Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt och hemskt och kasst allting att jag inte står ut om jag inte ser framför mig en ny hund inom en rimlig horisont.
Maken och jag har båda erfarenheter av terriers från barndomen (jag strävhårig fox och welsh, och maken westie) men har tillsammans bara haft setter. Först en ljuvlig irländsk röd setter och efter hans bortgång en helknasig men fantastisk gordon settertik.
Vi älskar båda setterns livsglädje, människokärlek, trygghet runt barn, energi och vilja till rörelse och happy-go-lucky-attityd. Vi älskar kanske inte tikens stressnivåer som ofta blev för höga för hennes bästa, att hon var Väldigt svårt att passivitetsträna och att hon hade grav separationsångest, men uppskattade verkligen hennes oräddhet, att hon inte var ett dyft skotträdd, att hon gick bra ihop med Alla andra hundar och var världens bästa kompis till dottern och omvände flera hundrädda kompisar till dottern.
Ingen av dessa var någonsin särskilt härliga att gå med i koppel (nivå någonstans besvärlig till katastrof om man ska vara ärlig). Inkallning funkade däremot oftast toppen om inte det flög upp sjöfågel...
Vi dras mot irländsk setter igen, eftersom de är så rasande vackra och vi känner att vi inte kan förmå oss att riskera hamna i jämförelser med den djupt sörjda tiken som nyss somnade in efter 12,5 år hos oss (samma princip som fick oss att lämna irländarna för gordon förra gången). MEN: vi vill ändå försöka tänka klart och välja smart.
Finns det någon lite mindre hund som är liknande? Viktiga egenskaper vi söker denna gång är:
* Familjekär och bra med barn
* Tåla miljöombyten (spenderar mkt tid i husvagn)
* Vilja ha mycket motion men kanske inte behöva enorma mängder regelrätt träning utöver basic-nivå
* Kunna åka bil bra
* Vara bra med andra hundar
* Inte en "skällig" larmhund
* Inte skarp utan hellre mild i lynnet
* Låg separationsångestnivå - kunna vara ensam i upp till fyra timmar efter normal ensamträning
* Inte för mycket pälsvård
* Gilla vatten och snö
* Inte skotträdd
* Sund ras utan alltför stor risk för hälsoproblem (vår gordon hade t.ex. inte en sjuk eller halt dag i sitt liv innan hon fick ålderskrämpor på slutet)
Jag båda dras till och avskräcks från terriers (tittar särskilt på irländsk eller welsh), rädd att vi inte är skickliga nog för att inte få ett monster? Egentligen skulle jag vilja ha en irländsk setter i typ welsh spaniel-size.
Har ni några tips?