Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag pratar om anställda på ko-gårdar. Som får ta mjölk, utan att det tas upp som löneförmån.

Däremot håller jag med om att företagare som regelmässigt och strategiskt använder sig av svart arbetskraft, eller säljer sina tjänster eller varor svart, bör ändra beteende.

...

Men som tidigare framförts: det är inte en mänsklig rättighet att ha häst. Det får de ha, som har råd med det.
Precis som med vilken hobby som helst.

Jag tycker att detta på ett bra sätt summerar tråden.

Det är svårt att komma ifrån att om man tycker svart arbetskraft är OK, anser man nog inte att det är ekonomisk brottslighet.

Därför skulle det faktiskt vara intressant att se ditt svar på min fråga i inlägg #243. Ett ja eller nej räcker.

För att jämföra trafikbrott med vad vi diskuterar här i tråden krävs lite mer underlag.

Du skulle kunna jämföra med ett åkeriföretag som säger åt (en del) av sina anställda att köra 30km/h över rådande hastighetsbegränsningar, för att kunna minska kostnaderna och erbjuda låga priser på sina transporter. Skulle de åka fast eller ställa till med olyckor tar man inte ansvar, det är nämligen inget man öppet redovisar i sina policys. Det är ju då upp till varje chaufför att acceptera eller inte om man vill jobba på det här stället. Får inte åkeriföretagaren göra på det här sättet kan hen inte producera tjänsten till lika lågt pris och anser sig då inte kunna konkurrera. De seriösa åkerierna får det supertufft, eftersom det enda de kan erbjuda är en tjänst där chaufförerna jobbar enligt avtal och inte kan tvingas till brott. Lagligt, med chaufförer som kan känna sig trygga om något skulle inträffa, men till ett högre pris.

Vill vi ha sådana åkerier på marknaden?
Varför skulle hästnäringen undantas och få bete sig på det viset, som du förespråkar?

Jag har tidigare ingivit vad jag anser skulle motsvara dina enstaka trafikbrott på området - i den här tråden har vi i alla fall tidigare diskuterat fortvarig, regelbunden och systematisk kriminell verksamhet i ett företag. Vilket exemplet ovan är betydligt mer liknande.

*KL*

Intressant tråd men det är nog ingen ide att argumentera. Man kan bara konstatera att det finns de som vill göra rätt för sig och de som lever på andra.

Glädjande nog verkar de flesta här vilja göra rätt för sig. ;)

God fortsättning på nya året alla skattebetalare....
Rolle
IpL

Tja, Transam i Örebro, som lägger sjuktransporter, tvingar chafförer som är bunda till transam att köra för fort för att hålla schemat. Kör de efter gällande hastighetsbestämmelser blir de sena till nästa kund, och får dyyra böter.

Så där får chaffören välja mellan att garanterat få förseningsböter, eller att det finns en liiiten risk att åka dit för fortkörning.
Alla väljer att köra för fort...

Fast jag menar inte att dåliga företag bara existerar i hästbranschen.

Frågan är om det är bra att dessa företag finns och får verka genom olgaliga metoder för att kunna konkurrera?

Nu antar jag i ditt exempel att det egentligen inte ens är en olaglig metod involverad. Utan att man ställer upp bivillkor som gör det mycket svårt att lösa utan att begå brott.

Men inte vill vi ha dessa arbetsgivare oavsett bransch?

Här väljer man ju själv om det är villkor man vill gå med på eller inte, som anställd kan man neka. Arbetsgivaren får inte kräva av sina anställda att de ska begå olagliga handlingar i sitt arbete för att utföra det.

T ex så finns det en del åkerier som kräver att deras chaufförer ska ställa sina bilar inom synhåll vid leverans, detta pga te x stöldrisken. Det finns inga ok platser inom synhåll utan de som finns kan ge böter, om då en sådan bil får böter så är det många företag som betalar dessa då det är billigare än att det sker en stöld i bilen. Däremot kan inte ett företag begära att en anställd ska köra för fort för att hålla tiden, då drabbas den anställda och det är något som aldrig är ok.

Här väljer man ju själv om det är villkor man vill gå med på eller inte, som anställd kan man neka. Arbetsgivaren får inte kräva av sina anställda att de ska begå olagliga handlingar i sitt arbete för att utföra det.

T ex så finns det en del åkerier som kräver att deras chaufförer ska ställa sina bilar inom synhåll vid leverans, detta pga te x stöldrisken. Det finns inga ok platser inom synhåll utan de som finns kan ge böter, om då en sådan bil får böter så är det många företag som betalar dessa då det är billigare än att det sker en stöld i bilen. Däremot kan inte ett företag begära att en anställd ska köra för fort för att hålla tiden, då drabbas den anställda och det är något som aldrig är ok.

Fast det är väl jämförbart. Vissa i tråden vurmar för att anställda i just hästbranschen ska avstå pensionsinbetalningar och sociala trygghetssystem, samt vid varje enskild löneutbetalning bidra till ekobrott genom att acceptera svarta utbetalningar och svarta förmåner. Många andra anser att det är fel att basera sin verksamhet på dessa kriminella grunder.

I båda fallen är risken stor att en arbetstagare som kräver att lagen följs, inte längre har ett arbete.

Alltså du kan ju var ansluten i ett åkeri som egen företagare, då är det ju upp till en själv att neka eller acceptera de villkor man får presenterade. Jag förordar ju inte någon oavsett position att gå med på lagbrott i någon form.

Men grejen är ju att sprida detta, att inte acceptera sådan förslag. Ju fler som går med på det desto färre arbetstagare har dessa oseriösa arbetsgivare att välja på. Så länge marknaden tillåter den här formen av arbete så kommer den ju också att finnas kvar, marknaden är ju som sagt ev arbetstagare.

Min dotter försökte övertalas att bli egen företagare i företaget hon arbetade i, hon blev erbjuden en högre lön än hon nu hade vilket självklart vara väldigt lockande för henne. När vi sedan satte oss ner och räknade på allt, så insåg hon att detta företag inte kom med vad som såg ut som ett seriöst erbjudande. Hon hade helt enkelt inte kunnat leva på detta om hon inte arbetat minst 14 timmar per dag. Då hade lönen ändå inte varit bättre än den hon har idag.

Jag tycker att det blivit lite löjligt.
Att återkommande bryta hastighetsreglerna är olagligt. Det vill säga man gör något brottsligt.
Precis som att det är brottsligt att snatta.

Men jag vill inte påstå att habituella fortkörare är kriminella personer, lika lite som att habituella snattare är det.

I min värld är det lite grövre att "vara kriminell".
Jag tror att många skiljer mellan att begå brott och att vara kriminell.

Precis.

Det är ungefär detta jag försökt säga.

Den överväldigande majoriteten ser inte på folk som i ändå relativt liten skala sysslar med svartjobb eller svarta tjänster som kriminella.

För att ta ett eget exempel. Mina föräldrar har vad man kan säga en ganska sträng moraluppfattning. Skulle jag t.ex. stjäla något (t.ex. en toblerone på ICA) så vågar jag knappt tänka på hur besvikna de skulle bli. Att jag däremot köper hö till mina hästar svart av en grannbonde tycker de är helt OK. Typ, alla vet ju att det är så det går till på landet är deras syn på saken. De har inga problem att sitta och fika med denna grannbonden direkt efter en höleverans och tycker att han är jättetrevlig. Jag lovar att de inte ser honom som kriminell trots att han regelbundet säljer hö svart.

Är du heltidspolitiker?

Man kan nästan tro det. På en enkel Ja/Nej fråga lyckas du svara en väldig massa utom just Ja eller Nej.

Jag bara frågade dig en enkel sak. Du behöver inte blanda in en massa annat i det. Bara svara Ja eller Nej.

Det var ju knappast en fråga i klass med "Har du slutat slå din fru?".

Nej, om frågan är irrelevant för ämnet försöker jag först göra den relevant och därefter besvara den. Det handlar om respekt för de som läser tråden.

Men för din skull; ja, det är en brottslig handling att köra för fort. Gör man det ofta, begår man ofta brottsliga handlingar och är något man bör ändra på.

Ordet kriminell brukar en del begränsa till något som har med försörjning/egen vinning att göra och med viss regelbundenhet, åtminstone är det min och några jag pratat med under dagen, som definierar det på det viset. Dvs något jag gör för att berika mig själv på någon annans bekostnad; exempelvis skattebrott, stöld, inbrott, snatteri, utpressningsmisshandel, häleri, narkotikabrott. Och som inte är engångsföreteelser, även om varje enskild handling är att definiera som kriminell - så krävs det viss entusiasm, tålamod och uthållighet inför ämnet för att det ska smitta av sig som en definition på hela företaget och personen.

I vilket fall, kan man lätt se den stora skillnaden mellan trafikbrott och den systematiska ekonomiska brottslighet vi betraktar i den här tråden. Tycker jag - och därför irrelevant, om man inte bygger ut jämförelsen en del.

Som anställd är det inte så lätt att inte gå med på villkor som innebär lagöverträdelser. Det kan innebära utfrysning eller till och med avskedande. Vet ett företag som hade en anställd som var mycket kunnig rörande brandskydd. Och eftersom han var känd av räddningstjänsten i den kommun verksamheten bedrevs så utsåg arbetsgivaren honom som brandskyddsansvarig.

Men det visade sig att det aldrig var arbetsgivarens avsikt att följa regelverket utan mer ha den anställde som en "fasad" utåt mot räddningstjänsten. När den anställde på allavar krävde att man skulle följa regelverket inom företaget (han var så klart rädd om sitt mångåriga förtroende hos räddningstjänsten) började arbetsgivaren att frysa ut honom. När så den anställde som brandskyddsansvarig kontaktade räddningstjänsten och redogjorde för problemen slutade det med att han blev avskedad en vecka senare. Han beordrades att genast lämna ifrån sig alla brandskyddsdokument och omgående lämna företaget. Sina privata ägodelar fick han hämta ut en vecka senare...

Detta hände för två år sedan. Den arbetsrättsliga processen rörande anställningen och avskedandet pågår fortfarande . Men det visar bara hur svårt det är som anställd att neka till "beordrad lagöverträdelse" i en anställning. De enda som har ett verkligt bra skydd i sådana här fall och som kan verka med kraft är skyddsombuden. Behöver jag säga att det företaget saknade skyddsombud för att det inte fanns någon inom företaget som vågade stå upp och verka för arbetsmiljön och sina kollegor inom företaget.

Kan även säga det att företaget efter det att den brandskyddsansvarige blev avskedad (han tog förståndigt nog kopior på brandskyddsdokumenten) ganska kort efteråt blev föremål för en omfattande tillsyn av räddningstjänsten. Resultatet bev både ett "tickande vite" som pågick fram tills dess samtliga brister blev åtgärdade samt en företagsbot. Men det är inte alla som kan bevisa brister eller muntliga villkor inom ett företag. Som anställd är det rätt svårt att neka och man rätt oskyddad mot det så länge man saknar ett skyddsombud.

Precis.

Det är ungefär detta jag försökt säga.

Den överväldigande majoriteten ser inte på folk som i ändå relativt liten skala sysslar med svartjobb eller svarta tjänster som kriminella.

För att ta ett eget exempel. Mina föräldrar har vad man kan säga en ganska sträng moraluppfattning. Skulle jag t.ex. stjäla något (t.ex. en toblerone på ICA) så vågar jag knappt tänka på hur besvikna de skulle bli. Att jag däremot köper hö till mina hästar svart av en grannbonde tycker de är helt OK. Typ, alla vet ju att det är så det går till på landet är deras syn på saken. De har inga problem att sitta och fika med denna grannbonden direkt efter en höleverans och tycker att han är jättetrevlig. Jag lovar att de inte ser honom som kriminell trots att han regelbundet säljer hö svart.

Den överväldigande majoriteten? Var får du de siffrorna från?

Vad för samhälle vill du ha? Tycker du det är lika ok att du blir tvungen att muta en tjänsteman för att få ett bygglov? Eller att du blir tvungen att muta en polis om du vill göra en anmälan på nämnda tjänsteman för att du är tvungen att muta honom för att få ditt bygglov?

Eller förnekar du tjänstemannen och polisen rätten att få sin del av kakan av ett samhälle som tills slut helt består av mutor och svarta tjänster? Vill du få ett Sverige som ser ut som Rumänien eller Vitryssland? Det är så det verkar med tanke på den dubbelmoral du uppvisar...

Att ha hel/deltidsanställda svart är alltså i dina ögon liten skala?
Och vad omgivningen anser är väl ganska ointressant? De flesta i min omgivning anser att köra lite för fort inte är nån stor grej, men polisen delar inte deras åsikter.

Jo jag är medveten om det, men här får man ta strid helt enkelt. Det är enda vägen att häva detta, företaget är väl medveten om vilken skada den här personen kan åsamka dem och det hoppas jag att denne gör också vilket kan ge en signal till andra att tänka om.

Jo jag är medveten om det, men här får man ta strid helt enkelt. Det är enda vägen att häva detta, företaget är väl medveten om vilken skada den här personen kan åsamka dem och det hoppas jag att denne gör också vilket kan ge en signal till andra att tänka om.

Problemet är dock de skador den enskilde personen erhåller i en sådan här situation. I sådana här företag är redan säkerhetskulturen mycket låg, vill säga obefintlig. Någon högre grad av moral och etik finns inte. Sammanhållning saknas. Det handlar om att förstå den psykosociala situationen.

Att ta strid i en sådan situation leder ofta till en avlutad anställning. Och här finns inga mångmiljoners fallskärmar som säkerhet. I bästa fall erhålls ett års ersättning baserat på den (kanske redan låga) lön den anställde haft.

Och än dessvärre är en sådan här erfarenhet något en mäniska har med sig till nästa anställning. Om han/hon får en ny anställning. En del arbetsgivare ser ofta en person med en sån här kunskap eller erfarenhet som en "whistleblower". Någon man inte kan lita på om ens verksamhet har brister på ett eller annat sätt. Det kan ta lång tid innan man finner en ny anställning.

Och även personalen som är kvar på företaget med den oseriöse arbetsgivaren ser och känner av situationen. Beroende på den känsla av moral och etik som finns inom företaget kan situationen bli värre vilke inte är ovanligt. Har inte de anställda ställt upp för varandra innan lär de i ännu mindre grad ställa upp för varandra efter en sådan här händelse. Det tar lång tid att byga upp ett företags etiska och moraliska värderingar. Arbetsgivaen har ett oerhört ansvar för förhållandena i en sådan här situation.

Det handlar som i diskussionen med lahsd att få arbetsgivare att förstå att hit men inte längre. Att det är hög tid att öppet visa att företelser som svarta löner, utnyttjande av arbetstagare inte är accepterat. Att få människor att förstå vart sådant leder till. Annars lär vi snart få betala någon för att få ett arbete med inkomst...

Och det är väl vad jag har skrivit också, man måste säga ifrån helt enkelt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 917
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider