Rasvals-tråd

Tycker det låter som ni har allt ni vill ha i settern redan :) det är klart det inte blir samma individ och det där att jämföra tror jag man kan göra oavsett om man byter ras men det är ju inte svårare än att tänka bort sånna tankar när dom kommer.

Tycker det låter som ni har allt ni vill ha i settern redan :) det är klart det inte blir samma individ och det där att jämföra tror jag man kan göra oavsett om man byter ras men det är ju inte svårare än att tänka bort sånna tankar när dom kommer.
Ja, mer och mer sneglar vi - och framför allt maken - mot en irländare den här gången. Det är ju dock 20 år sen drygt som vi senast köpte en irländsk setter-valp. Vad letar man efter nu för tiden för att om möjligt få en icke-skotträdd, icke-separationsångesttyngd valp? Vilka hälsoaspekter förutom HD-status ska man kolla efter? Känner mig nollad. :D

Ja, mer och mer sneglar vi - och framför allt maken - mot en irländare den här gången. Det är ju dock 20 år sen drygt som vi senast köpte en irländsk setter-valp. Vad letar man efter nu för tiden för att om möjligt få en icke-skotträdd, icke-separationsångesttyngd valp? Vilka hälsoaspekter förutom HD-status ska man kolla efter? Känner mig nollad. :D
Jag hade kollat på uppfödare som startade sina hundar på prov och liknande, som inte bara ställer ut alltså.
Jag kan inte setter alls men generellt när man letar hund så brukar de som använder hundarna praktiskt sortera mer på mentalitet än de som enbart avlar för utställning.

Läs RASdokumentet med, där brukar det stå matnyttigt om hälsoproblemen i en ras och vilka strategier man har.
https://www.skk.se/hundraser/irlandsk-rod-setter/#dokument

Det här är kanske något av ett wild card, men en ras jag själv nyligen börjat få upp ögonen för. Vad tror du om en Field spaniel?

Tror du inte ni kan tycka dom är lite tråkiga i jämförelsen? Golden Retrievers är ofta så sävliga.
Det beror ju dock väldigt mkt på vilka linjer man pratar om. Goldens som är utställningsavlade kanske är det men inte övriga. De Goldens jag träffar (då på kurser etc) är definitivt inte sävliga.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 933
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar