Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Om du är avundsjuk, utbilda dig till läkare själv.
Och sluta med den här diskussionen i den här tråden.
Starta en i senior om sjukvårdspersonals olika anställningsvillkor om du vill fortsätta diskutera.

Kan vi hoppas att jämförelsen med läkare, sjuksköterskor och landsting är över och vi åter kan få fokus på tråden rörande svarta löner, vedervärdiga avtal och dålig arbetsmiljö inom hästnäringen?

Kanske finns det förhopningsvis några som kan och vågar berätta om egna erfarenheter rörande ämnet?

Rätta mig om jag har fel, men inom travet så ska man ha minst en anställd per 8 hästar. Vilket innebär att de även ska ha lön.

Rätta mig om jag har fel, men inom travet så ska man ha minst en anställd per 8 hästar. Vilket innebär att de även ska ha lön.

Är inte tillräckligt inne i travet men uppgiften är intressant. Hört om liknande regler i England och Irland rörande galoppen. Det handlar då om fyra hästar per arbetsryttare och arbetsdag. Men i England är galoppen mycket proffesionellare och reglerna tuffare än i Sverige. Kan tänka mig att Colin Rayner på Galoppförbundet kan berätta mer om förhållandena och reglerna där.

Finns det någon som känner igen åtta hästar per anställd inom travet? Låter lite mycket tycker jag att hinna med att träna åtta hästar seriöst och även klara av alla andra sysslor under en åttatimmars arbetsdag. Men det kanske går...

Du vill inte lägga in en tråd i travforumet om det?

Faller inte det på sin egen orimlighet?

Tänk dig en 'travfamilj' som driver egen firma. Man, fru + eventuella barn kan rimligtvis ha fler än 8 hästar och klara av det utan anställda.

Givetvis är det 8 hästar per person. Sen om den anställde är en familjemedlem är oväsentligt.
Att hinna med 8 hästar är inte orimligt. De flesta travare går inte mer än 3-4 pass/vecka.

Löneutbetalningar ska kunna styrkas. Diverse varianter av praktikplats räknas inte som anställning.

Spontant tror jag travet kan räknas som oerhört välordnat, om man jämför med ridhäst-jobb, där folk jobbar helt svart, utan att ens fatta det.

Givetvis är det 8 hästar per person. Sen om den anställde är en familjemedlem är oväsentligt.
Att hinna med 8 hästar är inte orimligt. De flesta travare går inte mer än 3-4 pass/vecka.

Grejen med familjemedlemmar är att de ofta inte räknas som anställda i och med att de inte får någon direkt lön (som SKV ser) för sitt arbete. Ofta är lantbruksföretag enskilda firmor där lönen tas ut som eget uttag ur firman. Sen har skatteverket inte en aning om hur pengarna fördelas inom familjen eller vilka som jobbat i firman.

Det är väl där paralellen går med galoppen. Att driva ett stall med åtta hästar inom "familjen" går men det är på gränsen. Med fler hästar blir det ofta bekymmer. Även familjemedlemmar vill ha ledigt någon gång.

Sen handlar det om rent praktiska saker med. Exempelvis som hur man kommer till tävling med flera hästar som skall startas. Två hästar till tävling utgör lätt arbete för tre, fyra personer när de skall selas, värmas upp, selas av för att sen selas på igen, ut och tävlas, selas av och in i duschen samt värmas ner. Har man fler hästar så måste man anställa för att klara av verksamheten. Och är två hästar på banan är det sex kvar hemma som skall tas om hand...

Inom galoppen går det i princip åt lika mycket folk för att starta två hästar. Och inom galoppen är det ännu tuffare då det är färre som kan hantera och rida en galopphäst jämfört med hopp och dressyrhästar. Och nu när det börjar bli populärt att galoppträna även travhästar blir det ännu färre som kan göra jobbet då det precis som när det handlar om galopphästar inte är helt enkelt att rida en travhäst under träning.

Sen kan jag väl sa det att jag hänger inte speciellt mycket upp mig på de små verksamheterna som drivs inom familjen och inte har några anställda eller praktikaner. De verksamheter som drivs på amatörnivå.

Jag önskar få fram de verkliga "bovarna", De som driver verksamheterna i vinstsyfte och där man inte drar sig för att utnyttja och lura hästskötare, arbetsryttare m.fl. Det kan röra sig om amatörtränare men oftast handlar det om professionella tränare. Verksamheter på tiotalet hästar eller mer som kräver att man har anställda för att klara arbetsbördan...

Om du är avundsjuk, utbilda dig till läkare själv.
Och sluta med den här diskussionen i den här tråden.
Starta en i senior om sjukvårdspersonals olika anställningsvillkor om du vill fortsätta diskutera.

Tänk att det alltid kommer till det, "om du är avundsjuk så utbilda dig till läkare..." Eller så kanske man kan jobba för att jämna ut skillnaden en aning istället.
Jag startade inte den här diskussionen, jag påpekade bara att det inte var självklart att det var undersköterskor som avsågs... Att vissa inte kan ser en provokation när den stirrar dem i ögonen är inte mitt fel.

En annan sak är väl hur svart arbete och dålig arbetsmiljö inom hästnäringen uppmärksammas inom media. Räknade till tolv hästmagasin sist jag stod i tidningshandeln. Inte en enda tar upp arbetsmiljöproblemen och lönerna inom hästnäringen. Tidningen Ridsport har haft ett antal stora och bra artiklar om just arbetsmiljön och lönerna i de senaste nummren. Men det syns inte direkt på deras hemsida. Och jag kan inte hitta att det det uppmärksammats bland nyheterna här på Bukefalos heller. Hästar som hantera illa uppmärksammas men inte hästskötare tydligen.. *skrattar med lite allvar i blicken*

Vet att tidningen galoppmagasinet fått kritik för att man inte talar om galoppens baksida (dålig lönsamhet, hårt arbete, dålig arbetsmiljö etc.). Kanske kommer nyheter rörande arbetsförhållandena inom hästnäringen uppmärksammas bättre i framtiden både här på Buke och på Tidningen Ridsports hemsida då denna tråd och ett par till tydligen väckt stort intresse och satt ljus på problemen?

/Bowman

Det håller jag med om och jag tror att merparten av hästägare inte har sin häst fullinackorderad.

Du betalar 600 kr/mån skrev du, grattis:laugh:, och du är säkert fullt medveten om att det är "nästan gratis". När jag inte hade några inack så hyrde jag ut en box för 600 kr till en vän bara för att få lite hjälp tex om jag tävlade eller var bortrest.
De 600 kr täckte precis kostnaderna som jag hade för just den hästen;arrende, gödselhantering, el och slitage då var inte en endaste minut för arbete med även om jag tog alla fodringar och in och ut, inget foder eller strö ingick.

Hennes kostnader för hästen var varje månad
stallplats 600
strö 350
hösilage 600
lucern 250
skoning 600
träning 1000 (4ggr a`250kr)
tävling 250
försäkring 500
övrigt 500

Summa 4350
inga bensinkostnader medräknade

Allt detta var i vita pengar och hennes häst ägande kan nog vara representativt för många, ja självklart finns hästar som kostar en bråkdel av detta och andra som kostar det dubbla men hon är nog rätt genomsnittlig för en av alla dessa hobbyryttare som har sin häst inackorderad, tränar en gång i veckan och tävlar en gång i månaden.
Hennes hästägande kostade 4350/månad och då hade hon en minimal stallhyra.
Så jo jag tror att många skulle sluta att ha häst om de fick betala vad det kostade.
När jag har hoppträning så kostar det mina elever 250 ink moms, det brukar aldrig vara disskusioner om att det är dyrt och det blir för mig en bra timlön om jag har fyra elever i samma grupp MEN stallhyran skall det prutas på och helst vara svart, de jag får i timlön på stallplatserna är rent komiskt speciellt som samma hästägare som tycker 1500 i hyra är dyrt kan köpa ett schabrak för 900 kr ena månaden och nästa månad ännu ett tjusigt träningstäcke.

Jag tycker det är bra att det finns stall i alla prisnivåer men det är inte många, specielt nära städerna som kan stå lika billigt som du.
Det är ingen rättighet att stå fullinackorderad och heller ingen rättighet att ha häst

Ja jag är som sagt väl medveten om att jag hyr boxen väldigt billigt, dessutom 400 m från ytterdörren, det är som att ha hästen hemma fast billigare och enklare! Jag hade absolut varit beredd att betala mer men jag tvingar ju inte mina pengar på någon.... Det är iallafall vitt, även grovfodret som produceras på gården.
När jag hade häst utanför Malmö betalade jag 4600 kr men då var det fullservice och min häst hade en lite mindre utebox, egentligen kostade det ytterligare några hundra för de "fina" boxarna i stora stallet.

När jag stod där så räknade jag med att hästen inkl allt kostade mig minst 8000 i månaden....

Sen håller jag med om att det är väldigt intressant vad vissa prioriterar. Dom kan inte rida så uppenbarligen är det inte intressant att betala för träningar, men senaste stövlarna, schabraken, stigbyglarna osv det prioriterar samma personer. Detta var extra tydligt nere vid Vellinge.... Åk till vilken lokal tävling som helst så ser man också att det här med hantering och lastträning inte står så högt på dagordningen. Som sagt fina stövlar ska man ha men att betala för att ta hjälp och lära sig lasta på ett säkert sätt det är tydligen inte lika viktigt. Det här med foderlära är krångligt och onödigt och det är viktigare att påsarna på kraftfodret är snygga än att hålla koll på vad det är för grovfoder hästen får.
Avmaskar gör man som man alltid gjort och man vill inte göra det för ofta för då kan "hästen bli resistent"....

För det är ungefär vad det lär kosta att ha en häst på fullservice ifall företaget ska skötas fullt korrekt och som andra företag i andra branscher. Alltså inga ägare som subventionerar verksamheten med nästan gratisarbete.

Du som sågar mina siffror får gärna påpeka vad som är orimligt. Rimligtvis har du väl en uppfattning om vad priset borde vara i fallet som jag beskrivit.

Du räknar med 1 tim /häst.

Om man ska ha inackorderingsverksamhet som business så måste man effektivisera. Det finns stall som där boxväggarna går att svänga undan. Man strör bara in ny halm dagligen och sen mockas allt ut med bobcat varannan vecka. Det ger ger att mockningan nästan alla dagar tar max 5 min/ box. Att ta in och ut och byta täcke kanske man kan räkna 10 min/ häst. Med fodring och iordningställande av foder alltså tot max 1/2 timme.

Sen så har de flersta "fullservice-stall" bara fullservice på vardagarna.

arbetsgivaravgifterna är ca 31 %.

Nedan baseras på att man erbjuder service på vardagar.

En lön på 17000 kr ger en timlön på 103 kr (165h /mån brukar man räkna) Det kostar då arbetsgivaren 22300 kr. Sen tillkommer semester så man kan väl räkna 22300 x 13 månader = 290 000kr. Delar man det på 15 hästar (vilket en person kan klara om man inte behöver mocka för hand, och vissa klarar det ändå) blir det ca 19300/år och häst. 1600kr/ månad (om man bortser från ev betesgående) men då kanske arbetsgivaren kan tjäna in pengar genom att denne inte behöver anställa en vikarie på heltid när ordinarie anställd har semester.

Så om man utgår från dessa 1600 kr.
Strö 400
foder 700
Kraftfoder 200
mineraler 50
----------------
2950

+ kallhyra (el, slitage, avskrivningar på inredning, maskiner, stängsel, ridhus osv)
Säg 2500 i kallhyra (på 15 hästar är det 37500 och det ska man väl kunna underhålla en gård för per månad, eller vad säger ni som har gårdar?). Har man ridhus kan kan ju också sälja ridhuskort tex.

Det ger en total på 5450 kr för hästägaren som vill ha en problemfri vardag. Sen tillkommer ju försäkringar, utrustning osv men det gör det ju oavsett.

Jag tror att detta ligger bra mkt närmre sanningen än de 10 000 som du har bestämt är den summa som gäller.

Sen verkar det på dig som att majoriteten som har häst har denna på fullservice. Jag vill mena att det är tvärtom.

och har man inte råd att betala "barnomsorg" för sin häst och inte har tid att sköta den själv så får man väl ha medryttare, låna ut hästen eller helt enkelt sälja den.

Stallägaren

Senast ändrad:

Grejen med familjemedlemmar är att de ofta inte räknas som anställda i och med att de inte får någon direkt lön (som SKV ser) för sitt arbete. Ofta är lantbruksföretag enskilda firmor där lönen tas ut som eget uttag ur firman. Sen har skatteverket inte en aning om hur pengarna fördelas inom familjen eller vilka som jobbat i firman.

Dessa regler jag skrivit kommer från Travsportförbundet, som i efterhand kan kräva att se att det finns ordentliga löneutbetalningar till samtliga anställda.

Det känns som att du inte har en aning om hur travsporten och personal fungerar, utan helt har bestämt dig för att allt handlar om svartjobb. Jag vet då ingen inom branschen som jobbar svart, till skillnad från vad jag ser i ridhästvärlden, där det vimlar av så kallade praktikanter, som sliter arslet av sig för husrum.

Sen verkar det på dig som att majoriteten som har häst har denna på fullservice. Jag vill mena att det är tvärtom.

och har man inte råd att betala "barnomsorg" för sin häst och inte har tid att sköta den själv så får man väl ha medryttare, låna ut hästen eller helt enkelt sälja den.

Tror att detta är en viktig poäng. Många har inte råd med fullservice, särskilt inte om det inte görs svart eller möjligtvis grått. Jag skrev tidigare att jag är villig att betala mer än de 10.000 som lashd höftade ut, men, då förväntar jag mig professionell service från professionella yrkesmänniskor. Har inte jag tid att ta hand om min häst ska allt fortfarande skötas noggrannt och DET är det jag är beredd att betala för. För att få tillräcklig kvalitet på personalen tror jag att man måste betala vettigt annars försvinner majoriteten innan de har fått tillräcklig erfarenhet.

Håller även med om HannaZ i det att för att ha en vettig lönsamhet och arbetsmiljö måste man arbeta annorlunda än traditionell hästskötsel.

Ja, att packa hö i ikeapåsar är nog det mest idiotiska som finns, om man vill ha rationell stallskötsel.

*kl

Jag har följt den här tråden i flera dagar, men avvaktat med att skriva ngt tills jag suttit framför en dator.
Jag gjorde för ett drygt år sedan ett projektarbete om lönerna inom ridsporten, när jag läste ekonomi (som jag btw fick högsta betyg på ;)).
Under ett halvårstid sökte jag vartenda hästjobb som annonserades ut på Hästnet, Bukefalos och hos Tidningen Ridsport. Jag utgav mig för att vara en urtypisk person för hästjobb, 20 år, en egen häst, tävlat LA/LA och haft ett tidigare hästjobb efter studenten.
Jag undersökte löner, arbetstider och arbetsvillkor och försökte sedan göra statistik av det hela. I många fall ingick boendet, och jag la då till 3000.- på lönen för boende i egen liten stuga/lägenhet och 1500.- på lönen där man fick eget rum hos ägarfamiljen. Stallplatsen (som oftast gav avdrag på lönen/fickpengarna) räknades på på lönen med 75% av vad stallplatser normalt hyrdes ut för.
Jag räknade sedan ut hur många timmars jobb det var i månaden, sällan var det under 200 timmar, och därefter fick man en nätt liten timlön.
Medellönen låg på 17.- till 24.-/timmen. Endast fem av alla de hundratals arbeten jag sökte under den här tiden betalade vit lön. (Kan tillägga att inga jobb utomlands söktes, och inga ridlärarjobb med utbildning heller söktes, utan det handlade om hästskötar/beridarjobb).

Av dessa fem vita arbetsplatser så betalade endast en ut lön enligt kollektivavtal. Det var en turridningsverksamhet/uppfödningsverksamhet.
Av de två ridskolorna som betalade vit lön, betalade den ena ut en rätt okej lön, i närheten av kollektivavtal, medans den andra betalade 80.-/h inkl semesterers.
Av de två inackorderinsstall som betalade vit lön gav den ena 14.000.-/mån och den andra 13.000.-/mån. Före skatt och med 6 dagars arbetsvecka a la 9-10h/dag. Den ena annonserade ut jobbet med orden "Mkt konkurrenskraftiga löner". Timlönen där blev 24.-/h.

När den här delen av projektarbetet var klart, kontaktade jag Skatteverket, Kommunal och HYN för interjuv.
Skatteverket var helt hopplöst att få till en dialog med. De hade inget att säga om saken, och på frågan om de ville ha materialet (Jag hade även checkat av hur många av dessa företag som var registrerade som arbetsgivare etc), så var svaret nej.
HYN ska vi inte ens prata om. De tyckte inte alls att det var så konstigt att man inte fick ordentligt betalt, eftersom det klart o tydligt står i deras regler att ingen ersättning ska utgå till praktikanten. Att det sedan utgår en liten svart ersättning var väl bara bra för praktikanten, och himla snällt av arb giv. :crazy:
Kommunal däremot tog det hela på stort allvar, de visste att problemet var stort, men de har svårt att göra något åt det, eftersom de anställda sällan kommer till dom.

Jag tog även upp anledningarna till varför branschen såg ut såhär, och var inne på det som någon i ett par tidigare inlägg skrev, att hästbranschen inte är effektiviserad för fem öre, förutom de mest uppenbara anledningarna.

Summa kardemumma: Ja, skär ner hästantalet och hästägarantalet. Branschen ser inte alls ut såhär utomlands, varför ska det behöva göra det i Sverige? Antingen får man offra pengar för att stå helinackorderad eller så får man offra tid och stå kollektivt. Hästägande är ingen rättighet.

Ang att det ska kosta 10 000.-/mån att inackordera häst är att ta i. Det finns en anläggning här i närheten som med två anställda kan betala ut lön enligt kollektivavtal med en stallhyra på 6500.-

Själv hyrde jag ut stallplatser ett tag för att få lite sällskap o hjälp m kvällsfodringar (jag drev då huvudsakligen annan verksamhet i stallet). 4600.- tog jag i stallhyra. Då ingick inte mockning, inget ridhus fanns på gården (men 10 min bort, det ingick dock inte i stallhyran). På det tjänade jag ca 500.-/häst efter skatter och moms.

Kallhyra: 1800
Grovfoder: 3.-/kg så ca 1000.-/häst/mån
Havre/Korn: 5.-/kg o 3kg/dag = 450.-/mån
Strö: 1 bal/veckan vilket blev ca 400.-/mån. Hade container ett tag. Blev billigare, men det var mer bök o sämre kvalite.
Fodringar/in/utsläpp: 1000.-/mån. Då är service som täckesbyten o dyl inräknat.

Jag hade faktiskt inga stora problem att få inackorderingar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 930
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka