Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Nej, jag tror inte det handlar om negativa etiketter på andra involverade i diskussionen.

Jag tror det handlar om vilka åsikter sagda involverade framför.

Kan du se vad vi försöker säga? Vilka konsekvenser ditt synsätt får i långa loppet och i större perspektiv? Att det urholkar och försämrar?

Vi pratar inte om den enskilde som tjänar 500 kr extra varje månad genom ett simpelt extraknäck, utan den som bygger hela sin verksamhet på att hålla sig utanför lagar och ramar.

*KL*

Ursäkta vad är det för hårklyverier från de som inte vill göra rätt för sig utan istället leva på oss som är beredda att ta vår del av ansvaret. Fullt arbetsföra personer som parasiterar på oss andra samt skapar en osund konkurrenssituation.

Jag tror hårklyveriet är bara för att lura sig själv att det inte är så fel det man gör trots att man inners inne vet att det är fel.
Det är högst osolidariskt och egoistiskt att leva på andra när man är fullt arbetsför. Det som är skrämmande är att man talar öppet om det också, kan man ta ip numret och anmäla till skattemyndigheten ;)

Det finns inga gråzoner här, antingen gör man rätt för sig eller lever på andra, punkt slut.

Ursäkta men jag blir bara så förtvivlat förbannad när man försöker rättfärdiga ett beteende som är förkastligt.

Vänligen men bestämt
Rolle
IpL

Kan du se vad vi försöker säga? Vilka konsekvenser ditt synsätt får i långa loppet och i större perspektiv? Att det urholkar och försämrar?

Vi pratar inte om den enskilde som tjänar 500 kr extra varje månad genom ett simpelt extraknäck, utan den som bygger hela sin verksamhet på att hålla sig utanför lagar och ramar.

Problemet som du väl ändå till viss del åtminstone kan hålla med om är ju relativt specifikt för hästnäringen.

Kombinationen för lite pengar i branschen plus att det vimlar av folk som helt lagligt i egna rörelser utan större vinstintresse jobbar till en urusel timlön.

Så länge det gäller så kommer det tyvärr att se ut som det gör i hästbranschen. Jag har aldrig påstått att jag tycker att detta är idealet, men nu är det så det ser ut.

Med dessa branschspecifika villkor så har jag svårt att se att det går att få branschen helvit. Det går tyvärr inte i många fall att konkurrerera genom att driva en helvit verksamhet som har ett för normala företag rimligt vinstkrav på sig.

Så en hästföretagare som så gott som alltid brinner för sin verksamhet, annars är det ju korkat att verka inom en sådan olönsam bransch, har i princip inget val än att kringå vissa regler. Alternativet är att lägga ner.

I denna situation har jag förståelse att vissa väljer att kringå reglerna bara för att få hålla på med det de brinner för.

Att du och andra sen får det till att hela samhället står och faller med hur det funkar i hästbranschen har jag lite svårt att förstå.

Men nu pratar du om en specifik verksamhet, tidigare handlade det om politiker, svartarbetande sjukpensionärer osv. Så inte är det väl bara hästnäringen som har dessa problem, om så är fallet så kanske det borde rensas upp här då. Att driva en verksamhet som inte är lönsam borde ju ge en hint om att det är dags att lägga av och syssla med något annat mer inkomstbringande.

Jag vill inte säga att det är större än i andra ljusskygga branscher med mycket svarta pengar (läs privatpersoner som kunder). Jag känner till minst två branscher (där jag har så pass stor insyn att jag vågar uttala mig bestämt) där problemet är minst lika stort.

Självklart finns det ett vinstintresse - att kunna livnära SIG SJÄLV på ANDRAS arbetsinsats. Hade Stina betalt Eva vitt, hade inte Stina fått så mycket själv i plånboken. Alltså är det bättre för egna plånboken att Eva får sämre villkor och svart lön. För det är ju roligare med oxfilé än falukorv.

Sedan har jag oerhört svårt för att du spyr galla och svartmålar politiker med deras avtal, samdigt som du bredvilligt tillstår att du gärna hade tagit emot samma villkor själv, om du haft chansen. Finns det inget som är heligt i din värld?

Jag vill inte säga att det är större än i andra ljusskygga branscher med mycket svarta pengar (läs privatpersoner som kunder). Jag känner till minst två branscher (där jag har så pass stor insyn att jag vågar uttala mig bestämt) där problemet är minst lika stort.

Menar du att det i dessa branscher råder den konkurrenssituation som råder i hästbranschen. Alltså att mängder med småföretagare/hobbyföretagare jobbar i princip gratis för att det är så härligt att syssla med sitt intresse.

Du skulle inte vilja nämna vilka branscher det gäller. Visst finns det andra branscher där det fuskas. T.ex. restaurangbranschen, men där har du inte hästnäringens problem med brist på pengar i branschen och att folk jobbar med sin hobby. Till skillnad mot hästföretagaren kan den fifflande restaurangägaren tjäna stora pengar.

Självklart finns det ett vinstintresse - att kunna livnära SIG SJÄLV på ANDRAS arbetsinsats. Hade Stina betalt Eva vitt, hade inte Stina fått så mycket själv i plånboken. Alltså är det bättre för egna plånboken att Eva får sämre villkor och svart lön. För det är ju roligare med oxfilé än falukorv.

De hästföretagare jag pratar om lever inget lyxliv. Ofta har de inte haft en riktig semester på flera år och de har nog ofta inte bättre ekonomi än sina anställda. Så de extrapengar som skulle behövts för att betala allt vitt finns helt enkelt inte.

Du och en del andra verkar tro att det handlar om onda kapitalister som suger ut sina anställda för att få käka oxfile varje dag. Så ser det väldigt sällan ut i de små hästföretagen.

Sedan har jag oerhört svårt för att du spyr galla och svartmålar politiker med deras avtal, samdigt som du bredvilligt tillstår att du gärna hade tagit emot samma villkor själv, om du haft chansen. Finns det inget som är heligt i din värld?

Jag tror att det är ytterst få som skulle tacka nej till ca. 30 - 40 000 kronor extra helt lagligt i månaden. Tror du att du skulle göra det om det var helt enligt gällande regler att du skulle få det trots att du ansåg att reglerna inte var bra? Det är lätt att säga här att man skulle vägra ta emot, men jag tror att ytterst få skulle säga nej i verkligheten.

Jag skrev att jag inte kände det som att jag sög ut staten.

Men det ska den hemlöse känna, menar du? Det var vad jag menade.

Visst har man ett val. Antingen begår man brott eller så väljer man att inte göra det. Antingen baserar man sin verksamhet på sunda grunder eller så vill man ha en verksamhet baserad på kriminalitet och skattebrott.

Man behöver inte ha företag för att ha häst. Man behöver inte köpa svarta tjänster till sin häst. Man får prioritera sina inkomster på de hobbies och andra utgifter man vill ha. Självklart finns det en minsta inkomst som måste finnas för att egen häst ska kunna vara aktuellt. Precis som med gokart, ishockey, isbaneracing, skidåkning, klättring och hundra andra hobbies man kan ägna sig åt.

Varför tycker du att det är bättre att du och 2 andra ska få lura staten och era anställda på grova pengar bara för att kunna ha häst, än att det finns ett seriöst företag som kan erbjuda riktiga jobb med anständiga villkor och bidra till vårt gemensamma samhällsbygge?

"Då kan man inte konkurrera". Kan du inte hitta en laglig affärsmodell som ger dig vinst, driv då inget företag. Hobby kallas det. Hobby ska det vara.

Ditt resonemang är så bakvänt, omoget och försvarande, att det föranleder en viss tro, att det logiska undermedvetna trots allt har gått på universitetet och har dragit rätt slutsatser om konsekvenserna. Men att det måste hållas undan till varje pris, för att inte må illa nästa gång ett brott måste begås...

Jag vet att det är din favoritursäkt, men det är faktiskt ingen ursäkt. Inte ens en förklaring som håller. Detta med att det är en hobby, intresse jadyjadyjada.

Om man har som intresse att bedriva ekonomisk brottslighet för att få falukorv eller oxfilé på bordet spelar det väl mindre roll om det är MC eller hästar? Om du tror att flertalet dömda ekonomiska brottslingar har levt lyxliv tror du grundligt fel. Många dömda har knappat haft till mat på bordet eller tak över huvudet. Icke desto mindre har de blivit dömda för sin ekonomiska brottslighet, något som enligt ditt synsätt inte borde vara möjligt. Man måste ju tjäna stort på det för att det ska anses brottsligt. Tack och lov har Sverige en annan syn, och faktiskt döms också människor för ekonomisk brottslighet i Sverige. Även om det inte rört sig om miljoners miljoner.

Den fifflande restaurangägaren jobbar inte sällan 12-16 timmar per dygn. Men då är det väl OK att fiffla, eftersom man jobbar mycket och hårt? En MC-indrivare kan ju också jobba mycket och hårt, är det OK sysselsättning eftersom det är många timmar och han kanske inte äter oxfilé varje dag?

Eller handlar det helt enkelt om att du anser att hästnäringen ska vara undantagen alla regler och lagar? Djurskyddet också?

Jag har gått från arbetsplatser där jag inte tror på verksamheten, där den bedrivs på ett för mig förkastligt sätt. Så ja, jag har tackat nej till arbete för att det krockar med vad jag tror är rätt och riktigt. Jag ser mig i spegeln varje dag, det vill jag fortsätta med. Å andra sidan har jag inte dina åsikter, så för mig hade det kanske varit OK just i politikerexemplet? Jag kanske t o m är politiker?

Men det ska den hemlöse känna, menar du? Det var vad jag menade.

Nej, varför det. Du drar en del konstiga slutsatser. Jag berättar hur jag kände för en viss sak och sedan drar du någon slutsats att jag därför bör anse hemlösa burksamlare vara kriminella.

Jag bara konstaterar att hade du läst ens hälften av vad jag skrivit i denna tråd så borde det stå alldeles klart för dig att jag inte ser hemlösa som samlar burkar som kriminella.

Visst, den hemlöse bryter nog mot någon lag ifall burksamlandet ger inkomster över en viss nivå. Men om det är någon i tråden som skrivit på ett sådant sätt att en sådan person som upprepade gånger undanhåller skatt bör beteckans som kriminell så är det du eller möjligtvis Bowman.

Fast jag hade nog inte dragit den slutsatsen att du vill sätta dit dessa burksamlare. Du däremot lyckas vrida till det på något sätt så att jag ska se dessa burksamlare som kriminella.

Jag kan inte komma ifrån att jag anser detta vara en väldigt låg debatteknik.

Angående resten du skriver så måste jag säga att jag undrar om vi lever i samma värld. Din värld verkar så otroligt svart-vit.

Nej. Men att dessa burksamlare inte alls har samma rätt att begå skattebrott, eftersom de inte betalar skatt i övrigt. Sedan verkar du ändå ha en väldigt avslappnad inställning till det här med lagar och regler på skatteområdet, så det kanske räcker med att den hemlöse känner sig som en parasit lite då och då för att kompensera.....

Med andra ord, om man väljer att göra något rätt så får man göra medvetna fel/brott också. Kör jag bara finfint i ett år, så kan jag sedan köra lite full någon fredag i månaden - i stort har jag ju skött mig. För att återgå till dina trafikbrott.

Jag förstår inte riktigt i vilken värld du lever i. Acceptans för systematiskt svartjobbande? Nej, den finns inte i min närmaste omgivning. Istället finns det ett stort avståndstagande mot all form av fusk mot samhället, det samhälle vi försöker bygga tillsammans - som du tycker att man som enskild ska kunna välja att inte bidra till. Både mot skattefusk och mot bidragsfusk.

Tur att du inte behöver vägar, dagis, vård och skolor heller - hoppas jag.

Helt osökt kommer jag att tänka på ett klassiskt citat:

"All that is required for evil to prevail is for good men to do nothing." (Edmund Burke)

Jag vet att det är din favoritursäkt, men det är faktiskt ingen ursäkt. Inte ens en förklaring som håller. Detta med att det är en hobby, intresse jadyjadyjada.

Men nu ser verkligheten ut så att massor med människor av någon anledning vill jobba med hästar trots att det oftast är att beteckna som ekonomisk idioti. Sen kan du sitta bakom datorn och se ner/förakta de som gör det, men det förändrar inte det faktum att det finns massor med folk som inte vill göra något annat än att jobba med hästar.

Den fifflande restaurangägaren jobbar inte sällan 12-16 timmar per dygn. Men då är det väl OK att fiffla, eftersom man jobbar mycket och hårt? En MC-indrivare kan ju också jobba mycket och hårt, är det OK sysselsättning eftersom det är många timmar och han kanske inte äter oxfilé varje dag?

Skillnaden är att i dessa branscher är målet oftast enbart att tjäna så mycket pengar. Hästbranschen är snarare en ideell verksamhet om man jämför. Jag skrev ju tidigare att jag anser det helt fel av t.ex. en ICA Maxi handlare att köra svart. Tänk på alla pengar som finns i restaurangbranschen. Där är nämligen folk beredda att betala för produkterna. Tänk på att ett glas vin som kostar kanske 10 kronor i inköp lätt kan säljas för mångdubbelt pris. Hade samma betalningsvilliga kunder funnits i hästbranschen så hade den kunnat skötas vitt.

Eller handlar det helt enkelt om att du anser att hästnäringen ska vara undantagen alla regler och lagar? Djurskyddet också?

Inte alla regler och lagar, men med tanke på de branschspecifika problem som finns så tror jag inte det är något att göra ifall man inte vill döda stora delar av branschen och det skulle säkert få en del negativa följdverkningar. Tänk ändå på att varje häst ändå drar in en hel del pengar till statskassan även ifall den till viss del sköts svart.

Angående djurskyddet anser jag faktiskt att det ofta är för svagt. T.ex. att det är OK enligt lagen att låta hästar stå 22 timmar om dygnet i box.

Fast är det ok enligt lagen så lär väl det betyda att du och en del andra här inte ser något fel att hästar bara får lämna boxen två timmar om dygnet.

Mmm...

Jag är ledsen men känner att jag behöver skriva och uttrycka åsikten att lahsd inte längre bidrar till något konstruktivt i den här tråden och att det mest lett till en föga upplysande pajkastning. Det har stått klart rätt länge att lahsd inte delar åsikter med många av oss rörande svarta arbetskraft mm och oavsett vilken utbildning han/hon nu har inte heller klarar att se konsekvenserna av ett sådant handlande.

Skulle uppskatta om någon eller några nu istället kunde bidra med att berätta om egna erfarenheter avseende dåliga löner, oacceptabla avtal och dåliga arbetsmiljöer. Säkert måste det finnas flera där ute som har blivit lurade på både lön och annat vid en anställning. Eller som upplevt att de utlovade arbetsvillkoren aldrig erhölls...

Problemet som du väl ändå till viss del åtminstone kan hålla med om är ju relativt specifikt för hästnäringen.

Kombinationen för lite pengar i branschen plus att det vimlar av folk som helt lagligt i egna rörelser utan större vinstintresse jobbar till en urusel timlön.

Så länge det gäller så kommer det tyvärr att se ut som det gör i hästbranschen. Jag har aldrig påstått att jag tycker att detta är idealet, men nu är det så det ser ut.

Med dessa branschspecifika villkor så har jag svårt att se att det går att få branschen helvit. Det går tyvärr inte i många fall att konkurrerera genom att driva en helvit verksamhet som har ett för normala företag rimligt vinstkrav på sig.

Så en hästföretagare som så gott som alltid brinner för sin verksamhet, annars är det ju korkat att verka inom en sådan olönsam bransch, har i princip inget val än att kringå vissa regler. Alternativet är att lägga ner.

I denna situation har jag förståelse att vissa väljer att kringå reglerna bara för att få hålla på med det de brinner för.

Att du och andra sen får det till att hela samhället står och faller med hur det funkar i hästbranschen har jag lite svårt att förstå.

Då får väl personen lägga ner verksamheten och hålla en eller två hästar för hobby-bruk. Varför ska det vara en rättighet att driva icke-vinstdrivande företag just inom hästbranschen? Om någon vill leva på bröd och vatten för att kunna ha sitt hästföretag (vitt) så står det dom fritt, men varför ska de ha rätt att utnyttja andra människor (svart arbetskrtaft = ingen pensionsgrundande inkomst, ingen försäkring, riskera att bli handikappade för resten av livet utan försäkringsskydd osv osv) för att kunna driva sitt älskade företag?

Nej. Men att dessa burksamlare inte alls har samma rätt att begå skattebrott, eftersom de inte betalar skatt i övrigt. Sedan verkar du ändå ha en väldigt avslappnad inställning till det här med lagar och regler på skatteområdet, så det kanske räcker med att den hemlöse känner sig som en parasit lite då och då för att kompensera.....

Suck. Du verkligen envisas med att jag ska ha något emot dessa burksamlare. Jag har inte det, har aldrig haft det.
Din skruvade logik funkar ju som så att ifall jag säger att jag gillar färgen gul så drar du slutsatsen att jag ogillar färgen blå. Jag tror det är bäst att vi släpper burksamlandet nu.

Med andra ord, om man väljer att göra något rätt så får man göra medvetna fel/brott också. Kör jag bara finfint i ett år, så kan jag sedan köra lite full någon fredag i månaden - i stort har jag ju skött mig. För att återgå till dina trafikbrott.

Nu misstolkar du igen.

Jag förstår inte riktigt i vilken värld du lever i. Acceptans för systematiskt svartjobbande? Nej, den finns inte i min närmaste omgivning. Istället finns det ett stort avståndstagande mot all form av fusk mot samhället, det samhälle vi försöker bygga tillsammans - som du tycker att man som enskild ska kunna välja att inte bidra till. Både mot skattefusk och mot bidragsfusk.

Uppenbarligen lever vi i olika världar. Samtidigt, om man läser din beskrivning så finns det ju inga problem i din värld så jag förstår inte riktigt vad du oroar dig för. Allt verkar ju så idylliskt. Eller är det den där otäcka världen utanför tomtgränsen? Du verkar ju inte sett dessa otäcka regelbrytare, men samtidigt verkar du ju anse att de finns överallt och är så många att de hotar hela ditt lilla drömsamhälle. Ser du spöken? De kanske inte finns utan de kanske bara är påhittade av folk på olika nätforum som driver med dig.

Mmm...

Jag är ledsen men känner att jag behöver skriva och uttrycka åsikten att lahsd inte längre bidrar till något konstruktivt i den här tråden och att det mest lett till en föga upplysande pajkastning. Det har stått klart rätt länge att lahsd inte delar åsikter med många av oss rörande svarta arbetskraft mm och oavsett vilken utbildning han/hon nu har inte heller klarar att se konsekvenserna av ett sådant handlande.

Skulle uppskatta om någon eller några nu istället kunde bidra med att berätta om egna erfarenheter avseende dåliga löner, oacceptabla avtal och dåliga arbetsmiljöer. Säkert måste det finnas flera där ute som har blivit lurade på både lön och annat vid en anställning. Eller som upplevt att de utlovade arbetsvillkoren aldrig erhölls...

Ja jag har en nära vän som arbetat på olika ställen.
Nedan är från ett. Och det verkar vara ganska likt på övriga förutom 1 ställe men lönen var tyvärr ändå för låg så det funkade inte (12 000 innan skatt tror jag).

60 timmars arbetsvecka, knappt om tid för lunch och raster, efter skatt ut 7-8000 kr. Utlovade ridlektioner som många inte blev av, Ingick boende men eftersom min kompis redan bodde med sin sambo så var ju inte det mkt värt... Ena dan ska det vara på ett sätt sen rätt vad det är så gör man fel när man gör så och det ska göras på ett annat sätt... Väldigt mkt beroende på arbetsgivarens humör.

Eftersom det inte är egenupplevt och hästvärlden är en ankdamm så vill jag inte nämna några namn. Ett annat aber är ju att man måste hålla sig väl med folk som behandlar en illa eftersom dom har kontakter med andra och man är beroende av goda rekommendationer.

Man är alltså väldigt utlämnad som arbetstagare.

Lysande. Detta är ett diskussionsforum, det bygger ju faktiskt på att folk som har olika åsikter diskuterar. Fast jag har förstått att du föredrar ett gäng ja-sägare som applåderar allt du skriver.

Angående pajkastningen skulle jag nog vilja påstå att det var du som satte igång den med dina konstiga påhopp angående att jag fått för lite stödundervisning i skolan och liknade.

Då får väl personen lägga ner verksamheten och hålla en eller två hästar för hobby-bruk.

Ja, det är ju den konsekvensen det skulle bli.

Jag har inget problem att vissa tycker att det är rätt. Men jag tycker att den utarmning av hästsverige det skulle leda till skulle vara beklaglig.

Lysande. Detta är ett diskussionsforum, det bygger ju faktiskt på att folk som har olika åsikter diskuterar. Fast jag har förstått att du föredrar ett gäng ja-sägare som applåderar allt du skriver.

Angående pajkastningen skulle jag nog vilja påstå att det var du som satte igång den med dina konstiga påhopp angående att jag fått för lite stödundervisning i skolan och liknade.

Tror att det framgick för många redan när du visade på din dåliga kunskap avseende facklig verksamhet, Kommunal och LO. Vidare kommentarer känns rätt överflödiga...

Många av oss här försöker bidra till en förändring avseende synsättet avseende svarta löner, löner man inte kan leva på samt dåliga arbetsvillkor inom hästnäringen. Du visar knappast att du vill bidra. Tvärtom så känns det mer som du försvarar oseriösa verksamheter och aktivt bidrar till ett "systemtänkande" som underminerar välfärden...

Tror att det framgick för många redan när du visade på din dåliga kunskap avseende facklig verksamhet, Kommunal och LO. Vidare kommentarer känns rätt överflödiga...

Så bara för att man inte har koll på att Kommunal tillhör LO (jag förklarade väl det i en post tidigare) så är man diskvalificerad från att ha åsikter.

Då jag antar att du jobbar fackligt så kanske det är svårt för dig att förstå att alla andra inte hyser samma intresse för fackliga organisationer som du gör.

Agående annonsen så får jag väl chocka dig lite med att säga jag inte tycker att det verkar vara ett schysst ställe att jobba på.

Sen tycker jag nog att du ska ta bort namnet från annonsen, jag vet inte om det är helt OK att hänga ut folk så. Du nollade ju telefonnumret så du borde ju tyckt så med.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 006
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama