Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Så bara för att man inte har koll på att Kommunal tillhör LO (jag förklarade väl det i en post tidigare) så är man diskvalificerad från att ha åsikter.

Då jag antar att du jobbar fackligt så kanske det är svårt för dig att förstå att alla andra inte hyser samma intresse för fackliga organisationer som du gör.

Agående annonsen så får jag väl chocka dig lite med att säga jag inte tycker att det verkar vara ett schysst ställe att jobba på.

Sen tycker jag nog att du ska ta bort namnet från annonsen, jag vet inte om det är helt OK att hänga ut folk så. Du nollade ju telefonnumret så du borde ju tyckt så med.

Om du hade kollat annonsen lahsd så hade du upptäckt att jag återgivit den precis så som den står att läsa i Hästnet. All information i annonsen är återgiven, även annonsnumret. Jag har alltså inte nollat några nummer eller direkt hängt ut någon. Men du brydde dig inte om att kolla annonsen först innan du skrev...

Jag har dock ställt ett antal legitima frågor. Tror för övrigt att de flesta inom hoppningen väl känner till de resurser som annonsören förfogar över.

Senast ändrad:

Ja, det är ju den konsekvensen det skulle bli.

Jag har inget problem att vissa tycker att det är rätt. Men jag tycker att den utarmning av hästsverige det skulle leda till skulle vara beklaglig.

Snälla berätta på vilket sätt detta kommer att utarma hästsverige. Det kanske snarare skulle leda till att det i framtiden blir ett mkt mer välmående hästsverige :idea:

För övrigt lahsd är jag rädd att du allt för ofta baserar dina inlägg på antagande baserad på för dåliga grundkunskaper.

Menar inte att du är diskvalificerad från att fortsätta göra inlägg. Men tror att det skulle glädja alla, inte minst dig själv om det du skrev baserades på verklig och sann fakta och inte på tyckande och antagande..

Ja, det är ju den konsekvensen det skulle bli.

Jag har inget problem att vissa tycker att det är rätt. Men jag tycker att den utarmning av hästsverige det skulle leda till skulle vara beklaglig.

Varför undviker du att svara på varför det är ok att ha anställda som inte har några försäkringar eller pensionsgrundande inkomst?

Mitt inlägg rörande annonsen på hästnet ansågs förmodligen för provokativ då den togs bort. Men frågan kvarstår hur seriösa anonsörerna på exempelvis hästnet är. Vem som helst kan gå in på hästnet och se efter själv. I almänhet står inte lön och annat utsatt. Men i den aktuella annonsen stod rätt klart vad annonsören sökte efter samt vad hon var bereddd att betala i lön.

Om du hade kollat annonsen lahsd så hade du upptäckt att jag återgivit den precis så som den står att läsa i Hästnet. All information i annonsen är återgiven, även annonsnumret. Jag har alltså inte nollat några nummer eller direkt hängt ut någon. Men du brydde dig inte om att kolla annonsen först innan du skrev...

????

Jag läste visst igenom annonsen. Hur skulle jag annars kunnat svara som jag gjorde att jag inte tyckte det verkade vara schyssta villkor? Att jag skulle gå in på hästnet och leta efter annonsen tycker jag låter helt orimligt.

Att jag trodde du nollat telefonnumret var för att numret var utskrivet med enbart nollor. Däremot var det en e-post adress som gav ut namnet på annonsören.

Varför försvann inlägget med annonsen? Den fanns innan jag skrev inlägget, men var borta när jag postade inlägget.

Jag har dock ställt ett antal legitima frågor. Tror för övrigt att de flesta inom hoppningen väl känner till de resurser som annonsören förfogar över.

Hoppvärlden har jag ingen större koll på, så annonsören var en obekanting för mig.

Som sagt jag återutgav annonsen precis som den stod skriven på Hästnet med nollat telefonnummer, e-mail och annonsnummer. Tar inte gärna på mig risken för att refucera något. Speciellt inte något som är tillgängligt här på internet och så lätt kan kollas upp.

Förmodar att moderatorn tyckte att inlägget var oseriöst. Jag vill nog ställa frågan huruvida det var seröst att ta bort något som beskrev något som förmodligen av många kan ses som oseriöst inom hästnäringen..

Snälla berätta på vilket sätt detta kommer att utarma hästsverige. Det kanske snarare skulle leda till att det i framtiden blir ett mkt mer välmående hästsverige :idea:

Eftersom säkert väldigt många hästföretag skulle upphöra existera så skulle det nog få en del i mitt tycke tråkiga effekter.

En massa hästar som avlivas i onödan.

Antagligen en massa nedlagda travbanor. De små landsortstravbanornas tränare är ofta sådana som lever på marginalen.

Det skulle bli för dyrt för många hästägare ifall månadskostnaden för att ha häst skulle öka alltför mycket. Tänk på alla heltidsarbetande som redan idag har svårt att få det att gå ihop. Effekten blir att hästägande mest blir för folk med eget stall eller mycket pengar.

Varför undviker du att svara på varför det är ok att ha anställda som inte har några försäkringar eller pensionsgrundande inkomst?

Ursäkta, jag har inte medvetet undvikit det. Men det har varit ganska mycket att svara på, så jag har väl missat en del.

Försäkringar tycker jag att det är bra att man har till de anställda. Observera att jag inte förespråkat helsvarta anställningar. Den varianten jag försvarat är vit pengadel, sen till det läggs fri bostad, fri mat, fri hästlogi. Så den vita delen är ju pensionsgrundande även om den är relativt liten. Sen är detta jobb som oftast has relativt kort tid kring 20-årsåldern och pension är kanske inte högsta prio då. Tänk på att många studerar tills de är närmare 25 och de får ingen pension av det.

Problemet är att många i denna tråden inte ser nyanser utan de ser den anställningen jag beskriver ovan som lika kriminell som ifall allt var helsvart och jättelågt.

Jag tror ofta att en sådan anställning kan vara rätt fördelaktig för den anställde så länge det handlar om en vettig arbetsgivare. Sen finns det givetvis usla arbetsgivare som utnyttjar sina anställda.

Men varför skulle det bli så? Finns ju fullt av kollektivstall som fungerar alldeles utmärkt utan anställd personal eller skattefusk! Har själv stått i såna och jag är sannerligen inte rik, inte ens lite! Så det är inte nån snyftfråga om att alla hästar kommer behöva avlivas och bara rika knösusar kommer ha råd att ha häst! Det handlar om att anpassa det efter sin ekonomi; inte så mycket pengar=kollektivstall och göra mestadel av jobbet själv! Det är ju samma sak som att de flesta städar hemma själv, kör sin egen bil eller åker kollektivt stället för att åka taxi eller ha chaufför, göra matlådor istället för att äta varje måltid ute på restaurant. Man anpassar sig efter sin ekonomi, och har man interåd att ha häst utan att utnyttja någon annan bör man överväga om det är värt att ha en annan människas dåliga ekonomi, uteblivna pension, oförsäkrade arbete på sitt samvete..

Hur mycket tänker du nu på de helttidsarbetande hässkötare som försöker få ekonomin att gå ihop. De som vid månadslutet upptäcker att de knappt har råd att betala hyra och mat, ännu mindre för bensin och någon bil. Samtidigt som stallägaren/tränaren kör omkring i en Land Rover värd över halva miljonen...

Skulle vara roligt om någon vågade diskutera nämnda censurerade inlägg/annons där lön framgick kontra övrig ekonomi i den aktuella verksamheten...

Ursäkta, jag har inte medvetet undvikit det. Men det har varit ganska mycket att svara på, så jag har väl missat en del.

Försäkringar tycker jag att det är bra att man har till de anställda. Observera att jag inte förespråkat helsvarta anställningar. Den varianten jag försvarat är vit pengadel, sen till det läggs fri bostad, fri mat, fri hästlogi. Så den vita delen är ju pensionsgrundande även om den är relativt liten. Sen är detta jobb som oftast has relativt kort tid kring 20-årsåldern och pension är kanske inte högsta prio då. Tänk på att många studerar tills de är närmare 25 och de får ingen pension av det.

Problemet är att många i denna tråden inte ser nyanser utan de ser den anställningen jag beskriver ovan som lika kriminell som ifall allt var helsvart och jättelågt.

Jag tror ofta att en sådan anställning kan vara rätt fördelaktig för den anställde så länge det handlar om en vettig arbetsgivare. Sen finns det givetvis usla arbetsgivare som utnyttjar sina anställda.

Mmm...

lahsd, du han ju läsa mitt inlägg rörande platsannonsen där man sökte en kunnig och ansvarsfull hästskötare som man dessutom ville skulle bo på gården för att vara ständig tillgänglig. Tyckte du att boendet verkade vara en "förmån" liksom de villkor som ställdes kontra den lön som betalades?

Kan för övrigt tillägga att uppsägningstiden var två månader...

Hur mycket tänker du nu på de helttidsarbetande hässkötare som försöker få ekonomin att gå ihop. De som vid månadslutet upptäcker att de knappt har råd att betala hyra och mat, ännu mindre för bensin och någon bil. Samtidigt som stallägaren/tränaren kör omkring i en Land Rover värd över halva miljonen...

Om det inte har framgått så försvarar jag inte den typen av stallägare som själva lever lyxliv på sina anställdas bekostnad. De jag pratat om är sådana som helt enkelt inte har råd att sköta allt enligt reglerna.

Så om Herr Wallenberg anställer någon att sköta hans stall så tycker jag han gör helfel ifall han inte gör det helvitt.

Rörande den moderator som tog bort mitt inlägg så undrar jag vilka frågor i mitt inlägg som inte var legitima? Är det fel att uppmärksamma och varna andra för lönevillkor och arbetsförhållanden som inte är avtalsanpassade?

Eller var det ett normalt sätt att agera precis som man inom hästnäringen vill blunda eller se åt andra hållet för arbetsvillkor som inom andra brancher skulle ge upphov till stora diskussioner och kanske rent av blockad. Inget av det jag berättade i mitt inlägg var osant och allt kunde kollas upp och kontrolleras...

Man skulle kunna säga att moderatorn genom att ta bort inlägget skyddade en oseriös verksamhet som varken följer Lagen om skydd mot olycka, Arbetsmiljölagen eller Arbetstidslagen. Är det så man vill att Bukefalos skall uppfattas? Ser gärna en seriös förklaring.

Senast ändrad:

Så om Herr Wallenberg anställer någon att sköta hans stall så tycker jag han gör helfel ifall han inte gör det helvitt.

Med tanke på vilka nettoinbetalningar som görs av Herr Wallenberg kan han fuska med mycket gott samvete. Inget problem att ha ett trettiotal hästskötare svart med samma resonemang som tidigare.

lahsd, du han ju läsa mitt inlägg rörande platsannonsen där man sökte en kunnig och ansvarsfull hästskötare som man dessutom ville skulle bo på gården för att vara ständig tillgänglig. Tyckte du att boendet verkade vara en "förmån" liksom de villkor som ställdes kontra den lön som betalades?

Kan för övrigt tillägga att uppsägningstiden var två månader...

Boendet verkade som du själv tyckte inte vara någon höjdare och var definitivt inte värt särskilt mycket. Med tanke på var det låg kan man ju hoppas att boden var ordentligt ljudisolerad.

Sen var det uppenbart att detta handlade om en rikemansgård eller hur man ska beskriva det och då ser jag ingen anledning att man ska snåla på de anställdas villkor.

Hade det varit en riktig bostad plus att den anställde fått ha egen häst där så hade det nog kunnat vara ok. Sen var det ju lite vagt med arbetstiderna så man kan nog misstänka att det förväntades en hel del merarbete.

Därför att du pekar ut en enskild verksamhet som oseriös på lösa boliner. Rimligt är att i en debatt som här, ta upp annonsen som exempel - avidentifierad. Det skulle bli rena vilda västern om vi tog i företagsregistret och letade upp alla verksamheter som lahsd:s, med ägare som tycker att skattebrott är en normal och god metod för att driva företag, och anklagade dem för att fuska. Även om det skulle vara sant i 90% av fallen, innebär det ett betydande problem för rättssäkerheten. Hänger du med?

Med tanke på vilka nettoinbetalningar som görs av Herr Wallenberg kan han fuska med mycket gott samvete. Inget problem att ha ett trettiotal hästskötare svart med samma resonemang som tidigare.

Du visar bara att du inte förstått vad jag menat. Jag kan säkert ha varit otydlig, men ditt sätt att vrida saker gör det ju inte helt enkelt att skriva något utan att få någon märklig reaktion.

Så då är det okej att istället utnyttja arbetskraft? Om man inte utan svart anställda kan få ihop ekonomi och tid för att ha häst, ska man verkligen ha den då? Vore det inte bättre att isåfall vara eller ha medryttare, halvfodervärd? Det finns ju många sätt att lösa det på som inte involverar utnyttjande av svart arbetskraft eller hur?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 006
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama