Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag tycker faktiskt att du är lite överdrivet nitisk när det gäller att kategorisera människor som kriminella.

Nu blir jag förvirrad. Jag tycker att tråden handlar om företagare som i fortvarighet, regelbundet och systematiskt begår brott för att driva sina företag, på statens och och anställdas bekostnad.

Inte om någon som en enda gång 2003 tog emot 190 kr för några balar hö utan att redovisa korrekt, eller betalade en ridskoleelev 340 kr svart en enda gång sommaren 2006 för att denne hjälpte till med höskörden i 2 timmar.

Och sedan börjar du jämföra med olika trafikbrott, något som tenderar att komma upp i dessa trådar när man försöker försvara sin kriminalitet :confused:

Om man sedan har 3 vitt anställda och en halvtid svart, så är det allvarlig ekonomisk brottslighet, även om inte varenda krona är svart.

Mmm...
Men det är väl redan konstaterat att lahsd inte har erfarenheten, kunskaperna eller insikten att tillföra diskussionen något av värde.

Tror säkert det är många som kan bidra på andra sätt. Ser gärna fler givande inlägg i diskussionen.

Det är vintergalopp på Täby idag. Hur många känner till hur "träckandet" funkar inom galoppen och vad det betyder rent ekonomiskt för tränarna? Och hur "skyddet" för de som träckar ser ut med avseende på det?

Senast ändrad:

Mmm...
Men det är väl redan konstaterat att lahsd inte har erfarenheten, kunskaperna eller insikten att tillföra diskussionen något av värde.

Tror säkert det är många som kan bidra på andra sätt. Ser gärna fler givande inlägg i diskussionen.

Det är vintergalopp på Täby idag. Hur många känner till hur "träckandet" funkar inom galoppen och vad det betyder rent ekonomiskt för tränarna? Och hur "skyddet" för de som träckar ser ut med avseende på det?

Under förutsättning att träckarna är anställda av en licensierad tränare så finns både ansvars- och drulleförsäkring. (följer med licensen)

Men snälla, det är väl en helsikes skillnad på att någon gång köra för fort (jag tycker absolut att det är totalfel och inget jag förminskar) och systematiskt utnyttja svart arbetskraft?!

Suck, det jag ville påvisa med exemplet var att lagbrytande inte är svart eller vitt för de flesta.

T.ex. Bowman i denna tråd anser att alla som någon gång kör för fort är kriminella.

Även när det gäller svarta ersättningar finns det gråskalor. Jag har flera gåmger (har du missat det?) skrivit att jag inte försvarar företagare som utnyttjar sina anställda. Däremot kan vissa svarta ersättningar som fri bostad, fri mat och fri stallplats vara fördelaktiga för den anställde. Alla som är anställde med icke helvita villkor blir inte utnyttjade även om många i denna tråd verkar förutsätta att alla som inte jobbar helvitt är 'svaga' och saknar förstånd att förstå sina rättigheter. Jag tror faktiskt att de flesta vet vad som gäller och gör ett eget val baserat på sin livssituation.

Skönt att vara du som inte blir upprörd eller berörd när människor utnyttjas!

Som jag påpekade ovan så har du uppenbart inte läst vad jag skrivit i tråden utan bygger antagligen ditt resonemang på ett inlägg utan att läsa tidigare inlägg och få helheten. Det är faktiskt lite jobbigt att behöva lägga in förklaringar i varendra inlägg för att poängtera att jag ogillar arbetsgivare som utnyttjar anställda.

Jag gissar att Sävsjös stallägare inte betalat ens i närheten av summor för sina gårdar mot vad Stockholms stallägare få göra.

Fast samtidigt finns det väl mängder med gårdsägare runt Stockholm som ärvt gården av mamma och pappa, precis som på landet i övriga Sverige. Dessa (de är nog en ganska stor andel av alla gårdsägare) har ju inga lån och liknande från köp av gård. Sådana företagare borde ju ha lättare att driva sina företag vitt.

Jag vet många som jobbar med kor och får ta mjölk från tanken till sitt hushåll.

Är det att vara kriminell?

Vilken härlig attityd, måste jag säga. Är det jobbigt att debattera med någon som inte delar ditt paragrafrytteriintresse?

Under förutsättning att träckarna är anställda av en licensierad tränare så finns både ansvars- och drulleförsäkring. (följer med licensen)

Mmm...
Helt sant Fleur, under förutsättning att träckarna är anställda av en licensierad tränare...

För er som inte känner till det är "träckarna" galoppvärldens "groomar". De snyggar till hästarna, hjälper till med att tränsa och sadla samt värma hästarna innan start. De leder, eller "träckar" som man säger inom galoppen hästarna i ledvolten där jockey'na hoppar eller kastas upp på hästarna. Sedan leder man hästarna ner till banan där man släpper dem och jockey'n cantrar iväg till start med hästen. I en del fall träckar man hästen hela vägen till startboxarna ifall det rör sig om en stark eller istadig häst.

Att träcka en galopphäst är inte alltid en barnlek. Galopphästarna i tävlingskondition är heta och vet vad det handlar om. Man får vara rätt tuff ibland för att klara det och inte vara rädd för att få smällar Även om den hästen man själv träckar är ok så kan hästen framför eller bakom vara svår. Vissa hästar kräver två träckare ledvolten. Det gäller att inte stå ivägen när någon häst sparkar, skjuter eller ställer sig i ledvolten. I startboxarna har alla hjälm, väst och skyddsskor på sig men så är sällan fallet i ledvolten.

Efter målgång fångar träckaren in häst och jockey på banan, leder upp dem till ledvolten där jockey'n hoppar av hästen och ar sin sadel och går till vågrummet. Träckaren tar hästentill "duschen" och spolar av den och värmer sedan ner den tills det är ok att ställa in hästen i boxen.

Ung Galopp har kurser för dem som vill träcka galopphästar under tävlingarna. Oftast är det tonåriga tjejer som vill göra detta arbete. Det finns ofta en "träckarlista" på galppbanorna med namn och telefonnummer som tränarna kan ringa om de behöver träckare. Ibland ser det mer ut som det är en tävling i vem som ser snyggast ut i ledvolten. Tack och lov är högklackat förbjudet. Men frågan är om det inte borde vara påbjudet med hjäm och skyddsväst i ledvolten.

För det var ju det där med "försäkringsskyddet". Det finns där om man är anställd av tränaren. Det vill säga om det finns något anställningskontrakt. Vi vet ju hur det är med sånt inom galoppen. Och vilka av träckarna på träckarlistorna är anställda av de tränare som de träckar för? Så där går den söta oförsäkrade tonåriga tjejen, oftast klädd i gympaskor och klänning med en galopphäst som är tänd till tusen på att komma ut på banan och få springa...

Sen finns det en annan sida som galoppförbundet m.fl. inte gärna talar om. Det är den ersättning som träckarna får för arbetet att träcka hästarna. Som nämnt är det inte något "förgyllt arbete". De flesta hästarna är ok att jobba med men visst finns det en och annan som man behöver vara tre i boxen för att kunna tränsa och sadla en tävlingsdag. Skaderisken finns där närvarande hela tiden. Beroende på tränare och om hästen vinner så är ersättningen för att träcka en häst mellan 150 och 300 kronor.

En bra dag kan man hinna med och träcka tre hästar vilket kan ge mellan 450 och 900 kronor. Men ofta handlar det bara om en häst, dvs. runt 200 kronor. Det räcker förhoppningsvis till något att äta och resan till o från banan. Man får räkna med att lägga ner ett par timmars arbete med varje häst man träckar och det är normalt runt 8, 9 galopplöp en tävlingsdag. Det är bra att ha en egen försäkring om man vill träcka och det man får för att träcka en häst kan nog ses som hobbyinkomst.

För tränaren å andra sidan är situationen rent ekonomisk en annan. En proffesionell tränare med mellan 30 och 50 hästar i träning kan ha hästar till start 2 till 4 gånger i veckan. Det finns som bekant fem banor i Skandinavien där det går löp mer än en gång om året. Tror det handlar om runt 80-90 löpdagar på ett år.

I galoppstatistiken kan man bland annat läsa hur många hästar varje tränare har haft till start och hur mycket pengar hästarna sprungit i. Det handlar väl för de flesta om mellan 50 och hundra starter. Men det är inte ovanligt att det handlar om upp mot och över 200 starter för en del, gäller både amatörer och professionella. Alltså "200 hästar" som behöver träckas. Säg då att tränaren med 200 starter inte använder sig av anställd personal utan de träckare som exempelvis är tillgängliga på Täby eller Jägersro. Då handlar det plötsligt om 40.000 kr i träckarlöner. Man kan undra hur dessa pengar deklareras? Om det varit anställd personal som träckat hästarna så hade kostnaden legat på 100.000 kronor. Det finns alltså pengar att "spara" förden tränare som "träckar svart".

Säg 80 löpdagar med 8-9 löp och varje löp har mellan 6 och 15 hästar. hur många starter blir det mellan "tummen och pekfingret"? Säg runt 7500 starthästar a 200 kr. Det blir 1.500.000 kr i svarta träckarpengar istället för 3.750.000 kr om de skulle röra sig om anställda arbetsryttar och hästskötare som träckar hästarna.

Ok, siffrorna är bara uppskattade. Mörkertalet är stort. I många fall träckar amatörtränarna hästarna själva. Det kan finnas någon flickvän, pojkvän, man, hustru, barn eller annan släkting som träckar hästen. Sedan finns det de fallen där ägarna sjäva träckar hästarna. Men ofta är träckaren en av de tonåriga tjejer som står på träckarlistan. Hon som en gång drömmer om att en gång själv få rida en galopphäst i löp och kanske inte insett skaderisken och att hon är oförsäkrad. Blir man handikappad på ledvolten lär man inte rida några löp...

Och som sagt, visst utgör "träckarkostnaden" inte en oäven summa för tränaren. Han kan ju inte ta med sig egen personal till varje tävling. Några mste ju stanna hemma och ta hand om de hästar som inte startar. Saker som träna, fodra, mocka...

Bifogar lite galoppstatistik från 2012 tagen från Galoppmagasinet

Parick Wahl, proffs, 201 starter, seger% 11.4, 24.709 kr/start
Petr Jardby, amatör, 145 starter, seger% 10.3, 10.541 kr/start

Vill påpeka att jag inte har någon uppfattning om att nämnda tränare använder sig av "svart träcking". Vet heller inte vilka tränare som har fler starter men lägre seger%. Det är bara de framgångsrikaste tränarna som visas i galoppmagasinet...

Senast ändrad:

Fast samtidigt finns det väl mängder med gårdsägare runt Stockholm som ärvt gården av mamma och pappa, precis som på landet i övriga Sverige. Dessa (de är nog en ganska stor andel av alla gårdsägare) har ju inga lån och liknande från köp av gård. Sådana företagare borde ju ha lättare att driva sina företag vitt.

Godmorgon.
Det är nog inte många, ens i Stockholm, som är skuldfria avseende gårdar.
Även om de ärvt gårdarna så hänger det oftast med lån sen tidigare, annars så har de fått lösa ut syskon, till marknadsmässigt pris.

Och att ha gård innebär inte att man bor gratis. Rätt var det är så måste man fixa avloppet, och värmesystemet för några hundra tusen. Har man inte lån tidigare, så lär man få ta det då, eftersom inte särskilt många har 300.000 på kontot.

Jag vet många som jobbar med kor och får ta mjölk från tanken till sitt hushåll.

Jag skulle inte kalla det kriminellt, men det finns nog några andra i denna tråd som anser att någon som gör så är kriminell.

Och att ha gård innebär inte att man bor gratis. Rätt var det är så måste man fixa avloppet, och värmesystemet för några hundra tusen. Har man inte lån tidigare, så lär man få ta det då, eftersom inte särskilt många har 300.000 på kontot.

Men det är ju lika över hela landet. Ett avlopp kostar väl lika mycket i Sävsjö som utanför Stockholm. Arbetskraften kan dock säkert vara lite dyrare kring Stockholm.

Eh. Men vad var det du frågade/påstod då? Jag trodde det var att stallägare kan sponsra hästägare med billig plats, eftersom stallägare har fått sina gårdar gratis?

Eh. Men vad var det du frågade/påstod då? Jag trodde det var att stallägare kan sponsra hästägare med billig plats, eftersom stallägare har fått sina gårdar gratis?

Det jag påstod var att det antagligen kunde vara lättare att bedriva en företagsmässig helt vit hästverksamhet i Stockholm än i t.ex. Sävsjö.

Anledningen var att kunderna i Stockholm betalar mycket mer för t.ex. en stallplats så där skulle det kanske vara möjligt att konkurrera vitt. Medan det i Sävsjö skulle bli sådana kostnader för den vita verksamheten att det vore omöjligt att konkurrera med den prisnivå som råder i de övriga stallen i sävsjötrakten.

Sen gäller det ju att rätt förutsättningar finns. T.ex. är det ju en väldig fördel i stockholmsfallet om gården kommit 'gratis' via föräldrar.

Är det något fel på detta? Jag tycker det känns rätt självklart.

Det är hästägarna som betalar träckarkostnaderna inte tränaren. Sedan är jag lite osäker på om inte SG's egna försäkringar täcker händelser på löpdagar. Har för mig att det var så vid en olycka för ett par år sedan.

Det är hästägarna som betalar träckarkostnaderna inte tränaren. Sedan är jag lite osäker på om inte SG's egna försäkringar täcker händelser på löpdagar. Har för mig att det var så vid en olycka för ett par år sedan.

Jo, helt klart betalar ägarna träckarna. Hur redogör man annars för de stora summorna i en deklarationen? Inom galoppen är det som tidigare nämnt med inte ovanligt att tränarna själva äger hästarna på ett eller annat sätt oavsett om han eller hon är proffs eller amatör. Och det är tränaren i allmänhet som behöver träckare och betalar honom, henne på plats. Och helt klart finns det en arbetsledarroll liksom ett arbetsgivaransvar. En försäkring förhindrar inte ett tillbud eller en olycka. Det handlar om ett arbetsgivaransvar här oavsett ägarförhållandet rörande hästen. Men som nämnt så saknas oftast ett anställningsavtal...

Sen kan man fråga vad som har hänt vid de olyckor som inträffat? Har de anmälts till arbetsmiljöverket? Nej, troligtvis inte för då hade med säkerhet kommit krav på skyddsutrustning (skyddskor, hjäl och väst) vid träckning av galopphästar samt hårdare krav avseende anställningsförhållande mm.

Sannolikt är att olyckorna avskrivits som "hästolycka utan misstanke om brott" när de i själva verket bör misstänkas utgöra ett arbetsmiljöbrott...

Senast ändrad:

Anledningen var att kunderna i Stockholm betalar mycket mer för t.ex. en stallplats så där skulle det kanske vara möjligt att konkurrera vitt. Medan det i Sävsjö skulle bli sådana kostnader för den vita verksamheten att det vore omöjligt att konkurrera med den prisnivå som råder i de övriga stallen i sävsjötrakten.

Därför att det finns för många kriminella företagare som erbjuder priser baserade på att man genomför regelbundna lagbrott, kanske på många plan - både skattebrott och diverse andra brott mot gällande regler och lagstiftning.

Lite Moment 22.

Rensar vi upp i träsket byggs det fler möjligheter för bra företag även i Sävsjö, som kan erbjuda avtalsenliga löner, försäkringar, pensioner och god arbetsmiljö för sina anställda. Och riktigt bra tjänster för de som önskar ha sina hästar uppstallade där.

Därför att det finns för många kriminella företagare som erbjuder priser baserade på att man genomför regelbundna lagbrott, kanske på många plan - både skattebrott och diverse andra brott mot gällande regler och lagstiftning.

Tror du verkligen att dessa personer ses som kriminella av sin omgivning?

Det ska till väldigt grova skattebrott för att en person ska ses som kriminell av sin omgivning.

Du använder benämningen kriminell om folk som gör saker som normala människor inte anser vara kriminellt. Hade folk ansett att detta vore kriminellt så hade ju de som gjort så knappast kunnat gå och handla utan att folk tittade snett på dem, men nu är det inte så.

Därför skulle det faktiskt vara intressant att se ditt svar på min fråga i inlägg #243. Ett ja eller nej räcker.

Träckingen är en utgift i verksamheten så tror jag nog att den i de flesta fall tas med i bokföringen och om någon mot förmodan inte gör det är det nog snarare för att minska pappersarbetet än att tjäna några futtiga kronor, den läggs nämligen i så fall istället på tränarens egen inkomst som han måste betala såväl inkomstskatt som egenavgifter på.

Träckingen är en utgift i verksamheten så tror jag nog att den i de flesta fall tas med i bokföringen och om någon mot förmodan inte gör det är det nog snarare för att minska pappersarbetet än att tjäna några futtiga kronor, den läggs nämligen i så fall istället på tränarens egen inkomst som han måste betala såväl inkomstskatt som egenavgifter på.

Jag vet att det finns tränare som fakturerar träckningskostnaden till ägarna. Och det är sant att i de flesta fallen är det blygsam utgift. Men som jag visat så kan det röra sig om betydande summor. I vilken annan verksamhet är man beredd att låta liknande summor försvinna ut ur verksamheten utan kvitto eller dylikt? Och det är ändå ett arbete som man betalar någon för att göra. Ett arbete som inte är utan skaderisk och som i många fall utförs utan anställningsavtal, skyddsutrustning eller försäkring.

Senast ändrad:

Nej.

Det är nämligen fullt lagligt att ta mjölk själv, som man inte säljer till mejeriet.
Precis som det är lagligt att slakta någon kalv för eget bruk.

Jag tycker att det blivit lite löjligt.
Att återkommande bryta hastighetsreglerna är olagligt. Det vill säga man gör något brottsligt.
Precis som att det är brottsligt att snatta.

Men jag vill inte påstå att habituella fortkörare är kriminella personer, lika lite som att habituella snattare är det.

I min värld är det lite grövre att "vara kriminell".
Jag tror att många skiljer mellan att begå brott och att vara kriminell.

Däremot håller jag med om att företagare som regelmässigt och strategiskt använder sig av svart arbetskraft, eller säljer sina tjänster eller varor svart, bör ändra beteende.

Jag har en kompis som tar sina hobbyhästar på företaget. Skattefusk som faktiskt stör mig. Det är inte OK att göra så - det innebär ju att ni och jag och alla andra ska hjälpa till att finansiera hennes hobby.

Det är för mig OK om en person av egen vilja hjälper till i ett stall.
Det är inte OK för mig om en stallägare tar in svart arbetskraft för att klara sin verksamhet. Då är det ju jag också som betalar för att de inhyrda ska få låg hyra, medan jag får betala allt för min egen hobby själv.

Gnäll över orättvisa? Möjligen.

Men som tidigare framförts: det är inte en mänsklig rättighet att ha häst. Det får de ha, som har råd med det.
Precis som med vilken hobby som helst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 918
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider