@Voff @toughcookie Det låter lockande när ni beskriver Schäfer, och som att det är just det jag söker. Det kanske blir en sådan om jag bara kommer över min rädsla att inte räcka till. Hur är de som valpar? Jag antar att brukshundar generellt är jobbigare som valp. Finns det något särskilt man bör tänka på när man har en bruksvalp?
DP-golden har jag inte tänkt på alls. Har du erfarenhet av rasen och vet hurdana de är? Jag tror aldrig jag träffat en DP-variant. Utställningsgolden vet jag inte passar mig däremot, men det hindrar ju inte att en DP inte gör det.
Aussie låter också som en toppenras, utifrån dina hundar
Är det vanligt att de kan gå att ha lösa? Har de något jaktintresse? Är det lätt/svårt att hitta bra hundar i rasen? Vad är största risken med en mindre bra aussie?
Låter intressant att de är så pass aktiva ändå. Jag får bara se om jag kan komma över storleken och pälsvården
Vet du hur de är gentemot andra hundar/djur? Jag har för mig att jag läst att de kan vara lite "rasrasister", är det något du känner till? Hur menar du att Schäfern skulle se omgivningen som giftig? Är det bruksschäfer du pratar om då?
Jag antar att en brukshund är bäst lämpad för mig om jag vill nöta moment, men om jag tar bort den biten så kanske fler raser kan tänkas passa.
Spetsar gillar jag i regel, men frågan är om de är tillräckligt arbetsvilliga för min smak. Att de skäller är jag fullt medveten om
Det är sådana Västgötaspetsar jag träffat på också. Jättetrevliga, men mer familje/gårdshund än något annat. KH collie har jag kikat smått på. Är de lite mildare alltså? Är det skillnad i mentaliteten och aktiviteten med de korthåriga/långhåriga?