Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första veckan avklarad och det kändes bra! Knipträning varje dag, 6 promenader, 1 mammamage, 1 dans och godis varannan dag = 3ggr. :)
Grymt! Jag saknar mina promenader så extremt mycket, går inte när jag har dottern hemma. Jullov har sammanfallit med att maken jobbar jättemycket (skiftjobb) så har typ gått EN promenad på tio dagar :crazy:
 
Mina styrkepass har jag i alla fall gjort så det är jag nöjd med :) Klar med fyra första foundations-veckorna och går nu på resterande tolv veckor av programmet.
 
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.
Jag tipsar om att börja med en sak. Tex jag gjorde warrior 1, 2 och 3. Tror jag började med 2 först faktiskt och körde med olika tränare på youtube hur de förklarade dessa och tog de jag grillade hur de pratade och förklarade.

Sedan när jag hade warroirs och fått loss så jag iallafall kunde öppna kylskåpet så la jag till en sak till. Så jag blev OK på en innan jag la till. Detta gjorde också att jag kanske körde samma varje dag men endast 5-10 min vilket gjorde det blev gjort också.

Efter detta gick jag på lektioner live och då kunde jag ta till mig det samt kunde känna mig OK med mig själv.
 
Grymt! Jag saknar mina promenader så extremt mycket, går inte när jag har dottern hemma. Jullov har sammanfallit med att maken jobbar jättemycket (skiftjobb) så har typ gått EN promenad på tio dagar :crazy:

Ja, promenader går inte när stora barnet är hemma utan det får tajmas in och denna veckan lyckades jag bra då jag kunnat gå ut när mannen slutat jobbet och att mina föräldrar har underhållit storasyster nu när mannen jobbade helg.
 
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.
Yoga with Adrienne på youtube! Finns såklart även andra men jag gillar henne. Varje januari kör hon en 30dagarsutmaning men det finns också mängder med tidigare videos (och teknisk genomgång av positioner).
Jag gillade inte heller yoga öht när jag testade gruppträning på gym men älskar det numera hemma.
 
Kört styrka, överkropp imorse. Inga dubbelpass denna vecka :sleep:

Känner mig rätt urlakad. Gick inte dåligt men hade inget alls att ta av. Har iofs kört hårt och sovit dåligt i 1-2 veckor, så inte alls konstigt att reserverna inte finns just nu...

Ska vara snäll mot kroppen och vara nöjd även om repsen sjunker nu i några dagar :)
 
Ja, promenader går inte när stora barnet är hemma utan det får tajmas in och denna veckan lyckades jag bra då jag kunnat gå ut när mannen slutat jobbet och att mina föräldrar har underhållit storasyster nu när mannen jobbade helg.
Skönt ändå att höra att det inte bara är jag :p Blir knäpp av att röra mig så lite men det borde gå bättre nu i veckan :)
 
Haha det var inte underkroppspass utan mer överkropp. Satte två barn framför tvn med tvspel och lillasyster i babysitter, och lyckades träna 35 minuter innan lillasyster gav upp :up: Hade tre övningar kvar men jag är så nöjd med så lång träningstid eftersom jag är själv hemma med alla 4 idag. Visserligen sköter sig tonåringen sig själv som tur är :laugh:

Men jag vet inte om jag kan kalla det för kroppsprogram eftersom var chin i två varianter och hängande rodd. Hur gör man det utan redskap liksom? Nu har jag redskap till det men ändå.
 
Förra veckan landade på 4 träningspass, 306 intensiva minuter och i genomsnitt 8410 steg per dag. Det är jag nöjd med!

I skrivande stund är jag precis nyvaccinerad (tredje dosen) så idag blir det ingen träning. Får se hur jag känner mig imorgon. Cykelturen till och från vaccinstället genererade i alla fall 30 intensiva minuter eftersom jag hade bråttom och dessutom cyklade vilse, alltid något! :laugh:
 
Jag lyssnade på senaste avsnittet av Träningspodden medan jag städade idag och blev inspirerad att sätta upp lite konkreta mål för träningsåret 2022. Jag hoppas ju att det här ska bli det första "riktiga" träningsåret på två år, med tanke på att stora delar av både 2020 och 2021 gick åt pipsvängen p.g.a Covid, så jag känner mig nog lite ovanligt peppad av den anledningen.

Mål:
  1. 150 träningspass före nyår. Här tänker jag räkna in allt som får mig att svettas och flåsa under en längre period - alltså även tuffare ridpass samt vandringsturer upp och ner för berg.
  2. 3 pull ups i rad före 30 juni. Jag har klarat 3 st på rad flera gånger förut och var till och med uppe på 4 ett tag, men behöver nu bygga upp den styrkan på nytt eftersom det är väldigt mycket av en färskvara.
  3. Kroppsvikt i frivändning (nuvarande PB är kroppsvikt -8 kg).
  4. Hålla det genomsnittliga antalet intensiva minuter (som räknas när jag gör någon slags pulshöjande aktivitet i minst 10 minuter) på pulsklockan över 150 per vecka. Jag brukar ligga runt 2-300 nånstans, men vissa veckor blir sämre än andra. Det här uppnår jag genom en kombination av träning och vardagsmotion, och poängen här är att främst att jag ska ha en morot för att hålla i vardagsmotionen även om jag sällan har anledning att förflytta mig särskilt långt (p.g.a hemmakontor, livsstil osv).
  5. Fortsätta vara uppmärksam på hur nacke & rygg känns och göra övningarna från fysion både förebyggande och vid behov.
  6. Fortsätta kämpa emot kroppsångest och självhat genom att fokusera på hur kroppen känns och vad den kan göra istället för hur den råkar se ut just dag x, y eller z.
  7. Uppnå en känsla av att jag är i mitt livs bästa form när jag gifter mig den 18 juni. Jag fattar att det här kanske låter lite motsägelsefullt med tanke på punkt 6, men det är just med tanke på den punkten som jag formulerat målet som jag gjort. Det handlar inte om att uppnå en särskild vikt eller storlek, utan hela grejen är att jag ska känna mig stark och lite allmänt oövervinnerlig sådär :D
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.
+ @Unafraid
Jag tycker det är en bra inkörsport att köra rörlighetspass istället för yoga. Det finns jättemånga bra pass på YT. Rörlighetspassen är i mitt tycke mkt enklare och kräver inte instruktör för att bli rätt. Så de är ett bra sätt att få upp smidigheten först.
 
+ @Unafraid
Jag tycker det är en bra inkörsport att köra rörlighetspass istället för yoga. Det finns jättemånga bra pass på YT. Rörlighetspassen är i mitt tycke mkt enklare och kräver inte instruktör för att bli rätt. Så de är ett bra sätt att få upp smidigheten först.
Sorry @Mineur det råkade visst komma med ett citat från dig också (låg kvar eftersom jag igår påbörjade ett svar till dig som aldrig blev skickat).
 
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.

Jag har också testat och kände mig som ett jäkligt långsamt kylskåp, så jag följer de tips du får :rofl:

Jag har alltid tänkt att jag nog skulle gilla yoga men när jag testat har det aldrig funkat, har då testat på gym. Ingen som egentligen förklarat hur ställningarna ska vara och inte en chans att hinna få koll på andningen. Och jag fick ont i handlederna av nedåtgående hunden. Det enda som passat mig var yinyoga, för där håller man ställningarna så länge att jag hinner hitta rätt.

För ett år sedan började jag yinyoga på ett nytt ställe som också har ashtangayoga. I ashtanga gör man alltid samma ställningar i samma ordning. Och trots att det är en tuff form av yoga går det att anpassa, så även jag som var helt otränad och med 20 kg övervikt kunde hänga med. Har då haft bra och uppmuntrande instruktörer, som peppade mig att testa. Och nu efter ett halvår kan jag utan problem hänga med på det lättaste passet och ska prova nästa steg. Kan lägga till att i början var jag så svag i handlederna att jag bara kunde stå två-tre andetag i nedåtgående hunden i taget. Man ska stå fem. Nu kan jag stå fem andetag i alla åtta solhälsningarna som ingår. Det går faktiskt att träna upp, det trodde jag knappt.

Så mitt tips är att inte gå på gruppträning på gym utan hitta något lite mindre ställe som är inriktat på yoga och gå en grundkurs. Då ser du om det passar dig och du får hjälp att göra rätt från början.
 
Senast ändrad:
Här blir det ett basic-pass i eftermiddag. Fick just okej att va med på lunch-pass trots att jag är på Lia (Praktik). Så blir nog ett lunch-pass i morgon! Har lite panik för träningen denna vecka annars. Men nu löste det sig!
 
Har haft ont i knät tre dagar nu. Pappa tror belastning/överansträngning, jag tror att jag är odödlig och då kan man inte få sådana skador. :angel: men jag har varit duktig och inte tränat, bara promenerat lite.

I dag känns det mycket lite i knät och mer i ljumske och framsida lår. Så bestämde mig för att det är okej att rida lektion :p
 
Har haft ont i knät tre dagar nu. Pappa tror belastning/överansträngning, jag tror att jag är odödlig och då kan man inte få sådana skador. :angel: men jag har varit duktig och inte tränat, bara promenerat lite.

I dag känns det mycket lite i knät och mer i ljumske och framsida lår. Så bestämde mig för att det är okej att rida lektion :p
Like på att det känns bättre! Överbelastning i knä är dock riktigt tråkigt att dras med så ta vila ifrån knäansträngning med lite marginal. Det finns så mkt annan träning man kan göra istället (som ridning!). Jag hade bekymmer med mitt knä under hela hösten och trodde aldrig att jag skulle bli av med det. Men tillslut så…
 
Jag har sprungit 11 km idag med ”grön puls” dvs på väldigt skön nivå. Men för att pulsen skulle hålla sig låg var jag tvungen att då och då lägga in några gångsteg. Men jösses så kallt det blev när man inte kunde springa sig varm och flåsig! Jag trodde jag skulle frysa ihjäl om händer och rumpa innan jag var hemma! Väl hemma rörde jag snabbt ihop en stor kopp varm, underbar choklad och efter det körde jag ett stretching/rörlighetspass. Så härligt! Nu ska jag dock till stallet och mocka efter tre hästar. Inte riktigt lika underbart… 😂
 
Like på att det känns bättre! Överbelastning i knä är dock riktigt tråkigt att dras med så ta vila ifrån knäansträngning med lite marginal. Det finns så mkt annan träning man kan göra istället (som ridning!). Jag hade bekymmer med mitt knä under hela hösten och trodde aldrig att jag skulle bli av med det. Men tillslut så…
Japp ska ta det lugnt tills det ordnat upp sig :up: tänker att om det känns dåligt I lättridningen (tror inte det, det är inte I det läget det gör ont i knät) får jag väl sitta ner eller bara plocka bort stigbyglarna :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 653
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp