Jag är inte förvånad när det gäller dobermann, speciellt inte med allt annat du sa när du berättade om rasen. Och det är möjligt att du fick med att de kan ha könsbunden aggression också, men att jag missat det
Det är en nackdel för min del, men det är inte så att raser som har könsbunden aggression försvinner som alternativ av den orsaken, utan så länge jag känner till och kan planera inför det är det ok. Grindar kan vara en idé och något jag oavsett överväger för att skilja på hund(ar) och katter.
Jag tänker inte att hunden behöver gilla alla hundar, och har inget behov av att släppa ihop min hund med främmande hundar heller, utan det är då snarare att det hade varit trevligt om hundarna inom familjen/närstående hundar kunnat fungera ihop. Men gör de inte det får man ta det därifrån
Är detta något man kan kolla upp alltså när man letar hund? Om det är mer linjebundet.
Det är som jag skrev ovan en nackdel för mig med könsbunden aggressivitet, men inget jag nödvändigtvis kommer undvika så länge rasen i övrigt stämmer på alla punkter. Däremot är det bra att veta om det. Jag har nog aldrig träffat en schäfer som haft könsbunden aggressivitet, alt. har de inte visat det.
Tråkigt att det kan vara svårt att hitta en sportigare variant av västgöte. Jag kommer troligen se mig om efter en annan ras för att lättare hitta rätt. Men kanske någon gång i framtiden...
Får man fråga vad som är anledningen att det kanske inte blir en till västgöte?
Jag har ingen erfarenhet av amerikansk cockerspaniel, däremot den engelska varianten. "Våra" hundar har varit allt det du beskriver, men hittills har jag inte träffat en enda som haft det drivet jag söker till nästa hund. Min uppfattning av den amerikanska är att de är rätt lika de engelska. Vad har du för uppfattning?
Vad menar du att jag skulle starta en ny tråd om? Hänger inte riktigt med