Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag tror inte att allt är svartjobb i travet. Jag skulle vilja påstå att hela färgskalan från vitt till svart finns.

Jag har en hel del mindre travföretagare i närheten. De är tyvärr mer eller mindre tvingade att inte alltid följa alla regler och förordningar som finns ifall de ska kunna fortsätta konkurrera inom den verksamhet de brinner för. Observera att de inte själva tjänar något större på sin verksamhet så det handlar inte om några profitörer precis.

Ofta är det lite blandat. Du kan ha en vit lönedel t.ex. Sen tillkommer svarta förmåner som mat, bostad och fri stallplats till egen häst.

Som sagt allt är inte svart eller vitt.

Fast är det svart så är det svart och kriminellt. Oavsett hur liten del som ingår i brottet. Det är ändå regelbunden, återkommande, systematisk brottslighet. Grått blir det inte.

Det man brukar prata om gråzon är inte en blandning av medvetet kriminella och lagliga handlingar. Det är när själva handlingarna inte kan sorteras exakt juridiskt, när man precis tangerar de regler som finns.

Personligen har jag inga större problem med att se att Lasse, 35, som jobbat med riktig månadslön åt mellantränare Kalle F Trot i 20 år, med semester och sjukpenning, får uppstalla sin egen häst i stallet.

Värre är det väl för Stina, 23, som i flera år deklarerat 0 kr i inkomst när hon jobbat för "kost, logi och fickpeng", och sen blir skadad för livet när hon kastas av sin "arbetsgivares" välkänd farliga häst.

Galoppen i ett nötskal, CK! :cry:

Fast är det svart så är det svart och kriminellt. Oavsett hur liten del som ingår i brottet. Det är ändå regelbunden, återkommande, systematisk brottslighet. Grått blir det inte.

Jag tycker faktiskt att du är lite överdrivet nitisk när det gäller att kategorisera människor som kriminella.

En fråga:
Anser du att en person som medvetet bryter mot hastighetsreglerna ca. 1 gång per vecka är kriminell?

Tänk på att personen medvetet upprepade gånger bryter mot lagen.

Eller anser du att just trafikbrottslingar ska undantas och slippa anses vara kriminella?

Som sagt, allt är inte svart eller vitt.

Jag tycker faktiskt att du är lite överdrivet nitisk när det gäller att kategorisera människor som kriminella.

En fråga:
Anser du att en person som medvetet bryter mot hastighetsreglerna ca. 1 gång per vecka är kriminell?

Tänk på att personen medvetet upprepade gånger bryter mot lagen.

Eller anser du att just trafikbrottslingar ska undantas och slippa anses vara kriminella?

Som sagt, allt är inte svart eller vitt.

lahsd...

Alla vet att det är hastigheten som dödar och skadar. Det är i högsta grad kriminellt att bete sig ansvarslöst trafiken. Alla som någon gång varit inblandade i en trafikolycka är väldigt väl medvetna om det. Det handlar om både räddningstjänstpersonal, läkare, sjuksköterskor som skadade och anhöriga till skadade och omkomna.

Den som kört ihjäl någon på grnd av för hög hastighet får bära med sig en vetskap resten av livet som oftast inte lockar till att bryta mot några hastighetsöverträdelser mer...

Samma gäller inom arbetsmiljön. Den som blir medveten om att han/hon är ansvarig för att någon blir skadad eller dödad i arbetslivet tänker om rätt rejält. De chefer som beslutade om att använfa Rocagil i Hallandsåsen hade undvikit det ämnet om de hade haft kunskapen. Och de skulle haft kunskapen om de hade tagit den til sig. De var de ansvariga för. Men de bryde sig inte utan körde allt för fort vilket ledde till nervskador hos de som arbetade i tunnelbygget, dricksvattenpåverkan, fiskdöd i bäckarna mm.

Så nog är det svart eller vit alltid. Det finns ingen gråzon. Det handlar helt enkelt om att få de som tror sig befinna sig i gråzonen att inse att de är på för djupt vatten utan flyttväst och att det handlar om att simma in till de vita, säkra zonen fort som ögat.

Den som kör för fort är kriminell. Medvetet eller omedvetet har ingen betydelse...

Senast ändrad:

Det är inte farten som dödar utan det plötsliga stoppet... ;)

Sen tycker ju jag att det finns väldigt mkt andra beteenden folk har för sig i trafiken som är bra mkt värre än att köra 10 km för fort på en väg med god sikt, dagsljus och bra väglag. Många borde ta en tur till halkbanan och sen kan dom fundera över det vettiga i att plöja fram i 90 på motorvägen i snömodden eller det underkylda regnet... De håller hastighetsbegränsningen men kör de ansvarsfullt....?

Senast ändrad:

Även om du går ned till 0,5 tim/häst så blir det nog dubbla priset om du jämför med motsvarande service hos någon 'vit hobbyföretagare'.

Fast tänker man på insläpp, utsläpp, täckeshantering ibland, fodringar, och mockning så har jag svårt att se att man kan komma under åtminstone en halvtimme. Sen får du väl räkna med att ca. 5 minuter per timme går åt till raster (förmiddagsfika, eftermiddagsfika), ytterligare tid går åt till diverse annat jobb som måste utföras. Sen är det väldigt få anställda som är 100% effektiva.

Så jag kan mycket väl tänka mig att det till slut börjar närma sig ca. 1 timme per häst.

Den stallskötare som tar 15 timmar på sig för att rodda med 15 hästar får inget jobb...

Fast ofta kräver detta stora investeringar som det antagligen inte finns pengar till. Att bygga om stallbyggnader är inte billigt. Så på hur lång tid kan man räkna hem en sådan investering? Det finns nog många banker som vägrar låna ut för en sådan investering.

Så istället för att investera för framtiden så väljer man att låta folk jobba för usel lön som inte är pensionsgrundande mm mm? Hur rättfärdigar man det?

Förutom att jag tror att du är lite tidsoptimist i ditt exempel så anser jag det vara helt fel att enbart utgå från lönekostnaden ifall vi talar om företag som drivs på företagsekonomiska grunder. Det gäller ju i de flesta andra branscher. Och när det gäller okvalificerat arbete så hamnar man omrkting 300 kr per timme som en anställd bör dra in. Det är ju inte meningen att verksamheten ska gå med nollresultat, man måste ju räkna med att det ska ge en rimlig vinst till företagaren t.ex.

Man får väl anta att arbetsgivaren också drar in pengar. Sköter om ytterligare inackorderingar, håller lektioner, är foderåterförsäljare, osv osv. Som nämnts tidigare är det få företag som enbart har ett ben att stå på.

Jag tror inte att majoriteten har det så, då har du missförstått mig.

Anledningen att jag talar om fullservicestall är att det är i huvudsak där du hittar anställd personal och eftersom denna tråd handlar om svartjobb så kanske du inser sambandet.

Om majoriteten INTE har hästar i stall med anställd personal så undrar jag var allla tusentals slakt-hästar du pratade om tidigare ska komma ifrån..

Visst, det är helt ok att tycka det. Jag föredrar dock att vanliga arbetare ska kunna ha en häst även ifall de inte äger en gård.

Och det kan dom om dom inte stallar upp hästkraken med fullservice på en fancy anläggning. Eller är det en rättighet att kunna betala för fullservice-uppstallning på en normal knegar-lön? Är det en rättighet att kunna ha häst som nån annan får ta hand om för att man själv inte hinner?

Nu får ni allt ta och bestämma er om vad för verksamhet ni vill att det handlar om. Hur mycket tid man lägger per häst bror på service. Handlar det bara om utsläpp, mockning, fodring och insläpp så är 8-10 mantimmar på 30-40 hästar mer rimligt. Handlar lite om saker som vad för strömaterial man använder, hjälpmedel i arbetet mm...

Skall man sen börja jobba hästarna med då börjar arbetstimmarna röra på sig rejält. Och då handlar det oftast om minst 1 timma per häst. Men i grunden är det ointressant. Det handlar fortfarande om att betala avtalsenliga löner och följa arbetsmiljllagen m.fl.

Nu får ni allt ta och bestämma er om vad för verksamhet ni vill att det handlar om. Hur mycket tid man lägger per häst bror på service. Handlar det bara om utsläpp, mockning, fodring och insläpp så är 8-10 mantimmar på 30-40 hästar mer rimligt. Handlar lite om saker som vad för strömaterial man använder, hjälpmedel i arbetet mm...

Skall man sen börja jobba hästarna med då börjar arbetstimmarna röra på sig rejält. Och då handlar det oftast om minst 1 timma per häst. Men i grunden är det ointressant. Det handlar fortfarande om att betala avtalsenliga löner och följa arbetsmiljllagen m.fl.

30-40/hästar per dag känns som overkill om man inte har väldigt bra maskiner, anpassade stallar och nära till hagarna.
Jag förutsätter att man leder de flesta hästarna en och en ur säkerhetshänseende.

Den som kör för fort är kriminell. Medvetet eller omedvetet har ingen betydelse...

Du verkar också ha en väldigt strikt syn på detta.

Är du medveten om att antagligen så gott som alla som har kört bil säkert kört för fort någon gång.

Med ditt resonemang betecknar du en stor majoritet av befolkningen i detta land som kriminella.

Jag tycker nog att man med ett sådant resonemang devalverar betydelsen av ordet kriminell. Är man redan kriminell så gör det ju inte så mycket ifall man gör något annat kriminellt. Kriminell som kriminell.

Så med din syn på detta så är det väl inte så konstigt ifall någon hästföretagare etalar svart lön. Personen ifråga är ju säkert sedan lång tid vaneförbrytare (i trafiken t.ex.), så vad annars ska man förvänta sig av en sådan.

Det är väl en milsvidd skillnad på att köra för fort någon gång emellanåt och livnära sig på ekonomisk brottslighet? Att driva en rörelse av den typen som diskuteras här, och göra det på grundvalarna att det måste göras svart - då är det verkligen ingen tillfälligt tung högerfot vi pratar om. Det är planerad ekonomisk brottslighet med sikte på varaktighet.

Vi verkar ändå vara rätt många som ser allvarligt på ekonomisk brottslighet. Är det så märkligt? Eller du anser inte det vara ekonomisk brottslighet?

Som påpekats så blir det lite fånigt att tjafsa om tidsåtgång per häst då det finns så många faktorer att tänka på att man nog kan få till vilka tider som helst.

Fast du måste lägga på marginal på de anställdas löner ifall det ska handla om ett 'seriöst' företag. Det finns ingen bransch där man låter sin personal jobba åt kunderna för enbart de direkta kostnader för personalen.

Fast hur som helst så kommer du ändå upp i betydligt högre kostnader än vad den 'vita hobbyföretagaren' kan erbjuda. Och det är hästbranschens speciella problem som inte finns i några andra branscher (i alla fall inte i samma utsträckning).

Hur konkurrera med konkurrenter som erbjuder samma tjänst till mycket lägre priser. Svaret blir att du får lägga ner eller sänka dina egna kostnader. Om man då inte väljer att lägga ner så blir det till att bli lite kreativ med utgifterna.

Sen finns det nog en del regionala skillnader. Jag kan tänka mig att det är betydligt enklare att driva en helvit seriös hästverksamhet i t.ex. Stockholmsområdet jämfört med t.ex. Sävsjö. I Stockholm finns utrymme att ta hyror som i stora delar av landet skulle ses som ockerpriser.

Det är väl en milsvidd skillnad på att köra för fort någon gång emellanåt och livnära sig på ekonomisk brottslighet? Att driva en rörelse av den typen som diskuteras här, och göra det på grundvalarna att det måste göras svart - då är det verkligen ingen tillfälligt tung högerfot vi pratar om. Det är planerad ekonomisk brottslighet med sikte på varaktighet.

Personligen ser jag inte någon som kriminell för att den kört för fort. Men läser du inlägget jag citerade ovan så ser du ju att den uppfattningen finns.

Vi verkar ändå vara rätt många som ser allvarligt på ekonomisk brottslighet. Är det så märkligt? Eller du anser inte det vara ekonomisk brottslighet?

Fast precis som med fortkörning och andra brott så anser jag att det finns olika grader av allvarlighet.
Ifall man inte tjänar särskilt mycket på den ekonomiska brottsligheten tycker jag inte den nödvändigtvis behöver anses så mycket värre än en fortkörning.

De travtränare jag haft som exempel i denna tråd hade garanterat tjänat bättre på att stå i kassan på McDonalds än på sin delvis svarta verksamhet. Då tycker faktiskt inte jag att detta är särskilt allvarligt.

Hade det varit någon som använde svartjobbare för att tjäna grova pengar så hade jag sett det som betydligt värre.

Det finns gråskalor.

Om man tjänar hela sitt uppehälle på att utnyttja "anställda" genom ekonomisk brottslighet så er i alla fall rättsväsendet detta som grov brottslighet. Straffskalan kan kanske tolkas som gråskala, men inte företeelsen i sig.

30-40/hästar per dag känns som overkill om man inte har väldigt bra maskiner, anpassade stallar och nära till hagarna.
Jag förutsätter att man leder de flesta hästarna en och en ur säkerhetshänseende.

Det handlar om 20 uteboxar och ett stall med 15 boxar. Maskinerna utgörs av högaffel, grep och skottkärror. Det stora jobbet är mockningen (halm) samt fyllning av hönät. Hästarna släpps och tas in i tre lösa grupper. Arbetstiden är tagen från dagens arbete på ridskolan. Alltså ingen uppskattning eller löst tagna siffror...

Vill inte framhålla verksamheten som ett föredömme men som rätt normal.

Du verkar också ha en väldigt strikt syn på detta.

Är du medveten om att antagligen så gott som alla som har kört bil säkert kört för fort någon gång.

Med ditt resonemang betecknar du en stor majoritet av befolkningen i detta land som kriminella.

Jag tycker nog att man med ett sådant resonemang devalverar betydelsen av ordet kriminell. Är man redan kriminell så gör det ju inte så mycket ifall man gör något annat kriminellt. Kriminell som kriminell.

Så med din syn på detta så är det väl inte så konstigt ifall någon hästföretagare etalar svart lön. Personen ifråga är ju säkert sedan lång tid vaneförbrytare (i trafiken t.ex.), så vad annars ska man förvänta sig av en sådan.

Du, nu gör du mig f-n så pist om jag får säga det. Jag har jobbat som brandman i femton år och sett en hel del av vad fortkörare orsakat. Vill nog säga att det är du som devalverar betydelsen av vad som är kriminellt. Du som erkänt kört onykter, kör för fort mm. Klart kan man begå de brotten så är det ok att låta andra erjuda svarta löner etc.

Du, nu gör du mig f-n så pist om jag får säga det. Jag har jobbat som brandman i femton år och sett en hel del av vad fortkörare orsakat. Vill nog säga att det är du som devalverar betydelsen av vad som är kriminellt. Du som erkänt kört onykter, kör för fort mm. Klart kan man begå de brotten så är det ok att låta andra erjuda svarta löner etc.

Nu börjar väl detta spåra ur lite känns det som.

Men allvarligt, menar du att du aldrig någonsin kört över gällande hastighetbegränsning (förutom ev. i tjänst som brandman). Nån gång måste du väl missat en skylt t.ex. eller bara glömt bort dig.

Jag har svårt att tro att någon som kör säg 500+ mil om året aldrig någonsin kört för fort.

Det handlar om 20 uteboxar och ett stall med 15 boxar. Maskinerna utgörs av högaffel, grep och skottkärror. Det stora jobbet är mockningen (halm) samt fyllning av hönät. Hästarna släpps och tas in i tre lösa grupper. Arbetstiden är tagen från dagens arbete på ridskolan. Alltså ingen uppskattning eller löst tagna siffror...

Vill inte framhålla verksamheten som ett föredömme men som rätt normal.

Du menar att en person mockar 35 boxar, fyller 70 (?) hönät och vallar hästarna?

Nej, det handlar om mantimmar. Vi är två personer och hjälps åt med de ca. 35 hästarna. Hönäten är lika många som hästarna. Det är som sagt inte ett föredömme men jag hoppas på en förändring på sikt. Har jobbat på värre ställen, några mycket värre. För mig handlar det mest om ett kortare inhopp under jul och nyår då ordnarie personalen ges möjlighet till ledighet...

Men rent konkret så vallar, mockar och fylls hönäten av två personer...

Men snälla, det är väl en helsikes skillnad på att någon gång köra för fort (jag tycker absolut att det är totalfel och inget jag förminskar) och systematiskt utnyttja svart arbetskraft?! Du vill alltså likställa att någon gång köra en bil 10 km för fort där du till stor del utsätter mestadels dig själv för fara och av eget val med att som arbetsgivare utnyttja ofta unga naiva människor och medvetet tjäna pengar (oavsett hur lite!!) på att de har noll säkerhet i sitt arbete och att du har noll ansvar om de skadar sig på arbetsplatsen, ingen pension, inget anställningsskydd?? Systematiskt utnyttjande av utsatt arbetskraft och enstaka gång köra för fort är samma sak för dig och INGET av det speciellt allvarligt?! Nej men då kan vi väl tycka att de den som bara slår sin fru ibland eller sina barn, eller de som utnyttjar kvinnor för sexuella tjänster när de faktiskt tjänar på det, människor som utnyttjar bidragssystemet systematiskt men inte blir precis rika på det.. Det är väl inte så farligt då? Vi ska kanske inte läggs oss i så himla mycket vad folk gör bakom stängda dörrar kanske? Alla får sköta sig själva så länge dom inte dödar nån? Är det de referensramarns vi ska ha? Då vill iaf inte jag va med.. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör när det finns människor som du som tycker att det mesta inte är så farligt och inte behövs uppmärksammas eller tas itu med! Skönt att vara du som inte blir upprörd eller berörd när människor utnyttjas!

Som påpekats så blir det lite fånigt att tjafsa om tidsåtgång per häst då det finns så många faktorer att tänka på att man nog kan få till vilka tider som helst.

Fast du måste lägga på marginal på de anställdas löner ifall det ska handla om ett 'seriöst' företag. Det finns ingen bransch där man låter sin personal jobba åt kunderna för enbart de direkta kostnader för personalen.

Fast hur som helst så kommer du ändå upp i betydligt högre kostnader än vad den 'vita hobbyföretagaren' kan erbjuda. Och det är hästbranschens speciella problem som inte finns i några andra branscher (i alla fall inte i samma utsträckning).

Hur konkurrera med konkurrenter som erbjuder samma tjänst till mycket lägre priser. Svaret blir att du får lägga ner eller sänka dina egna kostnader. Om man då inte väljer att lägga ner så blir det till att bli lite kreativ med utgifterna.

Sen finns det nog en del regionala skillnader. Jag kan tänka mig att det är betydligt enklare att driva en helvit seriös hästverksamhet i t.ex. Stockholmsområdet jämfört med t.ex. Sävsjö. I Stockholm finns utrymme att ta hyror som i stora delar av landet skulle ses som ockerpriser.

Jag gissar att Sävsjös stallägare inte betalat ens i närheten av summor för sina gårdar mot vad Stockholms stallägare få göra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 925
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka