Tik eller hane?

Absolut tik! Gärna kastrerad om hon inte ska i avel.
Har svårt för att hanar är slavar under testosteronet (gäller inte bara hundar!! :sneaky:) och att det lätt blir ett revirpinkande överallt, även inomhus.
Om jag ska ha en hane ska den absolut vara kastrerad. Har en sådan just nu, och han är mycket underbar! :heart
och jag har tikar som revirpinkar en hel del ;) Inte inomhus hemma eller hos folk, men väl ute och på utställning (prylmontrar utomhus är poppis...) och i djuraffärer, så jag ha koll för där kan dom slänga upp ett ben om någon annan pinkat före dom :rage::meh::cautious:

Här måste jag försvara hanhundarna! :D
Jag har aldrig haft problem med revirpinkande hane, inte heller någon som är "slav" på något annat sätt. O_o
Och de hundar jag sett pinka in klubbstugan har varit både hanar och tikar, så... :p

Har inte heller haft det problemet med någon av de 5 hanar jag haft (min ena Cavalierhane jag hade var lite VÄL glad i löptiksdoft, men inte ohanterligt :D ).

En fråga till till allmänheten i tråden, ni som har skrivit om tikar med jobbiga löp och hanar som är "slavar" under hormoner etc: Har ni någon koll på hur föräldrarna/släktingarna beter sig :)?

Vad jag märkt enligt min egna erfarenhet så är det väldigt ofta så om man använder ex tikar med jobbiga löp i avel att det lätt förs vidare till deras döttrar. Samma om man använder de här tikgalna/"översexuella" hanarna i avel, att det beteendet lätt förs vidare (sen om det är pga hormonhalter eller annat, det ska jag låta vara osagt eftersom jag inte är vet, genetiker eller annan forskare ;). ).

Senast ändrad:
Här måste jag försvara hanhundarna! :D
Jag har aldrig haft problem med revirpinkande hane, inte heller någon som är "slav" på något annat sätt. O_o
Och de hundar jag sett pinka in klubbstugan har varit både hanar och tikar, så... :p

Slav var väl kanske för mycket sagt.... ;)
Men att jag har träffat ett flertal hanhundar som har revirpinkat inne är då säkert! Däremot inga tikar.... Men det behöver förstås inte alls gälla generellt.
Den hanhund jag har nu är kastrerad och har helt slutat skvätta inne. När han var okastrerad gjorde han det bara när någon av tikarna här löpte.
Däremot har jag aldrig träffat en tik som pinkar inne. Men det kan som sagt vara rena tillfälligheter, jag kan inte alls uttala mig generellt. Vet bara att jag personligen vill ha tikar.... :)

Personligen tycker jag det är lite synd med det här med kastrering av hanhundar för att de av diverse anledningar blir mer lätthanterliga då. Hälsoskäl fattar jag.

Jag har bott med hanar och en tik (ingen var någon jag själv köpte utan det var bonushundar så att säga). Märkte inte just att jag gillade det ena mer än det andra.. Tänkte faktiskt inte alls på det, kändes som individen gjorde mer skillnad än könet. Förutom det uppenbara vid löp förstås... vi hade hemmagjord "blöja" inomhus så vi slapp fläckar överallt, och man märkte att hon kunde lyssna lite sämre i allmänhet under den perioden. Annars inget man märkte just.

Annars är nog den största skillnaden jag nånsin märkt att man måste stanna oftare när man går runt med en hane än med en tid pga allt revirpinkande (även när de inte ens kan pinka längre, vilket ju är lite komiskt).

Jag vill nog ha en hane mest av den något dumma anledningen att det på nått vis känns mer rätt för mig att ha en hund av samma kön som en själv :) Samt att hanar är något större och starkare generellt sätt, och då jag gillar stora hundar tar jag gärna en individ åt det större hållet i den ras jag väljer.

En liten reflektion; varför anses det ändå lite fel att kastrera hanhundar? Ingen ifrågasätter det när det gäller hästar, det är helt naturligt att kastrera hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga. Tycker inte heller jag stött på den inställningen när det gäller hankatter heller, utan just när det gäller hundar är idealet att hanhunden ska vara "intakt".
(Därmed inte sagt att alla hanhundar rutinmässigt ska kastreras, har själv en okastrerad hane).

Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär, länk:
http://stud.epsilon.slu.se/1232/1/sandstrom_i_100527.pdf

En liten reflektion; varför anses det ändå lite fel att kastrera hanhundar? Ingen ifrågasätter det när det gäller hästar, det är helt naturligt att kastrera hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga. Tycker inte heller jag stött på den inställningen när det gäller hankatter heller, utan just när det gäller hundar är idealet att hanhunden ska vara "intakt".
(Därmed inte sagt att alla hanhundar rutinmässigt ska kastreras, har själv en okastrerad hane).

Personligen så gillar jag inte några operationer öht som utförs utan adekvat anledning, och jag tycker tyvärr mig se många kastreringar som utförs utan någon egentlig grund mer än att man "ska" göra det. I många fall ropas det "kastrera!!" om hanhundar, där det enda som krävs är lite grundläggande uppfostran... :p!

Jag har givetvis inga åsikter alls mot folk som kastrerar sina djur pga sjukdomar eller liknande, har själv gjort det med en hane av de 5 vi haft.

Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär, länk:

Nu kan jag ingenting om hästar, så det blir svårt för mig att svara mer än väldigt spekulativt ang det. Tror mig ha hört att en rätt stor anledning med hästar är att de faktiskt oftast vistas bland fler hästar och man kan få stora problem med slagsmål och skador på sina hästar. Stämmer kanske? Låter iaf väldigt logiskt för mig, och kan absolut påstås vara ett bra "hälsoskäl" till varför man kastrerar. Det kan ju vara så också att det är väldigt etablerat inom den kulturen helt enkelt, och därav ifrågasätter man det inte ens.

Jag tycker personligen att man inte ska kastrera, och därmed ändra beteende och personlighet för en individ för att man själv ska få det lite lättare. Oftast med hundar så hör jag sådana skäl, och det är väldigt kopplat till att människan ska må bättre på nått sätt, eller få det lättare i sin vardag. Ses ofta som en snabb och bra lösning.

Det tycker inte jag om. De flesta har ju heller inte flera hästar som sällskap liksom, utan detta är ju mest ett fenomen med hundar och katter. Tex människor som absolut vill ha ett gäng hundar, men vill på ett så lätt som möjligt sätt göra dem lätthanterliga och obråkiga med varann (om det nu är fler hanar).

Att kastrera en hanhund ändrar ju faktiskt på deras personlighet, eller snarare ska jag väl säga att det faktiskt kan göra det. Sen som ovanstående nämnde så är det ett kirurgiskt ingrepp och jag anser att man inte ska operera på sina djur om de inte behöver det av hälsoskäl.

Jag är inte tvärt motsatt till kastrering alltså, jag bara anser att det skall finnas riktigt bra skäl för det (mer än så man får lite lättare och mer lugn och ro som en människa som själv valt att ha ett flertal hanhundar hemma tex).

"Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär"

Tja, ska väl ärligt säga att som man så är det väldigt lätt att iaf ha de känslorna/tankarna. Det är väl liknande som att kvinnor säkert känner likadant om man utför operationer på hondjur så att de blir sterila. Bara mänskligt så att säga ;) Men det är ju inget som ska hindra oss från att utföra operationer när det behövs för att djuret skall vara hälsosamt!

Ska bara tillägga att jag har varit med om när en hanhund skall kastreras för att "lugna ner sig". Det enda jag tänker med sånt är att jag hoppas att de faktiskt har testat andra åtgärder först, det känns som en rätt extrem åtgärd att börja med...

