Tik eller hane?

Jag tycker faktiskt väldigt illa om tanken att vi medvetet avlar fram djur för vårt eget höga nöjes skull som vi sedan måste korrigera på det viset... Jag tycker att våra husdjurs välmående i grunden borde prioriteras högre än så.
Jag tänker kastrera min hund så att han ska fortsätta vara en välmående vovve. Jag ska inte avla, det är mycket tikar i området, varför ska han behöva gå och känna en drift som han garanterat aldrig kommer få utlopp för? Ser inte jag som snällt på något vis. Plus det faktum att han faktiskt kan leka och umgås med alla hundar oavsett kön utan problem.

Den driften går ju inte att avla bort, isåfall får man ju avla för husdjur som är såpass defekta att dom föds sterila så att säga. Känns inte sunt alls.

Sen vad jag läser överallt vad veterinärer osv säger och dom kliniker jag pratat med så finns det ju enbart nästan positiva åsikter om det. Det enda negativa som veterinärerna säger är just det med narkosen, att unghundar klarar den sämre. Det är ju alltid en risk. Eller varför är veterinärer så positiva till det om det inte är bra för hunden? Min förra kastrerade hanhund var väldigt aktiv och pigg och hade inte problem med hullet. Klart man måste tänka på lite mera vad man stoppar i hunden men det är ju inget större problem tycker jag.

Jag har sällan hört någon som kastrerar för att det ska vara lättare att ha hunden rent motionsmässigt eller så.

Jag fördrar tik, eller kastrerad hane.

Har inget emot kastrering varken i förebyggande syfte eller i medicinskt syfte. Däremot bör man överväga noga om man vill kastrera i syftet att komma åt ett beteendeproblem. En kastrering ska aldrig komma före uppfostran eller försöka väga upp en dålig mentalitet.

Det här med att kastrera hanhundar för rena problembeteenden, som ex kasta sig ut i kopplet och skälla på andra hundar, löser nog knappast problemet. Däremot finns det ju visst hundar som precis som hästar måste fungera i flock med många andra artfränder, som t.ex. hunddagis. Hanhundar som aldrig vill äta för att det alltid är någon tik som löper, eller hanhundar som spänner sig och hamnar i slagsmål, och där kastrering helt klart hjälpt.
Och som sagt, även katter och hästar får ju beteendeförändringar av kastrering, katter kan precis som hundar få problem med övervikt, kastrerade hankatter kan få mer problem med urinvägarna o.s.v., Det är ju inte så att arten hund är unik med att förändras vid kastrering.

Sen vad jag läser överallt vad veterinärer osv säger och dom kliniker jag pratat med så finns det ju enbart nästan positiva åsikter om det. Det enda negativa som veterinärerna säger är just det med narkosen, att unghundar klarar den sämre. Det är ju alltid en risk. Eller varför är veterinärer så positiva till det om det inte är bra för hunden? Min förra kastrerade hanhund var väldigt aktiv och pigg och hade inte problem med hullet. Klart man måste tänka på lite mera vad man stoppar i hunden men det är ju inget större problem tycker jag.

Jag har sällan hört någon som kastrerar för att det ska vara lättare att ha hunden rent motionsmässigt eller så.
Min fetning i citatet. Menar du inte tvärtom?
Dessutom, visst är narkos alltid en risk och en äldre hund kan ha svårare med återhämtning mot en frisk yngre, men med duktig personal som individanpassar både smärtlindring, lugnande och själva narkosen så brukar det oftast gå bra även för äldre djur, även om de är sjuka.

Och innan nån annan skriver det, veterinärer vill inte kastrera för att tjäna massa pengar. De skulle tjäna betydligt mer på att bara operera sjuka djur än friska i förebyggande syfte.
Så mycket tjänar inte en klinik på att kastrera friska djur faktiskt.

Min fetning i citatet. Menar du inte tvärtom?
Dessutom, visst är narkos alltid en risk och en äldre hund kan ha svårare med återhämtning mot en frisk yngre, men med duktig personal som individanpassar både smärtlindring, lugnande och själva narkosen så brukar det oftast gå bra även för äldre djur, även om de är sjuka.
Nej jag menar unghundar, alltså inte unga hundar utan hundar som inte är vuxna än. Valpar och unghundar är enligt klinikerna häromkring känsligare för narkos och det är mera riskfullt att söva en unghund.

Gamla hundar är det väl likadant med, det är mycket risker där med. Det säkraste är väl helt enkelt när hunden är vuxen, varken gammal eller unghund så att säga.

Nej jag menar unghundar, alltså inte unga hundar utan hundar som inte är vuxna än. Valpar och unghundar är enligt klinikerna häromkring känsligare för narkos och det är mera riskfullt att söva en unghund.

Gamla hundar är det väl likadant med, det är mycket risker där med. Det säkraste är väl helt enkelt när hunden är vuxen, varken gammal eller unghund så att säga.
Jag tycker tvärtom att unghundar återhämtar sig mycket bättre än en vuxen ur narkos. Men inidivdanpassad sövning, oavsett medel, är det viktigaste.

Jag tycker tvärtom att unghundar återhämtar sig mycket bättre än en vuxen ur narkos. Men inidivdanpassad sövning, oavsett medel, är det viktigaste.
Jag vet inte, jag är inte så insatt i det. Som sagt det är vad veterinärer här i gbg säger, har ringt runt till dom flesta häromkring för att jämföra priser och deras åsikter och sådant. Det var den enda anledningen enligt dom till att eventuellt vänta med en kastrering men då riskerar man ju samtidigt att få beteenden som kanske sedan blir kvar. Kastreringen ändrar ju som sagt ofta inte beteenden riktigt.

Huvudsaken är iallafall att jag fick bekräftat att det inte var några direkta risker och att det var positivt att göra det så tidigt som möjligt. Även ifall jag blev lite nojig i och med åsikten om att söva valpar, som dom ju räknas som till..9 månader(?)

Jag tycker inte det stämmer och länkade till rekommendationerna. Jag har inte sagt att det var en text som avråder från kastrering.
Men det är därför jag gärna hade velat se vilka riskerna är. Alltså i texten, läser bara att massa eventuella grejer som kan ha samband med olika problem.

Att kastrera innan 6 månaders ålder är det för övrigt ingen veterinär jag pratat med som rekommenderat, alla har sagt från 6 månader och uppåt. Så att så tidigt som möjligt menar jag från 6 månader och uppåt.

Jag har förstått att du läser texten på ett annat sätt än vad jag gör och jag hade gärna velat veta hur du tolkar det som står.

När jag ringde våran klinik för att fråga om pris på kastrering av min hane fick jag en lång information på telefon om vad som kan bli negativt med en kastrering. Ex urinläckage, försämrad päls, rädslor och fetma.
Jag bad inte om informationen utan de informerar alla som kontaktar dom om kastrering.
Anledningen att jag funderade var för att vi har tik hemma. Som mest tre intakta tikar. I nuläget har vi bara en tik men två till kommer inom ett år. Men än så länge är han en pärla under löpen, det är mest passningen för att inte få en tjuvparning man känner är ett större ansvar. Är mycket tveksam till om det är "besvärligt" nog för att motivera en kastrering. Tiden får avgöra. Han blir 3 på tisdag och sköter sig som sagt fint ännu.

När jag ringde våran klinik för att fråga om pris på kastrering av min hane fick jag en lång information på telefon om vad som kan bli negativt med en kastrering. Ex urinläckage, försämrad päls, rädslor och fetma.
Jag bad inte om informationen utan de informerar alla som kontaktar dom om kastrering.
Anledningen att jag funderade var för att vi har tik hemma. Som mest tre intakta tikar. I nuläget har vi bara en tik men två till kommer inom ett år. Men än så länge är han en pärla under löpen, det är mest passningen för att inte få en tjuvparning man känner är ett större ansvar. Är mycket tveksam till om det är "besvärligt" nog för att motivera en kastrering. Tiden får avgöra. Han blir 3 på tisdag och sköter sig som sagt fint ännu.
Min förra hanne, den som blev 17,5 år, var ett mörker under löpperioderna!!! :wtf: ...Förstår ärligt talat inte hur jag och maken stod ut under alla år vi hade honom och tiken men eftersom hon valde att sluta löpa vid 7 års ålder så gick det ju över av sig själv innan vi hann tröttna ordentligt. :up:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar