Hanhundar och löptikar

Jag har just nu löptik hemma med två bc pojkar men den ena är kastrerad (på grund av lite gnissel i flocken pga hans tidigare skärpa). Ingen av dem har brytt sig nu eller tidigare men tiken åker hem i höglöp till uppfödaren för det hon som försöker ta sig in till pojkarna :angel:..
Hon är så liten också så jag är rädd för skador om hon lyckas.

Jag har haft tre hanhundar och det är bara en av dem som varit ett "problem". Sedan har problemet blivit mindre sedan han blev vuxen på riktigt och det är inget som påverkar vår vardag. Jag kräver att han ska uppföra sig och det gör han, även om det inte är med glädje. Jag är exempelvis superstrikt med att han inte får hälsa på andra hundar när vi går kurs, bara för att inte riskera att han hux flux är framme och nosar en löptik i rumpan. Men jag kan ärligt talat säga att det sög när han var tonåring och bar sig åt som ett as när jag var på kurs så fort det fanns en löptik där. Och då gick jag ändå kurs i syfte att lära honom uppföra sig i grupp.

Usch, vad det låter jobbigt! Vad gjorde han då när han var en jobbig tonåring? Var det främst att han hade svårt att koncentrera sig på dig, eller var det annat också?

Dotterns hund är den näst yngsta i vår flock, knappt 2 år. Han är i en lite jobbig ålder nu generellt, med bomull i öronen och egna idéer när han tycker att det passar. Han har dock ännu inte visat något särskilt intresse för löptikar. För några veckor sedan var vi och tränade med ett blandat gäng hundar, och satt bredvid en löptik när vi innan träningen satt och pratade. Det var inte förrän en av de andra hanhundarna reagerade ganska kraftigt, som jag ens blev medveten om att tiken bredvid oss löpte. Dotterns hund var bara normalt nyfiken på henne (som han är på alla andra hundar), och accepterade utan konstigheter att han inte fick hälsa. Jag hoppas att det fortsätter så! :)

Jag har just nu löptik hemma med två bc pojkar men den ena är kastrerad (på grund av lite gnissel i flocken pga hans tidigare skärpa). Ingen av dem har brytt sig nu eller tidigare men tiken åker hem i höglöp till uppfödaren för det hon som försöker ta sig in till pojkarna :angel:..
Hon är så liten också så jag är rädd för skador om hon lyckas.

Ja, det är ju också värt att ha i åtanke! Kan det också vara rasbundet hur tiken reagerar vid löp?

Ja, det är ju också värt att ha i åtanke! Kan det också vara rasbundet hur tiken reagerar vid löp?

Vet inte, generellt så har tikarna varit värre än hanarna just dagarna de varit i höglöp och bara haft en sak i huvudet. Har dock bara haft fyre-fem tikar varav en fungerade precis som vanligt igenom hela löpet, de har varit corgi och mas samtliga. Tänker att det antalgligen mindre märkbart på arbetande hundar då det var hunden med mest motor och arbetsegenskaper som var minst påverkad av sina löp fast hon var en corgi. De andra hade utan en sekunds tvekan kastat sig framför första bästa hane "rätt dag/ar" och hade absolut koppel på då för hade inget förtroende för att de inte skulle dra och hitta en kavaljer om de fick chansen. Men det handlade om en-tre dagar max under löpet.

Usch, vad det låter jobbigt! Vad gjorde han då när han var en jobbig tonåring? Var det främst att han hade svårt att koncentrera sig på dig, eller var det annat också?

Dotterns hund är den näst yngsta i vår flock, knappt 2 år. Han är i en lite jobbig ålder nu generellt, med bomull i öronen och egna idéer när han tycker att det passar. Han har dock ännu inte visat något särskilt intresse för löptikar. För några veckor sedan var vi och tränade med ett blandat gäng hundar, och satt bredvid en löptik när vi innan träningen satt och pratade. Det var inte förrän en av de andra hanhundarna reagerade ganska kraftigt, som jag ens blev medveten om att tiken bredvid oss löpte. Dotterns hund var bara normalt nyfiken på henne (som han är på alla andra hundar), och accepterade utan konstigheter att han inte fick hälsa. Jag hoppas att det fortsätter så! :)
Han var mest ofokuserad och pipig, slängde sig i kopplet och var allmänt dryg. Han är en ganska stadig pjäs på 26 -27 kilo så när han kastar sig i kopplet så känns det. Din dotters hund låter som min unghund som är i samma ålder. Jag märker också stor skillnad i hur frekvent de markerar revir när vi promenerar. Svante kissar nog fyra-fem gånger så ofta som Fridolf och låser mycket mer på kissfläckar.

• Gilla
Reactions: MML
Jag har ju numera två hundar hemma - en hane och en tik, båda intakta. Och eftersom en tik ju normalt löper 2-3 veckor så är det liksom bara för hanen att lära sig att man uppför sig ändå, trots att man har en löptik bokstavligen framför näsan. Under senaste höglöpet (2-3 dagar i slutet på löpperioden) hade vi det lite jobbigt med att hanen gnällde på nätterna och inte riktigt kom till ro, men i övrigt tar han det extremt bra. Hundarna sover givetvis i olika rum och vi lämnar dem inte ensamma tillsammans under löpet såklart, men i övrigt så fungerar det. Även hanens pappa lever tillsammans med tikar utan andra problem än att man behöver separera under höglöp. Jag har tidigare haft andra raser/levt med andra raser och då upplevt att hanarna påverkas väldigt mycket mer av löptikar än nuvarande hane. Så misstänker att det kan vara rasbundet. Har nu isländsk fårhund (som jag upplever har väldigt tydlig könsprägel för övrigt) och har tidigare haft storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier.

Tillägg: Att två hanar som känner varandra och lever ihop skulle ryka ihop och börja bråka för att det någonstans i grannskapet finns en löptik ser jag som osannolikt. Däremot skulle jag inte vilja ha flera vuxna hanar tillsammans med en löptik i samma hushåll, det känns upplagt för bråk!

• Gilla
Jag har fördelen att jag kör hem min tik tik uppfödaren vid löp. Det blir lite bökigt annars när man bor i lägenhet. Hanen är ju intresserad av löptikar men inget extremt. Utan så som en vettig hane ska intressera sig.

• Gilla
Mina två kan möjligen försöka rida på varandra när grannens tikar (alla tre löpte samtidigt sist) löper. Men aldrig något gruff eller bråk.

• Gilla
Jag som haft hanhund hela livet har aldrig märkt att de skulle bli jobbiga med löptik oavsett ras. Absolut att de i perioder kan fastna på nån fläck ute eller att de äter aningen sämre med löptik i huset.
Det jag märkt av de som har hanar som är väldigt påverkade av löptik är att ägaren påverkar mycket. Jag har tränat med samma personer som vet att jag har löptik och det har verkligen märkts. När jag nästa löp inte säger att tiken löper så går deras träning mycket bättre, så hur mycket är hunden och hur mycket är ägaren?

Sen har jaghört och träffat otaliga avelshanar som inte alls bryr sig om löptik och ägaren säger att de bara visar intresse "rätt dag". Detta också allt från sällskapsras till arbetande raser så uppenbarligen väljer de antagligen rätt hanar eller så vänjer de sig eller en kombination.

Senaste kursen hade vi löptik med och när man inte gör det till en grej så verkade det fungera bra. Sen kanske de undvek att köra på precis samma plats men ändå.

Den hund jag haft som varit mest fixerad vid löptikar var faktiskt vår lilla blandistik, hon var klart mer nosig och "på" än nån av våra hanar varit.

Kanske har jag haft tur? Kanske har jag inte hängt upp mig så mycket på att de nosar och visar lite intresse som unghundar?
Sen finns det absolut hanar som blir mycket påverkade av löptik men jag har ännu inte träffat nån hund personligen som jag upplever ha ett väldigt problematiskt beteende kring löptik.
I min barndom hade vi en spets som var monogam.
Om Boxy på andra sidan byn löpte försvann han. Bara att åka dit och hämta honom. Andra löptikar var totalt ointressanta. Till och med om de passerade gården.

I min barndom hade vi en spets som var monogam.
Om Boxy på andra sidan byn löpte försvann han. Bara att åka dit och hämta honom. Andra löptikar var totalt ointressanta. Till och med om de passerade gården.
En shibauppfödare jag känner hade en tik som vägrade para med någon annan än hanen hon hade hemma. Var lite trist då hon inte kände att hon kunde ta fler kullar på samma kombo. 😅

Min Kailzie blev helt vanvettig när hon löpte, kåt på både hanhundar och tikar utan urskiljning, det gick knappt att ha henne lös inomhus ens de värsta dagarna. Hon ville ut och härja! :D

( eller ja, nu tar jag väl i lite, men hon var snarare den som sökte upp hanhundarna än tvärtom!)

Min Kailzie blev helt vanvettig när hon löpte, kåt på både hanhundar och tikar utan urskiljning, det gick knappt att ha henne lös inomhus ens de värsta dagarna. Hon ville ut och härja! :D

( eller ja, nu tar jag väl i lite, men hon var snarare den som sökte upp hanhundarna än tvärtom!)
Min ena tik e en sån tik som söker upp hanarna o som hon retas med dom stackars pojkarna här hemma om man inte har tummen i ögat på henne under höglöp o någon dag innan :rofl: Här skyddas grabbarna från henne istället för tvärt om, grabbarna kommer o söker skydd hos mej när hon sätter igång o retas ca 1-2 dagar innan höglöp men faan ta grabbarna om dom ger henne uppmärksamhet när hon retas, då blir hon en riktigt förbannad grävling eller huggorm kanske o smäller till dom direkt :meh:

• Haha
Reactions: Sel
Jag som haft hanhund hela livet har aldrig märkt att de skulle bli jobbiga med löptik oavsett ras. Absolut att de i perioder kan fastna på nån fläck ute eller att de äter aningen sämre med löptik i huset.
Det jag märkt av de som har hanar som är väldigt påverkade av löptik är att ägaren påverkar mycket. Jag har tränat med samma personer som vet att jag har löptik och det har verkligen märkts. När jag nästa löp inte säger att tiken löper så går deras träning mycket bättre, så hur mycket är hunden och hur mycket är ägaren?

Sen har jaghört och träffat otaliga avelshanar som inte alls bryr sig om löptik och ägaren säger att de bara visar intresse "rätt dag". Detta också allt från sällskapsras till arbetande raser så uppenbarligen väljer de antagligen rätt hanar eller så vänjer de sig eller en kombination.

Senaste kursen hade vi löptik med och när man inte gör det till en grej så verkade det fungera bra. Sen kanske de undvek att köra på precis samma plats men ändå.

Den hund jag haft som varit mest fixerad vid löptikar var faktiskt vår lilla blandistik, hon var klart mer nosig och "på" än nån av våra hanar varit.

Kanske har jag haft tur? Kanske har jag inte hängt upp mig så mycket på att de nosar och visar lite intresse som unghundar?
Sen finns det absolut hanar som blir mycket påverkade av löptik men jag har ännu inte träffat nån hund personligen som jag upplever ha ett väldigt problematiskt beteende kring löptik.

Jag tog med mina rottistikar till traning mer an en gang nar de lopte. Aldrig med flit, men for att jag inte insag att de hade borjat lopa, och pa nummer tva som aldrig svullnade och sallan blodde visste jag helt enkelt inte aven om hon var i hoglop. Det ar mojligt att nagon med hanhund upplevde att deras hund inte var sa focuserad som de onskat, men hanhundarna var langt ifran sa ofocuserade som nar agarna visste att en loptik fanns i narheten.

Min hanhund, mallen Tatet Tott, som vaxte upp med rottistikarna i fraga ater mycket lite under hoglop ... annat an det ar han fine, sa vi har 2-3 dagar nar han inte ater mer an nagra tuggor och jag far se till att jobba lite extra med honom for att lugna ner honom (att trana ar det absolut roligaste han vet) sa han inte borjar trava fram och tillbaka har hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 912
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka