Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag sitter och peppar för årets första crossfitpass, vilket även blir det första på 6 veckor. Jag är faktiskt lite nervös! :o Det ser ut att vara ett rejält flåsigt pass med en massa burpees och grejer. Målet är mest bara att överleva och att vara schysst mot mig själv, återkommer med statusrapport senare!

Har du möjlighet att se passen innan?
Hos oss får de inte vet vad passet innehåller fören man är på plats. Vilket för mig är en vinst iof :p

Men så jäkla kul med ett pass!
 
Om jag just har googlat "how to breathe during burpees"? Jajemen! :laugh: Jag blev dock inte så mycket klokare, tyvärr.

Hursomhelst, passet var precis lika jobbigt som jag hade befarat - och sen lite till. Fy utav renaste helskotta vad jag kämpade, det gick liksom inte att andas någonstans och svetten rann och musklerna skrek och händerna fick skavsår och lungorna gjorde ont och hjärnan skrek och och och... Jaja, nu är plåstret avrivet i alla fall, med råge! Passet såg ut som följer:

Del 1: Uppvärmning med rörlighetsövningar + 10 knäböj med hantlar + 5 armhävningar + 10 jumping jacks. 3 varv.

Del 2: I par skulle vi hjälpas åt att göra:
  • 40 kalorier på valfri konditionsmaskin (jag valde cykel)
  • 30 burpees
  • 20 power cleans med hantlar
Del 2 pågick nonstop i 25 minuter och under den tiden skulle man hinna göra 4-6 rundor. Jag och min partner hann med 4 rundor + 40 kalorier + 30 burpees, det är jag faktiskt sjukt nöjd med! Jag kände redan halvvägs genom runda ett att det här kommer aldrig att gå, jag kommer att bryta halvvägs, men med fantastisk pepp från mina fina träningskompisar lyckades jag ta mig i mål!

Nu sitter jag nyduschad med en proteinsmoothie i näven och känner mig ungefär som någon som gjort 75 burpees, 100 kalorier på cykel och 40 frivändningar i ett fasligt tempo :D Ska fika med en kompis i eftermiddag men annars blir det inte många knop gjort resten av dagen!

Grymt jobbat!
Man klarar ofta mycket mer än man tror med en teamkompis!
Men jag förstår inte fascinationen av burpees i den här sporten. Alltså de varieras i en oändlighet och alla är lika kräkjobbiga! Varför kom någon ens på den övningen?!
 
Jag började träna för drygt ett år sen för att jag fick några ryggskott om året, det blev värre efter jag sålde hästarna. Och är mycket bättre nu när jag tränar! Så för lite muskler och att jag glömmer använda dom när jag lyfter grejer. Jag har tränat med PT hela perioden för att hitta bra övningar, vissa gör jag inte alls och jag försöker göra de flesta övningar väldigt långsamt så tekniken är 100%. Jag tror att jag skulle tycka crossfit var kul men det är helt fel upplägg för min klena rygg :p

Både ja och nej, jag tycker crossfit är ett bra upplägg då du kan skala de övningar man inte klarar pga skador, eller rent av inte kan/har styrka till. Vilket gör att man kan gå babysteps fram och göra allt på sin nivå :) Dock är rygg aldrig kul att ha ont i och något man ska vara mycket försiktig med, man har bara en rygg.

Jag började med crossfit med en fot som var totalt utdömd och tid var bokat för operation. Kunde inte gå 2km utan att bli soffliggande resten av dagen. Gjorde ett sista träningsförsök och plötsligt funkar det.
 
Ja det spelar ju in också såklart om man har något sånt med sig i bakhuvudet. Kanske kan du köra lite rodd vid sidan av och inte under pass?

Jag har historiskt haft problem med knäna vid cykling, och jag verkar ha för dålig koordination för att vara bra på airbike 🙈
+1 jag får verkligen inte till tekniken på Air bike. Är döende efter 12 kalorier och upplever efter andra - tredje rundan som att mina lårmuskler är typ 10cm långa, vilket sedan kan sitta i hela dagen om jag inte stretchar ordentligt efter. Vilket jag i vanliga fall inte gör annars.
 
+1 jag får verkligen inte till tekniken på Air bike. Är döende efter 12 kalorier och upplever efter andra - tredje rundan som att mina lårmuskler är typ 10cm långa, vilket sedan kan sitta i hela dagen om jag inte stretchar ordentligt efter. Vilket jag i vanliga fall inte gör annars.
Skönt att inte vara ensam! Har känt mig lite halvdum som inte får till det, så svårt borde det inte vara.
 
Skönt att inte vara ensam! Har känt mig lite halvdum som inte får till det, så svårt borde det inte vara.

Jag tänker oxå att så svårt kan det väl inte vara. Men tydligen gör jag något fel och det känns som att ingen riktigt kan förklara rätt/fel teknik på just airbiken.
 
Jodå, dansa gick:bump: Kände av höften ett par gånger men inget farligt, fick skippa några av de mer avancerade stegen. Tror jag fokuserar på spinning och styrka nästa vecka, så får vi se om en vecka igen. Men jag är försiktigt hoppfull.
 
Lyckas man skjuta på träningen (utöver snöskottning) hela dan blir det kvällsträning!

Styrkepass, 2 varv (10 rep i varje):
Utfall
Armhävningar
Höftlyft
Skalbagge (mage)
Rodd m resårband
Triceps
Squats m upphopp
Axelflyes

Sen dagens yogapass. Inte riktigt lust men välbehövligt mentalt efter dagen.

Behöver köpa hantlar för övrigt.
 
Ja det spelar ju in också såklart om man har något sånt med sig i bakhuvudet. Kanske kan du köra lite rodd vid sidan av och inte under pass?

Jag har historiskt haft problem med knäna vid cykling, och jag verkar ha för dålig koordination för att vara bra på airbike 🙈
Ja, kanske det! Tror dock att jag ska sätta upp som mål att välja rodd som konditionsmaskin under ett faktiskt pass också, det kan nog vara nyttigt att jaga bort ett hjärnspöke (jag har tyvärr rätt många sådana efter corona-uppehållet 🙄)!
Grymt jobbat!
Man klarar ofta mycket mer än man tror med en teamkompis!
Men jag förstår inte fascinationen av burpees i den här sporten. Alltså de varieras i en oändlighet och alla är lika kräkjobbiga! Varför kom någon ens på den övningen?!
Tack! Haha ja, jag har lite av en hatkärlek till burpees... Jag gillar dem eftersom de är jäkligt effektiva (gissar att det är är svar på din fråga om fascinationen inom sporten :p) och när de känns bra känns de verkligen bra, men jag har aldrig stött på maken till övning att köra slut på en innan man knappt börjat! 😵
 
Har du möjlighet att se passen innan?
Hos oss får de inte vet vad passet innehåller fören man är på plats. Vilket för mig är en vinst iof :p

Men så jäkla kul med ett pass!
Glömde svara på detta! Men ja, hela veckans pass publiceras i appen på söndag kväll. Jag tycker det är toppen, av flera anledningar. Dels får man en chans att googla och läsa på om övningar som man inte är så bekant med (detta var särskilt värdefullt när jag var nervös nybörjare), dels kan man planera träningsveckan på ett bättre sätt och framförallt kan man anpassa lite efter dagsform eller eventuella skador. Om jag just håller på att återhämta mig efter en tids sjukdom till exempel så innebär det att jag då har möjlighet att välja ett lite lugnare pass som "comeback-pass" istället för att dyka upp och inse att det är världens värstingpass och potentiellt pressa kroppen för hårt. Ytterligare en fördel är att det innebär att jag kan köra passet hemma eller på annan ort ifall jag inte har möjlighet att ta mig till crossfitgymmet av nån anledning.
 
Tränade i typ ett år 2019-2020, sen blev det covid och jag kom av mig till för 4.5 veckor sedan.

Har ridit men inget annat sas.
Är så NÖJD att jag nu på 4.5 veckor tagit mig upp och över alla mina personbästa från det år jag tränade förut :D

Kom till 60kgx10 i deadlifts då, nu redan på 65kgx10.
Ska försöka att inte bli ledsen när mina n00b-gainz börjar plana ut nu 😂
 
Tränade i typ ett år 2019-2020, sen blev det covid och jag kom av mig till för 4.5 veckor sedan.

Har ridit men inget annat sas.
Är så NÖJD att jag nu på 4.5 veckor tagit mig upp och över alla mina personbästa från det år jag tränade förut :D

Kom till 60kgx10 i deadlifts då, nu redan på 65kgx10.
Ska försöka att inte bli ledsen när mina n00b-gainz börjar plana ut nu 😂
Wow! Snyggt jobbat! :banana:
 
Statusrapport:

1641724704796.png
 
Har sprungit mycket på is/asfalt senaste tiden och som den hästmänniska man är så ska man ju variera underlaget. 😅 Sprang i snön i skogen idag och herregud vad jobbigt det var. Slet verkligen med det mentala, snubbligt och tungt. Blir väldigt ihopsjunken och tänker bara på hur trött jag är. Men så kommer det en bra låt i hörlurarna och allt känns helt plötsligt väldigt mycket enklare.
 
Har sprungit mycket på is/asfalt senaste tiden och som den hästmänniska man är så ska man ju variera underlaget. 😅 Sprang i snön i skogen idag och herregud vad jobbigt det var. Slet verkligen med det mentala, snubbligt och tungt. Blir väldigt ihopsjunken och tänker bara på hur trött jag är. Men så kommer det en bra låt i hörlurarna och allt känns helt plötsligt väldigt mycket enklare.
Jag som går/springer/klättrar fram i skogen nästan dagligen kan säga att det blir lättare med träning! Snubbligheten försvinner i alla fall när en sätter fötterna lättare och fokuserar på balans. Se det som en hinderbana; mental träning lika mycket som kroppslig:bump:
 
Glömde svara på detta! Men ja, hela veckans pass publiceras i appen på söndag kväll. Jag tycker det är toppen, av flera anledningar. Dels får man en chans att googla och läsa på om övningar som man inte är så bekant med (detta var särskilt värdefullt när jag var nervös nybörjare), dels kan man planera träningsveckan på ett bättre sätt och framförallt kan man anpassa lite efter dagsform eller eventuella skador. Om jag just håller på att återhämta mig efter en tids sjukdom till exempel så innebär det att jag då har möjlighet att välja ett lite lugnare pass som "comeback-pass" istället för att dyka upp och inse att det är världens värstingpass och potentiellt pressa kroppen för hårt. Ytterligare en fördel är att det innebär att jag kan köra passet hemma eller på annan ort ifall jag inte har möjlighet att ta mig till crossfitgymmet av nån anledning.

Det jag vet innan är hur grunden för passen är:

Måndagar är det ett vanligt pass, oftast ganska hårda efter en ledig helg.
Tisdagar är alltid OLY (varierar mellan front och backsquat samt lunges)
Onsdagar är alltid Strenght
Torsdagar är alltid långa EMOM, vilket gör att man ofta kan träna på det man är dålig på och som inte kommer så ofta så som HSPU, Repklättring etc.
Fredagar är alltid Teampass
Lördagar är Metconpass
Söndagar är Teampass

Jag känner mig fortfarande som nybörjade då vissa övningar är rena grekiskan. Men coacherna där jag går är grymma och förklarar och visar alltid alla övningar och olika skalningar inför var del (uppvärmning, del 1 och del 2). Sedan har jag lärt mig vilka coacher som har värstingpassen och vilka som inte har det. :p

Men som du säger, det är svårare att planera samtidigt som det för mig funkar att inte veta. För då hade jag undvikt de pass som är tråkiga. De tråkiga passen är oftast de pass där jag är sämst :p
 
Nördade ner mig i hur mycket jag tränat förra året och... 256 träningspass. Är jag så galen? O_o
Av dessa är 34% löpning, 24% ridning, 22% styrketräning, och resterande är övrigt.
Sprang 783 kilometer, vilket är ungefär hälften mot 2020. Det är mitt intensiva letande efter lägenhet som syns där skulle jag tro. :D
 
Nördade ner mig i hur mycket jag tränat förra året och... 256 träningspass. Är jag så galen? O_o
Av dessa är 34% löpning, 24% ridning, 22% styrketräning, och resterande är övrigt.
Sprang 783 kilometer, vilket är ungefär hälften mot 2020. Det är mitt intensiva letande efter lägenhet som syns där skulle jag tro. :D
Bra jobbat! 🥳
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 642
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 764
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp