Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Under de år du läst på universitetet verkar du ha lärt dig mycket lite. Vidare kommentarer känns överflödiga.

Nu har jag slutat att bli förvånad över olika stolligheter du skriver. Tror du på allvar att det är särskilt vanligt med obligatoriska kurser om skatteregler, arbetsmiljölagar och liknande på de flesta universitetsutbildningar?

Eller menar du att folks skattemoral handlar om utbildningsnivå?

Vilka tror du mest anlitat svart städhjälp, bankkonton i skatteparadis och liknande. Det är antagligen mest relativt högutbildade som gjort det. Inse att skattemoral inte har ett dugg med utbildningsnivå att göra.

Det där med vad som är socialt accepterat skiljer från plats till plats.

Menar du på allvar att det finns någon ort i Sverige där du av en stor del av befolkningen anses som kriminell ifall du köper hästens hö svart, eller hjälper någon fixa elfelet för 100 kronor i timmen? Kan du nämna någon ort där dessa handlingar gör att folk tittar snett på dig när du går och handlar?

De flesta är nog medvetna om att elektrikern i ditt exempel begår skattebrott.
Men de som anlitar personen, torde tjäna så pass mycket pengar själva att de därför struntar i att de också är medskyldiga i att begå brott.

Det är ju därför det ser ut som det gör. Alla direkt inblandade tjänar ju på det. Sen finns det ju en part som inte är direkt inblandad i affären, men anser sig vilja ha en del av kakan, nämligen Skatteverket.

Dubbelmoral är också utbrett. Jag har en kompis som skattefuskar kraftigt genom att ha sina hobbyhästar på sitt företag. Rent fusk. Och hon beskriver sin plan för att lura skatteverket om de granskar (jag hoppas att de gör det, även om jag inte vill anmäla min kompis vilket också kan ses som dubbelmoral).
Men hon blev väldigt upprörd och tyckte att veterinärerna skulle anmälas för fusk, när jag berättade att de lagt största delen av resekostnaden på bonden när en bonde och jag delade på samma resa (bonden får resan subventionerad, det får inte jag).
Hon ser inget fel i att hon fuskar till sig massor av pengar, men det var ett stort fuskproblem när jag fick en lite billigare resekostnad för veterinärbesöket.

Fast där funkar nog jag och din kompis likadant. Jag har inga problem att 'lura' skatteverket på några kronor.

Men mitt samvete skulle inte tillåta att jag lurade någon annan person på några kronor som veterinären i ditt fall gjorde.

Jag tror att det är en ganska vanlig moraluppfattning. Det ses som betydligt allvarligare att stjäla från en privatperson än från skatteverket.

Angående dubbelmoral. så kan man ju undra om varför du med din höga moral umgås med i ditt tycke kriminella personer. Borde du inte göra din plikt och anmäla kompisen till myndigheterna för det skattefusk som du vet pågår.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en lön, personen kan ju lika gärna ha ett eget företag och får då själv stå för sina egna kostnader.

När det gäller ersättningen/lönen så är ansvaret detsamma för den som mottar ersättningen. Dvs ta upp den i deklarationen.

Tror jag antydde det i inlägg 303. Att det är formodligen bägge som felar. Eller förtydligat, bägge är ansvariga för att deklarera i inkomsten/kostnaden.

Enklast som jag ser det annars är att det finns ett tydligt krav avseende försäkring rörande träckningen. Om den alltid utförts av tränaren själv eller anställd (vitt) hästskötare så skulle det inte vara ett problem...

Men att lura Skatteverket ÄR ju att lura privatpersoner! Tror ni att Skatteverket är som ett Bergatroll som sitter och samlar pengar på hög? Vad tror ni som inte tycker svartjobb är så farligt att välfärden kommer ifrån? Jultomten? Tandfén? Grekiska Gudar? Att vårt samhälle kan fungera beror ju på att skatten som folk betalar in delvis bekostar sjukvård, skola, äldreomsorg, infrastruktur... Om det inte är så farligt att lura Skatteverket på "några kronor" så kan du ju tänka dig om i prinicip alla i Sverige årligen och systematiskt lurade SV på "några kronor", säg 5, så blir det ca 45milj kronor/år (och det är ju inte i närheten av vad som egentligen försvinner!)....vad tror du vi hade kunnat göra för de pengarna? Så alla ni som inte tycker "lite svartjobb" är så farligt, beklagar ni er inte heller när skolorna blir sämre, dagis har så stora grupper så ingen får någon kvalitet, sjukvården blir så dyr så ingen har råd att vara sjuk, äldrevården dalar och vägarna inte lagas på flera år?
Ni borde kanske tänka igenom aktion och reaktion... Samhället kunde vara så mycket bättre för ALLA om inte VISSA tyckte att de har rätt till välfärd men inte vill bidra till den.. Om nu inte skatten är så himla viktig så kan vi ju helt avskaffa den och så får alla klara sig bäst de kan, är det bättre?

Menar du på allvar att det finns någon ort i Sverige där du av en stor del av befolkningen anses som kriminell ifall du köper hästens hö svart, eller hjälper någon fixa elfelet för 100 kronor i timmen? Kan du nämna någon ort där dessa handlingar gör att folk tittar snett på dig när du går och handlar?

Allvarligt talat, har du missat hela grunden i diskussionen?

Det handlar om de som systematiskt livnär sig på att utnyttja svart arbetskraft. Det urholkar flera av de system vi har som grund för den lilla välfärd vi har kvar i Sverige.

Att Stina handlar några ton hö svart per år kanske inte är så allvarligt. Men att Stig som säljer höet konkurrerar ut en vit verksamhet som försöker rota sig på orten, där Helena och Arne försöker få en hållbar livföring ute på landet - det kan väl ingen tycka är OK?

Det är vad som händer. Hela tiden. Rufflare ser till att de seriösa är tvingade att slå igen. Färre vita arbetstillfällen gör att fler måste tacka ja till svartjobb. Fler svartjobb konkurrerar ut ännu fler vita arbetstillfällen. Skatteintäkterna till staten minskar, sjukvården får mindre anslag. Fler faller utanför systemen med sjukpenning och pension. För att nämna några av problemen det för med sig.

Att färre kan livnära sig på landsbygden gör att bensinstationer slår igen, allmänna kommunikationsmedel dras in, livsmedelsaffärer lägger ner. Post och bank flyttar in till stan. Servicen minskar - och därmed arbetstilllfällen som är högst åtråvärda och som gör att människor kan leva och jobba på samma ort och slippa pendla med bil.

Hur kan du försvara det?! Hur kan du ens ursäkta det med en axelryckning?!

Senast ändrad:

Diskutionen här har varit intressant. Tills nu.
Att börja hinta om att folk som skriver inlägg inte gått i skolan osv är långt under snäll nivå.
Mitt förtroende för dig sjönk rejält.

Du har rätt CK, det var lågt och det ber jag om ursäkt för.

Och rörande utbildning och skolgång så har lahsd själv skrivit om vilka som är mest benägna att skattefuska. lahsd är ju själv utbildad på universitet.

Det konstiga är dock att lahsd trots sin utbildning har så svårt att inse vad det leder till att anlita tjänster och köpa hö svart. Att förstå vilket samhälle vi skapar om allt skall baseras på svarta pengar. Till slut är stadskassan tom och tjänstemannen tvingas be om ett bidrag för att bevilja byggnadslovet...

I Grekland har reportrar och utrikeskorrespondenter tydlikt och bildligt berättat om exempelvis taxichauförer som varit ovilliga att ge kvitton på taxirasan till flygplatsen (alltså skatta för inkomsten). Samma taxichauför som vill att staten ställer upp med sjukvård, skola och pension till honom. Något som vi andra EU-medborgare tydligen skall vara med och betala för nu...

Som jag tidigare skrivit: att begå brott eller att "vara kriminell" är inte riktigt samma sak.
Men ja, det finns ställen där man anser att det är fel att reglemässigt begå brott.

Det är ju därför det ser ut som det gör. Alla direkt inblandade tjänar ju på det. Sen finns det ju en part som inte är direkt inblandad i affären, men anser sig vilja ha en del av kakan, nämligen Skatteverket.

Vem är "skatteverket" då? Vart skulle pengarna ha gått? Till A-kassa, till försäkringskassa, till äldreomsorg, skola, sjukvård.
Jag vet att det finns ett antal människor som får sjukpension (eller vad det heter nu för tiden) som också jobbar svart. Tycker du att det är rätt att de får pengar från "skatteverket" och samtidigt jobbar svart?

Fast där funkar nog jag och din kompis likadant. Jag har inga problem att 'lura' skatteverket på några kronor.

Men mitt samvete skulle inte tillåta att jag lurade någon annan person på några kronor som veterinären i ditt fall gjorde.

Veterinären lurade inte bonden på pengar. Om veterinären lurade någon, så var det nog "skatteverket" eftersom bonden får resan subventionerad.
Jag blev för övrigt inte tillfrågad om jag ville att det skulle göras så, utan upptäckte det när fakturan kom.

Jag tror att det är en ganska vanlig moraluppfattning. Det ses som betydligt allvarligare att stjäla från en privatperson än från skatteverket.

Ja, det tror jag också. Och det är ju en del av problemet. Man "glömmer" att "skatteverket" är de som samlar in skattepengar som sedan ska gå till andra saker som man sedan kräver i form av arbetslöshetsersättningar, sjukpenning med mera. Man glömmer att de pengar som vi betalar in i skatt behövs för att få samhället att fungera.

Angående dubbelmoral. så kan man ju undra om varför du med din höga moral umgås med i ditt tycke kriminella personer. Borde du inte göra din plikt och anmäla kompisen till myndigheterna för det skattefusk som du vet pågår.

Ja, det har du alldeles rätt i.
Problemet är att jag är den enda som har insyn i kompisens ekonomi på det här sättet så det skulle vara rätt uppenbart var anmälan skulle komma från.
Och även om jag framför till min kompis att jag tycker att det är fel, så kan jag inte ändra hennes beteende.

Jag är inte duktig på att separera och göra snygga flerledade citat så jag skriver mina kommentarer i fet kursiv stil.

Jag håller med om att det kan ses som dubbelmoral.

Fast är det så konstigt att jag anser det värre att stjäla en silverskål än en knappnål.

Jag vet inte om det är dubbelmoral direkt, moral och skatteregler är inte riktigt samma sak.

Jag själv tycker nog att det är mer moraliskt att försöka klara sig själv även om det kanske innebär att inte riktigt alla regler och förordningar slaviskt följs jämfört med att sko sig genom att veta att utnyttja (bidrags)systemet maximalt utan att fördenskull bryta mot nagon lag.

Fast nu handlar det om ett direkt utnyttjande av andra och att skapa dåliga förutsättningar för riktiga jobb och seriösa företag också. Inte bara "klara sig själv". Det är inte något slags självhushållning där man säljer 5 morötter i veckan för att ha råd med utsädet det handlar om.

Och till vilken grad ska man få lura sina medmänniskor för att klara sig själv? För att överleva? För att kunna köpa ny bil? För att åka till Thailand 3 ggr om året? För att konkurrera ut grannen?

Det är hela skalan ifran det minsta som inte ens skatteverket bryr sig om till skattebrott i stor skala. Personer som undanhaller sa mycket i skatt att det räcker till nya bilar eller dyra utlandsresor anses nog ganska allmänt vara kriminella och jag tror inte folk i gemen tycker det är acceptabelt.

Men enligt din världsbild ägnar sig ju den hemlöse som samlar tomburkar och pantar at grov systematiskt kriminalitet om inte denne deklarerar för sina inkomster.

Det är hela skalan ifran det minsta som inte ens skatteverket bryr sig om till skattebrott i stor skala. Personer som undanhaller sa mycket i skatt att det räcker till nya bilar eller dyra utlandsresor anses nog ganska allmänt vara kriminella och jag tror inte folk i gemen tycker det är acceptabelt.

Men enligt din världsbild ägnar sig ju den hemlöse som samlar tomburkar och pantar at grov systematiskt kriminalitet om inte denne deklarerar för sina inkomster.

?

Mer som:
Personer som undanhåller så mycket i skatt att de har råd att hålla flera hästar anses nog ganska allmänt vara kriminella och jag tror inte folk i gemen tycker att det är acceptabelt att skattekronor används för att subventionera människors dyra hobbies.

Om brotten begås för att verkligen kunna överleva, har jag viss förståelse för det - även om jag tycker att det är ett stort nederlag för den enskilde och för samhället om det är så.

Som sagt, det vi diskuterar i den här tråden har aldrig varit utblottade, hemlösa människors kamp för att överleva dagen. Ser man inte den skillnaden är man blind, eller väljer att vilja vara blind.

Senast ändrad:

Men att lura Skatteverket ÄR ju att lura privatpersoner!

Så länge staten misshushåller med skattepengarna som de gör så ser jag inget problem att undanhålla en del av mina pengar att gå dit.
Jag kan lugna dig med att jag betalar betydligt mer i skatt än vad jag får tillbaka av staten, så jag känner på inget sätt att jag suger ut staten.

Tänk på att staten t.ex. göder f.d. politiker i arbetsför ålder med guldkantade pensioner bara för att de varit politiker några år.
Det finns mängder med liknande exempel där staten kastar pengar i sjön. Så behöver staten verkligen mer pengar så kan de ju börja rensa upp annat först.

Hade du sett vad en del av kommunpolitikerna i kommunen jag bor i kastat bort skattemedel på så tror jag faktiskt du hållit med. Dessa politiker borde egentligen dömas till något straff för sitt misshushållande, men tyvärr har de inget ansvar för sina beslut.

Så hur du än vrider och vänder det så känner jag inget dåligt samvete ifall jag undanhåller lite småpengar från staten. Sorgligt, men tyvärr sant.

Så om andra tar så är det rätt av dig också att ta? Himla moget beteende? Var det du som sa att du hade universitetsutbildning?

Det spelar väl ingen roll vilket netto du har. Om du inte betalar det du är ålagd att betala - så minskar du intäkterna genom att begå brott.

Så med det resonemanget menar du att den hemlösa som överlever genom att inte redovisa sina dagliga tior i intäkt är en större utsugare än vad du är som systematiskt bedrar stat och medmänniskor på pengar och trygghet? Tjena, mittbena. Vilken planet sa du att du kom ifrån?

Och välkommen att arbeta inom det demokratiska systemet för att påverka utgifter och regler. Men inte välja privat att inte betala din del.

Men är verkligen lösningen på detta att bedriva svartverksamhet?

Lösningen på detta torde väl vara att engagera sig i politik, inte att stödja ekonomisk brottslighet.

Men är verkligen lösningen på detta att bedriva svartverksamhet?

Lösningen på detta torde väl vara att engagera sig i politik, inte att stödja ekonomisk brottslighet.

Lösningen kanske är att i så stor utsträckning som möjligt klara sig själv utan inblandning av klåfingriga myndigheter.

Sen är det nog rätt naivt att tro att det korrupta system som existerar inom politikeradeln är så lätt att rucka på. Jag tror nog att många av dagens politiker tidigare tyckt att det är skandal att politiker får löjligt förmånliga ersättningar. Men när de väl kommer in i systemet så förändras det och de börjar se en del personliga fördelar med att kunna få 30 - 40000 kronor i månaden utan att behöva lyfta ett finger.

Så risken är uppenbar att jag ifall jag lyckats komma in i politiken också slutat efter några år och bara suttit och plockat pengar helt lagligt. Inte många som tackar nej till det. Här passar också Sorgligt, men sant.

Sen påstår ju de att det är demokratiskt fattade beslut, men jag är rätt säker att ifall man hade haft en folkomröstning i frågan så hade nog förespråkarna för dessa orimligt generösa politikerförmåner hamnat under 4%-nivån.

Så med det resonemanget menar du att den hemlösa som överlever genom att inte redovisa sina dagliga tior i intäkt är en större utsugare än vad du är som systematiskt bedrar stat och medmänniskor på pengar och trygghet? Tjena, mittbena. Vilken planet sa du att du kom ifrån?

Har jag någonsin påstått att jag har något emot att hemlösa tjänar några kronor utan att skatta för det? Vad håller du på med?
Du och Bowman är verkliga lågvattenmärken i denna tråd måste jag säga.

Jag själv tycker nog att det är mer moraliskt att försöka klara sig själv även om det kanske innebär att inte riktigt alla regler och förordningar slaviskt följs jämfört med att sko sig genom att veta att utnyttja (bidrags)systemet maximalt utan att fördenskull bryta mot nagon lag.

Håller med.

Inte så ofta jag kan säga det i denna tråd.

Har jag någonsin påstått att jag har något emot att hemlösa tjänar några kronor utan att skatta för det? Vad håller du på med?
Du och Bowman är verkliga lågvattenmärken i denna tråd måste jag säga.

Du påpekar att du minsann är en nettobetalare och därför kan du få fuska lite som du vill med skatten.

Konsekvensen av det är att den stackars hemlösa minsann får låta bli, som aldrig varit en nettobetalare.

Lågvattenmärken sätter du ut hela tiden, genom att försöka hitta halmstrån som ska rättfärdiga din kriminalitet. På så låg nivå som på dagisnivå skulle jag vilja säga. Det jag ifrågasätter med att du slår dig för bröstet med en universitetsutbildning är avsaknaden av förmåga att göra en enkel analys vilka konsekvenser dina brottsliga handlingar har i ett större perspektiv. Det är typ sånt som man lär sig på våra universitet.

Du påpekar att du minsann är en nettobetalare och därför kan du få fuska lite som du vill med skatten.

Jag skrev att jag inte kände det som att jag sög ut staten.

Sen får du med någon skruvad logik det till att jag på grund av det måste anse en burksamlande uteliggare vara en skattefuskare. Var är logiken i det?

Jag tror nog att du mycket väl vet att jag inte ser på uteliggaren som skattesmitare. Därför blev jag lite sur när du i ditt inläg försöker påstå att jag skulle göra det. Men du tyckte av någon anledning att det var nödvändigt att få mig att framstå som någon som ville sätta dit burksamlare. Ja, det tyckte jag var lågt av dig.

Överlag har du en förkärlek att vilja sätta 'negativa etiketter' på de du debattera med, det gäller inte bara i detta ämne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 903
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka