Så du har också haft schäfer? Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan schäfer och beauceron? Vad skulle du säga är mindre bra med rasen generellt? Det finns väl något man hade velat förändra i alla raser
Jag vet faktiskt inte när det blir aktuellt för hund. Jag har en plan typ, men om det blir redan nästa år eller 2021 vet jag inte än. Beror på olika omständigheter. Får se om det blir valp eller kanske en vuxen hund.
Jo, jag bor i Skåne
Jag har inte klumpat ihop med amstaff/pitbull, utan det är uppfödare och ägare av rasen Staffordshire Bullterrier som berättat om rasen i stort/sin egna hund. Men det var som sagt några år sedan jag tittade på rasen, och det kan ha ändrats.
Skulle du säga att en staffe alltid är intresserad av träning, och alltså inte behöver motiveras till det, utan det är något de själva tycker är kul?
Är dobermann könsaggressiv? Jag minns att du sa att de inte nödvändigtvis gillar andra hundar, lite "rasrasister", och att man inte kan släppa in de med andra hundar hur som helst. Men är de även könsaggressiva? Är det lika för både hanar och tikar?
Nu tänkte jag inte släppa ihop min tänkta hund med kreti och pleti oavsett, men det kan finnas en möjlighet att jag kanske vill ha två hundar någon gång, och eftersom jag inte är hanhundsfrälst... Jag ser gärna att det finns en chans att kunna ha två tikar ihop.
Hur är det med de andra raserna som kommit upp i tråden. Finns könsbunden aggressivitet och/eller att rasen är rasrasist?
Kelpie? Vet redan att de är rasrasister, men i övrigt?
Lancashire heeler?
Schäfer?
Beauceron?
Aussie?
Welsh corgi?
Osv.