Sv: Svartjobb och annat
Fast är det svart så är det svart och kriminellt. Oavsett hur liten del som ingår i brottet. Det är ändå regelbunden, återkommande, systematisk brottslighet. Grått blir det inte.
Det man brukar prata om gråzon är inte en blandning av medvetet kriminella och lagliga handlingar. Det är när själva handlingarna inte kan sorteras exakt juridiskt, när man precis tangerar de regler som finns.
Jag tror inte att allt är svartjobb i travet. Jag skulle vilja påstå att hela färgskalan från vitt till svart finns.
Jag har en hel del mindre travföretagare i närheten. De är tyvärr mer eller mindre tvingade att inte alltid följa alla regler och förordningar som finns ifall de ska kunna fortsätta konkurrera inom den verksamhet de brinner för. Observera att de inte själva tjänar något större på sin verksamhet så det handlar inte om några profitörer precis.
Ofta är det lite blandat. Du kan ha en vit lönedel t.ex. Sen tillkommer svarta förmåner som mat, bostad och fri stallplats till egen häst.
Som sagt allt är inte svart eller vitt.
Fast är det svart så är det svart och kriminellt. Oavsett hur liten del som ingår i brottet. Det är ändå regelbunden, återkommande, systematisk brottslighet. Grått blir det inte.
Det man brukar prata om gråzon är inte en blandning av medvetet kriminella och lagliga handlingar. Det är när själva handlingarna inte kan sorteras exakt juridiskt, när man precis tangerar de regler som finns.