Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså nej, så fort det står ben på schemat så slarvar jag med tekniken :cautious: Hur gör man det roligt att träna ben, med enbart kroppsvikt? 20 minuter blev det nyss. Brukar snitta 40 minuter när det är överkropp för jag tycker att dom övningarna är roligare:o
Haha jag är också tvärtom, precis som @YaHilweh. 😅 När det är överkropp stressar och slarvar jag igenom passat. Är också ”dålig” och svag. Ben är mycket roligare. 😁
 
Det blev nästan ett långpass i lördags. Knät började kännas trött snarare än gjorde ont efter 1t 10min, men bestämde mig då för att avbryta. Det roliga är att jag stretchade innan jag började jogga hemåt, och efter stretchen kände jag exakt ingenting :cautious: Men men, better safe than sorry. Kan nog säga att knät är tillbaka nu i alla fall :up:

I söndags blev det bodypump, drog ner lite på vikterna när vi körde ben. Better safe than sorry igen. Fokuserade på teknik i stället. Drog på mer vikt på alla andra delar (rygg, mage, biceps, triceps, och axlar). Mina axlar känns helt massakrerade i dag :D nästa gång kanske jag drar ner lite på just axlarna. Verkar som att jag är vansinnigt svag i dem, klarade inte ens hälften av repsen :meh:
 
Tänkte försöka hålla träning till måndag, onsdag, fredag. Dock känner jag mig inte gym-redo efter förra veckans förkylning så planerar ett par kilometers promenad efter jobbet istället. Tror det är vettigt att lyssna på kroppen och inte pressa för mycket, men ändå röra på mig :)
 
@Mineur Har du tips på någon rolig Wod? Material som finns att tillgå är skivstång med bänk och hantlar. Dock är det låg takhöjd så devils press (som jag gillar) är inte att rekommendera, vi har redan hål i innertaket efter förra gången :o
 
Det blev nästan ett långpass i lördags. Knät började kännas trött snarare än gjorde ont efter 1t 10min, men bestämde mig då för att avbryta. Det roliga är att jag stretchade innan jag började jogga hemåt, och efter stretchen kände jag exakt ingenting :cautious: Men men, better safe than sorry. Kan nog säga att knät är tillbaka nu i alla fall :up:

I söndags blev det bodypump, drog ner lite på vikterna när vi körde ben. Better safe than sorry igen. Fokuserade på teknik i stället. Drog på mer vikt på alla andra delar (rygg, mage, biceps, triceps, och axlar). Mina axlar känns helt massakrerade i dag :D nästa gång kanske jag drar ner lite på just axlarna. Verkar som att jag är vansinnigt svag i dem, klarade inte ens hälften av repsen :meh:
Åh, tycker axlar är så jävla svårt, och tar slut SÅ FORT 🥲

Men också sjukt kul, svår ekvation haha.
 
@Mineur Har du tips på någon rolig Wod? Material som finns att tillgå är skivstång med bänk och hantlar. Dock är det låg takhöjd så devils press (som jag gillar) är inte att rekommendera, vi har redan hål i innertaket efter förra gången :o
Haha, skrattade gott åt den sista meningen där!

Det här passet missade jag förra måndagen p.g.a vaccination men jag tycker det ser kul ut och tänkte köra det själv nån gång!

Part 1, 4 rounds:
25 lunges
25 front squats
25 good mornings
25 deadlifts

Subtract 5 reps each round, meaning that you'll do 25 reps of each in round 1, 20 reps of each in round 2, etc. Start with a very light weight and increase the weight every round. Rest 60s between each round.

Part 2, 8 minute EMOM:

3 lunges
3 front squats
3 good mornings
3 deadlifts
5 burpees over bar

Inte helt säker på vad tanken är med vikten i EMOM, men jag gissar att de vill att man ska köra den med den tyngre vikten som man jobbat sig upp till under del 1.

OBS! Jag tar inget ansvar för den smärta som detta kommer att orsaka och kan heller icke hållas ansvarig för att du eventuellt inte kommer att kunna gå imorgon :angel:

Vill du ha något lite mer light så körde vi häromveckan en 12 min AMRAP med 9 marklyft, 6 burpees och 3 frivändningar. Superflåsigt men kul! Målet var 7-10 rundor. I vårt fall gjorde vi denna som avslutning efter att ha jobbat med tunga frivändningar, men den kan ju vara avslutning till vilket pass som helst egentligen.
 
Haha, skrattade gott åt den sista meningen där!

Det här passet missade jag förra måndagen p.g.a vaccination men jag tycker det ser kul ut och tänkte köra det själv nån gång!

Part 1, 4 rounds:
25 lunges
25 front squats
25 good mornings
25 deadlifts

Subtract 5 reps each round, meaning that you'll do 25 reps of each in round 1, 20 reps of each in round 2, etc. Start with a very light weight and increase the weight every round. Rest 60s between each round.

Part 2, 8 minute EMOM:

3 lunges
3 front squats
3 good mornings
3 deadlifts
5 burpees over bar

Inte helt säker på vad tanken är med vikten i EMOM, men jag gissar att de vill att man ska köra den med den tyngre vikten som man jobbat sig upp till under del 1.

OBS! Jag tar inget ansvar för den smärta som detta kommer att orsaka och kan heller icke hållas ansvarig för att du eventuellt inte kommer att kunna gå imorgon :angel:

Vill du ha något lite mer light så körde vi häromveckan en 12 min AMRAP med 9 marklyft, 6 burpees och 3 frivändningar. Superflåsigt men kul! Målet var 7-10 rundor. I vårt fall gjorde vi denna som avslutning efter att ha jobbat med tunga frivändningar, men den kan ju vara avslutning till vilket pass som helst egentligen.
Åh, det lät som ett kul pass. Tack.
Skulle oxå tro att man ska jobba sig upp under första delen och börja ganska lätt.
När det är 3-5 brukar de hos oss vilja att man maxar 🙈 det vet jag inte om vi har vikter till 🤔 får kolla upp vad vi har. Tack igen!

Och ja, det är på riktigt hål i taket 😬
 
Fått klartecken idag av sjukgymnasten att återgå till annan träning vid sidan av rehabprogrammet 🥳 såklart under förutsättning att det inte gör ont då.

Så nu har jag bokat crossfit imorgon och på torsdag, får säkert göra fler anpassningar än vanligt men ändå roligt att börja köra igång igen!
 
Blev inte så mycket till träning, men jag fick ändå ihop 2h sovtid i lilltjejens säng :bag::D:banghead:
Jag vet ju att energin är noll om man lyckas somna, men bättre lycka nästa gång.
I morgon är det pass igen, idag avlöser möten varandra hela dagen och gubben är borta ikväll.

Men jag har gått på kostschema ett tag, jämförde mått och vikt idag.
16 veckor sedan 75.8kg och totalt 683cm
Idag 66.7kg och totalt 583.5cm

Planerad kost och crossfit 2-4 pass/vecka. Samt dagliga promenader till hunden och på sin höjd 1 löprunda/vecka. Idag har jag magrutor :D:D Lite sjukt, vart har de vart hela mitt liv!
 
Blev inte så mycket till träning, men jag fick ändå ihop 2h sovtid i lilltjejens säng :bag::D:banghead:
Jag vet ju att energin är noll om man lyckas somna, men bättre lycka nästa gång.
I morgon är det pass igen, idag avlöser möten varandra hela dagen och gubben är borta ikväll.

Men jag har gått på kostschema ett tag, jämförde mått och vikt idag.
16 veckor sedan 75.8kg och totalt 683cm
Idag 66.7kg och totalt 583.5cm

Planerad kost och crossfit 2-4 pass/vecka. Samt dagliga promenader till hunden och på sin höjd 1 löprunda/vecka. Idag har jag magrutor :D:D Lite sjukt, vart har de vart hela mitt liv!
Imponerande! Vad är det för kostschema om man får vara nyfiken?
 
Taggar träning imorgon efter vilodag igår och ridning idag!
Marklyft väntar :D

Funderar på att lägga om deadlifts/squats/bench till 4set x ~6reps istället för att satsa på 3set x 10reps med allt...
Kanske samma med OHP? Vill ju gärna gå tyngre. Särskilt squats blir jag så hjärtklappning av att det svartnar för ögonen på 9-10 ibland, känns ovärt 😅

Borde ju inte bli sämre resultat än 3x10 tänker jag? 🤔
 
Taggar träning imorgon efter vilodag igår och ridning idag!
Marklyft väntar :D

Funderar på att lägga om deadlifts/squats/bench till 4set x ~6reps istället för att satsa på 3set x 10reps med allt...
Kanske samma med OHP? Vill ju gärna gå tyngre. Särskilt squats blir jag så hjärtklappning av att det svartnar för ögonen på 9-10 ibland, känns ovärt 😅

Borde ju inte bli sämre resultat än 3x10 tänker jag? 🤔
Jag är ett stort fan av färre reps med mer vikt, samt den effekt det ger, så kör på säger jag!

Låter dock som att du kanske eventuellt behöver öva lite på andningsteknik ifall 9-10 squats har den effekten på dig? :p
 
Taggar träning imorgon efter vilodag igår och ridning idag!
Marklyft väntar :D

Funderar på att lägga om deadlifts/squats/bench till 4set x ~6reps istället för att satsa på 3set x 10reps med allt...
Kanske samma med OHP? Vill ju gärna gå tyngre. Särskilt squats blir jag så hjärtklappning av att det svartnar för ögonen på 9-10 ibland, känns ovärt 😅

Borde ju inte bli sämre resultat än 3x10 tänker jag? 🤔
Jag känner som @Mineur jag gillar färre reps och mer vikt. På passen vi gör alternerar vi mycket, för det handlar mycket om du vill ha stora eller uthålliga muskler.

Man behöver heller inte göra 10 reps i ett bräde. Stanna upp och andas, speciellt om det är tungt. När jag maxar kör jag som mest 6 reps. men går ned på 80% av vikten när det är fler reps.
Andas är viktigt :P
 
Anpassningar var det ja, dagens crossfit bjöd på ganska mycket jag inte kunde/vågade göra men det positiva är att det mesta av min rehab är klart för idag.

Men så mycket man tappar på två månader. Orkade typ ingenting i db pressarna trots bara 7 kg hantlar.
Du får trösta dig med att det brukar gå ganska snabbt att bygga upp styrkan igen efter ett så pass "kort" uppehåll (men jag förstår att det inte känns kort för dig såklart), samt att det i vissa fall säkert har nästan lika mycket med muskelkontakt som med faktisk styrka att göra. :)
Jag ser bara hur folk går runt och "lyfter på hatten" och önskar folk god morgon ^^ Kommer nog aldrig riktigt förstå, hålla koll på, och veta vad alla dessa namn innebär :p
Jamen alltså man blir ju lite full i skratt emellanåt när man ser vilka löjliga namn de hittar på! Just good mornings går faktiskt ut på att man liksom "bugar" med en skivstång på axlarna, så inte jättelångt ifrån din gissning faktiskt :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 674
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 765
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp