Störiga saker vi stör oss på del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tar melatonin för att slippa vakna efter några timmar och sedan ligga vaken. Men: för ett tag sedan kom en studie som visar att de som blir hjälpta av melatonin är de som behöver hjälp med den första insomningen - inte vi som behöver hjälp med sömnen senare under natten.

(Har dock inte läst om studien själv, fick det berättat av någon som gjort det)
Och det går emot både vad jag har läst själv och vad min läkare sa innan jag fick det på recept. Melatonin i tillräcklig dos i kroppen krävs för att kunna somna men också för att få sova tillräckligt länge. Däremot provas ofta circadin om man inte har insomningssvårigheter alls utan "bara" vaknar förtidigt då det är en depåtablett vilket gör att den ibland kan hjälpa bättre än att enbart fylla på med melatonin innan sängdags.

Kom den studien väldigt nyligen?

Det där är "spännande" för det beror på vad man har fått melatoninet emot om det går på högkostnadsskyddet eller inte. Jag har melatonin mot hortons, mitt går på högkostnadsskyddet. Jag förstår verkligen inte resonemanget i det? Skulle det vara okej att dras med det ena men inte med det andra? Att inte få sova bidrar ju också till ohälsa.

Mitt går visserligen också på högkostnadsskyddet, men gränsen är väl 1200 kr om jag inte minns fel. Mina andra mediciner är såpass billiga att jag inte lär komma upp i den summan.

Och det går emot både vad jag har läst själv och vad min läkare sa innan jag fick det på recept. Melatonin i tillräcklig dos i kroppen krävs för att kunna somna men också för att få sova tillräckligt länge. Däremot provas ofta circadin om man inte har insomningssvårigheter alls utan "bara" vaknar förtidigt då det är en depåtablett vilket gör att den ibland kan hjälpa bättre än att enbart fylla på med melatonin innan sängdags.

Spännande! Får se vad doktorn säger vid nästa möte. :)

Jag tar melatonin för att slippa vakna efter några timmar och sedan ligga vaken. Men: för ett tag sedan kom en studie som visar att de som blir hjälpta av melatonin är de som behöver hjälp med den första insomningen - inte vi som behöver hjälp med sömnen senare under natten.

(Har dock inte läst om studien själv, fick det berättat av någon som gjort det)

jasså, melatonin verkar också så? Finns det inget som hjälper oss som har svårt att behålla sömnen?
Jag vet inte om det är placebo eller om det faktiskt funkar på mig, men jag upplever att jag sover bättre på melatonin.

Jag köpte mitt melatonin i Grekland i september, jag kan tänka mig att det var i kanske oktober någon gång som min syster hade läst om studien i tidningen. För det var när jag nyss börjat med det. Men jag letade aldrig upp artikeln själv.

För mig funkar det inte så jättebra, jag vaknar fortfarande alldeles för ofta på natten. Men jag tar melatoninet ändå för då får jag åtminstone hjälp att somna i början av natten.

Fortsätt ta det! Studier behöver ju inte innebära att det inte finns individer som har det annorlunda.

Och bara det funkar är jag nöjd :) Sen om effekten är placebo, det gör mig mindre. Bra att diskussionen kom upp, min burk är snart tom. dags att fylla på :up:

Tillbaka till trådens tema: Jag stör mig på att mina fötter somnar när jag sitter ner och att mina händer är som isbitar.

Jag hittade en artikel på temat nu.

http://www.gp.se/livsstil/hälsa/så-kan-du-bota-dina-sömnproblem-1.4587431

"Melatoninets halveringstid är bara omkring 40 minuter och när produktionen stängts av kan vi påbörja dagen, hyfsat vakna och pigga.
– Tillskott av melatonin kan därför funka bra för dem som har svårt att somna in på kvällarna. Men eftersom det bryts ner så snabbt är det inte troligt att effekten räcker till för dem som lider av avbruten sömn senare på natten, säger Jan Hedner."

I fotnoten skiljer han också på melatonin med kort halveringstid och melatonin med långsammare frisättning. Jag får försöka stava mig igenom det finstilta på mina grekiska förpackningar för att se vad jag har - och fråga nästa gång om det finns något med depåverkan på grekiska apotek.

Fyfan vad jag stör mig på idioter som smiter bakom en i spärrarna. Alltså OM de iallafall frågar först liksom. Det som tar priset är när de dessutom uppvisar attityd om man säger åt dem. Blir orimligt provocerad av dessa individer. Dels anser de att jag ska betala deras resa och därefter har de mage att dra fram attityden när man ifrågasätter deras agerande :banghead::banghead::banghead:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmOAlX/plankade-i-sparr--fastnade-med-pungen :angel:

Kanske är nästa grej, snart lär sig spärrarna självförsvar och biter folk som inte betalar.

Idag stör jag mig på att min fot gick från att vara helt okej till att ha världens skoskav, bara på de sista 100 meterna hem igår. Hur är det möjligt att det går så fort utför, jag hann bara precis känna att det började skava lite och 30 sekunder senare kunde jag knappt gå i skon! Ett stort bultande sår blev resultatet, och jag kan knappt ha några skor alls på mig idag :down:

Stör mig på att revben tar lång tid att läka och gör ont. Kan den 90-åriga tanten som tagit över min kropp lämna den nu tack?

Jag stööööööööööööööööööööööööör mig på folk som inte kan skilja på de och dem!!!! Alltså jises christ!! Visst jag är inte perfekt eller felfri själv och någon enstaka gång händer det att jag funderar över vad det ska vara, men då formulerar jag om mig istället! Det ser ju hemskt ut när det är fel!! Nu senast såg jag det i en TIDNING! Bröööööl gnäll gnäll!!!!

//r

Det där är "spännande" för det beror på vad man har fått melatoninet emot om det går på högkostnadsskyddet eller inte. Jag har melatonin mot hortons, mitt går på högkostnadsskyddet. Jag förstår verkligen inte resonemanget i det? Skulle det vara okej att dras med det ena men inte med det andra? Att inte få sova bidrar ju också till ohälsa.
Men 755 kr är väl med högkostnadsskydd? Jag har det själv för sömnstörning, och har kommit upp i 50% rabatt eller nåt sånt vilket innefattade även melatoninet. Fortfarande vansinnigt dyrt dock, sömn är ändå så pass viktigt och att kronisk sömnbrist brukar innebära en tidigare död borde väl i sig vara ganska talande, men tydligen inte.

OnT: Jag betalade drygt 300 kr för samma mängd melatonin innan licenskravet slopades. Stör mig något enormt på det, jag är för fan inte gjord av pengar :rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
94 95 96
Svar
1 913
· Visningar
88 339
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 683
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 706
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008