Tik eller hane?

Alltså, ni är så många som skriver att ni vill slippa löpen.... Vad är det ni ser som är så jobbigt med det :)?

Min äldsta tik (och vad verkar min yngre med, men hon har bara löpt en gång så jag vet inte riktigt än ;) ) märks ingen skillnad alls på vare sig före, under eller efter löpet. De städar bra efter sig (visst att det kan komma nått dropp här och var, men det ser jag inte som så himla farligt) så det ser jag inte heller som jobbigt.

Det enda som är surt är ju risken för livmoderinflsmmation och andra hormonpåverkade åkommor (men det känner jag personligen inte skulle vara en tillräckligt stor oro för att helt skippa tikar) och att man inte får tävla bruks med en löptik (vilket jag anser vara helt stenålders, det enda jag ser som problem hade varit på rapportsträckor där flera hundar är lösa och ur synhåll samtidigt, allt annat hår ju att lösa med ex att de går sist i sök/uppletsruta och har egna platsliggningar) vilket man får göra i typ alla andra grenar :p .

Jag är alltså bara nyfiken, har ni egna erfarenheter av "jobbiga" tikar, eller är det något som ni bara hört om och blivit avskräckta för det :)?

Jag är 100% hanhundsmänniska, jag trivs inte med tikar. Jag tycker hanarna är roligare (fjantigare) och mer lättstyrda. Det är mer pråm över tikar. :D

Jag har saluki, föredrar tikar då jag tycker att de är lite roligare. Det händer lite mer med tikar och ingen dag är den andra lik. Hanar är lite enklare, lite jämnare och i mina ögon ofta tråkigare :angel:
Hahahaha, jag har alltid varit tikmänniska och lite kul med förelöphumör, efterlöphumör och allt däremellan.......men har en ras med mer humör nu och nu vet jag vart ordet bitch kommer från :D:D:D

Alltså, ni är så många som skriver att ni vill slippa löpen.... Vad är det ni ser som är så jobbigt med det :)?

Jag tycker tikar ofta är superkul under löpet - hyperglada och taggade. Värre tiden före löp när dom kan vara mer stirriga :) Dock har jag en tik nu som har långa löp där jag faktiskt överväger att kastrera (löper 34 dagar). Hon har aldrig haft problem med det, men när den andra tiken hade valpar så blev denna tik skendräktig för första gången och det va rätt surt mellan tikarna då en period efter. PLanen är fler valpar i hemmet, men just denna tik ska inte gå i avel - så jag är kluven hur jag ska göra :confused:

Första bara blev, head over heels förälskelse via blocket och han råkade vara en hane, nr 2 fick bli en hane pga det kändes helt enkelt lättast och uppfödaren hade precis en perfekt sån ledig ;)

Äldste är en blandning mellan Papillon, Chinese Crested och Toy Pudel
Yngsta är en Russkiy Toy

@Miao - som jag skrev så är jag nog framförallt arbetsskadad och har sett alldeles för många tikar som slåss för sina liv pga tex livmoderinflammation. De kan bli väldigt dåliga så himla fort och det är nåt jag inte vill. Hade jag inte haft mitt yrke hade jag kanske tänkt annorlunda, men som det är för mig nu finns ingen anledning att behålla en livmoder och äggstockar på en tik som inte ska användas i avel.

Jag är en handjursmänniska, har alltid haft lättare för att fastna för hanhundar/valacker/osv. Jag har en ceskyterrier och en (mellan-)schanuzer, båda är hanar. Ceskyn är kastrerad.

Jag bryr mig inte. Jag ville ha en hund och efter att ha pratat med andra och läst på kom jag fram till att det verkade finnas för-och nackdelar med båda. Inget var avgörande för mig som ville ha en aktiv och sportig sällskapshund,

Jag vill gärna ha hane förutom när det gäller kelpie, då föredrar jag tik. Vet inte varför det är så.

@Miao jag har en tik som löper med 4-5 månaders mellanrum. Hon är 20 månader och löper för 4:e gången just nu. Hon blir dessutom skendräktig efter löpen. Hon går ned sig strax innan löpen och är seg, klängig och tappar mycket av leksugen när hon löper. Hon blir även så när hon är skendräktig. Jag har funderat och funderar fortfarande massor fram och tillbaka angående kastrering av henne. Jag oroar mig för livmoderinflammation då täta löp ökar risken för tidig livmoderinflammation.

Kort och gott som rubriken säger. Tik eller hane? Hur valde ni när ni köpte hund, eller vad skulle ni välja om ni köpte en idag? Vad tänker/tänkte ni på?

Skriv gärna också vilken ras det är ni har och om det är så att rasen också avgör valet mellan tik eller hane. Ju mer utförligt desto bättre för mig. Vill egentligen bara höra hur folk tänker :D
Jag har haft både tikar, hanar och båda samtidigt också...nej tack, inte mer! Har en BC-korsningtik nu och tack och lov slutade hon löpa vid 7 års ålder. Nu siktar jag på hane, har fått erbjudande om tikar av lite olika raser men lutar mer och mer åt en hane. Känns som lättare att ha med sig hunden överallt då.

I slutändan väljer jag efter individ och inte kön. Senaste valpen jag köpte ville jag helst ha en tik av praktiska skäl (hade en intakt tik redan) men gillade en hane bättre och då blev det så. Valde dock att kastrera tiken eftersom jag inte har möjlighet att lämna bort eller liknande vid löpen.

Vår första hund valde vi efter individ, det blev en tik. Nästa hund köpte jag med lite förhoppningar om senare avel så det blev en tik, men hon levde tyvärr inte så länge.
Hunden därefter var en omplacering och var en tik. Och så nu hanen.

Jag önskar att jag hade haft möjlighet att ha både hane och tik intakta, men som mitt liv ser ut så funkar inte det. Ser inte kastrering som något önskvärt direkt.. Så det är enda anledningen till att jag skulle föredra det ena könet, alltså vad jag har för intakt hund hemma.

Tik. Har haft både hanar och tikar och har nu både och, men mer hanar blir det inte!
Tikarna är mer allerta och drivna.
Tyckte bättre om ston när jag hade häst också.
Kan inte sätta fingret på det men nått saknas i hanarna, nån glöd...typ.

Föredra tikar och har just nu två. De hanhundar jag träffat i "min" ras har mognat sent och känts svårare än tikarna både i hantering och träning. Sen har jag träffat trevliga vuxna lite mer "färdiga" hanar i min ras som är jättebra på alla sätt men vägen dit känns lång och alldeles för tuff för mig.

Tikar - tycker inte löp märks särskilt mycket sällan de lämnar fläckar då de tvättar sig och är ute mycket, ena tiken blir lite härjig mot andra hundar när hon löper, förbannad om de gör något hon stör sig på, andra blir överkååt under hela perioden och älskar allt och alla.
Men hellre löp 6 veckor om året, än en hane som jämt är intresserad av att leta löptikar.
kasterad hane kan jag tänka mig , men i min ras finns mycket päls och jag tycker hanarna ofta kissar ner sig och luktar piss.
Tikarna känns fräshare och mina har varit barnsligt glada och pigga hela livet, tycker inte hanarna är roligare som många säger, speciellt inte okastrerade med bara en sak i huvudet.
Då är tikarna mer lättmotiverade tycker jag:)
Har dock en hane och två tikar själv =D
Pudel!

Jag föredrar hanar i teorin men irl så spelar det ingen roll. Faller för individen. Men för mig är det en självklarhet att kastrera en tik som inte ska användas i avel - om inte löpen funkar heelt felfritt. Men av dom sex tikar vi har haft genom åren har bara två haft löp som funkat riktigt bra. Vet att kastrering är omdebatterat men jag är väldigt glad att jag kastrerade Alice. Som hade ett tufft första löp med skendräktighet. Och med hennes övriga problematik så kändes jobbiga löp som ett onödigt tillägg.

Någon gång i framtiden skulle jag vilja avla på aussies och då vill jag ha en intakt tik. Men nästa hund kvittar om det blir en hane eller tik, antingen en aussie eller staffe troligtvis, och kommer få vara intakt förutsatt att allt funkar. Att nästa hund kommer från fina linjer och "perfekta" föräldrar är prio 1 för mig (efter att ha haft Alice som är från oseriös blandrasavel) och då kan det bli aktuellt att ta valpar. Eventuellt att jag tar en hund med bibehållen avelsrätt från uppfödaren.

Absolut tik! Gärna kastrerad om hon inte ska i avel.
Har svårt för att hanar är slavar under testosteronet (gäller inte bara hundar!! :sneaky:) och att det lätt blir ett revirpinkande överallt, även inomhus.
Om jag ska ha en hane ska den absolut vara kastrerad. Har en sådan just nu, och han är mycket underbar! :heart

Har svårt för att hanar är slavar under testosteronet (gäller inte bara hundar!! :sneaky:) och att det lätt blir ett revirpinkande överallt, även inomhus.

Här måste jag försvara hanhundarna! :D
Jag har aldrig haft problem med revirpinkande hane, inte heller någon som är "slav" på något annat sätt. O_o
Och de hundar jag sett pinka in klubbstugan har varit både hanar och tikar, så... :p

Personligen tycker jag det är lite synd med det här med kastrering av hanhundar för att de av diverse anledningar blir mer lätthanterliga då. Hälsoskäl fattar jag.

Jag har bott med hanar och en tik (ingen var någon jag själv köpte utan det var bonushundar så att säga). Märkte inte just att jag gillade det ena mer än det andra.. Tänkte faktiskt inte alls på det, kändes som individen gjorde mer skillnad än könet. Förutom det uppenbara vid löp förstås... vi hade hemmagjord "blöja" inomhus så vi slapp fläckar överallt, och man märkte att hon kunde lyssna lite sämre i allmänhet under den perioden. Annars inget man märkte just.

Annars är nog den största skillnaden jag nånsin märkt att man måste stanna oftare när man går runt med en hane än med en tid pga allt revirpinkande (även när de inte ens kan pinka längre, vilket ju är lite komiskt).

Jag vill nog ha en hane mest av den något dumma anledningen att det på nått vis känns mer rätt för mig att ha en hund av samma kön som en själv :) Samt att hanar är något större och starkare generellt sätt, och då jag gillar stora hundar tar jag gärna en individ åt det större hållet i den ras jag väljer.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar