Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
I brist på lunch-crossfit blev det ett eget lunchpass på utegymmet istället.

1,5 km löpning i 5:15-tempo för att komma dit och sen körde jag:

• Chins (3 st i varv 1, sedan 2 + 2)
  • Armhävningar på tå (10 st)
  • Step ups (20 st)
  • Fällkniven (12 st)
  • Sit ups med vanlig hastighet på väg upp, men sen höll jag emot så det tog 5 sekunder på väg ner (10 st)
3 varv, ingen vila mellan övningarna men 1 minuts vila mellan varje varv. Skön genomkörare för nästan hela kroppen! :)

@Mineur såhär utifrån sett tycker jag självklart att du ska prova att byta till makens gym istället! Som sagt går det alltid att börja med crossfit igen om du skulle sakna det förfärligt. Men jag förstår identitetsgrejen, har varit lite samma med hästarna för mig (även om jag kanske har börjat igen åtminstone tillfälligt).

Angående oron att tappa i träningseffekt när du kör själv istället - kanske lägga en del av de sparade pengarna på att köra med PT? :) Antingen regelbundet om du känner att du har råd eller periodvis. Gå kurser eller vara med på träningsevent?

Sen tror jag inte att du ska underskatta din träningsvana du har byggt upp under alla år, det kommer ta dig långt. Men du behöver hitta andra sätt att hänga upp din motivation på när det inte finns andra crossfitmänniskor som tränar bredvid dig.

@Mineur såhär utifrån sett tycker jag självklart att du ska prova att byta till makens gym istället! Som sagt går det alltid att börja med crossfit igen om du skulle sakna det förfärligt. Men jag förstår identitetsgrejen, har varit lite samma med hästarna för mig (även om jag kanske har börjat igen åtminstone tillfälligt).

Angående oron att tappa i träningseffekt när du kör själv istället - kanske lägga en del av de sparade pengarna på att köra med PT? :) Antingen regelbundet om du känner att du har råd eller periodvis. Gå kurser eller vara med på träningsevent?

Sen tror jag inte att du ska underskatta din träningsvana du har byggt upp under alla år, det kommer ta dig långt. Men du behöver hitta andra sätt att hänga upp din motivation på när det inte finns andra crossfitmänniskor som tränar bredvid dig.
Väldigt bra idé att kanske fundera på att lägga åtminstone en del av pengarna på annat träningsrelaterat, tack! Bra poäng gällande motivationen också, jag får ta mig en ordentlig funderare där känner jag.
@Mineur

Jag sällar mig till de som tänker att du kan testa? Om du är orolig att bli av med det bättre priset på crossfit-gymmet kanske du kan köra dubbla medlemsskap en månad och känna hur det känns?
Jag tror jag ska börja med att prata med ägarna och fråga om jag helt enkelt kan få frysa mitt medlemskap i typ 3 månader eller något. I och med att det är ett pyttelitet företag och vi känner varann rätt bra vid det här laget bör de kunna vara lite flexibla tänker jag. Det skulle kännas lättare att göra så än att säga upp medlemskapet helt och hållet, även om det kanske slutar i det ändå.

Väldigt bra idé att kanske fundera på att lägga åtminstone en del av pengarna på annat träningsrelaterat, tack! Bra poäng gällande motivationen också, jag får ta mig en ordentlig funderare där känner jag.

Jag tror jag ska börja med att prata med ägarna och fråga om jag helt enkelt kan få frysa mitt medlemskap i typ 3 månader eller något. I och med att det är ett pyttelitet företag och vi känner varann rätt bra vid det här laget bör de kunna vara lite flexibla tänker jag. Det skulle kännas lättare att göra så än att säga upp medlemskapet helt och hållet, även om det kanske slutar i det ändå.

Ja, det är väl ett bra första steg. Man behöver ju inte bryta allt pangbom.

För mig är ett stort problem med att träna själv att jag inte egentligen har så bra koll på hur jag ska lägga upp passen, det verkar du ju visserligen ha men om man behöver lite inspiration så finns det ju massa färdiga WODar som man kan plocka från.

Och om du kan träna med din sambo kanske ni hittar en bra dynamik med att peppa varandra så att man verkligen gör sitt yttersta? :)

Ja, det är väl ett bra första steg. Man behöver ju inte bryta allt pangbom.

För mig är ett stort problem med att träna själv att jag inte egentligen har så bra koll på hur jag ska lägga upp passen, det verkar du ju visserligen ha men om man behöver lite inspiration så finns det ju massa färdiga WODar som man kan plocka från.

Och om du kan träna med din sambo kanske ni hittar en bra dynamik med att peppa varandra så att man verkligen gör sitt yttersta? :)
Ja just det där med att bygga upp pass känner jag att jag har väldigt bra koll och det är dessutom något jag tycker är väldigt roligt, så just den biten tror jag inte blir något problem. Finns ju som du säger massor av inspiration på nätet också :)

Och ja, det känns definitivt lockande att träna mer med sambon. Nu är han förvisso inte särskilt förtjust i crossfit-liknande träning utan mer inne på klassisk styrketräning samt simning, men jag får ju sällskap till gymmet i alla fall och kan haka på honom när det passar. Tänkte också att han skulle få lära mig att simma lite mer ordentligt, alltså som träningsform.

Ja just det där med att bygga upp pass känner jag att jag har väldigt bra koll och det är dessutom något jag tycker är väldigt roligt, så just den biten tror jag inte blir något problem. Finns ju som du säger massor av inspiration på nätet också :)

Och ja, det känns definitivt lockande att träna mer med sambon. Nu är han förvisso inte särskilt förtjust i crossfit-liknande träning utan mer inne på klassisk styrketräning samt simning, men jag får ju sällskap till gymmet i alla fall och kan haka på honom när det passar. Tänkte också att han skulle få lära mig att simma lite mer ordentligt, alltså som träningsform.

Nu har du redan fått flera väldigt bra svar och jag kan bara lägga till att det låter (mellan raderna) som att du vet vad du vill egentligen. Jag har kört crossfitliknande träning tidigare och kan känna igen självbilden man får utav det. Nu tränar jag på Friskis och älskar flexibiliteten! Är egentligen i bättre form nu än vad jag var när jag tränade på crossfitgymmet eftersom jag kan träna oftare och lägga upp passen som jag vill utifrån dagsform, lägga in rehabpass osv. Att göra egna pass är kul och jag upplever att jag kan jobba på mina svagheter i större utsträckning. Jag tror du skulle ha glädje av att våga prova. :)

Jag har varit ifrån träning i två veckor pga seg förkylning följt av nattjobbsvecka. Igår sprang jag en sväng och fick till 4 km i rätt ok tempo (för att vara jag) trots att jag hade gått av nattjour samma morgon, säkert pga pigga ben som vilat sig i form. 😅

Idag gymmet, som jag längtat!!!

Har tillslut satt upp mina mål för kommande 3 veckor. Det blev långt, men slänger in dem här 😅

Overhead press:
3x10x20kg
4x5x25kg

Bench press:
4x6x35kg

Squat:
3x10x60kg
4x5x65kg

Deadlift:
3x10x90kg

Hip thrust:
3x10x80kg

Seated row:
3x10x54kg

Lat pulldown:
3x10x41kg

Bubblare:
Chin up x 4
Pull up x 1

Funderar också på att köpa ett par löparskor. Eller ja, löp och löp, men tänkte kanske jogga lite?

Har aldrig gjort det, annat än till bussen 😂
Räcker det att börja med ett par ganska basic, billiga skor? Lär inte direkt komma över 5km och risken är överhängande att det INTE är min grej att springa. Men det vore ju kul att prova!

Eller måste man ha värstingskor och koll på pronation och annat kul redan från början?

Funderar också på att köpa ett par löparskor. Eller ja, löp och löp, men tänkte kanske jogga lite?

Räcker det att börja med ett par ganska basic, billiga skor? Lär inte direkt komma över 5km och risken är överhängande att det INTE är min grej att springa. Men det vore ju kul att prova!

Eller måste man ha värstingskor och koll på pronation och annat kul redan från början?

Jag beställer bara random :o tar de jag tycker ser sköna ut och beskrivs som lätta, har funkat i flera år!
Var och provade ut skor för flera år sen, fick såna problem med vaderna att jag inte kunde fortsätta springa 😂

Veckans tredje pass ✅ så nöjd, älskar att jag har kommit tillbaka till träningen på riktigt :love:

Idag underkroppsfokus, först en styrkedel med marklyft 5x8 reps.

Sen metcon, 5 varv utan vila av:

Thrusters 12 reps
Marklyft 8 reps
Utfall med kettlebell i rackposition 12 reps
Hopprep 80 st

Jobbigt 🥵😅 Hopprep var riktigt länge sen så det tog ett par varv innan jag kom in i det. Klarade som mest 50 i rad, väldigt nöjd med det! Fick träna knip under tiden också haha :laugh:

Skönt lallpass idag, legat som en slapp bacon i soffan sen morgonpromenaden så behövde komma ut.
Varierat underlag, elljusspår, skogsstigar (min favorit), asfalt, träspång och järngaller, kul!

Längsta passet med skorna hittills och dom känns skitbra 🙌
IMG_20220716_154448.webp

Jag brukade köpa billiga som kändes ok, har haft som mål att klara springa 3 km så inget fantastiskt på något sätt. Tredje paret jag köpte blev starten på åtta månader lång benhinneinflammation :( provade sen ut hos Stadium och köpte när de hade rabatt men landade ju ändå på strax över 1000:-. Nu har jag ganska många skadeproblem att ta hänsyn till, har man inte det så är det kanske inte lika noga.

Jag köpte på Intersport eller team Sportia och fick hjälp att prova ut några som passade mig. De var inte skitdyra, kanske 1500? Jag rekomenderar det! Tråkigt att köpa skor som visar sig att inte fungera efter ett tag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 790
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 051
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar