Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kört träning tre dagar denna veckan. Ligger nu stabilt på 20 kilo på skivstången i knäböj, bänkpress (ligger på bräda), marklyft och en övning till med skivstång som jag inte vet namnet på men är bra för ryggen (har galet dåligt koll men har iallafall kollat upp tekniken för dem) . Sen 12,5 kilo på skivstångscurl och en övning pressa skivstången upp ovanför huvudet så långt som möjligt har säkert också något tjusigt namn.

Kör sex kilo på medicinbollen med några olika övningar bl.a. wallball och en för sneda magmuskler. 5 kilos vikt för situps och så kondition. Kör åtta intervaller på varje set, en intervall med skivstång, en intervall med kondition o.s.v. och har på tabatamusik. Så brukar jag köra 9-10 såna rundor gånger 8 totalt på hela mitt pass.

Tack för svar @Lightzone ska kika på den. Är ju lite peppande att kunna följa sina resultat över tid. :)

Nästa vecka är planeringen

Måndag promenad p.g.a. av att jag körde ett stenhårt 90-minuterspass idag där jag verkligen pressade mig själv
Tisdag ridning privatlektion
Onsdag träning gymmet
Torsdag Vila då jag ska på bio den dagen, kommer inte hinna träna
Fredag träning gymmet
Lördag och söndag ridkurs där jag rider två pass om dagen.

Löppass med vovven på 7,5k. Gick rätt tungt.. Lite som ett gammalt bergatroll:meh::cautious:
Snart dags för halvmara igen (20/8) och jag ligger efter med träningen tyvärr, men det är bara att titta framåt och öka nu sista veckorna innan det är dags.

Tror inte distansen blir nåt problem, nu har jag ju kört en halvmara så jag vet vad som krävs. Ska lägga in så jag får till mellan 3-5 träningspass/v fram till start precis som sist.
Ska även satsa på att droppa mina sista 3-4 sega ”gravidkilon” nu inför denna halvmaran eftersom det sliter på kroppen framför allt min höft och fibro och allt vad det är att va för tung, så nu ska jag köra mitt eget kostprogram som jag använder till klienterna på jobbet för det vet jag fungerar och jag behöver inte försaka allt som är mummigt i livet för att det ska hända grejer.

Heja heja!

Min vecka blev inte riktigt som planerat, framförallt pga problem med axeln igen men också att jag behövde en sovmorgon igår.

Fick ihop det här:
Måndag - crossfit
Tisdag - crossfit, uteritt
Onsdag - crossfit
Torsdag - crossfit, hoppträning
Fredag - uteritt
Lördag - vila
Söndag - yoga, uteritt

Min vecka blev inte riktigt som planerat, framförallt pga problem med axeln igen men också att jag behövde en sovmorgon igår.

Fick ihop det här:
Måndag - crossfit
Onsdag - crossfit
Fredag - uteritt
Lördag - vila
Söndag - yoga, uteritt

Det där ser ju ut som en asgrym vecka, iallafall i mina ögon 😊

Jag vet inte riktigt vad som händer, men nytt PB idag igen, jag försöker inte ens?! Idag kändes det tungt i ben, kropp och andning plus jättevarmt.
Men kul iallafall :D
Screenshot_20220711-152651_Connect.webp

Har börjat bli pirrig inför löppassen, lite som innan isvak, en slags nervositetskänsla. Just för att man aldrig vet hur det kommer gå, kommer jag ha en bra eller dålig dag.

Veckans planering:

Måndag: crossfit, markarbete
Tisdag: crossfit, uteritt?
Onsdag: crossfit, dressyr
Torsdag: crossfit, dressyrträning
Fredag: crossfit
Lördag: ridning, löpning?
Söndag: ridning

Nu blir det vila tisdag och eventuellt onsdag, ska och göra fransarna och brynen idag! Förhoppningsvis kan jag träna på onsdagskväll, måste dubbelkolla.

Dagens crossfit var en liten påminnelse att jag fortfarande inte alltid är så stark som jag tror 🤣

Huvudblocket var en 18 min AMRAP:
12 deadlifts
9 power cleans
6 front squat
30 sekunder vila

Målet var att göra sju varv.

Jag tänkte att jag är ju stark i marklyft och rätt stabil i mina cleans, så även om front squats är svagt så tänkte jag att jag idag kanske ändå var nivå 5 för första gången. Skilde 5 kg ner till nivå 4 så hur stor skillnad kan det göra egentligen…

Större skillnad än jag trodde, fick inse efter ett varv att jag på den tyngden inte skulle orka 18 min 🙈 så körde första varvet på nivå 5, de andra 6 varven + 6 deadlifts gjorde jag på nivå 4.

Fick ihop det här:
Måndag - crossfit
Onsdag - crossfit
Fredag - uteritt
Lördag - vila
Söndag - yoga, uteritt
Jag säger som Pepp, den där veckan hade jag varit urnöjd med! Samtidigt vet jag hur frustrerande det är när det är skador/sjukdom som står i vägen för träning :down:
Jag vet inte riktigt vad som händer, men nytt PB idag igen, jag försöker inte ens?! Idag kändes det tungt i ben, kropp och andning plus jättevarmt.
Men kul iallafall :D
Visa bifogad fil 95007

Har börjat bli pirrig inför löppassen, lite som innan isvak, en slags nervositetskänsla. Just för att man aldrig vet hur det kommer gå, kommer jag ha en bra eller dålig dag.
Grymt jobbat! Jag blir också nervös inför träning ganska ofta, tror att det beror på en blandning av prestationsångest (tyvärr) och allmänt höga adrenalinnivåer. Det är ganska jobbigt tycker jag, så jag försöker jobba bort det så mycket som möjligt.
Dagens crossfit var en liten påminnelse att jag fortfarande inte alltid är så stark som jag tror 🤣

Huvudblocket var en 18 min AMRAP:
12 deadlifts
9 power cleans
6 front squat
30 sekunder vila

Målet var att göra sju varv.

Jag tänkte att jag är ju stark i marklyft och rätt stabil i mina cleans, så även om front squats är svagt så tänkte jag att jag idag kanske ändå var nivå 5 för första gången. Skilde 5 kg ner till nivå 4 så hur stor skillnad kan det göra egentligen…

Större skillnad än jag trodde, fick inse efter ett varv att jag på den tyngden inte skulle orka 18 min 🙈 så körde första varvet på nivå 5, de andra 6 varven + 6 deadlifts gjorde jag på nivå 4.
Men vad härligt ändå att du hade självförtroendet att ändå testa nivå 5! Oftast är det ju det mentala som sätter stopp, åtminstone för mig, så det är härligt när man väl lyckas övervinna hjärnan :)

Förra veckan landade på 4 pass vilket jag är väldigt nöjd med. Inga superpass något av dem, men jag nådde mitt mål både vad gäller antal steg och intensiva minuter och det är trots allt det som är mitt huvudsakliga fokus varje vecka :)

Idag känner jag mig rätt sliten efter en aktiv helg med massor av frisk luft och rörelse men desto mindre sömn, så idag blir det en välförtjänt vilodag. Planen för resten av veckan är sedan:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportcykling + ridning (2x dressyrpass).
Onsdag: 2 km promenad + ridning (uteritt)
Torsdag: 3 km promenad, annars vila.
Fredag: 3 km transportcykling + crossfit
Lördag-söndag: Beror lite på. Antingen åker vi iväg och vandrar & tältar nånstans precis som förra helgen, eller så stannar vi hemma och i så fall blir det nog en kort löprunda och/eller ett pass styrka i hemmagymmet.

Förra veckan landade på 3 styrkepass, denna vecka siktar jag på 4. Men det beror helt på väder, jobb och barn. Förut tex när jag kom hem från jobbet så var vi ute en stund där vi bla kastade frisbee och spelade volleyboll :love:

Började ett kost- och träningsprogrammet för 2 veckor sen och jösses vilken skillnad trots att jag inte äter samma kost de har tänkt sig. Jag var i min starkaste form innan jag fick fjärde barnet i oktober 2021, och nu ska den formen tillbaka 💪

Jag säger som Pepp, den där veckan hade jag varit urnöjd med! Samtidigt vet jag hur frustrerande det är när det är skador/sjukdom som står i vägen för träning :down:

Men vad härligt ändå att du hade självförtroendet att ändå testa nivå 5! Oftast är det ju det mentala som sätter stopp, åtminstone för mig, så det är härligt när man väl lyckas övervinna hjärnan :)

Ja, och jag är lite bitter mest för att jag enligt sjukgymnasten aldrig kommer bli av med det :( men vi får se, jag hade aldrig drömt om att mina knän skulle palla såhär mycket belastning någonsin igen heller så än har jag inte tappat hoppet ;)

Det kändes riktigt kul! Skit samma att det inte höll så långt, jag blev mest peppad att klara det nästa gång det kommer liknande WOD 😁 Men imorgon är det tema pull ups, kommer inte vara lika full av självförtroende då gissar jag.

Löppass med ”halvmarakompisen” idag. Sprang 9k i värmen (har varit närmare 30° här men svalnade av ikväll) idag gick det mycket lättare och va riktigt skönt löppass i 5.40 tempo, kunde springa och prata hela vägen och hade en riktigt rolig löptur med ca 70% asfaltlöpning.
Imorgon blir det troligtvis ett spinningpass.

Igår gjorde jag gymmets WOD på egen hand, men jag var så dålig på negativa pull ups att jag gjorde en rage quit en bit in i passet 🙈

Idag var det pulsigt, en av mina svagheter. Hade dessutom mycket krampkänningar i vaderna, som om det inte är nog med allt annat som krånglar…

Block 1:
10 varv av:
6 box push ups
10 body builders
36 single unders

så idag backade jag ner till nivå 3, dels för att det på nivå 4 var ring dips vilket jag inte vågade utsätta axeln för och förmodligen inte kan ändå och för att det var double unders vilket heller inte kan. Än i alla fall.

Block 2 var styrka och rörelse för axlarna, passade perfekt för mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
738
· Visningar
21 790
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 994
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 980
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 050
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar