Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

MYCKET bra inlägg. Vilket klart belyser hur utbrett och accepterat det är med svartjobb i branschen. Och hur flata SKV faktiskt är, t o m när de får allt serverat på silverfat.

Ut med oseriösa arbetsgivare. Bort med svartjobben. Fram för en renare, sundare bransch. Och då kommer också effektiviseringarna. Det är vid förändringar som kreativiteten tar vid, det är inte som vissa av våra debattörer tycker - kreativiteten vad gäller ersättning som ska utvecklas.

Det är bättre lösningar för att få stallarbete effektivt. Känner vi någon kobonde som rantar runt med höpåsar?

Just svartjobb kanske inte är så vanligt inom travet, däremot att man jobbar bra mycket mer än heltid utan ersättning och utan ob osv är nog vanligare än man tror. Vilket ju inte heller är rätt.

Nej, rätt är det inte. Men man har i allfall en riktig lön, och diverse försäkringar.

Däremot det som Popcorn skriver om, att ridfolk med massa egna hästar tar emot "praktikanter" på löpande band, är ju nåt att sätta klorna i.
Problemet är ju att många unga (tjejer) ser det som en möjlighet att komma hemifrån, få erfarenhet, rida bra hästar samt fundera på "vad man ska bli när man blir stor".
Ser man det så så är det ju en bra variant att ta ett sabbatsår från annan utbildning och jobba med sitt stora intresse. Problemet är väl att det är just svart arbetskraft, inte att det är dåligt betalt.

Det är bättre lösningar för att få stallarbete effektivt. Känner vi någon kobonde som rantar runt med höpåsar?

Problemet är att hittar man på lösningar för att få det praktiska arbetet effektivt så anses man vara en lat och oseriös människa.
Hittar jag på smarta lösningar i mitt jobb med kor/grisar hyllas jag som effektiv och smart.
Gör jag sen på liknande sätt med mitt arbete hemma (runt 35 hästar vintertid) så är man lat och arbetsskygg. ;)

Problemet är att hittar man på lösningar för att få det praktiska arbetet effektivt så anses man vara en lat och oseriös människa.
Hittar jag på smarta lösningar i mitt jobb med kor/grisar hyllas jag som effektiv och smart.
Gör jag sen på liknande sätt med mitt arbete hemma (runt 35 hästar vintertid) så är man lat och arbetsskygg. ;)

Ja hästbranschen är väldigt konservativ. Jag gillar att stå och mocka för hand, till min ENDA häst. Hade jobbat som stallskötare hade det inte känts lika rofyllt...

Effektiviseringar har ju inte heller bara den fördelen att det går snabbare, personalen slipper i större utsträckning att få förslitningsskador och att ha sjukskriven personal är ingen billig historia så det bör varje smart arbetsgivare försöka undvika så långt det går. Bara det här att köra upp skottkärror på gödselhögen, det finns anordningar för detta på alla gris- och ko-gårdar. Det kostar att investera men tanken är ju att det ska löna sig i längden.

Absolut, men det är fortfarande ett avtalsbrott. Att ha hästskötare som jobbar 10-12 h dagligen 6 dagar per vecka är inte heller bra.

delv. kl.

Förr gjordes allt för hand, utan hjälp av lastare, traktorer och maskiner. Det arbetet som utförs i stallen i dag hade nog ansetts som fysiskt lätt eller tom mycket lätt arbete och ändå uppstår förslitningsskador, kanske är det det omvända förhållandet - att lättare fysiskt arbete med monotona arbetsmoment leder till fler skador?

delv. kl.

Förr gjordes allt för hand, utan hjälp av lastare, traktorer och maskiner. Det arbetet som utförs i stallen i dag hade nog ansetts som fysiskt lätt eller tom mycket lätt arbete och ändå uppstår förslitningsskador, kanske är det det omvända förhållandet - att lättare fysiskt arbete med monotona arbetsmoment leder till fler skador?

Du menar att folk inte hade förslitningsskador förr? Vet du hur mkt medellivslängden har ökat på 100 år? 1901-1910 var medellivslängden 54,5 år för män och 57 för kvinnor. Den har sen dess ökat med 25 år för män och 27 år för kvinnor.

Att repetetiva rörelser ger förslitningar är ingen nyhet, det gäller allt från musiker till kassörskor.

Senast ändrad:

delv. kl.

Nedanstående är hämtat från en antologi utgiven på av Folkhälsoinstitutet. http://www.fhi.se/PageFiles/3497/r2005-08-svensk-folkhalsohistoria.pdf

"Sverige var länge ett jordbruksland. Vid sekelskiftet 1900 hade drygt
55 procent av befolkningen sin försörjning av jordbruket och ännu vid
ingången till 1920-talet var andelen 44 procent (39). Inte minst därför
är det viktigt att något kommentera det faktum, att lantbrukets arbetare
länge var undantagna från skyddslagstiftning och arbetstidslagstiftning,
trots usla villkor med långa arbetsdagar, olycksfallsrisker och
yrkessjukdomar som reumatism. Mjölkerskorna fick också belastningsoch
förslitningsskador i händer, armar, nacke och rygg."

"Under 1960- och
1970-talen hade allt fler kvinnor kommit in på arbetsmarknaden
genom utbyggnaden av den offentliga sektorn. Tunga lyft var det stora
arbetsmiljöproblemet för lågutbildade kvinnor inom vården. Kvinnor
fick också i högre utsträckning tillträde till industrijobb, där de ofta
fick repetitiva monteringsarbeten som orsakade förslitningsskador i
händer, armar, nacke och rygg. Även kvinnor inom de privata servicenäringarna,
såsom kassörskor och servitriser, var i hög grad utsatta för
förslitningsskador. Belastningsproblemen hade ökat till följd av ny teknik
och ökad arbetsdelning, som medförde enkla repetitiva rörelser."

Men det stämmer väl ganska bra med min teori? Det är inte dynamiskt fysiskt tunga moment som leder till förslitningsskador utan ensidigt monotont arbete, sa att rulla upp en tung skottkärra pa en gödselstack lite emellanat kanske tvärtom minskar risken för skador.

Men det stämmer väl ganska bra med min teori? Det är inte dynamiskt fysiskt tunga moment som leder till förslitningsskador utan ensidigt monotont arbete, sa att rulla upp en tung skottkärra pa en gödselstack lite emellanat kanske tvärtom minskar risken för skador.

10-15 kärror per dag är inte "lite emellanåt"... Sen undrar jag hur man ska få skiten i kärran på ett icke-monotont sätt.

Senast ändrad:

Tänk att det alltid kommer till det, "om du är avundsjuk så utbilda dig till läkare..." Eller så kanske man kan jobba för att jämna ut skillnaden en aning istället.
Jag startade inte den här diskussionen, jag påpekade bara att det inte var självklart att det var undersköterskor som avsågs... Att vissa inte kan ser en provokation när den stirrar dem i ögonen är inte mitt fel.
Du fortsätter idogt att stirra dig blind på läkarnas löner, vad gör du för att ssk´s löner skall motsvara deras kompetens o arbetsinsats?
Buke lär inte vara rätt fora för det.

I egenskap av moderator ber jag nu att vi avslutar det sidospåret av diskussionen.

Om än både nödvändig och viktig tror jag vårdlönerna och -anställningsvillkoren gör sig bäst i en egen tråd, förslagsvis på Senior.

Lovis
moderator

Även jag tycker vissa effektiviseringar lett till en försämrad och tyngre arbetsmiljö för mäniskan i stallet.

För trettio år sedan pressade vi höet i hårdbalar som vägde 8-12 kg. Det gick åt två man att pressa dem. En körde traktorn och en packade balarna i kärran. Sen när vi kom hem så behävde vi också vara två. En lassade ur kärran och la balarna i baltransportören upp till rännet. Sedan stod en där och packade dem. Det kunda var varmt och dammigt på rännet men annars var det mest ok. Man lyfte sällan balarna över axelhöjd och en del var bra på att hantera dem med högaffel.

Hos den bästa galoptränaren jag varit hos, Yvonne Durant,Täby som förövrigt hade ett av skandinaviens effektivaste och framgånsrikaste galoppstall hade vi aldrig annat hö än i form av småbalar. Alla orkade bära dem. Det gick lätt och snabbt att hantera dem. De lpg på ränet och vi kastade ner dm genom luckor i taket direkt ner i stalgång. Och de fick plats i stallgången utan att inkräkta på verksamheten för övrigt. Tvärtom, när vi hoppade upp på hästarna och red ut ur stallet kunde vi använda balarna som "pallar" (jo, man hoppar upp och rider ut hästarna i ett galoppstall). När någon häst hade tomt på hö i boxen tog man några skivor från en bal och fyllde upp. Det gick lätt, snabbt och var relativt dammfritt.

Som strö i boxarna hade Yvonne för övrigt damfritt kutterspån. Det var snabb och effektivt att mocka med. Man tog skottkärran utifrån och tog med sig ett par "bits" med kutterspån. Ställde dem utanför boxen och mockade boxen när hästen gick i skritten eller gjorde jobb på banan. Det gick lätt och snabbt att mocka med kutterspån. Varje "lot" eller ur brukade omfatta fem, sex hästar. Stallchefen hann lätt med att mocka boxarna medan vi var ute på banan och red. Var det någon "lot" man som arbetsryttare inte red så hjälpte man till med att mocka boxarna. Mellan varven hann man med en mugg te och ett par skivor rostat bröd. Var ju i ett "engelskt stall"... *ler*

Tror aldrig man lyfte något över 20 kg. Och aldrig något över axelhöjd annat än sadlarna när man sadlade av och på en häst. Och en galoppsadel väger ju bara runt 3.5 kg (träningssadel). Ok, vi fick springa en hel del med vattenspänner men det kunde man lätt effektiviserat om man tänkt på det då...

Yvonne Durant la ner verksamheten härom året då hon ansåg att det inte var hållbart att driva ett galoppstall längre. Det fans inge ekonomiska marginaler om man skulle driva det seriöst. Hon skrev ett bra inlägg på sin hemsida om det. Men jag märkte aldrig att förbundet tog någon notis av att hon la ner verksamheten...

I mitten på åttiotalet kom ju det här påfundet med storbalar. Vi hade maskinstation hemma och var tvungna att prova. Men marknadn var inte riktigt mogen för det än. Gårdarna var inte byggda för at hantera så stora balar. Men man var ju en man midre för att klara jobbet. Nackdelen var inte bara storleken annars utan även vikten. 300-400 kg. Det behövdes särskilda vagnar för att hantera dem och sen fick man bygga om logen eller bygga en helt ny kallhall för att förvara dem. Inte heller stallet var byggt för att hantera en storbal. Man fick öppna upp väggen och ta bort en box (en häst mindre att träna och en inkomst mindre) för att förvara de storbalar som behövdes för dagens fodring.

Storbalsrivare (eller ensilagerivare) saknas på många ställen så i stället står man där med gaffel eller grep och lastar upp höet, hösilaget, ensilaget eller halmen i skottkärra. Och för att få med sig så mycket ut till boxarna så är skottkärran så stor (och otymplig) som möjligt. Nog sjutton dammar hö och halm ordentligt när man håller på och river loss det från en storbal. Och tungt är det med när man skall köra ut hö till mellan 20 och 40 hästar flera gånger per dag.

En del håller på med stora finmaskiga hönät istället. Man fyller näten så mycket det går (man vill ju inte fylla dem flera gånger per dag) och bär ut dem i boxarna. De väger lätt mellan 15 och 20 kg om det är hö. Är det ensilage blr vikten lätt över 25 kg. Och de skall hänga 70 cm över boxgolvet för att undvika att hästarna fastnar med hovarna. Det blir alltså mellan 20 och 40 hönät med en vikt på mellan 15 och 30 kg som skall lyftas flera gånger och hängas upp på boxväggarna varje dag. Något som verkligen tar på rygg och axlar. Slow Feed... Visst, bra för hästen men omänskligt för hästskötaren.

Ok, det finns de som fortfarande packar Ikea eller Ullaredspåsar. 40 hästar? 120 påsar per dag att packa. Tur att det finns oavlönade ridskoleelever och praktikanter...

Halm? Jo, det är jättetrevligt för hästarna om det är bra kvalité på den. Inte så kul för varken människa eller häst om den är gammal och möglig. Och halm är alltid dammigt och dessutom tungt att mocka. Helt ok om man bara har en häst. 20-40 boxar om dan är inte kul. Sen finns det pellets, torv, vanligt spån med. Men inte alltid lätt för det. Axlar och rygg...

Nej, personligen föredrar jag kutterspån, hö i småbalar och transportband från stallet ut på gödselstan. Minskar körandet med skottkärran när man mockar. Hur ser era världar ut? Har storbalarna gjort era arbetsdagar lättare, mindre dammiga? Har de lett till någon utveckling för eran arbetsmiljö? Är de kostnadseffektiva? Kan ni hantera dem utan traktor/truck/palllyft? Har någon blivit klämd av en storbal någon gång?

Har jag glömt något? Visst, man skall ju hinna med att rida melan 4 och 10 hästar per dag med... :angel:

Vad HYN gör har jag inte blivit riktigt klok på. Annat än att de är en sorts förmedling av billig obetald arbetskraft. Arbetsmiljön verkar de inte vara speciellt intresserad av. Och inte då heller ansvarsfrågan för den. Jag skulle gärna se ett rakt svar från Kommunal (som har en repressentant i HYN) om hur HYN kan godkänna verksamheter som inte följer arbetsmiljölagen och dessutom många gånger betalar svarta löner...

Du räknar med 1 tim /häst.

Även om du går ned till 0,5 tim/häst så blir det nog dubbla priset om du jämför med motsvarande service hos någon 'vit hobbyföretagare'.

Fast tänker man på insläpp, utsläpp, täckeshantering ibland, fodringar, och mockning så har jag svårt att se att man kan komma under åtminstone en halvtimme. Sen får du väl räkna med att ca. 5 minuter per timme går åt till raster (förmiddagsfika, eftermiddagsfika), ytterligare tid går åt till diverse annat jobb som måste utföras. Sen är det väldigt få anställda som är 100% effektiva.

Så jag kan mycket väl tänka mig att det till slut börjar närma sig ca. 1 timme per häst.

Om man ska ha inackorderingsverksamhet som business så måste man effektivisera. Det finns stall som där boxväggarna går att svänga undan. Man strör bara in ny halm dagligen och sen mockas allt ut med bobcat varannan vecka. Det ger ger att mockningan nästan alla dagar tar max 5 min/ box. Att ta in och ut och byta täcke kanske man kan räkna 10 min/ häst. Med fodring och iordningställande av foder alltså tot max 1/2 timme.

Fast ofta kräver detta stora investeringar som det antagligen inte finns pengar till. Att bygga om stallbyggnader är inte billigt. Så på hur lång tid kan man räkna hem en sådan investering? Det finns nog många banker som vägrar låna ut för en sådan investering.

Sen så har de flersta "fullservice-stall" bara fullservice på vardagarna.

Nu menade jag fullservice och i det uttrycket anser jag nog att inte krav på helgarbete ingår. Men visst, det finns hur många varianter av stall som helst. Sen vet jag personligen att det inte är direkt ovanligt med stall som inte kräver någon arbetsinsats av hyresgästerna. Oftast är det ju mindre stall utan några anställda där man låter hyresgästerna turas om att sköta jobbet på helgerna.

arbetsgivaravgifterna är ca 31 %.

Nedan baseras på att man erbjuder service på vardagar.

En lön på 17000 kr ger en timlön på 103 kr (165h /mån brukar man räkna) Det kostar då arbetsgivaren 22300 kr. Sen tillkommer semester så man kan väl räkna 22300 x 13 månader = 290 000kr. Delar man det på 15 hästar (vilket en person kan klara om man inte behöver mocka för hand, och vissa klarar det ändå) blir det ca 19300/år och häst. 1600kr/ månad (om man bortser från ev betesgående) men då kanske arbetsgivaren kan tjäna in pengar genom att denne inte behöver anställa en vikarie på heltid när ordinarie anställd har semester.

Så om man utgår från dessa 1600 kr.
Strö 400
foder 700
Kraftfoder 200
mineraler 50
----------------
2950

+ kallhyra (el, slitage, avskrivningar på inredning, maskiner, stängsel, ridhus osv)
Säg 2500 i kallhyra (på 15 hästar är det 37500 och det ska man väl kunna underhålla en gård för per månad, eller vad säger ni som har gårdar?). Har man ridhus kan kan ju också sälja ridhuskort tex.

Det ger en total på 5450 kr för hästägaren som vill ha en problemfri vardag. Sen tillkommer ju försäkringar, utrustning osv men det gör det ju oavsett.

Jag tror att detta ligger bra mkt närmre sanningen än de 10 000 som du har bestämt är den summa som gäller.

Förutom att jag tror att du är lite tidsoptimist i ditt exempel så anser jag det vara helt fel att enbart utgå från lönekostnaden ifall vi talar om företag som drivs på företagsekonomiska grunder. Det gäller ju i de flesta andra branscher. Och när det gäller okvalificerat arbete så hamnar man omrkting 300 kr per timme som en anställd bör dra in. Det är ju inte meningen att verksamheten ska gå med nollresultat, man måste ju räkna med att det ska ge en rimlig vinst till företagaren t.ex.

Sen verkar det på dig som att majoriteten som har häst har denna på fullservice. Jag vill mena att det är tvärtom.

Jag tror inte att majoriteten har det så, då har du missförstått mig.

Anledningen att jag talar om fullservicestall är att det är i huvudsak där du hittar anställd personal och eftersom denna tråd handlar om svartjobb så kanske du inser sambandet.

och har man inte råd att betala "barnomsorg" för sin häst och inte har tid att sköta den själv så får man väl ha medryttare, låna ut hästen eller helt enkelt sälja den.

Visst, det är helt ok att tycka det. Jag föredrar dock att vanliga arbetare ska kunna ha en häst även ifall de inte äger en gård.

Visst, det är helt ok att tycka det. Jag föredrar dock att vanliga arbetare ska kunna ha en häst även ifall de inte äger en gård.

Självklart. Så länge man kan prioritera och bära kostnaden för den service man behöver. Har man låga inkomster verkar det väldigt svårt att ha en häst på fullservice, vilket är helt naturligt - givet arbetsinsatsen som krävs. Däremot finns det många andra typer av lösningar som är mindre kostsamma.

Jämför gärna med att man som "vanlig arbetare", knappast har råd att ha en hushållerska 1 timme om dagen heller. Och då har ändå regeringen bestämt att just den tjänsten ska subventioneras litegrann.

Man ska inte subventioneras av staten och bidra till ekobrott i kriminella företag för att "kunna ha en häst".

Det känns som att du inte har en aning om hur travsporten och personal fungerar, utan helt har bestämt dig för att allt handlar om svartjobb. Jag vet då ingen inom branschen som jobbar svart, till skillnad från vad jag ser i ridhästvärlden, där det vimlar av så kallade praktikanter, som sliter arslet av sig för husrum.

Jag tror inte att allt är svartjobb i travet. Jag skulle vilja påstå att hela färgskalan från vitt till svart finns.

Jag har en hel del mindre travföretagare i närheten. De är tyvärr mer eller mindre tvingade att inte alltid följa alla regler och förordningar som finns ifall de ska kunna fortsätta konkurrera inom den verksamhet de brinner för. Observera att de inte själva tjänar något större på sin verksamhet så det handlar inte om några profitörer precis.

Ofta är det lite blandat. Du kan ha en vit lönedel t.ex. Sen tillkommer svarta förmåner som mat, bostad och fri stallplats till egen häst.

Som sagt allt är inte svart eller vitt.

Jag tror inte att allt är svartjobb i travet. Jag skulle vilja påstå att hela färgskalan från vitt till svart finns.

Jag har en hel del mindre travföretagare i närheten. De är tyvärr mer eller mindre tvingade att inte alltid följa alla regler och förordningar som finns ifall de ska kunna fortsätta konkurrera inom den verksamhet de brinner för. Observera att de inte själva tjänar något större på sin verksamhet så det handlar inte om några profitörer precis.

Ofta är det lite blandat. Du kan ha en vit lönedel t.ex. Sen tillkommer svarta förmåner som mat, bostad och fri stallplats till egen häst.

Som sagt allt är inte svart eller vitt.

Tror också att allt inte är svart eller vitt. Och min upfattning i stort är att travet är bättre på att följa reglerna än andra hätsverksamheter

Men det behöver vidtagas krafttag mot de verkliga syndarna oavsett om det handlar om trav, galopp eller hopp/dressyr samtidigt som man behöver hjälpa dem som vill att komma upp på rätt spår. En arbetsmarknad besående av svart, osäkra löner och dålig arbetsmiljö kan aldrig accepteras...

Personligen har jag inga större problem med att se att Lasse, 35, som jobbat med riktig månadslön åt mellantränare Kalle F Trot i 20 år, med semester och sjukpenning, får uppstalla sin egen häst i stallet.

Värre är det väl för Stina, 23, som i flera år deklarerat 0 kr i inkomst när hon jobbat för "kost, logi och fickpeng", och sen blir skadad för livet när hon kastas av sin "arbetsgivares" välkänd farliga häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 927
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka