Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag vet inte om det gått dig förbi men det finns allt färre "okvalificerade" jobb i Sverige och trenden verkar inte vända. Varför tror du att ungdomsarbetslösheten ser ut som den gör? Jag tror inte att det är för att 22-åringar tycker att det är kul att fortsätta bo hemma hos sina föräldrar och varken ha privatliv eller inkomst.

Fast även ifall ungdomslösheten är hög så har faktiskt de flesta jobb. Är t.ex. arbetslösheten 20% så betyder det att 80% har jobb. Så den stora majoriteten har ju faktiskt ändå jobb.

Desto större anledning att se till att man spenderar sina arbetsföra år väl....

Den bästa pensionsförsäkringen idag är att se till att betala av på sina bolån. Om man slipper bo på gården där man jobbar för att man inte har råd att betala för nåt annat eftersom boendet är svart inräknat i lönen och rsten av lönen är urkass så kan man antingen amortera på lån man har på en bostadsrätt eller om man hyr kanske ha pengar att spara undan så man KAN betala en kontantinsats den dagen det är aktuellt att köpa.

Som det är nu så har många hästskötare inte ens möjlighet att göra dessa val, eller prioritera bort saker för att kunna göra dem, utan arbetsgivaren har helt enkelt valt åt dem.

För folk i 20-årsåldern är det faktiskt oftast hyresrätter det handlar om när det gäller boende. Så att betala på bolån är nog inte så vanligt i den åldern. De som köper bostadsrätt innan 20 har nog ofta hjälp av föräldrarna.

I den ersättningsform jag pratat om (boende, hästboende, mat + pengar) så är det nog inte ovanligt att den anställde kan ha lika mycket eller kanske till och med mer över i slutet av månaden ifall man jämför med en som har ett helvitt låglönejobb och på den lönen ska bekosta hyra, mat + uppstallning av egen häst.

Du verkar inte se hästjobb som riktiga jobb utan som någon slags (låg)betald hobby för tjugoåringar.

Den anslällningsform jag pratat om där bostad och kost/logi för egen häst ingår tror jag faktiskt mest används av tjejer i tjugoårsåldern. Därför har jag använt dem som exempel.

Jag är fullt medveten om att det finns gott om annat folk som jobbar inom hästbranschen, så där har du tyvärr missförstått mig.

Hur många andra sorters hästjobb finns? Jobb med vit lön som man kan leva på utan att behöva bo hos AG och arbetstider som funkar med familj?

Nu menar jag som anställd hästskötare, inte egenföretagare. Det fungerar för andra djurslag, men just hästskötare tycks vara en kul grej som passar medan man bestämmer sig för vad man ska bli när man blir stor.

Oavsett vilken färg du tycker att ditt liv och leverna har så har du ju defacto satt systematiskt skattebrott i system, du är fullt medveten om va du gör, du förstår vilka konsekvenser det får men väljer ändå att göra det för att du "mestadels betalar skatt" visst, det gör du också men det du bidrar till genom att hjälpa svart arbetskraft och svarta företag, det vägs inte upp för att du mestadels gör rätt... Det är ju som att säga att någon som är en hyvens och ansvarsfull person i 90% av sitt liv kan få puckla på sin fru eller sina barn 1 gång i veckan eller köra rattfull varannan fredag!

Eftersom jag själv varit svart anställd när jag var yngre och råkat ut för både det ena och det andra och sett vad svarta, eller som du tycker; grå, företag gör för de som försöker driva en seriös verksamhet, så anser jag mig mer än kvalificerad att uttrycka mig. Har du varit svartanställd? Hardu jobbat under hot om sparken på fläcken om det inte passar att bara få halva lönen en månad för arbetsgivaren ville åka till Grekland eller köpa ny bil? Har du hört hur de svarta företagen skrattar när de hör att en vit konkurrent fått lägga ner sin verksamhet för att debinte konkurrera med den "grå" arbetskraftens löner och således inte inkomsterna? Du verkar ha någon romantiserad bild av hästföretag som använder sig av svart arbetskraft. Jag har jobbat på 5 olika ställen och på alla ställen har det funnits nya bilar, utlandsresor, nya ridbanor, tävlingsbussar och märkeskläder. Inte i överflöd alltid men tillräckligt för att man ska inse att det är på bekostnad av min lön, min 5 dagarsvecka istället för den 7 dagarsvecka, 12 timmar om dagen med ständig jour.. Du verkar tro att de flesta använder sig av svart arbetskraft eller "grå" förmåner för att bara kunna överleva, men det kan jag tala om för dig efter 9 år som arbetsaktiv inom denna bransch att så är INTE mina erfarenheter och jag har jobbat både själv på flera ställen, de flesta av mina vänner har haft samma jobbförutsättningar och när jag åkte runt som egen företagare i olika stallar under 4 år så stötte jag på 2(!) vita hästskötare och kngen av dessa ställen stod på ruinens brant utan många skröt snarare om hur skönt det var att ha en tjejj 24/7 på gården så de fick mer tid till att resa och träffa vänner och fika! Många gånger fanns där både 2 och 4 bilar bra mycket finare än min gamla volvo på gården tillsammans med B-lastbilar, lastbilar och sprillans släp. Och jag säger inte att alla badade i pengar men de flesta hade ju helt klart prioriterat andra saket än de anställdas löner och arbetstider. Och att det oftast bara är en kor period i 20-års åldern? Många jag träffat på är både 30 och 40 för de inte kan något annat än häste och med avsaknad av vidare utbildnin inte kan få något annat jobb.. Så nej din uppfattning om dessa svara och "grå" anställningar känns inte baserade på egen erfarenhet utan snarare på vad du tror eller kanske hoppas på att det handlar om.

Mmm...
Undrar, utgör ett arbete som skapar bättre arbetsvillkor, anställningstrygghet och förhopningsvis avtalsenliga löner ett större hot mot hästnäringen än oseriösa aktörer som bedriver osund konkurrens, anställer svart arbtskraft och utnyttjar både anställda och praktikanter?

Frågar igen huruvida Bekefalos direkt eller indirekt önskar stödja oseriösa verksamheter eller inte? Vill Bukefalos bidra till bättre villkor och arbetsförhållanden inom hästnäringen? Vilken policy har Bukefalos?

/Bowman

Bukefalos är ett nätforum och inte en entitet som driver fackliga frågor. Ett nätforum gör klokt i att inte ta ställning i en massa frågor, för att kunna hålla en öppen och sund debatt i allehanda ämnen.

Observera att jag inte uttalar mig som någon slags officiell Bukefalos-talesman utan meddelar bara mina åsikter i ämnet.

Bukefalos är ett nätforum och inte en entitet som driver fackliga frågor. Ett nätforum gör klokt i att inte ta ställning i en massa frågor, för att kunna hålla en öppen och sund debatt i allehanda ämnen.

Observera att jag inte uttalar mig som någon slags officiell Bukefalos-talesman utan meddelar bara mina åsikter i ämnet.

Men det är faktum att Bukefalos inte enbart utgör ett nätforum. Man både tillhandahåller annonsplatser som ger seriösa som oseriösa arbetsgivare möjlighet att annonsera efter arbetskraft. Man är med andra ord i hög gad delaktig vlket gör det svårt at vara neutral. Att man inte kan ta ansvar för annonsörerna, det är förståeligt. Men att man inte kan uttala sig om det genom att visa att man har en policy mot oseriösa verksamheter är en annan sak. Det här är ingen facklig diskussion, det här är en samhällsdiskussion som man nog bör ha en policy för...

Det finns förmodligen en policy för att de som publicerar sajten inte ska kunna hållas ansvariga. Man får säkerligen inte publicera annonser som innebär förmedling av illegala tjänster osv.

Men den bedömningen är ofta helt omöjlig att göra utifrån en annons. Jag påminner om att t.ex. kollektivavtal inte är lag i Sverige, att det inte finns någon lagstadgad minimilön och att man får erbjuda kost, logi och hästplats som förmån, bara man redovisar förmånerna korrekt.

Om det står i annonsen:

"
Hej, vi söker 1 hästskötare för arbete på gården.
Lön: 3000 kr i månaden (som vi ej kommer att redovisa till SKV)
Kost och logi: Ingår (kommer ej heller att redovisas)
"
Så är det ju uppenbart och jag antar att de modereras bort av moderator i annonsforumet. Men såna har jag aldrig sett.

Då kan du lika gärna be Blocket lägga ner.
Hur många skumma bilaffärer sker inte där, där säljare försöker få ut ett pris för sin bil, och köpare säger "Jag bjuder hälften, men skriv kvittot på vad du vill". :grin:

Det känns bara löjligt att börja härja med annonssidor för att få bukt med ridhäst-krösarnas "anställda".

Vill personalen ha bättre villkor är det väl bara att ALLA struntar i att jobba för fickpengar?

Hur många andra sorters hästjobb finns? Jobb med vit lön som man kan leva på utan att behöva bo hos AG och arbetstider som funkar med familj?

Nu menar jag som anställd hästskötare, inte egenföretagare. Det fungerar för andra djurslag, men just hästskötare tycks vara en kul grej som passar medan man bestämmer sig för vad man ska bli när man blir stor.

Givetvis finns det hästskötare som får helvit lön som enbart består av pengar. Jag har inte påstått att de inte finns. Inom t.ex. travet är jag övertygad av att mycket av den personal som jobbar hos stortränarna räknas in i den gruppen.

Har du varit svartanställd?

Inte sen jag var liten och sommarjobbade.

Du verkar ha någon romantiserad bild av hästföretag som använder sig av svart arbetskraft.

Den hästföretag jag känner till bra är olönsamma, folk (särskilt ägarna) jobbar väldigt mycket, det är skitigt m.m. Är det en romantiserad bild så har vi nog inte samma definition av ordet. Skulle ägarna varit rationella så hade de lagt ner företaget och tagit vanliga lönejobb.

Jag har jobbat på 5 olika ställen och på alla ställen har det funnits nya bilar, utlandsresor, nya ridbanor, tävlingsbussar och märkeskläder. Inte i överflöd alltid men tillräckligt för att man ska inse att det är på bekostnad av min lön, min 5 dagarsvecka istället för den 7 dagarsvecka, 12 timmar om dagen med ständig jour.. Du verkar tro att de flesta använder sig av svart arbetskraft eller "grå" förmåner för att bara kunna överleva, men det kan jag tala om för dig efter 9 år som arbetsaktiv inom denna bransch att så är INTE mina erfarenheter och jag har jobbat både själv på flera ställen, de flesta av mina vänner har haft samma jobbförutsättningar och när jag åkte runt som egen företagare i olika stallar under 4 år så stötte jag på 2(!) vita hästskötare och kngen av dessa ställen stod på ruinens brant utan många skröt snarare om hur skönt det var att ha en tjejj 24/7 på gården så de fick mer tid till att resa och träffa vänner och fika! Många gånger fanns där både 2 och 4 bilar bra mycket finare än min gamla volvo på gården tillsammans med B-lastbilar, lastbilar och sprillans släp. Och jag säger inte att alla badade i pengar men de flesta hade ju helt klart prioriterat andra saket än de anställdas löner och arbetstider. Och att det oftast bara är en kor period i 20-års åldern? Många jag träffat på är både 30 och 40 för de inte kan något annat än häste och med avsaknad av vidare utbildnin inte kan få något annat jobb.. Så nej din uppfattning om dessa svara och "grå" anställningar känns inte baserade på egen erfarenhet utan snarare på vad du tror eller kanske hoppas på att det handlar om.

Som du borde förstått ifall du läst mina inlägg, så försvarar jag inte den typ av arbetsgivare du verkar ha råkat ut för.

Vi verkar se olika delar av hästvärlden. Mina erfarenheter bygger mest på små travtränarrörelser som är relativt vanliga där jag bor. Där hittar du knappast särskilt många företagare som inte själva är med och jobbar. Om jag skulle gissa så har du jobbat mer i ridhästvärlden. Där finns väl lite mer av den attityden inom vissa grupper, nämligen att det man gör är lite fiiint och status och att man som ägare inte skitar ner sig själv. Nu menar jag absolut inte att alla som håller på med ridhästar är så, de flesta är det inte, men det finns en sådan klick med väldigt mycket pengar.

Men snälla, jag jobbar stundtals dygnet runt, det är skitigt, lortigt och äckligt. Det är nattjobb med administration och dagtid är det det praktiska jobbet. Ibland är det dygnet-runtjobb med olika lag, tyvärr är jag som arbetsledare där hela dygnet.

Ändå är personalen avlönad vitt och det går runt med vinst. Nej, inte hästbranschen - men det innebär ju att det finns andra branscher där man som företagsledare jobbar mycket och blir skitig. Det är väl ändå ingen ursäkt för att åsidosätta lagar och behandla sin personal illa?

Men snälla, jag jobbar stundtals dygnet runt, det är skitigt, lortigt och äckligt. Det är nattjobb med administration och dagtid är det det praktiska jobbet. Ibland är det dygnet-runtjobb med olika lag, tyvärr är jag som arbetsledare där hela dygnet.

Ändå är personalen avlönad vitt och det går runt med vinst. Nej, inte hästbranschen - men det innebär ju att det finns andra branscher där man som företagsledare jobbar mycket och blir skitig. Det är väl ändå ingen ursäkt för att åsidosätta lagar och behandla sin personal illa?

????

Har jag påstått att nedskitning på jobbet ger rätt att bryta mot regler?

Nu har du definitivt missförstått något. Det är faktiskt lite jobbigt när folk (inte bara du) verkar anstränga sig för att hitta något att hugga på. Vad man än skriver verkar det ju alltid finnas någon som lyckas vrida det 180 grader.

Skulle ägarna varit rationella så hade de lagt ner företaget och tagit vanliga lönejobb.

Men eftersom det skulle innebära att en del människor inte skulle kunna utöva sin hobby på den nivå de vill är det bättre att de kan anställa ungdomar svart eller åtmminstone grått, är det rätt uppfattat?

Och jag tror inte du svarat på vad det är som är så speciellt med hästvärlden att just de skulle vara undantag från alla regler och lagar.

Men eftersom det skulle innebära att en del människor inte skulle kunna utöva sin hobby på den nivå de vill är det bättre att de kan anställa ungdomar svart eller åtmminstone grått, är det rätt uppfattat?

Observera att jag tycker att de ska ersätta de antällda helt OK. Den anställde ska kunna ha ungefär lika mycket kvar i slutet på månaden som om den haft ett annat låglönejobb. Jag försvarar inte någon utsugning av de anställda som vissa verkar ha fått för sig.
Brinner en människa för att hålla på med t.ex. trav så är inte jag den som säger. Nej, det får du inte eftersom din verksamhet inte anses företagsekonomiskt lönsam. Tänk på att alternativet kan ju vara att dessa människor + ev. anställd går på bidrag istället.

Och jag tror inte du svarat på vad det är som är så speciellt med hästvärlden att just de skulle vara undantag från alla regler och lagar.

Nu har jag inte sagt att man kan strunta i alla regler och lagar. Det är du som gjort den felaktiga tolkning.

Har du verkligen läst vad jag skrivit i tråden? Jag har svårt att tro det, för då hade du inte ställt denna fråga.

Jag har massor med gånger beskrivit vad som är så specifikt med just hästbranschen. Så här kommer en upprepning.

- Det finns för lite pengar i branschen. Kunderna är till stor del inte beredda att betala vad det kostar.

- En stor konkurrens från massor av 'vita hobbyföretagare' som helt legalt hyr ut t.ex. stallplatser, men inte tar ut någon större ersättning för sitt arbetet. Mot sådana här företag är det väldigt svårt att konkurrera helvitt eftersom kunderna inte är beredda att betala minst dubbelt så mycket för samma service.

????

Har jag påstått att nedskitning på jobbet ger rätt att bryta mot regler?

Nu har du definitivt missförstått något. Det är faktiskt lite jobbigt när folk (inte bara du) verkar anstränga sig för att hitta något att hugga på. Vad man än skriver verkar det ju alltid finnas någon som lyckas vrida det 180 grader.

Det verkar som om denna någon alltsomoftast är du så det är glädjande att du kan se det i alla fall

????

Vad man än skriver verkar det ju alltid finnas någon som lyckas vrida det 180 grader.

Nej. Du försvarar rätten att bedriva sitt företag med delvis olagliga ekonomiska transaktioner, med konsekvensen att företag som vill vara lagliga får det svårt och de anställda i branschen får usla villkor. Det angrips från många håll. Det vrids inte.

Det går liksom inte att kombinera skäliga villkor med att man tvingar sina anställda att medverka till systematiska ekobrott för att få stanna på sitt jobb.

Anledningen till att många av de jag ser som driver inackorderingsstall gör det, är för att de helt enkelt inte kan göra så mycket annat. De har inga alternativa karriärer att falla tillbaka på. Ingen egentligen utbildning inom hästeriet heller. Det har bara blivit så att medan man går hemma, så är det lätt att dra in lite tusenlappar vid sidan av. Inte helt sällan handlar det om bidrag i någon form också. När det kommer till de medelstora ställena.

Det är ont om okvalificerade arbeten. Det är inte konstigt att ungdomar (och äldre) är hänvisade till de få som finns för att alls kunna betala busskort, telefonkort och kanske en fika på stan.

Emellanåt argumneterar du att "jo, men det är ju så det är, det finns ju svart arbetskraft". Jo, det vet vi. Det är vad hela tråden handlar om.

Är man storfräsare får man väl för tusan se till att hålla verksamheten rumsren. Är man mellanstor får man väl för tusan inte utnyttja andra för att själv få (om än lite) lön i fickan? Är man liten, får man väl se över om det verkligen är det man ska hålla på med, om det inte går att bedriva lagligt.

Sedan när blev det försvarbart att bedriva olagligheter för att man själv ska få gå hemma och jobba med sin hobby/det man själv valt att göra?

Nej. Du försvarar rätten att bedriva sitt företag med delvis olagliga ekonomiska transaktioner, med konsekvensen att företag som vill vara lagliga får det svårt och de anställda i branschen får usla villkor. Det angrips från många håll. Det vrids inte.

Det går liksom inte att kombinera skäliga villkor med att man tvingar sina anställda att medverka till systematiska ekobrott för att få stanna på sitt jobb.

En fråga.

Tror du att det är möjligt att bedriva en affärsmässig verksamhet som konkurrerar med helvita företag där ägaren jobbar för i princip ingen timlön?

Inse att det är grundproblemet.

Eller har du någon annan förklaring till varför just hästbranschen lider av dessa problem?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 006
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama