Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Sen var det uppenbart att detta handlade om en rikemansgård eller hur man ska beskriva det och då ser jag ingen anledning att man ska snåla på de anställdas villkor.

Jag tycker det är uppenbart att man ligger långt ifrån fattigdomsgränsen om man ens går tron att man ska kunna försörja en egen häst. Och således ingen anledning att man ska begå brott för att ha det. Prioritera och håll dig inom lagens råmärken. Simple maths.

Jag tycker att du verkar ha en extremt skev syn på hur andra ska bete sig, i förhållande till vad du själv tycker att du har rätt att göra. Det är lätt att det blir så, för att döva samvetet - just det jag fuskar med är väl inte så farligt. Fast tittar man på det utifrån blir det goddag yxskaft.

Kan nämna att annonsörens verksamhet utgör en av de verksamheter där det idag pågår ett arbete med att lämna in en anmälan (om den nu inte redan är inlämnad) rörande just misstanken brott mot Arbetsmiljölagen, Arbetstidslagen och Lagen om skydd mot olycka. Vidare finns rätt många vittnesmål från fd. anställda rörande de arbetsförhållanden som råder i verksamheten. Tror att verksamhetsansvarig lär få tänka om en hel del rörande sina villkor avseende enställningsförhållandena.

Och då är det viktigt för alla inblandade att det inte pågår parallella rättegångar med utpekade personer och företag på diverse nätforum.

Så då är det okej att istället utnyttja arbetskraft? Om man inte utan svart anställda kan få ihop ekonomi och tid för att ha häst, ska man verkligen ha den då? Vore det inte bättre att isåfall vara eller ha medryttare, halvfodervärd? Det finns ju många sätt att lösa det på som inte involverar utnyttjande av svart arbetskraft eller hur?

Ny försvarar jag inte företagare som utnyttjar sina anställda. Se inlägg #370 så förklarar jag lite mer.

Visst finns det andra lösningar säkert som kan passa en del, fast ifall det passade så bra hade nog många redan gjort det. Den direkta effekten av att en massa hästägare slutar med hästägandet lär ju bli ett stort överflöd av hästar av vilka många lär avlivas. Är det en önskad effekt?

Fast den brutala sanningen är nog att hästägaren inte bryr sig om anställningsvillkoren i stallet. På samma sätt som vanliga människor inte bryr sig om att de billiga kläderna på H&M tillverkats under slavliknande förhållande med antagligen en viss dos barnarbete inblandat.
Bryr man sig inte om det så lär man inte bry sig om de anställda i stallet.

Undrar om det finns någon här i tråden som aldrig handlar på affärer typ H&M. Egentligen borde det ju anses tusen gånger värre att handla på H&M än att ha en häst uppstallad på en anläggning som inte följer alla regler.

Och då är det viktigt för alla inblandade att det inte pågår parallella rättegångar med utpekade personer och företag på diverse nätforum.

Sant...

Men jag kan nu berätta att någon anmälan ännu inte är förberedd. Men att det finns såpass mycket information rörande verksamheten att det räcker till för ett underlag till en anmälan. Men det var det ingen som visste innan jag gav den informationen. Knappt någon vågade ens ifrågasätta hur seriös den var avseende lönen och de arbetsförhållande som rådde inom verksamheten.

Annonsen var som nämnt en normalt förekomande annons på Hästnet och likartade annonser är ingen ovanlghet här på Buke är jag rädd. Men det finns vissa som fått upp ögonen för dessa verksamheter och som följer annonsörerna med intresse. Och med vittnesmål från arbetsryttare och hästskötare som blivit illa behandlade och utnyttjade finns det skäl för att varna andra för desa verksamheter...

Bara de som gör det på exakt det sätt du utsett som godkänt och sunt.

Jag säger ju bara vad jag tycker. Tycker jag att det i vissa fall är acceptabelt att rucka på reglerna gör jag det i de fall jag angett.

Sen gör du allt för att vrida det så att jag ska tycka likadant i en massa andra fall med. Det håller tyvärr inte.

Förenklat kan jag säga att jag ser lindrigare på regelöverträdelser för företagare som inte har råd att följa reglerna. Handlar det om någon som t.ex. lever lyxliv på sina anställdas bekostnad så accepterar jag inte de regelbrotten.

Du resonerar ju faktiskt lite likadant även ifall du nog inte vill erkänna det.

Du verkade ju inte anse burksamlaren som kriminell trots att du i princip alltid annars likställer skattebrott med kriminalitet. Så även du har ju en gräns där du anser att ett visst regelbrytande är OK. Min gräns går väl bara lite högre upp än din.

Att ha häst är definitivt inte något som ingår i någon slags överlevnadsnorm. Det är en lyx - som man antingen har råd med utan att begå brott eller låter bli.

Jag anser fortfarande att burksamlaren som begår brott gör fel och begår kriminella handlingar om det nu är så. Men det handlar mer om personlig tragedi, fattigdom och ett misslyckande från samhällets sida.

Jag kan förstå att människor som kämpar för sin dagliga överlevnad - tummar på reglerna och ser till att överleva, även om det innebär illegala handlingar.

Jag kan inte förstå att människor med en säkrad överlevnad tycker att de har rätt att begå brott och skattefuska, samt lura sina medmänniskor att arbeta lagvidrigt i deras verksamheter - för att de ska kunna ha en egen häst. Tyvärr. Sådana människor är kriminella, extremt skadliga för branschen och samhället i stort. Bästa sättet är att anmäla dem och få dem att lägga ned sin kriminella bana, antingen ersatt av en laglig bana eller ingen bana alls på området. Då ger vi grogrunden för riktiga företag med riktiga anställningar även inom de områdena.

På något sätt moment-22:ar du dig själv genom hela debatten, för att försvara din egen kriminalitet. Förutsättningarna är kassa för riktigt företagande eftersom det finns många som fuskar, alltså ska jag också fuska. Istället för en mer logisk slutsats - oj, då slutar jag att fuska och försöker påverka andra att sluta fuska - och helt plötsligt blir förutsättningarna för riktiga företag "Så mycket bättre" <TM>

Fast då gäller det att man klarar att må bra över att andra får ha det drägligt i sitt arbetsliv, och ser det som mer värt än att man själv ska få ha häst baserat på illegala metoder. Och det krävs en viss objektivitet, vilja att leva i ett bättre samhälle och avsaknad av egoism för att nå dit.

Även denna tråd lyder under formreglerna. Där vi inte diskuterar enskilda, namngivna personer eller verksamheter där det går att identifiera enskilda, namngivna personer.

Annonstextinlägget rapporterades och befanns mycket riktigt inte hålla sig till reglerna och togs därför bort.

Lovis
moderator

Även denna tråd lyder under formreglerna. Där vi inte diskuterar enskilda, namngivna personer eller verksamheter där det går att identifiera enskilda, namngivna personer.

Annonstextinlägget rapporterades och befanns mycket riktigt inte hålla sig till reglerna och togs därför bort.

Lovis
moderator

Förstått och accepterat.

Undrar...
Bukefalos tillhör ju en av de sajter som förmedlar platsannonser.

Har Bukefalos någon policy rörande förmedling av platsannonser från arbetsgivare/verksamheter som inte följer rekommenderade avtal, lagen om skydd mot olycka, arbetsmiljölagen samt arbetstidslagen eller andra föreskrifter? Eller är man lika öppen för att låta oseriösa verksamheter att sätta in platsannonser som seriösa?

Tar Bukefalos någon ställning rörande svart arbetskraft och undermåliga arbetsmiljöer inom hästnäringen?

Jag föreslår att du vänder dit till Gunnar avseende dessa frågeställningar. Jag har dock svårt att tänka mig att något annonsforum (dagstidning, nätannonser etc) kan ta ansvar för dylika omständigheter.

Lovis
moderator

Ursäkta, jag har inte medvetet undvikit det. Men det har varit ganska mycket att svara på, så jag har väl missat en del.

Försäkringar tycker jag att det är bra att man har till de anställda. Observera att jag inte förespråkat helsvarta anställningar. Den varianten jag försvarat är vit pengadel, sen till det läggs fri bostad, fri mat, fri hästlogi. Så den vita delen är ju pensionsgrundande även om den är relativt liten. Sen är detta jobb som oftast has relativt kort tid kring 20-årsåldern och pension är kanske inte högsta prio då. Tänk på att många studerar tills de är närmare 25 och de får ingen pension av det.

Problemet är att många i denna tråden inte ser nyanser utan de ser den anställningen jag beskriver ovan som lika kriminell som ifall allt var helsvart och jättelågt.

Jag tror ofta att en sådan anställning kan vara rätt fördelaktig för den anställde så länge det handlar om en vettig arbetsgivare. Sen finns det givetvis usla arbetsgivare som utnyttjar sina anställda.

Om man studerar så gör man det för att få ett kvalificerat arbete. Den som jobbar för 10000 i månaden som hästskötare tills denne är 25 står med samma problem då. Ska denne då lägga x antal år på utbildning så har h*n förlorat betydligt fler år med pensionsgrundande inkomst än den som började plugga som 20-åring. Dessutom är arbetsgivaravgiften betydligt mkt lägre för en person som är under 26 än för övriga så varför inte betala bättre i lön och sen låta vederörande hyra stallplats och boende på gården. Arbetsgivaren får in pengar på uthyrning som denne kan ta upp i deklarationen och den anställde får pensionsgrundande inkomst.

Bästa sättet är att anmäla dem och få dem att lägga ned sin kriminella bana, antingen ersatt av en laglig bana eller ingen bana alls på området. Då ger vi grogrunden för riktiga företag med riktiga anställningar även inom de områdena.

Lite roligt att du skriver så här när du tidigare förklarat att du avstått att anmäla folk som du visste sysslade med svart verksamhet.

Bör man inte leva som man lär?

Om man studerar så gör man det för att få ett kvalificerat arbete.

Jo, men undersökningar har visat att det i Sverige inte är ekonomiskt lönsamt att studera om man ser till livsinkomsten. Så även ifall hästjobbaren får lite mindre pension några år så kanske pensionen till slut ändå är i storleksordningen för den genomsnittlige universitetsstudenten.

Sen vet ingen om dagens pensionssystem överlever i 45 år. Det kan ju bli några ytterligare ekonomiska krascher på vägen som gör att pengarna i pensionssystemet måste gå till annat mer nödändigt. Så att räkna med en viss pension om 45 år är nog ganska vanskligt.

Jag föreslår att du vänder dit till Gunnar avseende dessa frågeställningar. Jag har dock svårt att tänka mig att något annonsforum (dagstidning, nätannonser etc) kan ta ansvar för dylika omständigheter.

Lovis
moderator

Hej Lovis! :laugh:

Tack för svar, uppskattat. Nej, tror heller inte att man kan ta ansvar för alla former av annonser som kan dyka upp i ett annonsforum. Däremot tror jag det är mycket viktigt att man har en klar och öppen policy mot exempelvis svart och grå arbetskraft, arbetsförhållanden som bryter mot Arbetsmiljölagen och icke avtalsenliga löner.

Man kan nog kräva att annonsörer avseende platsannonser skall deklarera vissa saker för att få annonsera vilket också skall synas i annonsen. Ex. saker som avtalsenlig lön, ob och andra ersättningar. Att man följer Lagen om skydd mot olycka, Arbetsmiljölagen och Arbetstidslagen etc (gäller förövrigt även praktikplatser). Det skulle sätta press på arbetsgivare/verksamhetsansvariga och få dem att förstå att de måste se om sitt hus och börja driva verksamheterna seriöst.

Kan för övrigt berätta det att den här tråden väckt stort intresse hos ett antal journalister och tidningar. Man har börjat få upp ögonen för missförhållandena inom hästnäringen. Tror att det kan vara en idé Lovis att du ber Gunnar att börja arbeta på en policy rörande "oseriösa verksamheters platsannonser". Hästnet är redan under "förstoringsglaset". Tror inte någon vill förknippa Bukefalos som sajten som förmedlar svart arbetskraft...

Att motarbeta förmedlingen av svart arbetskraft är ett mycket verksamt sätt att få upp lönenivåer till acceptabel nivå samtidigt som det hjälper de seriösa verksamheter från oseriös konkurrens...

Vänligast
Bowman

Men varför skulle de skaffa en medryttare eller fodervärd eller vara det själva istället för hästägare när det nu finns så billiga stallplatser med heltidspersonal? Det är ju det som är poängen, människor ändrar inte ett bekvämt beteende om de inte måste, alltså måste möjligheten till orimligt billiga stallhyror med svart personal bort för att folk antingen ska inse att de inte har råd/tid att ha egen häst själv och då skaffa medryttare/fodervärd eller bli det själva och sälja sin egen häst! I och med det kommer ju inte tusentals hästar slaktas i nån massutrotning utan helt enkelt kommer folk få anpassa sig efter sin tid/ekonomi, inte konstigare än så. Vi skulle få mer kvalitet på hästjobben eftersom arbetsgivarna skulle tvingas ge vettiga löner och har de inte råd med en heltidsanställd vitt så får dom ha en halv- eller deltid och sen sköta resterande själv eller ha halvkollektivt stall. Det är ju inte som att det inte finns lösningar och alternativ, det handlar bara om att folk är för lata, envisa, själviska eller/och snåla för att använda sig av dom!!

Sen en allmän fråga till er som inte tycker "lite svartjobb" är så farligt och tycker att man i så stor utsträckning som möjligt borde klara sig själv och därför inte ser nåt fel med att ni lurar SV på pengar; jag antar att ni inte går till ett vanligt sjukhus eller vårdcentral när ni blir sjuka ni har väl nån privat läkare som ni betalar? Och ni med barn använder er väl inte av vanligt dagis och skola utan skickar väl era barn till privatskolor eller har privatlärare? Jag antar också att ni inte kör på de allmänna vägarna eller nyttjar kollektivtrafiken? För eftersom det är mycket det som skattepengarna går till så borde ni ju inte anse er behöva såna saker utan ordnar med privata alternativ? Eller?

Jo, men undersökningar har visat att det i Sverige inte är ekonomiskt lönsamt att studera om man ser till livsinkomsten. Så även ifall hästjobbaren får lite mindre pension några år så kanske pensionen till slut ändå är i storleksordningen för den genomsnittlige universitetsstudenten.

Sen vet ingen om dagens pensionssystem överlever i 45 år. Det kan ju bli några ytterligare ekonomiska krascher på vägen som gör att pengarna i pensionssystemet måste gå till annat mer nödändigt. Så att räkna med en viss pension om 45 år är nog ganska vanskligt.

Jag vet inte om det gått dig förbi men det finns allt färre "okvalificerade" jobb i Sverige och trenden verkar inte vända. Varför tror du att ungdomsarbetslösheten ser ut som den gör? Jag tror inte att det är för att 22-åringar tycker att det är kul att fortsätta bo hemma hos sina föräldrar och varken ha privatliv eller inkomst.

Desto större anledning att se till att man spenderar sina arbetsföra år väl....

Den bästa pensionsförsäkringen idag är att se till att betala av på sina bolån. Om man slipper bo på gården där man jobbar för att man inte har råd att betala för nåt annat eftersom boendet är svart inräknat i lönen och rsten av lönen är urkass så kan man antingen amortera på lån man har på en bostadsrätt eller om man hyr kanske ha pengar att spara undan så man KAN betala en kontantinsats den dagen det är aktuellt att köpa.

Som det är nu så har många hästskötare inte ens möjlighet att göra dessa val, eller prioritera bort saker för att kunna göra dem, utan arbetsgivaren har helt enkelt valt åt dem.

Ny försvarar jag inte företagare som utnyttjar sina anställda. Se inlägg #370 så förklarar jag lite mer.

Du verkar inte se hästjobb som riktiga jobb utan som någon slags (låg)betald hobby för tjugoåringar.

Det är ju inte som att det inte finns lösningar och alternativ, det handlar bara om att folk är för lata, envisa, själviska eller/och snåla för att använda sig av dom!!

Fast nu är folk ofta lata, snåla m.m. Även ifall det hade varit bra att kunna ändra är det nog inte så himla lätt.

Folk kommer alltid att välja det billigaste alternativet. Och så länge det finns massor av helt legala stall som erbjuder uppstallning för mindre än halva priset som motvarande affärsmässigt drivna vita stall skulle kunna erbjuda så lär det inte bli någon förändring.

Köper du t.ex. kläder tillverkade i låglöneländer som ofta använder barnarbetare? Folk gör det i väldigt stor utsträckning trots att de vet att förhållandena för dessa arbetare är otroligt mycket sämre än för de hästarbetare som har det sämst.

Sen en allmän fråga till er som inte tycker "lite svartjobb" är så farligt och tycker att man i så stor utsträckning som möjligt borde klara sig själv och därför inte ser nåt fel med att ni lurar SV på pengar; jag antar att ni inte går till ett vanligt sjukhus eller vårdcentral när ni blir sjuka ni har väl nån privat läkare som ni betalar? Och ni med barn använder er väl inte av vanligt dagis och skola utan skickar väl era barn till privatskolor eller har privatlärare? Jag antar också att ni inte kör på de allmänna vägarna eller nyttjar kollektivtrafiken? För eftersom det är mycket det som skattepengarna går till så borde ni ju inte anse er behöva såna saker utan ordnar med privata alternativ? Eller?

Nu missar du en väldigt viktig detalj. Även om man har en del svarta inkomster/köper svarta produkter så betalar man antagligen ändå en massa skatt. Bara du handlar saker i affärer så går det momspengar till staten. För att inte tala om saker som bensin och el. Så det betalas in en massa pengar till samhället, och då kan man ju tycka att man har rätt att utnyttja en del samhällsresurser för det. Eller?

För att ta mig som exempel. De största svartaffärerna jag gör är att jag köper hö svart och betalar hovslagaren svart.

Så i slutändan är det inte så himla mycket mindre jag betalar i skatt nu än ifall jag skött allt vitt. Vi talar om mindre än 10%.

Så jag sköter mina affärer mer än 90% vitt.

Som sagt, allt är inte svart eller vitt, utan det är snarare en gråskala. Och i den gråskalan är jag betydligt närmare vitt än svart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 006
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama