Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kroppen känns riktigt bra och är på god väg tillbaka efter en tuff graviditet. Så from idag fick jag på ett program via styrkelabbet som mest fokuserar på kroppsövningar. Först ut var som det kändes en oändlig historia med armhävningar i olika varianter. Trodde inte att de kunde varieras så mycket, och för att inte tala om namnen som tex kobraarmhävning, pikearmhävning och nedåtlutande armhävning :rofl:

Kroppen svarade bra trots att jag skalade av lite här och där då jag gick för hårt ut i superset mellan armhävningar på knä och uppåtlutande armhävningar. Får se hur det känns imorgon när jag är själv hemma med 4 barn. Känner mig lite osmart som tränar ett nytt program när mannen ska jobba mån- tors på första gången på flera månader :laugh::o
 
Har du möjlighet att se passen innan?
Hos oss får de inte vet vad passet innehåller fören man är på plats. Vilket för mig är en vinst iof :p

Men så jäkla kul med ett pass!
Hos oss publiceras passen kvällen innan, men jag har aktivt valt att inte ha appen som ger möjlighet att se. Är rädd att jag börjar välja bort sånt som är svårt eller jobbigt, är jag där så är jag där och får bara köra på.

De första veckorna däremot hade jag en kompis som berättade lite vad som skulle komma och skickade videos på en del grejer så jag skulle vara mentalt förberedd.
 
Det jag vet innan är hur grunden för passen är:

Måndagar är det ett vanligt pass, oftast ganska hårda efter en ledig helg.
Tisdagar är alltid OLY (varierar mellan front och backsquat samt lunges)
Onsdagar är alltid Strenght
Torsdagar är alltid långa EMOM, vilket gör att man ofta kan träna på det man är dålig på och som inte kommer så ofta så som HSPU, Repklättring etc.
Fredagar är alltid Teampass
Lördagar är Metconpass
Söndagar är Teampass

Jag känner mig fortfarande som nybörjade då vissa övningar är rena grekiskan. Men coacherna där jag går är grymma och förklarar och visar alltid alla övningar och olika skalningar inför var del (uppvärmning, del 1 och del 2). Sedan har jag lärt mig vilka coacher som har värstingpassen och vilka som inte har det. :p

Men som du säger, det är svårare att planera samtidigt som det för mig funkar att inte veta. För då hade jag undvikt de pass som är tråkiga. De tråkiga passen är oftast de pass där jag är sämst :p
Ah okej, men då har ni någon slags hum om vad för sorts pass det blir i alla fall. Det verkar ju som en ganska bra medelväg! Och ja, en ordentlig teknikgenomgång i början av varje pass är ovärderligt. Det slipper vi aldrig undan, oavsett hur erfarna passdeltagarna är!
Hos oss publiceras passen kvällen innan, men jag har aktivt valt att inte ha appen som ger möjlighet att se. Är rädd att jag börjar välja bort sånt som är svårt eller jobbigt, är jag där så är jag där och får bara köra på.

De första veckorna däremot hade jag en kompis som berättade lite vad som skulle komma och skickade videos på en del grejer så jag skulle vara mentalt förberedd.
+ @YaHilweh Jag förstår lite det här tänket att inte vilja/få se passen för att det finns risk för att man undviker det man inte är bra på. Om jag minns rätt så brukade de ha det så på stället där jag tränar, men strax före att jag började ändrade de så att man kunde se passen i förväg ändå.

Jag tycker nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna faktiskt, men det vill ju förstås till att man är ärlig med sig själv och har förmågan att inse att man ibland behöver tvinga iväg sig på pass även om de ser svåra/läskiga/jobbiga ut. Min uppfattning är att de flesta som dras till crossfit är personer som gillar att utmana sig själva och är bra på det, så jag har nog alltid tänkt att det inte är något jätteproblem liksom. Men visst, jag ska villigt erkänna att jag ibland undvikit pass eftersom jag i förväg kunnat se att de innehåller saker som inte funkat för mig just den dagen (antingen mentalt eller fysiskt). Likaså har jag ibland undvikit pass som sett för lugna ut och där jag känt att jag kunnat använda tiden bättre med träning i egen regi (detta händer dock extremt sällan :p).
 
Jag lyssnade på senaste avsnittet av Träningspodden medan jag städade idag och blev inspirerad att sätta upp lite konkreta mål för träningsåret 2022. Jag hoppas ju att det här ska bli det första "riktiga" träningsåret på två år, med tanke på att stora delar av både 2020 och 2021 gick åt pipsvängen p.g.a Covid, så jag känner mig nog lite ovanligt peppad av den anledningen.

Mål:
  1. 150 träningspass före nyår. Här tänker jag räkna in allt som får mig att svettas och flåsa under en längre period - alltså även tuffare ridpass samt vandringsturer upp och ner för berg.
  2. 3 pull ups i rad före 30 juni. Jag har klarat 3 st på rad flera gånger förut och var till och med uppe på 4 ett tag, men behöver nu bygga upp den styrkan på nytt eftersom det är väldigt mycket av en färskvara.
  3. Kroppsvikt i frivändning (nuvarande PB är kroppsvikt -8 kg).
  4. Hålla det genomsnittliga antalet intensiva minuter (som räknas när jag gör någon slags pulshöjande aktivitet i minst 10 minuter) på pulsklockan över 150 per vecka. Jag brukar ligga runt 2-300 nånstans, men vissa veckor blir sämre än andra. Det här uppnår jag genom en kombination av träning och vardagsmotion, och poängen här är att främst att jag ska ha en morot för att hålla i vardagsmotionen även om jag sällan har anledning att förflytta mig särskilt långt (p.g.a hemmakontor, livsstil osv).
  5. Fortsätta vara uppmärksam på hur nacke & rygg känns och göra övningarna från fysion både förebyggande och vid behov.
  6. Fortsätta kämpa emot kroppsångest och självhat genom att fokusera på hur kroppen känns och vad den kan göra istället för hur den råkar se ut just dag x, y eller z.
  7. Uppnå en känsla av att jag är i mitt livs bästa form när jag gifter mig den 18 juni. Jag fattar att det här kanske låter lite motsägelsefullt med tanke på punkt 6, men det är just med tanke på den punkten som jag formulerat målet som jag gjort. Det handlar inte om att uppnå en särskild vikt eller storlek, utan hela grejen är att jag ska känna mig stark och lite allmänt oövervinnerlig sådär :D
 
Ah okej, men då har ni någon slags hum om vad för sorts pass det blir i alla fall. Det verkar ju som en ganska bra medelväg! Och ja, en ordentlig teknikgenomgång i början av varje pass är ovärderligt. Det slipper vi aldrig undan, oavsett hur erfarna passdeltagarna är!

+ @YaHilweh Jag förstår lite det här tänket att inte vilja/få se passen för att det finns risk för att man undviker det man inte är bra på. Om jag minns rätt så brukade de ha det så på stället där jag tränar, men strax före att jag började ändrade de så att man kunde se passen i förväg ändå.

Jag tycker nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna faktiskt, men det vill ju förstås till att man är ärlig med sig själv och har förmågan att inse att man ibland behöver tvinga iväg sig på pass även om de ser svåra/läskiga/jobbiga ut. Min uppfattning är att de flesta som dras till crossfit är personer som gillar att utmana sig själva och är bra på det, så jag har nog alltid tänkt att det inte är något jätteproblem liksom. Men visst, jag ska villigt erkänna att jag ibland undvikit pass eftersom jag i förväg kunnat se att de innehåller saker som inte funkat för mig just den dagen (antingen mentalt eller fysiskt). Likaså har jag ibland undvikit pass som sett för lugna ut och där jag känt att jag kunnat använda tiden bättre med träning i egen regi (detta händer dock extremt sällan :p).

Jag håller egentligen med, är nog mest självförtroendet som sviker fortfarande.
 
Ah okej, men då har ni någon slags hum om vad för sorts pass det blir i alla fall. Det verkar ju som en ganska bra medelväg! Och ja, en ordentlig teknikgenomgång i början av varje pass är ovärderligt. Det slipper vi aldrig undan, oavsett hur erfarna passdeltagarna är!

+ @YaHilweh Jag förstår lite det här tänket att inte vilja/få se passen för att det finns risk för att man undviker det man inte är bra på. Om jag minns rätt så brukade de ha det så på stället där jag tränar, men strax före att jag började ändrade de så att man kunde se passen i förväg ändå.

Jag tycker nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna faktiskt, men det vill ju förstås till att man är ärlig med sig själv och har förmågan att inse att man ibland behöver tvinga iväg sig på pass även om de ser svåra/läskiga/jobbiga ut. Min uppfattning är att de flesta som dras till crossfit är personer som gillar att utmana sig själva och är bra på det, så jag har nog alltid tänkt att det inte är något jätteproblem liksom. Men visst, jag ska villigt erkänna att jag ibland undvikit pass eftersom jag i förväg kunnat se att de innehåller saker som inte funkat för mig just den dagen (antingen mentalt eller fysiskt). Likaså har jag ibland undvikit pass som sett för lugna ut och där jag känt att jag kunnat använda tiden bättre med träning i egen regi (detta händer dock extremt sällan :p).
De första 10v när jag tränade i samband med min praktik då fick jag alltid veta vad et var innan. Då jag blev anmäld på pass i min handledares namn. Men då hade jag aldrig vågat avstå ändå. De 10v gjorde att jag fick grepp om de vanligaste övningarna samt lärde känna både passdeltagare och coacher. Vilket gör att jag idag inte är det minsta rädd för att fråga.

Dock avsydde jag löpningen första tiden, speciellt när man kommer dit och det visar sig att det är:
800m löpning 50 Wallball,
800m löpning 40 wallball,
800m löpning 30 wallball....
ner till 0 wallball.

De passen avskyr jag, både för att jag avskyr wallball och för att löpning inte är mitt starka kort, även om det går allt bättre för var vecka som går. Men ett sådant pass hade jag undvikt om jag vetat passet innan.
 
De första 10v när jag tränade i samband med min praktik då fick jag alltid veta vad et var innan. Då jag blev anmäld på pass i min handledares namn. Men då hade jag aldrig vågat avstå ändå. De 10v gjorde att jag fick grepp om de vanligaste övningarna samt lärde känna både passdeltagare och coacher. Vilket gör att jag idag inte är det minsta rädd för att fråga.

Dock avsydde jag löpningen första tiden, speciellt när man kommer dit och det visar sig att det är:
800m löpning 50 Wallball,
800m löpning 40 wallball,
800m löpning 30 wallball....
ner till 0 wallball.

De passen avskyr jag, både för att jag avskyr wallball och för att löpning inte är mitt starka kort, även om det går allt bättre för var vecka som går. Men ett sådant pass hade jag undvikt om jag vetat passet innan.
Haha, jag hade också avstått det. Kan inte göra någon av de övningarna med mina knän 🙄
 
Har sprungit mycket på is/asfalt senaste tiden och som den hästmänniska man är så ska man ju variera underlaget. 😅 Sprang i snön i skogen idag och herregud vad jobbigt det var. Slet verkligen med det mentala, snubbligt och tungt. Blir väldigt ihopsjunken och tänker bara på hur trött jag är. Men så kommer det en bra låt i hörlurarna och allt känns helt plötsligt väldigt mycket enklare.
Det är superjobbigt att springa i snö eftersom man inte får samma fjongeffekt på mjukt underlag som man får på hårt. Då känns det tungt både fysiskt och mentalt. Så du är inte ensam att känna så. Men det blir bättre med tiden. Och visst är det häftigt hur mkt hjälp man kan få av musiken?! Jag har också många ggr slitit som sjutton och det har känts riktigt pissigt och så plötsligt går man igång på en ny låt och då känns allting plötsligt såå mkt lättare!
 
Det är superjobbigt att springa i snö eftersom man inte får samma fjongeffekt på mjukt underlag som man får på hårt. Då känns det tungt både fysiskt och mentalt. Så du är inte ensam att känna så. Men det blir bättre med tiden. Och visst är det häftigt hur mkt hjälp man kan få av musiken?! Jag har också många ggr slitit som sjutton och det har känts riktigt pissigt och så plötsligt går man igång på en ny låt och då känns allting plötsligt såå mkt lättare!
”Skönt” att höra att det blir bättre med tiden. Får tugga på helt enkelt.
Ja men verkligen sjukt häftigt och också väldigt märkligt. Från att jag var påväg att sluta springa och börja gå till att få helt ny energi och fjong i steget!
 
De första 10v när jag tränade i samband med min praktik då fick jag alltid veta vad et var innan. Då jag blev anmäld på pass i min handledares namn. Men då hade jag aldrig vågat avstå ändå. De 10v gjorde att jag fick grepp om de vanligaste övningarna samt lärde känna både passdeltagare och coacher. Vilket gör att jag idag inte är det minsta rädd för att fråga.

Dock avsydde jag löpningen första tiden, speciellt när man kommer dit och det visar sig att det är:
800m löpning 50 Wallball,
800m löpning 40 wallball,
800m löpning 30 wallball....
ner till 0 wallball.

De passen avskyr jag, både för att jag avskyr wallball och för att löpning inte är mitt starka kort, även om det går allt bättre för var vecka som går. Men ett sådant pass hade jag undvikt om jag vetat passet innan.
Vad är wallball? :)
 
Jag har haft en fantastiskt bra träningsvecka! Jag ska springa backlopp om ett par veckor och har därför skruvat upp träningen lite. Jag har kört 5 löppass varav ett backpass, 4 enkla styrkepass (bara kroppsvikt) och ett pass på crosstrainern. Har dessutom blivit lite nyförälskad i styrketräning som nog främst beror på att jag gått ner på en väldigt basic nivå för att kunna hitta lite glädje i det igen. Ser fram emot nästa vecka!
 
De första 10v när jag tränade i samband med min praktik då fick jag alltid veta vad et var innan. Då jag blev anmäld på pass i min handledares namn. Men då hade jag aldrig vågat avstå ändå. De 10v gjorde att jag fick grepp om de vanligaste övningarna samt lärde känna både passdeltagare och coacher. Vilket gör att jag idag inte är det minsta rädd för att fråga.

Dock avsydde jag löpningen första tiden, speciellt när man kommer dit och det visar sig att det är:
800m löpning 50 Wallball,
800m löpning 40 wallball,
800m löpning 30 wallball....
ner till 0 wallball.

De passen avskyr jag, både för att jag avskyr wallball och för att löpning inte är mitt starka kort, även om det går allt bättre för var vecka som går. Men ett sådant pass hade jag undvikt om jag vetat passet innan.
Åh, jag älskar wallballs! Samtidigt som jag hatar dem väldigt mycket... Det där ser ut som ett typiskt sådant där kräkpass som jag hade gått till "för att det ser kul ut" och sedan ångrat mig bittert :wtf:
 
Jag har haft en fantastiskt bra träningsvecka! Jag ska springa backlopp om ett par veckor och har därför skruvat upp träningen lite. Jag har kört 5 löppass varav ett backpass, 4 enkla styrkepass (bara kroppsvikt) och ett pass på crosstrainern. Har dessutom blivit lite nyförälskad i styrketräning som nog främst beror på att jag gått ner på en väldigt basic nivå för att kunna hitta lite glädje i det igen. Ser fram emot nästa vecka!
Åh vad härligt med en massa glädje och pepp! :love:
 
Åh, jag älskar wallballs! Samtidigt som jag hatar dem väldigt mycket... Det där ser ut som ett typiskt sådant där kräkpass som jag hade gått till "för att det ser kul ut" och sedan ångrat mig bittert :wtf:
Haha. Jag är iof likadan, men detta var verkligen ett kräkpass. Jag gillar de med mer gymnastik i, för där märker jag hur mycket jag utvecklas.

En av mina favoritövningar är dock devilspress 🙈
 
Den här veckan summerar ett pass längdskidor, ett springpass, ett styrkepass och daglig yoga. Plus ett gäng promenader och lite simning idag.

Planen nästa vecka är att fortsätta med yoga (och promenader). Springa imorgon, ridning torsdag, styrka lördag.
 
Japp, rätt osmart att köra nytt program med många armhävningar dagen före mannen ska jobba 4 dagar :rofl:. Axlarna säger nej nej så fort jag försöker lyfta dom för högt. Så jag tänker inte gå lika hårt ut sen på underkropps-passet. Funderar lite på om jag kan lyckas få till det runt 9-10 tiden, då bör alla de 3 små barnen vara mätta, påklädda och hyfsat glada.
 
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.
 
Sjukt impad av er som kör yoga, det är något jag hade velat göra/lära mig. Tips på hur man ska börja när ens smidighet går att likställa med ett kylskåp?
Jag har testat något pass på gym tidigare, men då kände jag mig mest töntig. Det var inte alls min grej, så jag tror det är något jag behöver göra hemma i min ensamhet. För det är något jag skulle vilja lära mig.
Jag har också testat och kände mig som ett jäkligt långsamt kylskåp, så jag följer de tips du får :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 655
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 606
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp