En liten reflektion; varför anses det ändå lite fel att kastrera hanhundar? Ingen ifrågasätter det när det gäller hästar, det är helt naturligt att kastrera hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga. Tycker inte heller jag stött på den inställningen när det gäller hankatter heller, utan just när det gäller hundar är idealet att hanhunden ska vara "intakt".
(Därmed inte sagt att alla hanhundar rutinmässigt ska kastreras, har själv en okastrerad hane).
Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär, länk:
http://stud.epsilon.slu.se/1232/1/sandstrom_i_100527.pdf
Nu kan jag ingenting om hästar, så det blir svårt för mig att svara mer än
väldigt spekulativt ang det. Tror mig ha hört att en rätt stor anledning med hästar är att de faktiskt oftast vistas bland fler hästar och man kan få stora problem med slagsmål och skador på sina hästar. Stämmer kanske? Låter iaf väldigt logiskt för mig, och kan absolut påstås vara ett bra "hälsoskäl" till varför man kastrerar. Det kan ju vara så också att det är väldigt etablerat inom den kulturen helt enkelt, och därav ifrågasätter man det inte ens.
Jag tycker personligen att man inte ska kastrera, och därmed ändra beteende och personlighet för en individ för att man själv ska få det lite lättare. Oftast med hundar så hör jag sådana skäl, och det är väldigt kopplat till att människan ska må bättre på nått sätt, eller få det lättare i sin vardag. Ses ofta som en snabb och bra lösning.
Det tycker inte jag om. De flesta har ju heller inte flera hästar som sällskap liksom, utan detta är ju mest ett fenomen med hundar och katter. Tex människor som absolut vill ha ett gäng hundar, men vill på ett så lätt som möjligt sätt göra dem lätthanterliga och obråkiga med varann (om det nu är fler hanar).
Att kastrera en hanhund ändrar ju faktiskt på deras personlighet, eller snarare ska jag väl säga att det faktiskt
kan göra det. Sen som ovanstående nämnde så är det ett kirurgiskt ingrepp och jag anser att man inte ska operera på sina djur om de inte behöver det av hälsoskäl.
Jag är inte tvärt motsatt till kastrering alltså, jag bara anser att det skall finnas riktigt bra skäl för det (mer än så man får lite lättare och mer lugn och ro som en människa som själv valt att ha ett flertal hanhundar hemma tex).
"Läste förresten en uppsats i ämnet Kastrering av hanhund, lite intressant där att männen/hussen i betydligt högre utsträckning tycker det är känslomässigt fel med kastrering, att "maskuliniteten förstörs" ungefär"
Tja, ska väl ärligt säga att som man så är det väldigt lätt att iaf ha de känslorna/tankarna. Det är väl liknande som att kvinnor säkert känner likadant om man utför operationer på hondjur så att de blir sterila. Bara mänskligt så att säga
Men det är ju inget som ska hindra oss från att utföra operationer när det behövs för att djuret skall vara hälsosamt!