Att kastrera en hanhund ändrar ju faktiskt på deras personlighet, eller snarare ska jag väl säga att det faktiskt kan göra det. Sen som ovanstående nämnde så är det ett kirurgiskt ingrepp och jag anser att man inte ska operera på sina djur om de inte behöver det av hälsoskäl.
Precis, det kan göra det. Det behöver det inte. De flesta jag pratat med upplever inte att hunden blivit ändrad mer än på så vis att den inte stressar över löptikar.
Vår egen har gått från att fastna på dofter ute och stå och slicka och skaka tänder till att kunna leka med pinnar och inte bry sig så mycket om dofter. I övrigt är han samma personlighet ;)

Precis, det kan göra det. Det behöver det inte. De flesta jag pratat med upplever inte att hunden blivit ändrad mer än på så vis att den inte stressar över löptikar.
Vår egen har gått från att fastna på dofter ute och stå och slicka och skaka tänder till att kunna leka med pinnar och inte bry sig så mycket om dofter. I övrigt är han samma personlighet ;)

Håller med! Och en enda kastrerade hanhunden jag varit med om före/efter var ingen större skillnad på ärligt talat (inte mitt val att kastrera). Aja, det är ju inte olagligt eller nått, ska inte försöka säga åt andra vad de ska göra. Personligen planerar jag att skaffa en hund, hane då, och kommer inte kastrera annat än om det verkligen krävs av hälsoskäl. Jag har fått bilden av att i princip alla av de uppfödare jag pratat med i de raser jag intresserat mig för är väldigt motsatta till kastrering.

Personligen så gillar jag inte några operationer öht som utförs utan adekvat anledning, och jag tycker tyvärr mig se många kastreringar som utförs utan någon egentlig grund mer än att man "ska" göra det. I många fall ropas det "kastrera!!" om hanhundar, där det enda som krävs är lite grundläggande uppfostran... :p!

Jag har givetvis inga åsikter alls mot folk som kastrerar sina djur pga sjukdomar eller liknande, har själv gjort det med en hane av de 5 vi haft.

Men tänker du som om hingstar också?
Jag tänker att om en kastrering gör hunden eller hästen mer lätthanterlig, och gör umgänget mindre besvärligt för ägaren, så kan det väl vara en en rätt adekvat anledning ändå, om än inte livsnödvändig?
Därmed inte sagt att kastrering löser alla ev. problem med uppfostran etc.
(Sen är ju hanhundskastrering är ganska lätt ingrepp, och inte att jämföra med en tiks kastrering som ju innebär öppnande av buken)

Men tänker du som om hingstar också?
Jag tänker att om en kastrering gör hunden eller hästen mer lätthanterlig, och gör umgänget mindre besvärligt för ägaren, så kan det väl vara en en rätt adekvat anledning ändå, om än inte livsnödvändig?
Därmed inte sagt att kastrering löser alla ev. problem med uppfostran etc.
(Sen är ju hanhundskastrering är ganska lätt ingrepp, och inte att jämföra med en tiks kastrering som ju innebär öppnande av buken)

Nu var detta ju inte riktat mot mig men.. Eftersom jag håller med hemlig.. :)

Jag ska inte säga 100% nej. Men vad är "besvärligt för ägaren" egentligen? Skulle det vara rätt att kastrera om det eliminerade/minskade en hunds fysiska aktivitetsbehov tex? Vilka sorters beteenden är det som syftas på med det är väl frågan.. Jag tycker väl att man ska undersöka andra åtgärder innan man opererar, helt enkelt.

Nu kan jag ingenting om hästar, så det blir svårt för mig att svara mer än väldigt spekulativt ang det. Tror mig ha hört att en rätt stor anledning med hästar är att de faktiskt oftast vistas bland fler hästar och man kan få stora problem med slagsmål och skador på sina hästar. Stämmer kanske? Låter iaf väldigt logiskt för mig, och kan absolut påstås vara ett bra "hälsoskäl" till varför man kastrerar. Det kan ju vara så också att det är väldigt etablerat inom den kulturen helt enkelt, och därav ifrågasätter man det inte ens.

Jag tycker personligen att man inte ska kastrera, och därmed ändra beteende och personlighet för en individ för att man själv ska få det lite lättare. Oftast med hundar så hör jag sådana skäl, och det är väldigt kopplat till att människan ska må bättre på nått sätt, eller få det lättare i sin vardag. Ses ofta som en snabb och bra lösning.

Det tycker inte jag om. De flesta har ju heller inte flera hästar som sällskap liksom, utan detta är ju mest ett fenomen med hundar och katter. Tex människor som absolut vill ha ett gäng hundar, men vill på ett så lätt som möjligt sätt göra dem lätthanterliga och obråkiga med varann (om det nu är fler hanar).

Jag är inte tvärt motsatt till kastrering alltså, jag bara anser att det skall finnas riktigt bra skäl för det (mer än så man får lite lättare och mer lugn och ro som en människa som själv valt att ha ett flertal hanhundar hemma tex).

Skulle tro att de flesta kastrerar hingstar för att de blir mycket mer lätthanterliga och gör hästlivet enklare helt enkelt. Jag ser inget fel i det, men tycker helt enkelt det blir lite dubbelmoral när det är en adekvat anledning för hästar men inte för hundar.

Tja, ska väl ärligt säga att som man så är det väldigt lätt att iaf ha de känslorna/tankarna. Det är väl liknande som att kvinnor säkert känner likadant om man utför operationer på hondjur så att de blir sterila. Bara mänskligt så att säga ;)
Uppenbarligen, men det ser jag inte alls som ett rationellt argument mot kastrering.

Sen beror det kanske lite på vad man hör omkring sig. Jag ser tvärtom på många håll att det anses så moralisk fel att kastrera hanhundar i annat fall än rent livsnödvändiga, fastän det det kanske skulle underlätta livet för både hund och hundägare. Att per automatik kastrera hanhundar är inget jag förespråkar.

Skulle tro att de flesta kastrerar hingstar för att de blir mycket mer lätthanterliga och gör hästlivet enklare helt enkelt. Jag ser inget fel i det, men tycker helt enkelt det blir lite dubbelmoral när det är en adekvat anledning för hästar men inte för hundar.

"Tja, ska väl ärligt säga att som man så är det väldigt lätt att iaf ha de känslorna/tankarna. Det är väl liknande som att kvinnor säkert känner likadant om man utför operationer på hondjur så att de blir sterila. Bara mänskligt så att säga ;)"

Uppenbarligen, men det ser jag inte alls som ett rationellt argument mot kastrering.

Sen beror det kanske lite på vad man hör omkring sig. Jag ser tvärtom på många håll att det anses så moralisk fel att kastrera hanhundar i alla fall än rent livsnödvändiga, fastän det det kanske skulle underlätta livet för både hund och hundägare. Att per automatik kastrera hanhundar är inget jag förespråkar.

Ja jag förstår vad du menar med dubbelmoral.. Nu är jag helt okunnig vad gäller hästar så ska inte säga att jag vet hur det är där. Tänker mig spontant att en häst kan ställa till med mer än en hund kanske? Och det jag sa tidigare att hästar oftast vistas rätt mycket utomhus i inhägnader med andra hästar där mycket kan hända, vilket inte oftast är fallet för våra hundar... så att man tänker lite olika med hästar och hundar kanske kan ha vettiga skäl också.

Nä, det är väl inget väldigt rationellt skäl mot kastrering (då kastrering faktiskt behövs). Jag menade bara att det är en okej känsla att ha, tycker jag..men den ska ju inte dominera vad man beslutar att göra :)

Och ja, absolut är det ju olika beroende på vad man har för folk med vilka åsikter runtom sig! Jag förespråkar rationalitet och att man tänker efter så att det är för djurets bästa lika mycket som sitt eget bästa.

Ämnet har haft en egen tråd och där medföljde en hel del länkar om kastreringens baksidor och faror. Det är ingen "smal sak" alla gånger och i vissa fall har hundarna fått andra bekymmer.
Det är stor skilnad mellan häst och hund. Ca 600 kg skillnad och en hel del annat...

Senast ändrad av en moderator:
Jag är absolut för kastrering, både av tikar och hanar.
Man kastrerar katter som en självklar sak. Varför inte hundar?
Hingstar som inte ska i avel kastreras.
Ston kastreras inte, eftersom det är mycket komplicerat. Osäker på om det ens går att göra?

Vi kan inte ge våra sällskapsdjur ett naturligt liv, med ett naturligt utlopp för drifter och beteende. Då tycker jag att det förenklar livet för djuret, att slippa de påfrestningar som könslivet utgör för dem. De djur jag har som är kastrerade är avgjort de som är mest harmoniska.

Men det finns andra aspekter på ämnet, och detta är bara mina åsikter.

Jag är absolut för kastrering, både av tikar och hanar.
Man kastrerar katter som en självklar sak. Varför inte hundar?
Hingstar som inte ska i avel kastreras.
Ston kastreras inte, eftersom det är mycket komplicerat. Osäker på om det ens går att göra?

Vi kan inte ge våra sällskapsdjur ett naturligt liv, med ett naturligt utlopp för drifter och beteende. Då tycker jag att det förenklar livet för djuret, att slippa de påfrestningar som könslivet utgör för dem. De djur jag har som är kastrerade är avgjort de som är mest harmoniska.

Men det finns andra aspekter på ämnet, och detta är bara mina åsikter.

Det där låter ju bra, på ett sätt. Men tvärtemot hur vi tänker annars, när vi verkligen ser till att djuren får utlopp för sina drifter och beteenden... Om man tänkte helt och hållet som du skrev här så bör man ju avla alla raser till att vara rena sällskapshundar som är lugna och harmoniska hela tiden och inte bör kräva aktivering eller någon slags utlopp för sin energi..? Nu drog jag det lite långt för min poäng, det fattar jag och jag tror inte du vill att alla hundar bör vara total mellanmjölk med inga som helst drifter.. :)

Som Voff skrev ovan, problemet med att se kastrering som en enkel väg till harmoni och att måla upp det hela på det sättet är väl att det faktiskt har visat sig att det kan orsaka andra problem samt verkligen ändra mentaliteten hos en individ på ett sätt som inte exakt går att beräkna.

Ämnet har haft en egen tråd och där medföljde en hel del länkar om kastreringens baksidor och faror. Det är ingen "smal sak" alla gånger och i vissa fall har hundarna fått andra bekymmer.
Det är stor skilnad mellan häst och hund. Ca 600 kg skillnad och en hel del annat...

Att det finns en storleksskillnad tror jag ingen tvivlar på.
Likväl kan målet vara desamma, att förenkla häst (hingst) resp. (han)hund-ägandet.

Jag vet inte riktigt vad jag föredrar faktiskt. Har nu min första tik. Har superenkla löp, städar så det inte syns något blod inne och blir väl lite hungrigare (bara positivt) och gosigare. Hon har änsålänge haft två löp. Hon blev helt klart mer vuxen både vid första och andra löpet jämfört med innan. Men det ser jag inte som negativt. Fortfarande lika lekfull och pigg såklart som innan.

Hanarna är ju möjligtvis lite löjligare och flamsigare. Och tar längre tid på sig att mogna.

Oavsett vilket så kan ju hanarna vara översexuella och tikarna få problem med löp och skendräktighet. Jag gillar båda och har inte bestämt mig för vilket kön nästa hund blir. Däremot föredrar jag ofta de mindre och lättare hundarna, där är ju tikarna en fördel.

Och angående diskussionen kastrering så är det ju jättestor skillnad på hur vi håller häst respektive hund och katt.
Hingstar kan ju omöjligt gå i en flock med hingstar och ston på ett bra sätt. Hingstflock respektive stoflock känns också väldigt skadebenäget om de kan se och känna lukten av varandra vid brunst... Det är ju inte riktigt naturliga flockkonstellationer.

Hundar däremot, de lever i löst sammansatta grupper och många hanar funkar alldeles utmärkt tillsammans utan att slåss över tikar som löper, det måste vara extremt ovanligt med samma för häst?
Inom hund anser jag även att kastrering kan gömma problem med könsbunden aggression, överdriven könsdrift, problem med löp osv. Då känns det som att det är fritt fram att avla på djur som har problem för avkommorna kan ändå kastreras och då är det inte ett problem längre...

Jag anser istället att man ska rikta aveln mot djur med sund könsdrift och hälsa och de som kastreras pga hälsa, lynne eller annat bör det skrivas in varför i skk så man ser vart aveln leder.

Hundar kan väl dessutom få en hel del problem med både mentalitet och hälsa pga kastrering. Ökade rädslor, sämre päls, andra hundar känner inte igen vilket kön de har, inkontinens osv

Katter vistas ju ofta ute utan uppsyn och då bör de ju absolut kastreras. Vet faktiskt inte om några hälsorisker med att kastrera häst och katt?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar