Störiga saker vi stör oss på, del 39

Stör mig på folk som jobbar inom områden var de ofta kommer i kontakt med äldre (banken/posten/vården/skattebyrån.o.s.v.) men som ändå saknar förståelse för hur förvirrande det kan vara med tekniken för en hel del äldre människor.

"Med vår app så kan du lätt få notifikationer om när det och det och det sker, och det är väldigt lätt att stänga av om du går in här i appen, så trycker du här, och sedan här, för att välja att stänga av det här. Så hittar du våra kontaktinformationer om du klickar här, så väljer du område här, och klickar där, och sedan där"

Alltför många olika steg för någon som inte är van med dagens teknik. Eventuella notifikationer ska vara enkla och få, för många kan inte sålla vad som är viktig information om det plingar hela tiden, och är det flera steg att klicka sig fram i appen så är det många som tappat bort sig på vägen.

Skrev ett svar i en annan tråd som inkluderade referenser till artiklar (och en avhandling) och stör mig på att jag inte var konsekvent med hur jag skrev referenserna. Jag är ju för bövelen bibliotekarie. Jag borde veta bättre.

Jag inser att majoriteten av läsarna inte ens kommer tänka på att det står ; i ena referensen och , i en annan osv men jag stör mig. Orimligt mycket.

Apotek Hjärtat har medlemsrabatt nu och några dar till, jag behöver bunkra upp med Novalucol men de finns inte på lager. Har lagt lite annat i varukorgen men det når inte upp till 500 kr som är minsta beställningsvärde för att få rabatten.
Får väl kolla igen i morgon om de fått in den.

Kan du förklara vad du stör dig på?
Jag kan inte förklara vad @karamelldrottningen stör sig på, fast jag gissar att det är ungefär samma saker som jag. Jag tycker att hon använder sin privilegierade position för att ge sig på en redan utsatt grupp, transpersoner. Min uppfattning är att hon tycker det är viktigare med likes och retweets än att försöka förstå hur transpersoner har det. Jag tror inte att stridbara debattören Agnes Wold i särskilt många andra frågor skulle tycka att "tänk på barnen!" är ett uttömmade argument mot eller för något överhuvudtaget, och jag tycker att hon fastnat i ett djupt och läskigt kaninhål här.

Det är synd, för hon är uppenbart smart, orädd och har en folkbildande förmåga. Här tycker jag dock hon är helt ute och cyklar och gör mer skada än nytta.

Sen vet jag inte ens om man behöver nämna att hon absolut får tycka precis vad hon vill, men den illa dolda transfobin och de raljanta slängarna mot gruppen transpersoner gör även mig illamående.

Jag kan inte förklara vad @karamelldrottningen stör sig på, fast jag gissar att det är ungefär samma saker som jag. Jag tycker att hon använder sin privilegierade position för att ge sig på en redan utsatt grupp, transpersoner. Min uppfattning är att hon tycker det är viktigare med likes och retweets än att försöka förstå hur transpersoner har det. Jag tror inte att stridbara debattören Agnes Wold i särskilt många andra frågor skulle tycka att "tänk på barnen!" är ett uttömmade argument mot eller för något överhuvudtaget, och jag tycker att hon fastnat i ett djupt och läskigt kaninhål här.

Det är synd, för hon är uppenbart smart, orädd och har en folkbildande förmåga. Här tycker jag dock hon är helt ute och cyklar och gör mer skada än nytta.

Sen vet jag inte ens om man behöver nämna att hon absolut får tycka precis vad hon vill, men den illa dolda transfobin och de raljanta slängarna mot gruppen transpersoner gör även mig illamående.
Jag tycker att den s.k. transfobin när det gäller barn, alltså minderåriga, är minst lika läskig som en del annat.

Att man är olycklig som ung, och försöker hitta rätt i världen, hör till.

Att då börja bygga om sin kropp redan innan puberteten i många fall, kommer bara ibland att lösa problemen med "vem är jag", "hur är jag".

Jag skulle nog varit en av dem som ansåg sig vara en transperson som behövde byta kön, om det hade funnits på kartan när jag var från ca 4-5 år gammal. Alltså för 50-60 år sedan.

Jag gillade nämligen ingenting runt hur mitt biologiska kön förväntades bete sig och vad man borde syssla med.
Jag hade dock "bra föräldrar", som lät mig bejaka den jag var, och göra de saker jag ville, även fast det (nästan) var omöjligt i vissa stycken.

För egentligen var det nog inte mitt biologiska kön jag egentligen hade invändningar mot, utan jag hade stora invändningar mot hur "samhället" ville att mitt kön kön skulle bete sig, klä sig, och uppföra sig.

Jag ser det som ett hinder för jämställdhet, och att män och kvinnor ska behandlas lika, ha samma rättigheter och möjligheter, att individualisera så att man byter kön på enstaka individer, istället för ändra samhället till att inkludera alla, och acceptera alla varianter på hur folk är.

Jag tycker att den s.k. transfobin när det gäller barn, alltså minderåriga, är minst lika läskig som en del annat.

Att man är olycklig som ung, och försöker hitta rätt i världen, hör till.

Att då börja bygga om sin kropp redan innan puberteten i många fall, kommer bara ibland att lösa problemen med "vem är jag", "hur är jag".

Jag skulle nog varit en av dem som ansåg sig vara en transperson som behövde byta kön, om det hade funnits på kartan när jag var från ca 4-5 år gammal. Alltså för 50-60 år sedan.

Jag gillade nämligen ingenting runt hur mitt biologiska kön förväntades bete sig och vad man borde syssla med.
Jag hade dock "bra föräldrar", som lät mig bejaka den jag var, och göra de saker jag ville, även fast det (nästan) var omöjligt i vissa stycken.

För egentligen var det nog inte mitt biologiska kön jag egentligen hade invändningar mot, utan jag hade stora invändningar mot hur "samhället" ville att mitt kön kön skulle bete sig, klä sig, och uppföra sig.

Jag ser det som ett hinder för jämställdhet, och att män och kvinnor ska behandlas lika, ha samma rättigheter och möjligheter, att individualisera så att man byter kön på enstaka individer, istället för ändra samhället till att inkludera alla, och acceptera alla varianter på hur folk är.
Transpersoner finns 🤷‍♀️ Det är egentligen allt jag har att säga om det.

Det är inte enkelt att få påbörja utredning för könsdysfori i Sverige i dag. Att bli tagen på allvar när man ifrågasätter sin könsidentitet räddar liv. Att tyckare som Wold kommer in och tvärsäkert hävdar att "det finns ju bara två kön" hjälper absolut ingen.

Utöver detta uttrycker hon sig också (i DN-intervjun) slängigt och respektlöst mot transinkluderande feminister, och feminister som inte tycker exakt som hon överlag. Jag förstår verkligen inte varför, om det inte är för att få likes av höhö-högern.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
94 675
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 522
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 510
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 758
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka