Tik eller hane?

Jag föredrar hanar. Upplever att tikar är som lite smartare och ojämnare i humöret. Föredrar också en "revirpinkande och juckande hane" framför en löpande tik ;)

Vad det gäller kastreringsfrågan så kastrerades min ena för att han var översexuell och inte kunde umgås normalt med andra hundar. Efter kastreringen så kan han det. Min andra hane har inga bekymmer med hormoner så får behålla sina kulor.

Kort och gott som rubriken säger. Tik eller hane? Hur valde ni när ni köpte hund, eller vad skulle ni välja om ni köpte en idag? Vad tänker/tänkte ni på?

Skriv gärna också vilken ras det är ni har och om det är så att rasen också avgör valet mellan tik eller hane. Ju mer utförligt desto bättre för mig. Vill egentligen bara höra hur folk tänker :D

Jag är tik-människa! Tycker sällan om mentaliteten på hanhundar på samma vis. Har bara haft tikar och inte planer på annat.
Tycker ofta hanhundar är lite ofräscha med. Löp går att ha byxor under.
Tikar revir-skvätter inte, pissar inte på sig själva och snoppdroppar inte i huset. ;)

Har och har haft Papillon.

Blir helt förstummad över alla dessa juckande, snoppdroppande hanhundar som pinkar inne mm, som flera verkar ha träffat såååå många av att de anses vara en normalitet av hane :o

Låter som flera av dessa hundar inte mått så bra fysiskt/psykiskt.

Blir helt förstummad över alla dessa juckande, snoppdroppande hanhundar som pinkar inne mm, som flera verkar ha träffat såååå många av att de anses vara en normalitet av hane :o

Låter som flera av dessa hundar inte mått så bra fysiskt/psykiskt.
Ha ha ha...ja jisses... Min gamling var dock den juckande typen om det fanns en löptik i huset. han luftjuckade då och sjöng konstant. Men, bara när det var höglöp. Annars hade han ordning på saker och ting. :up:

Menar du på fullaste allvar att du aldrig blivit juckad på av en hund? Jag kan bara spekulera i varför men det har aldrig hänt mig med en tik.

Sen är jag inte gravallvarlig i den här diskussionen, jag gillar helt enkelt tikar bättre, juckande eller inte.

Menar du på fullaste allvar att du aldrig blivit juckad på av en hund? Jag kan bara spekulera i varför men det har aldrig hänt mig med en tik.

Sen är jag inte gravallvarlig i den här diskussionen, jag gillar helt enkelt tikar bättre, juckande eller inte.
Jo, av en kompis goldentik som gick upp i stress när det kom folk. Hundar är sällan kåta på människor så om du blir juckad på så är det ett stresspåslag och hanar har inte mer stresspåslag än tikar.
Så om det i ditt fall varit hanar är det troligtvis en ren slump.

En gång för... 35 år sedan eller så? En hyperstressad schabrador, men han var onekligen en hane i alla fall. Har dock träffat rätt många hanar sedan dess... :D

Eller jo, vänta! En schäfer också, som gick upp i varv något alldeles förbannat när jag skulle ta ut honom på promenad. Inga problem att bryta dock.

Hahaha - då skulle du träffa vår tik. Hon kommer smygandes snett bakifrån på lämpligt offer, tar ett elegant litet skutt framåt, grabbar tag om låret och juckar med gott humör!

Hon gör det ALDRIG med mig numera; efter det att jag berömt henne översvallande och gjort världens grej av hur oerhört "duuuuuuuuktig och tiiiittta så fiiiiiiiiin, lilla Iffypiffy är."

Generat "klev hon av" vid det tillfället och blängde surt under lugg.

Det verkar som om hon gör detta lite nu och då, när hon känner sig lite busig/hormoner är i svall. Offer är egalt, det kan vara främlingar eller barn i familjen. En gång gjorde hon så på en polisman på MyDog!!!

Tik absolut :up: Föredrar 2 löpperioder / år framför en konstant, året om revirpinkande hanhund, alla hanhundar jag passat har mer eller mindre pinkat inne hos mig (även de som inte gör det hemma hos sig normalt) så har tröttnat.. det är mycket jobbigare än blodfläckar överallt under löpet:angel: med vetskapen om att de lätt revirpinkar på nya ställen så skulle jag inte tycka det känns så bra att lämna bort en ev hanhund till hundvakt heller.. tycker även det är lite ofräsch när de kissar i pälsen på magen :p

Dessutom är det mycket lättare att komma på bra tiknamn :D vad gäller temperamentskillnader gillar nog tik och hanhundar lika :) har dock fått uppfattningen att tikar är lite enklare överlag vad gäller umgänge med andra hundar osv :)

Men, men.... är inte du runt 25-30 år max :o?! Undrar varför jag har fått för mig det :D!

Nä! Jag har bestämt att monstermorsan är 42, i sina bästa år i ett eternithus. Har inte husvagn, men kan ha semestrat i en sådan med sina föräldrar. Skulle aldrig köpa en egen men eventuellt bygga en egen av diverse jox. Blond och snygg som tusan. Så:D

Nej, de är inte defekta för att de inte går igång på varenda tik som rör sig. En mentalt sund hane ska inte stressa runt för att grannens tik löper. Min gör det definitivt inte, men hade ändå inga problem att para när det väl var tillåtet.
Har väl inte skrivit något om att dom är defekta? Vad menar du där? Jag menar att hanhundar som aldrig känner någon drift alls, det är ju inte sunt heller. Eller finns av och påknapp för sådant? Kan man välja att den och den tiken ska du inte gå igång på medans den är okej? Det är ju en annan sak ifall dom är såpass uppfostrade att dom låter bli men lusten bör dom ju känna ändå.

Det är ju som med hingstar, dom kan då känna luster för många ston, dock så är dom oftast såpass uppfostrade att dom uppför sig fint ändå, dock inte sagt att dom inte känner lusten.

Jag kastrerar mycket för enkelhets skull, för hans skull, så att han dels inte känner luster han aldrig kommer få utlopp för och sedan också för hans överlevnads skull, nästan varje dag så hör jag hundägare på håll ropa och fråga om min är hane, han är kastrerad säger jag och då går det utmärkt att hälsa. Min förra hane kunde umgås med alla oavsett om dom andra hanarna var hanhundsaggressiva tex. Han kunde umgås med löptikar utan att man var tvungen att hålla uppsikt hela tiden så det inte hände något. Han var lugn och tillfreds och led inte ett dugg av att vara kastrerad. Enbart fördelar för hans del.

Senast ändrad:
Har väl inte skrivit något om att dom är defekta? Vad menar du där? Jag menar att hanhundar som aldrig känner någon drift alls, det är ju inte sunt heller. Eller finns av och påknapp för sådant? Kan man välja att den och den tiken ska du inte gå igång på medans den är okej? Det är ju en annan sak ifall dom är såpass uppfostrade att dom låter bli men lusten bör dom ju känna ändå.

Det är ju som med hingstar, dom kan då känna luster för många ston, dock så är dom oftast såpass uppfostrade att dom uppför sig fint ändå, dock inte sagt att dom inte känner lusten.

Jag kastrerar mycket för enkelhets skull, för hans skull, så att han dels inte känner luster han aldrig kommer få utlopp för och sedan också för hans överlevnads skull, nästan varje dag så hör jag hundägare på håll ropa och fråga om min är hane, han är kastrerad säger jag och då går det utmärkt att hälsa. Min förra hane kunde umgås med alla oavsett om dom andra hanarna var hanhundsaggressiva tex. Han kunde umgås med löptikar utan att man var tvungen att hålla uppsikt hela tiden så det inte hände något. Han var lugn och tillfreds och led inte ett dugg av att vara kastrerad. Enbart fördelar för hans del.
En vettig hane med sund sexualdrift har i princip en av och påknapp för när det skall paras ja.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar