Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Däremot håller jag med om att företagare som regelmässigt och strategiskt använder sig av svart arbetskraft, eller säljer sina tjänster eller varor svart, bör ändra beteende.
...
Men som tidigare framförts: det är inte en mänsklig rättighet att ha häst. Det får de ha, som har råd med det.
Precis som med vilken hobby som helst.
Därför skulle det faktiskt vara intressant att se ditt svar på min fråga i inlägg #243. Ett ja eller nej räcker.
Här väljer man ju själv om det är villkor man vill gå med på eller inte, som anställd kan man neka. Arbetsgivaren får inte kräva av sina anställda att de ska begå olagliga handlingar i sitt arbete för att utföra det.
T ex så finns det en del åkerier som kräver att deras chaufförer ska ställa sina bilar inom synhåll vid leverans, detta pga te x stöldrisken. Det finns inga ok platser inom synhåll utan de som finns kan ge böter, om då en sådan bil får böter så är det många företag som betalar dessa då det är billigare än att det sker en stöld i bilen. Däremot kan inte ett företag begära att en anställd ska köra för fort för att hålla tiden, då drabbas den anställda och det är något som aldrig är ok.
Jag tycker att det blivit lite löjligt.
Att återkommande bryta hastighetsreglerna är olagligt. Det vill säga man gör något brottsligt.
Precis som att det är brottsligt att snatta.
Men jag vill inte påstå att habituella fortkörare är kriminella personer, lika lite som att habituella snattare är det.
I min värld är det lite grövre att "vara kriminell".
Jag tror att många skiljer mellan att begå brott och att vara kriminell.
Här väljer man ju själv om det är villkor man vill gå med på eller inte, som anställd kan man neka. Arbetsgivaren får inte kräva av sina anställda att de ska begå olagliga handlingar i sitt arbete för att utföra det.
T ex så finns det en del åkerier som kräver att deras chaufförer ska ställa sina bilar inom synhåll vid leverans, detta pga te x stöldrisken. Det finns inga ok platser inom synhåll utan de som finns kan ge böter, om då en sådan bil får böter så är det många företag som betalar dessa då det är billigare än att det sker en stöld i bilen. Däremot kan inte ett företag begära att en anställd ska köra för fort för att hålla tiden, då drabbas den anställda och det är något som aldrig är ok.
Precis.
Det är ungefär detta jag försökt säga.
Den överväldigande majoriteten ser inte på folk som i ändå relativt liten skala sysslar med svartjobb eller svarta tjänster som kriminella.
För att ta ett eget exempel. Mina föräldrar har vad man kan säga en ganska sträng moraluppfattning. Skulle jag t.ex. stjäla något (t.ex. en toblerone på ICA) så vågar jag knappt tänka på hur besvikna de skulle bli. Att jag däremot köper hö till mina hästar svart av en grannbonde tycker de är helt OK. Typ, alla vet ju att det är så det går till på landet är deras syn på saken. De har inga problem att sitta och fika med denna grannbonden direkt efter en höleverans och tycker att han är jättetrevlig. Jag lovar att de inte ser honom som kriminell trots att han regelbundet säljer hö svart.
Jo jag är medveten om det, men här får man ta strid helt enkelt. Det är enda vägen att häva detta, företaget är väl medveten om vilken skada den här personen kan åsamka dem och det hoppas jag att denne gör också vilket kan ge en signal till andra att tänka om.
Och det är väl vad jag har skrivit också, man måste säga ifrån helt enkelt.