Pleasure-tävling: Vad är rätt klädsel och var köper man det?

Agnes.wistad

Trådstartare
Hej!

Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock uppmuntrat mig att börja tävla på C-nivå och jag ska prova på pleasure. Men jag är helt förvirrad över vad man ska ha på sig!

• Vilka byxor ska man rida i? Kan man rida i "vanliga" ridbyxor (såna jag har från engelsk ridning), eller ska man ha jeans?
  • Vad gäller för överdel – funkar en skjorta eller ska det vara något särskilt?
  • Måste allt matcha? Jag har läst att tydligen behöver allt matcha och vara väldigt mycket bling bling, men stämmer det? För jag har t.ex. boots i naturfärg, men min sadel och mina chaps är bruna – är det ett problem?
  • Hur "snygga" behöver chapsen vara? Jag var och tittade på en tävling där en ryttare som innan har tävlat internationellt och hennes chaps var jättedetaljerade med mönster och fransar. Behöver man tänka på sånt även på den här nivån? Eller hur ser era ut? Och måste man tävla med chaps?
Och sist men inte minst: var köper man all utrustning? Jag behöver tips på bra ställen att hitta kläder och utrustning till både ryttare och häst.

Hoppas att detta blir rätt nu (första gången jag använder mig av denna sortens hjälp). Tacksam för alla råd ni kan ge – det känns som en djungel just nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 523
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Void
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: whattodo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka