Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Men på vilka grunder anser du att man skall förbjuda något som du anser hunden omöjligt kan ha lidit av? Det finns många som tycker att homosex är vidrigt!
PL

Jag blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver.
För du vill ju inte förstå vad vi skriver, utan anklagar oss att vara för tidelag.
Det du skriver om handlar bara om att du tycker det är äckligt mm, det tycker jag också. Men lider djuret så har vi en djurskyddslag. Är det vi försöker få dig att fatta.

Du kan länka till aftonbladet, djurens rätt mm. Men det bryr inte jag mig om. Jag tror inte på allt som står i tidningar. Och absolut inte dessa tidningar.
Men det tror du på, men att när jag skriver att de intervjuvade en kille som bara har sex med sin hund när den löper, ja det tror du inte på. Då hux flux är det lögn.
Eftersom killen var anonym och hade förställd röst, så tror jag han pratade sanning.

Men på vilka grunder anser du att man skall förbjuda något som du anser hunden omöjligt kan ha lidit av? Det finns många som tycker att homosex är vidrigt!
PL

Bra fråga! Lagstiftning baserad på moral är vidrigt.

Here we go again säger jag bara...
:grin:

Så länge vi har rätten att äga djur, bestämma över vad och när de får äta, sätta på dem koppel/grimmor/selar, hålla dem i burar, rida på dem (hästar) när VI vill, bestämma var och när de ska få gå ut, bestämma över deras liv och död (avlivning), bestämma över om de ska få ungar eller ej och i så fall med vilken artfrände som de ska få dessa ungar med osv osv osv. Så länge vi har det så så är det orimligt att lagstifta mot tidelag i sig. Som flera påtalat: djur som skadas har redan skydd via djurskyddslagen (även om det är diskutabelt hur bra lagarna följs upp).

Djuret vet ingen skillnad om de blir undersökta via en arm i rumpan (hästar, kor) p g a att det behövs av medicinska skäl eller om det är för att någon njuter när de står där med armen (eller snoppen) uppkörd. De skiter nog i om personen njuter eller ej. De tycker illa om det ifall det är obehagligt (fysiskt eller psykiskt), men för dem spelar det ingen roll vilken avsikt människan har med det de gör. För djuret i sig kan ju faktiskt tvånget att stå instängd i en box hela nätterna, bli riden med sporrar, ha ett koppel om halsen och vara tvungen att följa sin matte (fast de helst vill springa till skogs efter haren) vara VÄRRE än om en människa på något sätt njuter sexuellt i deras närhet. Och; i andra fall är det rätt givet att ett djur lider mer av sexuellt umgänge än vanlig djurhantering (jag tror t ex en höna som hålls "fången" i bur skulle uppleva det värre att bli påsatt av en karl. Det har med ren fysik att göra.). Det enda rimliga är alltså att när vi kan bevisa att djuret lider av en viss hantering - DÅ är det straffbart. När vi inte ser några tecken på lidande (vid tex ridning, semin, koppelpromenader .... eller djursex) så är det orimligt att straffa någon för det.

Att jag ens känner mig tvungen att säga att jag personligen inte förstår eller tycker det är smakligt att ha sex med djur känns bedrövligt. :crazy: Man kan faktiskt tycka saker är äckligt utan att känna att man behöver lagstifta emot dem. Jag tycker te x bajssex mellan två vuxna individer också är äckligt, men ser inte något behov av att lagstifta mot den saken i alla fall.

Men herregud, jag har inte påstått någonting. men snälla, det jag undrar är hur ni kan veta att djuret inte lider? Vem kan säga det?

Eftersom jag måste utgå från någonting måste jag använda mig av djurens rätt, som mycket riktigt tycker att det ska förbjudas. Ni får gärna tycka att jag är dum i huvudet som tror att det skulle bli bättre men det gör jag! Jag tycker inte det är okej att ha sex med ett djur osvsett om djuret skulle lida eller inte. Och i den fråga får jag tycka vad jag vill..

Jag säger bara vad jag tycker.. Det är väl ingen som kan säga att jag tvingar folk att tycka vissa saker? Jag skapade denna tråden för att jag ville veta just vad folk tyckte och tänkte och då skriver jag precis så som jag tycker själv!

Men som sagt vill jag fortfarande ha en tidelags lag i sverige, hur omoraliskt det än är

Jag blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver.
För du vill ju inte förstå vad vi skriver, utan anklagar oss att vara för tidelag.
Det du skriver om handlar bara om att du tycker det är äckligt mm, det tycker jag också. Men lider djuret så har vi en djurskyddslag. Är det vi försöker få dig att fatta.

Du kan länka till aftonbladet, djurens rätt mm. Men det bryr inte jag mig om. Jag tror inte på allt som står i tidningar. Och absolut inte dessa tidningar.
Men det tror du på, men att när jag skriver att de intervjuvade en kille som bara har sex med sin hund när den löper, ja det tror du inte på. Då hux flux är det lögn.
Eftersom killen var anonym och hade förställd röst, så tror jag han pratade sanning.

Anklaga? Jo, du kan tolka det hur du vill. Men jag säger bara precis vad jag tycker och tänker. Sen får folk göra vad det vill utav det men jag kan fortfarande inte föstå varför jag inte får säga vad jag vill utan att jag tvingar saker på er, men får ni tvinga mig att inte tycka det då eftersom ni säger emot mig? Eller är det bara jag som gör fel? :confused:

Lämnar denna tråden nu. Har ingen lust att diskutera när alla ifrågasätter min moral osv. Har bara sagt vad jag tycker, men det är tydligen inte tillåtet eftersom jag sägs tvingar folk till att tycka som mig. Då låter jag hellre bli att skriva här!

hejdå

Jag tycker te x bajssex mellan två vuxna individer också är äckligt, men ser inte något behov av att lagstifta mot den saken i alla fall.

Jo, men sex mellan två vuxna, hur det nu än ser ut, ska ju bygga på frivillighet och att man som människa själv ska förstå att det man själv gör är frivilligt.

Det TS menar är nog att även om djur många ggr ställer upp till viss sexuell aktivitet "frivilligt", så tycker hon att människan inte ska utnyttja detta då djuren inte kan fatta beslut själva om det är rimligt eller ens egentligen frivilligt.

TS menar ju gott.

Djuret vet ingen skillnad om de blir undersökta via en arm i rumpan (hästar, kor) p g a att det behövs av medicinska skäl eller om det är för att någon njuter när de står där med armen (eller snoppen) uppkörd. De skiter nog i om personen njuter eller ej. De tycker illa om det ifall det är obehagligt (fysiskt eller psykiskt), men för dem spelar det ingen roll vilken avsikt människan har med det de gör.

Jag inbillar mig att det generellt idgas mer försiktighet vid medicinska undersökningar än sexuellt utnyttjande.:confused:

Och jag vet, det finns en lag om djurskydd som kan användas,frågan är bara om den gör det?

Lämnar denna tråden nu. Har ingen lust att diskutera när alla ifrågasätter min moral osv. Har bara sagt vad jag tycker, men det är tydligen inte tillåtet eftersom jag sägs tvingar folk till att tycka som mig. Då låter jag hellre bli att skriva här!

hejdå

Du har tolkat mig helt fel.

Jag har inte ifrågasatt din moral, jag har sagt att du vill ha en lagstiftning baserad på vad du och många tycker är äckligt och fel, dvs baserad på moral. Det är inget legitimt skäl för att stifta en lag.

Detta är inget jag själv har kommit på utan det är så man resonerar i riksdagen där lagarna stiftas.

Jo, men sex mellan två vuxna, hur det nu än ser ut, ska ju bygga på frivillighet och att man som människa själv ska förstå att det man själv gör är frivilligt.

Det TS menar är nog att även om djur många ggr ställer upp till viss sexuell aktivitet "frivilligt", så tycker hon att människan inte ska utnyttja detta då djuren inte kan fatta beslut själva om det är rimligt eller ens egentligen frivilligt.

TS menar ju gott.

Jag förstår precis att det är vad hon menar.

Men grejen är att djuren har inte fattat beslut om att stå i boxar, sitta i burar, gå i koppel, äta dietmat, ridas, avlas med en specifik artfrände, inte avlas på alls, kastreras, avlivas osv osv. HELLER. Så länge vi tillåter att vi just äger och bestämmer allt sådant så kan vi inte säga att just den sexuella delen är värre (så länge ingen synbar skada sker) än all annan djurhantering.

Det finns ju faktiskt människor som anser det förkastligt att vi ens kan just ÄGA djur. Och anser att alla djur är/borde vara lika fria som människor (och ha samma värde).

Tillägg: bara det att jag skriver just "avlas på" säger ju en hel del. Om någon "avlas på" så är det ju just ett uttryck för att det är någon annan (människan i detta fall) som bestämmer om avel ska ske eller ej.

Senast ändrad:

Jag inbillar mig att det generellt idgas mer försiktighet vid medicinska undersökningar än sexuellt utnyttjande.:confused:

Hur vet du det?

Jag säger inte att du har fel, men jag säger bara att det har varken du eller jag någon som helst aning om.

PL

Så du tycker det ok ok att en hund slickar av någons kön?

Givetvis vill jag ha en lagstiftning för att skydda de djur som blir sexuellt utsatta, oavsett om det gäller slicka av kön eller att en man för in penisen i en öppning.

Får du in djur på ditt jobb som du misstänker varit utsatta?

det är klart att ingenting händer om man inte gör något.. Ingen ska bli sexuellt utnyttjad om inte medgivande ges.

Vilka är det som bestämmer om djuren lider eller inte?
Är det verkligen säkert att hunden inte kan finna obehag när husse el matte har sex med den?

det är klart att ingenting händer om man inte gör något.. Ingen ska bli sexuellt utnyttjad om inte medgivande ges.

Vilka är det som bestämmer om djuren lider eller inte?
Är det verkligen säkert att hunden inte kan finna obehag när husse el matte har sex med den?

Detta har man alldeles säkert utrett både på längden och tvären och kommit fram till att så inte är fallet. Om du vill veta hur man resonerat finns det säkert en sou om detta (statens offentliga utredningar) på regeringens hemsida.

Detta har man alldeles säkert utrett både på längden och tvären och kommit fram till att så inte är fallet. Om du vill veta hur man resonerat finns det säkert en sou om detta (statens offentliga utredningar) på regeringens hemsida.

men hur kan vi veta att hunden/hästen/? inte lider? Hur vet vi om de eventuella psykiska skador som kanske ges djuret när människan utnyttjar den på sex..

Hur vet vi att den lider då?

Jag tycker det är fruktansvärt de som tex har hund och den får ligga själv hela dagarna för ägaren ska jobba. Jag tycker det är för jävligt att många hästar stå inne mer i sin box än är ute. Jag tycker det är för jävligt att många hästar bara får gå i en liten rasthage hela sitt liv, och sen in i sin box.
Listan kan göras hur lång som helst.
Våra hundar ska anpassa sig till samhället, de får inte jaga, de får inte gå lösa utan lov mm. Ja vi begränsar väldigt mycket i våra djurs liv. De får inte ens leva som de hade gjort utan oss människor. För vi har bestämt att de ska ha koppel, gå i en hage med eltråd runt mm

Men det finns det ingen lag om, bara rekomendationer hur det ska vara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 997
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 202
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka