Sv: Svartjobb och annat
*kl
Jag har följt den här tråden i flera dagar, men avvaktat med att skriva ngt tills jag suttit framför en dator.
Jag gjorde för ett drygt år sedan ett projektarbete om lönerna inom ridsporten, när jag läste ekonomi (som jag btw fick högsta betyg på
).
Under ett halvårstid sökte jag vartenda hästjobb som annonserades ut på Hästnet, Bukefalos och hos Tidningen Ridsport. Jag utgav mig för att vara en urtypisk person för hästjobb, 20 år, en egen häst, tävlat LA/LA och haft ett tidigare hästjobb efter studenten.
Jag undersökte löner, arbetstider och arbetsvillkor och försökte sedan göra statistik av det hela. I många fall ingick boendet, och jag la då till 3000.- på lönen för boende i egen liten stuga/lägenhet och 1500.- på lönen där man fick eget rum hos ägarfamiljen. Stallplatsen (som oftast gav avdrag på lönen/fickpengarna) räknades på på lönen med 75% av vad stallplatser normalt hyrdes ut för.
Jag räknade sedan ut hur många timmars jobb det var i månaden, sällan var det under 200 timmar, och därefter fick man en nätt liten timlön.
Medellönen låg på 17.- till 24.-/timmen. Endast fem av alla de hundratals arbeten jag sökte under den här tiden betalade vit lön. (Kan tillägga att inga jobb utomlands söktes, och inga ridlärarjobb med utbildning heller söktes, utan det handlade om hästskötar/beridarjobb).
Av dessa fem vita arbetsplatser så betalade endast en ut lön enligt kollektivavtal. Det var en turridningsverksamhet/uppfödningsverksamhet.
Av de två ridskolorna som betalade vit lön, betalade den ena ut en rätt okej lön, i närheten av kollektivavtal, medans den andra betalade 80.-/h inkl semesterers.
Av de två inackorderinsstall som betalade vit lön gav den ena 14.000.-/mån och den andra 13.000.-/mån. Före skatt och med 6 dagars arbetsvecka a la 9-10h/dag. Den ena annonserade ut jobbet med orden "Mkt konkurrenskraftiga löner". Timlönen där blev 24.-/h.
När den här delen av projektarbetet var klart, kontaktade jag Skatteverket, Kommunal och HYN för interjuv.
Skatteverket var helt hopplöst att få till en dialog med. De hade inget att säga om saken, och på frågan om de ville ha materialet (Jag hade även checkat av hur många av dessa företag som var registrerade som arbetsgivare etc), så var svaret nej.
HYN ska vi inte ens prata om. De tyckte inte alls att det var så konstigt att man inte fick ordentligt betalt, eftersom det klart o tydligt står i deras regler att ingen ersättning ska utgå till praktikanten. Att det sedan utgår en liten svart ersättning var väl bara bra för praktikanten, och himla snällt av arb giv.
Kommunal däremot tog det hela på stort allvar, de visste att problemet var stort, men de har svårt att göra något åt det, eftersom de anställda sällan kommer till dom.
Jag tog även upp anledningarna till varför branschen såg ut såhär, och var inne på det som någon i ett par tidigare inlägg skrev, att hästbranschen inte är effektiviserad för fem öre, förutom de mest uppenbara anledningarna.
Summa kardemumma: Ja, skär ner hästantalet och hästägarantalet. Branschen ser inte alls ut såhär utomlands, varför ska det behöva göra det i Sverige? Antingen får man offra pengar för att stå helinackorderad eller så får man offra tid och stå kollektivt. Hästägande är ingen rättighet.
Ang att det ska kosta 10 000.-/mån att inackordera häst är att ta i. Det finns en anläggning här i närheten som med två anställda kan betala ut lön enligt kollektivavtal med en stallhyra på 6500.-
Själv hyrde jag ut stallplatser ett tag för att få lite sällskap o hjälp m kvällsfodringar (jag drev då huvudsakligen annan verksamhet i stallet). 4600.- tog jag i stallhyra. Då ingick inte mockning, inget ridhus fanns på gården (men 10 min bort, det ingick dock inte i stallhyran). På det tjänade jag ca 500.-/häst efter skatter och moms.
Kallhyra: 1800
Grovfoder: 3.-/kg så ca 1000.-/häst/mån
Havre/Korn: 5.-/kg o 3kg/dag = 450.-/mån
Strö: 1 bal/veckan vilket blev ca 400.-/mån. Hade container ett tag. Blev billigare, men det var mer bök o sämre kvalite.
Fodringar/in/utsläpp: 1000.-/mån. Då är service som täckesbyten o dyl inräknat.
Jag hade faktiskt inga stora problem att få inackorderingar.