Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag tror du är fel ute när det gäller detta. Det finns som sagt inget ekonomiskt incitament för en tränare att inte redovisa de kostnader denne har för att träcka löphästarna, att inte ta med utgiften blir ett nollsummespel eller tom ett litet ekonomiskt minus för tränaren. Dessutom är det en bedömningsfraga hur det skall ses, det kan vara sa att det är den som erbjuder sina tjänster att hoppa in som träckare som är den som skall deklarera sina inkomster och betala in ev. sociala avgifter.

Senast ändrad:

Det är i så fall upp till Skatteverket att göra den bedömningen. Och visst kan både träckaren och tränaren agerat felaktigt enligt skattelagstiftningen. Det tordes i alla fall vara fallet så länge det inte finns något anställningsavtal, lönespec. mm som är fallet vid en normal anställning.

Jag föreslår vi för frågan vidare till Skatteverket och ber dem om deras bedömning.

När det gäller arbetsgivaransvaret står det dock helt klart att det är tränaren som tar in en träckare för att träcka hästen och då är ansvarig för försäkring, skyddsutrustning mm enligt arbetsmiljölagen.

Senast ändrad:

För mig star det inte alls klart att det är sa att träckaren alltid skall anses vara anställd av tränaren, det är en bedömningsfraga som nog kan vara ganska komplicerad och far avgöras fran fall till fall.

För mig star det inte alls klart att det är sa att träckaren alltid skall anses vara anställd av tränaren, det är en bedömningsfraga som nog kan vara ganska komplicerad och far avgöras fran fall till fall.

Men oavsett om träckaren blir betald av tränaren (vilket är det normala) eller ägaren för arbetet med att träcka hästen måste väl det betraktas som en lön för ett utfört arbete? Och finns det inget anställningsavtal och ingen lönespec så ligger det väl nära till att betraktas som ett svartarbete? Och det rör ju sig inte om någon enstaka företeelse utan ett ständigt återkommande arbete vid varje lopp, alltså runt 7500 träckningar minst per år. Alltså ett system som är vedertaget...

Du vill inte föra vidare frågan till Skatteverket?

Bara för att man betalar nagon för att utföra ett arbete sa maste det inte innebära att man har anställt personen. Tänk bara pa hur manga du själv, pa ett eller annat sätt, betalar vaje manad, inte är du väl arbetsgivare at alla dessa?

Fragan som du tar upp är bade skatterättslig och arbetsrättslig och jag har förvisso läst lite sadant men inte mer än att jag kan säga att det inte är savärst enkelt att avgöra i ett fall som detta.

Jag tycker man bör vara lite försiktig med att utpeka folk och verksamheter som fuskare.

Senast ändrad:

Bara för att man betalar nagon för att utföra ett arbete sa maste det inte innebära att man har anställt personen. Tänk bara pa hur manga du själv, pa ett eller annat sätt, betalar vaje manad, inte är du väl arbetsgivare at alla dessa?

Du vill inte förtydliga dig nu? Känns allt mer som ditt resonemang börjar halta. Du vill alltså inte kontakta skatteverket för att få klarhet i diskussionen?

Förmodar att du annars tänker på de verksamheter som hyr in underentreprenörer för att klara av både arbetet och slippa arbetsgivarskapet? Det är bara det att enligt Arbetsmiljölagen så är verksamhetsansvarig även ansvarig för den arbetsmiljö som entreprenörernas anställda arbetar i. Och jag behöver väl inte nämna vad som händer så fort det uppmärksammas att exempelvis någon städfirma som McDonald, landstinget eller någon kommun anlitar inte betalar sina skatter, sociala avgifter mm...

Mig veterligen har jag inte betalat någon att utföra något arbete åt mig. Jag har helt enkelt inte de pengarna tillgängliga. Och jag har heller inte något arbete att erbjuda någon som jag inte kan utföra själv...

Jag förutsätter att de jag brukar handla mat, böcker eller bensin (ICA, Bokia och Statoil) av betalar de skatter som deras verksamheter normalt förknippas med.

Den överväldigande majoriteten? Var får du de siffrorna från?

Tja, jag har ju levt ett tag så jag tror mig nog ha en uppfattning om vad som är socialt accepterat och vad som inte är socialt accepterat. Att undanhålla SKV pengar anses inte särsklit allvarligt så länge vi inte pratar om riktigt stora belopp.

Det finns en elektriker i trakten som alla vet att man kan anlita för småjobb. Kostar 100 kr/timme + material. Så gott som alla anlitar honom och det är definitivt ingen som ser honom som kriminell. Så verkligheten ser inte riktigt ut som du verkar tro. Du kan fråga nästan vem som helst i hästbranschen så vet dom någon hovslagare som skor svart. De flesta har nog även anlitat någon nån gång. Jag har ytterst svårt att tro att särskilt många ser hovslagaren som kriminell. Du säger ju att du jobbat länge i hästbranschen, så du borde väl veta om att det inte ses som kriminellt av särskilt många.

Hade folk sett det som kriminellt borde ju polisen översvämmats med polisanmälningar mot folk som svartjobbade.

Vad för samhälle vill du ha?

I en ideal värld hade givetvis alla följt reglerna. Nu är tyvärr världen som den är och då är man tvungen att anpassa sig till det. Jag skulle gärna se att alla hade följt reglerna, men som det ser ut i t.ex. hästbranschen med alldeles för lite pengar plus konkurrens från 'vita hobbyföretagare' som jobbar för nästan ingen timlön alls så är det väldigt svårt att driva sunda företag helt enligt alla regler som finns. Tråkigt men sant.

Tycker du det är lika ok att du blir tvungen att muta en tjänsteman för att få ett bygglov? Eller att du blir tvungen att muta en polis om du vill göra en anmälan på nämnda tjänsteman för att du är tvungen att muta honom för att få ditt bygglov?

Eller förnekar du tjänstemannen och polisen rätten att få sin del av kakan av ett samhälle som tills slut helt består av mutor och svarta tjänster? Vill du få ett Sverige som ser ut som Rumänien eller Vitryssland? Det är så det verkar med tanke på den dubbelmoral du uppvisar...

Fast nu går du över gränsen till sådana saker som folk tycker är kriminellt. En mutkolv till tjänsteman anser de allra flesta vara kriminell.

Förstår du hur sakerna skiljer sig åt?

Jag misstänker att du inte gör det för du verkar se alla som bryter mot någon regel som kriminella. På dig låter det som att man är lika kriminell ifall man mördar någon som ifall man undanhåller staten lite skatteinkomster.

Att ha hel/deltidsanställda svart är alltså i dina ögon liten skala?
Och vad omgivningen anser är väl ganska ointressant? De flesta i min omgivning anser att köra lite för fort inte är nån stor grej, men polisen delar inte deras åsikter.

Den typ av företag jag pratat om (därför att jag har viss insyn) är små travtränarverksamheter som bara går runt tack vara att de som driver den brinner för det och i princip inte unnar sig någon personlig lyx.
Även om det är mot reglerna så anser jag att det inte är något särskilt allvarligt brott.

Hade det däremot varit den lokala ICA Maxi som drivits med svartarbete så hade jag tyckt att ICA handlaren varit kriminell.

Allt är inte svart eller vitt.

Du som verkar ha bra koll på reglerna, vet du hur det är i detta fall?

Jag betalar (vitt såklart) en privatperson (typ duktig ryttare, men jobbar ej som ridlärare) för att ge mig en ridlektion i ett ridhus. Säg att det då händer en olycka och 'ridläraren' skadar sig. Är jag då att ses som arbetsgivare och kan ställas till ansvar för olyckan?

Du som verkar ha bra koll på reglerna, vet du hur det är i detta fall?

Jag betalar (vitt såklart) en privatperson (typ duktig ryttare, men jobbar ej som ridlärare) för att ge mig en ridlektion i ett ridhus. Säg att det då händer en olycka och 'ridläraren' skadar sig. Är jag då att ses som arbetsgivare och kan ställas till ansvar för olyckan?

Det beror på vad för "skattesedel" ridläraren har. Det är som att jämföra när du åker buss, tåg eller taxi. Du har då inte det formella arbetsgivaransvaret. Men betalar du honom/henne för att rida till din häst då blir förhållandet det motsatta.

lahsd
Vad du inte verkar förstå är vad en ekonomi som baserar sig allt mer på svarta pengar leder till. Se på Grekland idag. En statskassa som är bankrupt. När staten inte längre kan betala ut löner på grund av att du anlitat svart din elektriker, din snickare, din hovslagare och köpt ditt svarta hö står vi där i det läget att tjänstemän och poliser kräver mutor för att få något utfört. Det är ingen fantasi, det händer idag och betydligt närmare dig än du tror...

När ingen bryr sig längre är det enkelt att stjäla koppar från järnvägen, transformatorstationer och kyrkotak. Det är vad som händer idag. För de som köper koppar bryr sig inte om varifrån kopparn kommer. Det är en liknelse, jag vet men det är de facto något som händer idag. När du anlitar din svarta elektriker eller snickare så stjäl du samtidigt medel från den sjukvård och utbildning mm som behövs för vår fortsatta välfärd i Sverige.

lahsd
Jag har förstått att du saknar vettig utbildning, normala kunskaper och har ett anmärkningsvärt etiskt och moraliskt lågt omdömme. Men det kan förmodas bero på att den sociala välfärden (avseende exmpelvis utbildning) skadats av dem som löser sina ekonomiska problem med att betala svart och därmed smita från allt ansvar. Med mer pengar till skolan hade du kanske fått den hjälplärare du så väl behövt för att förstå vissa skeenden och resultat därav i samhället. Jag kan bara beklaga det...

/Bowman

Senast ändrad:

Den typ av företag jag pratat om (därför att jag har viss insyn) är små travtränarverksamheter som bara går runt tack vara att de som driver den brinner för det och i princip inte unnar sig någon personlig lyx.
Även om det är mot reglerna så anser jag att det inte är något särskilt allvarligt brott.

Hade det däremot varit den lokala ICA Maxi som drivits med svartarbete så hade jag tyckt att ICA handlaren varit kriminell.

Allt är inte svart eller vitt.

Dubbelmoral kallas det väl va?

Jag har förstått att du saknar vettig utbildning, normala kunskaper och har ett anmärkningsvärt etiskt och moraliskt lågt omdömme. Men det kan förmodas bero på att den sociala välfärden (avseende exmpelvis utbildning) skadats av dem som löser sina ekonomiska problem med att betala svart och därmed smita från allt ansvar. Med mer pengar till skolan hade du kanske fått den hjälplärare du så väl behövt för att förstå vissa skeenden och resultat därav i samhället. Jag kan bara beklaga det...

Suck, detta visar ju bara hur trångsynt du är. Bara för att jag inte håller med dig så börjar du fritt fantisera om min skolgång m.m. Det är verkligen lågt av dig måste jag säga.

Angående min skolgång så har du fel. Fast det förvånar mig ju inte, tänka logiskt verkar ju inte vara din starka sida. Står det inte i någon paragraf exakt vad du ska göra blir du väl rätt vilsen.

Även om du inte lär tro mig så råkar jag faktiskt ha läst en hel del år på universitet.

Det du presterade nu var verkligen ett bottennapp.

Jag håller med om att det kan ses som dubbelmoral.

Fast är det så konstigt att jag anser det värre att stjäla en silverskål än en knappnål.

Fast du verkar stjäla betydligt fler knappnålar än en enda. Du verkar ha satt det i system att stjäla knappnålar och rättfärdigar det med att en knappnål är så liten. Men många knappnålar blir snart en silverskål...

Under de år du läst på universitetet verkar du ha lärt dig mycket lite. Vidare kommentarer känns överflödiga.

Senast ändrad:

Diskutionen här har varit intressant. Tills nu.
Att börja hinta om att folk som skriver inlägg inte gått i skolan osv är långt under snäll nivå.
Mitt förtroende för dig sjönk rejält.

Precis.

Det är ungefär detta jag försökt säga.

Den överväldigande majoriteten ser inte på folk som i ändå relativt liten skala sysslar med svartjobb eller svarta tjänster som kriminella.

För att ta ett eget exempel. Mina föräldrar har vad man kan säga en ganska sträng moraluppfattning. Skulle jag t.ex. stjäla något (t.ex. en toblerone på ICA) så vågar jag knappt tänka på hur besvikna de skulle bli. Att jag däremot köper hö till mina hästar svart av en grannbonde tycker de är helt OK. Typ, alla vet ju att det är så det går till på landet är deras syn på saken. De har inga problem att sitta och fika med denna grannbonden direkt efter en höleverans och tycker att han är jättetrevlig. Jag lovar att de inte ser honom som kriminell trots att han regelbundet säljer hö svart.

Dubbelmoralen härskar.:eek:
Det är mer olagligt att köpa hö svart av grannen - för det handlar rimligen om betydligt mer pengar än att sno en Toblerone på ICA.

Det är brottsligt att regelbundet sälja hö svart! Eller - om du hellre väljer det ordet - det är kriminellt att regelbundet sälja hö svart. OK, jag vet också att det är vanligt förekommande.
Men att en företeelse är vanligt förekommande, innebär inte att man ska acceptera det.

Jo, jag köper foder och strö vitt till mina 16 hobby-hästar. Dyrt blir det, men det är bara att rycka på axlarna.
Jo, allt var vitt när min paddock anlades. Utom möjligen trädfällningen men det var nog vitt det också eftersom pappa hjälpte mig utan ersättning. Hjälpa varandra får man, men byta pengar får man inte (ibland in absurdum - men hjälp då varandra utan ersättning så löser ni det problemet).

Nej, jag hyr inte ut min paddock svart.
Jag lånar ut den gratis mot att den som lånar ställer i ordning efter sig. Jag vill nämligen inte fundera på hur intäkterna från paddocken skulle redovisas i deklarationen

Tja, jag har ju levt ett tag så jag tror mig nog ha en uppfattning om vad som är socialt accepterat och vad som inte är socialt accepterat.

Det finns en elektriker i trakten som alla vet att man kan anlita för småjobb. Kostar 100 kr/timme + material. Så gott som alla anlitar honom och det är definitivt ingen som ser honom som kriminell.

Det där med vad som är socialt accepterat skiljer från plats till plats.

De flesta är nog medvetna om att elektrikern i ditt exempel begår skattebrott.
Men de som anlitar personen, torde tjäna så pass mycket pengar själva att de därför struntar i att de också är medskyldiga i att begå brott.

Dubbelmoral är också utbrett. Jag har en kompis som skattefuskar kraftigt genom att ha sina hobbyhästar på sitt företag. Rent fusk. Och hon beskriver sin plan för att lura skatteverket om de granskar (jag hoppas att de gör det, även om jag inte vill anmäla min kompis vilket också kan ses som dubbelmoral).
Men hon blev väldigt upprörd och tyckte att veterinärerna skulle anmälas för fusk, när jag berättade att de lagt största delen av resekostnaden på bonden när en bonde och jag delade på samma resa (bonden får resan subventionerad, det får inte jag).
Hon ser inget fel i att hon fuskar till sig massor av pengar, men det var ett stort fuskproblem när jag fick en lite billigare resekostnad för veterinärbesöket.

Dubbelmoral.

Som tillägg tror jag nog att det här handlar väldigt mycket vilken omgivning man har. Vi umgås med ärliga småföretagare som kämpar sig framåt i tuffa branscher. Och här är det ingen som ser mellan fingrarna med svartarbete. Det är ju som att spotta i huvudet på de ärliga. Det blir svårare och svårare att på ett vettigt sätt konkurrera med de som inte betalar arbetsgivaravgift, skatt och försäkringar.

Tyvärr får vi då att det blir fler och fler oseriösa aktörer, och färre och färre schyssta arbetstillfällen med vettig lön och där personalen i alla fall har någon form av skyddsnät.

Är det vad vi eftersträvar? Ja, då är det bara att fortsätta sticka huvudet i sanden och prata om knappnålar. När det egentligen handlar om gigantiska guldtackor.

Men oavsett om träckaren blir betald av tränaren (vilket är det normala) eller ägaren för arbetet med att träcka hästen måste väl det betraktas som en lön för ett utfört arbete? Och finns det inget anställningsavtal och ingen lönespec så ligger det väl nära till att betraktas som ett svartarbete? Och det rör ju sig inte om någon enstaka företeelse utan ett ständigt återkommande arbete vid varje lopp, alltså runt 7500 träckningar minst per år. Alltså ett system som är vedertaget...

Du vill inte föra vidare frågan till Skatteverket?

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en lön, personen kan ju lika gärna ha ett eget företag och får då själv stå för sina egna kostnader.

När det gäller ersättningen/lönen så är ansvaret detsamma för den som mottar ersättningen. Dvs ta upp den i deklarationen.

Jag håller med om att det kan ses som dubbelmoral.

Fast är det så konstigt att jag anser det värre att stjäla en silverskål än en knappnål.

Fast det vi pratar om här är systematiska och regelbundna ekobrott. Det blir många vackra och dyra silverskålar om året, som du tar från staten och dina anställda. Förutom alla de övriga negativa effekter som påtalats.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 903
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka