Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle så gärna vilja träna igen men det finns inte ork och motivation men jag har efter råd från vården hålla mig till promenader och ska göra det ett tag till, men känslan på gymmet är speciell. Hoppas snart vara igång igen, i väldigt dålig form.
Jag tycker såklart ditt deltagande i tråden är supertrevligt, men utifrån vad du skrivit på andra ställen i forumet tycker jag du ska andas och ta det lite lugnt, målmedveten träning bara om det känns bra. Ta hand om dig <3

Målet för 2021 var 100 pass, på nyårsafton gjorde jag det hundrade :D I höst har det blivit PT en gång i veckan och utöver det är målet ytterligare två pass. Målet för 2022 är att göra minst lika många pass samt att öka kvalitén på passen, ta högre vikter och bli ännu säkrare i tekniken. Har tillsammans med min PT satt följande mål, ska förhoppningsvis maxa mot dessa nu i vår:

Marklyft 100kg (tidigare PB 80kg)
Knäböj 75kg (tidigare PB 67,5kg)
Bänkpress 40kg (tidigare PB 40kg men med dålig teknik)
Militärpress 30kg (tidigare PB 30kg men med dålig teknik)

Har under hösten tagit 100kg i höftlyft och 120kg i benpress helt plötsligt utan att ha tanken att maxa så jag har helt klart blivit mycket starkare. Är så nöjd och stolt att jag hållit i träningen och gjort den till en vana, nu planerar jag in den i kalendern helt naturligt tillsammans med allt annat jag ska göra och missar jag nåt/några pass kommer jag tillbaka igen, förr tappade jag sugen totalt så fort jag missade något pass. Har också fått med min man till gymmet, han rehabar en axel och barnen är i lekrummet när vi vuxna tränar = hela familjen blir rastad. Det har blivit vår stående helgaktivitet och alla uppskattar den.

Målet för 2021 var 100 pass, på nyårsafton gjorde jag det hundrade :D I höst har det blivit PT en gång i veckan och utöver det är målet ytterligare två pass. Målet för 2022 är att göra minst lika många pass samt att öka kvalitén på passen, ta högre vikter och bli ännu säkrare i tekniken. Har tillsammans med min PT satt följande mål, ska förhoppningsvis maxa mot dessa nu i vår:

Har under hösten tagit 100kg i höftlyft och 120kg i benpress helt plötsligt utan att ha tanken att maxa så jag har helt klart blivit mycket starkare. Är så nöjd och stolt att jag hållit i träningen och gjort den till en vana, nu planerar jag in den i kalendern helt naturligt tillsammans med allt annat jag ska göra och missar jag nåt/några pass kommer jag tillbaka igen, förr tappade jag sugen totalt så fort jag missade något pass. Har också fått med min man till gymmet, han rehabar en axel och barnen är i lekrummet när vi vuxna tränar = hela familjen blir rastad. Det har blivit vår stående helgaktivitet och alla uppskattar den.
Det är så bra att det finns lekrum för barnen! Jag ska introducera 4,5åringen nu, han börjar förstå lite mer hur saker och ting fungerar och kommer nog tycka det är lite spännande.

Det är så bra att det finns lekrum för barnen! Jag ska introducera 4,5åringen nu, han börjar förstå lite mer hur saker och ting fungerar och kommer nog tycka det är lite spännande.

Ja verkligen! I mitt gym ligger det dessutom precis bredvid gym-delen med en glasvägg emellan så barnen ser mig och jag ser barnen. Mycket bra! Därinne finns ett helt litet lekland med rutschkana, klätterställning och en massa leksaker och pyssel så barnen tycker det är himmelriket.

@Mineur @YaHilweh och ni andra som tränar crossfit, vad har ni för skor?

Jag har haft ett par adidas med lite mer sula pga tänkt det är bra för de dåliga knäna med lite dämpning men har tagit av dem vid tunga marklyft och sånt. Nu funderar jag på plattare skor kanske för att minska risken att trampa snett igen.

Kul med så konkreta mål och vad stark du är! Nu blev jag lite sugen på att sätta upp liknande mål.... 100 pass innan nyår vore kanske en vettig början, men jag får fundera lite på eventuella vikt-mål (som i vikt man lyfter alltså :D) också!

Jag har haft ett par adidas med lite mer sula pga tänkt det är bra för de dåliga knäna med lite dämpning men har tagit av dem vid tunga marklyft och sånt. Nu funderar jag på plattare skor kanske för att minska risken att trampa snett igen.
Jag har ett par Nike Metcon och är väldigt nöjd med dem. De behöver nog bytas ut i ärlighetens namn, för jag har tränat aktivt med dem i 1,5 år nu, men än så länge känns de stabila så jag skjuter lite på den utgiften tror jag :p De är såklart inte idealiska att springa i, så någon gång har det hänt att jag tagit mina löparskor istället ifall passet bestått mest av löpning och kroppsviktsövningar (eller annan styrka där skorna spelar mindre roll). Överlag tycker jag dock att de funkar jättebra som allroundskor och jag märkte stor skillnad i stabiliteten i t.e.x knäböj, power cleans, snatch och liknande.

Jag tränar inte crossfit men har ett par crossfitskor ändå :D Reebok nano, de är jättebra :) Känns allround och funkar till både tunga lyft och mer ”hoppig” träning. Skulle absolut satsa på skor som är mer platta och stabila!

apropå skor borde jag köpa ett par nya jag med... fötterna har växt ca en halv storlek sedan min första graviditet så inga skor sitter speciellt bra längre. Förutom mina löparskor som jag köpte mellan graviditeterna, men dem har jag lyckats slita sulan ganska bra på så behöver väl ett par nya såna också snart... :cautious:💸💸💸

apropå skor borde jag köpa ett par nya jag med... fötterna har växt ca en halv storlek sedan min första graviditet så inga skor sitter speciellt bra längre. Förutom mina löparskor som jag köpte mellan graviditeterna, men dem har jag lyckats slita sulan ganska bra på så behöver väl ett par nya såna också snart... :cautious:💸💸💸

Även jag behöver nya skor. Har tränat regelbundet i 1,5 år med ett par sedan Nike löpskor som har ett antal år på nacken... Dock har jag iläggssulor i dom anpassade för mina fötter så det är kanske lite förmildrande. Borde skaffa en mer anpassad sko eftersom jag bara använder den till styrketräning.

Kul med så konkreta mål och vad stark du är! Nu blev jag lite sugen på att sätta upp liknande mål.... 100 pass innan nyår vore kanske en vettig början, men jag får fundera lite på eventuella vikt-mål (som i vikt man lyfter alltså :D) också!

Tack :o Jag identifierar mig inte alls som en stark person men när vikterna kommer upp i tresiffrigt fattar jag väl ändå nånstans att det är ganska mycket.

Och här är en som precis beställt nya löpskor :D
Sprang två virtuella nyårslopp, ett på nyårsafton och ett den 2 januari och under det sista loppet blev så tydligt att skorna gjort sitt.. Så blir lite vila från löpningen tills att jag får hem nya skorna nästa vecka! Håller igång med både gym, ridning, långpromenader med vovvekompis och fotboll ändå så.. :D

Ashtanga-yogan blev inställd både måndag och tisdag då instruktörens sambo väntar på covid-svar då han har en kollega som är smittad. Och kan inte heller gå på dagens yingoga då jag måste jobba kväll pga sjuka kollegor. Så nu hoppas jag verkligen att ashtangan blir av i morgon. Jag kan ju köra ett eget pass, men behöver få lite inspiration och pepp då jag haft en svacka i december.

Lite ont i höften idag men inte så farligt. Så värsta ilskan på min kropp har lagt sig men jag är så trött på att vara skadad mer än inte. Känns som att för att kunna fortsätta dansa måste jag lägga mer och mer tid på det ju äldre jag blir, och jag vet inte hur jag ska hinna men jag kan inte sluta dansa, så jag måste ju. Saknar när jag var ung, skadefri, och kunde röra mig som jag vill utan att hålla tillbaka.

Jag har ett par nike metcon 7, jag älskar dom :love:

Är det mycket löpning byter jag till mina Asics under löpmomentet, för att knäna inte klarar löpning i de platta metcon. Har knäproblem även jag.

Blev ett sjukt roligt lunch-pass idag, vilken var en härlig mix av backsquat, höga boxjumps, utfall, V-ups och ringrodd.

De höga boxjumpen var riktigt kul. För 5 månader sedan vågade jag knappt hoppa upp på en låg liggande låda.
Idag blev det en stor låda på högkant med 2st 10kg viktplattor på.
Är och tangerar PB i backsquatsen, ska snart våga mig över. Men har jobbat mycket på tekniken sista tiden.

Blev ett sjukt roligt lunch-pass idag, vilken var en härlig mix av backsquat, höga boxjumps, utfall, V-ups och ringrodd.

De höga boxjumpen var riktigt kul. För 5 månader sedan vågade jag knappt hoppa upp på en låg liggande låda.
Idag blev det en stor låda på högkant med 2st 10kg viktplattor på.
Är och tangerar PB i backsquatsen, ska snart våga mig över. Men har jobbat mycket på tekniken sista tiden.
Boxjump är min mardröm, dels tror jag aldrig kroppen håller och mina senaste skador tillkom på box step over (30 cm!) :o

Låter som ett kul pass iaf! Och roligt med PB i sikte! 👏

Jag tycker såklart ditt deltagande i tråden är supertrevligt, men utifrån vad du skrivit på andra ställen i forumet tycker jag du ska andas och ta det lite lugnt, målmedveten träning bara om det känns bra. Ta hand om dig :heart
Ja, det är väl så. Lägga energin på rätt saker. Men jag märker hur jag förfaller och blir i sämre form hela tiden. Men jag orkar ju verkligen inte så skulle jag försöka träna igen måste något annat bort och jag vet inte vad jag skulle kunna ta bort mer. Får nog vänta några veckor tills det är bättre igen, och då kanske öka på promenaderna igen för jag har inte klarat att gå lika mycket som jag brukar. Får väl bli första målet. Tack för omtanken :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
35 36 37
Svar
732
· Visningar
21 415
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 969
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 739
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 031
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar