmaskinen verkar jag inte hitta dit. Har ni några tips?
 
Har ni några tips på hur man får upp pulsen rejält på en roddmaskin? Har mest pysslat med löpning men pga skador och sjukdom har jag fått börja leta alternativa konditionsträningsmetoder. En gång i veckan försöker jag köra intervaller som är rejält pulshöjande. När jag springer eller kör crosstrainer vet jag hur jag ska få upp pulsen rejält men är nybörjare på roddmaskin och har inte riktigt lyckats ännu.

Jag har använt roddmaskinen ca en månad och tycker jag börjar få in tekniken hyfsat. Jag kör med ett motstånd på 7-8 men nu när jag börjar laborera med intervaller får jag inte riktigt till det. Höjer jag motståndet minskar ju intensiteten för jag orkar inte dra lika snabbt, pulsen ligger på ca 75-80% av max, behåller jag motståndet men försöker höja intensiteten får jag samma resultat, pulsen går upp men hamnar runt 80% av max. När jag löptränar intervaller kan jag stundtals komma upp i 90% och strax däröver men på roddmaskinen verkar jag inte hitta dit. Har ni några tips?

Sänk motståndet och öka frekvensen?

Har förvisso inte provat intervaller i rodd, tycker stakmaskinen är ett bättre alternativ för pulsen. Prova en om det finns.
 
Ben är inte en favorit att träna hos mig, så jag är alltid på jakt efter roliga övningar. Just nu är favoriten box jump men min låda är så låg så jag får mer träna på repetitioner än höjd.

Är det någon här inne som vet vad övningen heter som påminner om skidåkning - liknande utfall med hopp men med armar som rör sig omlott med benen dvs höger ben och vänster arm osv ? Vet ni ens vilken jag menar :o
 
Har varit borta i helgen och lånat skidor för skateskidåkning. Detta var verkligen en hit och måste införskaffas! Jag åker ju enbart skidor på längden och då inte i preparerade spår, ser det mer som rekreation och ett alternativ till promenader där det är enklare att ta sig fram på skidor OCH enbart i fint väder. Men detta kändes mkt roligare, och är ju verkligen kanontränng för hela kroppen. Inte lika slitsamt heller som löpning. Kanske kan det vara ett alternativ till vinterlöpning rentav? Ska verkligen forska i detta om det kan vara nåt för mig. Jag hatar ju vinter men bor ju tyvärr där det är vinter större delen av året, så kanske kunde det bli mindre eländigt att stå ut med om man finner nån sorts mening med snön...

I övrigt har veckan varit rätt bra träningsmässigt.

Måndag: Löpning intervaller + ben/rumpa-pass.
Tisdag: core och yoga.
Onsdag: Gruppstyrketräning + spinning.
Fredag: skidåkning.
Lördag: skidåkning.
 
Min enda träning förra veckan bestod av att bära en 48kgs kettlebell från en parkering, in i ett trapphus, uppför en halvtrappa och in i en lägenhet. Ja okej, jag har burit en hel massa annat med men det var defintivt det tyngsta 😅 i övrigt fortfarande lite känningar i halsen och snuva, är duktigt less på det nu.
 
Dagens planerade löprunda ute fick flytta in på bandet pga kräksnö... blev 8 km med en form av pyramid i form av att öka tempot 5 enheter per km upp till 6 km och sedan minska 5 enheter per kilometer de 2 sista. Gjorde passet mkt mer uthärdligt än att bara nöta på i samma.
 
Jag fortsätter träna på med Yoga with Adriene och har även hittat en ny favorit hos Workout with Roxanne som jag började lite med i höstas. :) I dagsläget yogar jag varje dag och kör korta kettlebell-pass 3 gånger i veckan, ca 10-15 minuter långa. I mars tänkte jag byta till de videor som är 20 minuter.

Idag blev det ett 23 minuter långt pass med yoga och 10 minuter upper body kettlebell!
 
IMG20240207165914.jpg

Körde ben, tungt igår. Hängde med på detta cirkelpass idag. Benen hatar mig ännu mer nu 😅
 
Hur fungerar ett sånt pass? gör man båda övningarna vid varje siffra till exempel rodd tungt och burpees to plate eller väljer man den ena? Är aktiv och vila angett i antal repetitioner eller sekunder? Nyfiken :)
3 reps av varje, 32 sekunder aktiv, 15 vila på varje station. De två som står tillsammans gör man direkt efter varandra, mellan varje rad är det en minut vila. Gick det att förstå? 😊
 
Igår var jag tillbaka på gymmet efter ett par dagars frånvaro pga tidsbrist. Så skönt!! Och så skönt det känns idag!

Ett gäng på jobbet har redan börjat tagga inför broloppet nästa år (!) och jag hakade på ett löpprogram för halvmaran, 20 veckor. Egentligen har jag inga problem med att springa den distansen men det är kul att peppa gruppen. Passar också rätt bra tidsmässigt inför årets halvmara jag ska springa i maj. Sprang fyra lugna kilometer häromdagen 🤓
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 625
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 681
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 762
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp