Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Kan du inte prata ihop dig med syster tex och så delar ni på en förpackning?

Julbordet med syster är en knytis med flera personer. Varav en del är vegetarianer. Så jag fryser nog. Min frys är redan så full den kan vara. Får bli mer kyckling i Januari när det ändå behövs snålas lite.

Vad hände? Vad misslyckades?
Det började med att jag inte tänkte och malde 200 gram mandel istället för att mäta upp 2 dl, som jag VET att man gör. Jag tänkte bara inte utan gjorde bara. Jag vet, så korkat. Letade upp ett recept på mandelmjöl istället, och försökte följa det, betydligt mer socker och smör dock. Smorde formarna med smält smör och kände mest när jag kikade in i ugnen medan de stod där att det där är för mycket smör. De fastnade i formarna och smulades sönder samtidigt som de inte satt i hop liksom. Kändes mest fett.

Hade förstås mandel kvar så gjorde ett nytt försök med mindre smör och mindre socker, smorde formarna igen, men de kändes fortfarande rätt fettiga. Lossnade något bättre. Av 40 musslor har jag kanske 15 nu, resten gick sönder i beståndsdelarna.

Verkligen inte min grej, pilligt och tålamodskrävande och saker som fastnar får mig att fullständigt tappa humöret. Det ska vara enkelt. Typ gå att köpa mandelmusslor-på-ICA-enkelt... men det har jag inte sett ännu och har inte ätit sådana sedan jag var under 10 år. Min mammas förmåga att baka har jag definitivt inte ärvt kan jag säga....

Mina som överlevde äger ingen "grop" i sig heller, det är alltså inte någon mandelmussla utan en mandelkaka... De smakar för övrigt inte som jag minns, mest smöriga och socker. Inte mandelmusslor.

Det började med att jag inte tänkte och malde 200 gram mandel istället för att mäta upp 2 dl, som jag VET att man gör. Jag tänkte bara inte utan gjorde bara. Jag vet, så korkat. Letade upp ett recept på mandelmjöl istället, och försökte följa det, betydligt mer socker och smör dock. Smorde formarna med smält smör och kände mest när jag kikade in i ugnen medan de stod där att det där är för mycket smör. De fastnade i formarna och smulades sönder samtidigt som de inte satt i hop liksom. Kändes mest fett.

Hade förstås mandel kvar så gjorde ett nytt försök med mindre smör och mindre socker, smorde formarna igen, men de kändes fortfarande rätt fettiga. Lossnade något bättre. Av 40 musslor har jag kanske 15 nu, resten gick sönder i beståndsdelarna.

Verkligen inte min grej, pilligt och tålamodskrävande och saker som fastnar får mig att fullständigt tappa humöret. Det ska vara enkelt. Typ gå att köpa mandelmusslor-på-ICA-enkelt... men det har jag inte sett ännu och har inte ätit sådana sedan jag var under 10 år. Min mammas förmåga att baka har jag definitivt inte ärvt kan jag säga....

Mina som överlevde äger ingen "grop" i sig heller, det är alltså inte någon mandelmussla utan en mandelkaka... De smakar för övrigt inte som jag minns, mest smöriga och socker. Inte mandelmusslor.

Silikonformar. Jag tyckte ju att mina också kändes som de smakade lite väl mycket smör när jag gräddade första plåten. Så jag malde lite mer mandel och smackade på det och mjöl och ställde in den i kylen över natten igen. Fungerade jättebra sedan. Man kan också köpa musslor i en del konditorier nu runt jul.

1734892268107.webp

Svårt att säga exakt var det gick fel. Men en sak vi gjorde annorlunda, och som jag tror bidrog till att vi lyckades så bra, är att vi smorde formarna med fast margarin (alltså ej smält). Som man gör med en sockerkaksform när man bakar sockerkaka.

Silikonformar. Jag tyckte ju att mina också kändes som de smakade lite väl mycket smör när jag gräddade första plåten. Så jag malde lite mer mandel och smackade på det och mjöl och ställde in den i kylen över natten igen. Fungerade jättebra sedan. Man kan också köpa musslor i en del konditorier nu runt jul.

Visa bifogad fil 159303
Ja jag saknade mandelsmaken lite grann, smörsmaken tog över och väldigt sött.
Det kanske man kan göra, har inte tänkt på det, är aldrig på ett konditori faktiskt, säkert asdyrt numera? Men någon stycken till jul vore det ju värt!

Just paté kan man inte frysa utan då får den en vattnig, kornig konsistens. Korvar håller sig ju länge i kyle (ystadkorv och liknande) men jag försöker ju äta sunt när det inte är jul/nyår. Man kan ju inte heller köpa några skivor vörtbröd eller julost. Får väl frysa in korvarna till nästa jul! ;)
Det går ju att äta patent imorgon. Mvh hon som ätit 2 st sillar imorse.

Svårt att säga exakt var det gick fel. Men en sak vi gjorde annorlunda, och som jag tror bidrog till att vi lyckades så bra, är att vi smorde formarna med fast margarin (alltså ej smält). Som man gör med en sockerkaksform när man bakar sockerkaka.
Ja, jag läste något oom det någonstans, att smält smör inte fungerar lika bra som fast, men det vet jag inte var och hade inte en tanke på när jag gjorde dem. Också att vissa inte ens smörjer formarna...

Nåväl, det blir lussekattsbak i slutet av veckan, blir intressant att se om det också blir misslyckat... jag har märkligt nog alltid varit bättre på baka matbröd än kakor och bättre på matlagning än bröd, men generellt rätt pissdålig på allt.

Och så ska jag försöka lyckas med en fläskestek på självaste julafton, med svål och allt. Suckelisuck!

Ja jag saknade mandelsmaken lite grann, smörsmaken tog över och väldigt sött.
Det kanske man kan göra, har inte tänkt på det, är aldrig på ett konditori faktiskt, säkert asdyrt numera? Men någon stycken till jul vore det ju värt!

Bittermandel förstärker mandelsmaken. Sedan tycker jag de blir torra och inte smakar mandel om man använder mandelmjöl och inte skållar, skalar och mal mandeln. Köpte ju faktiskt en mandelkvarn i år så jag slapp mala dem i min blender vilket var riktigt meckigt.

Bittermandel förstärker mandelsmaken. Sedan tycker jag de blir torra och inte smakar mandel om man använder mandelmjöl och inte skållar, skalar och mal mandeln. Köpte ju faktiskt en mandelkvarn i år så jag slapp mala dem i min blender vilket var riktigt meckigt.
Jag hade både i bittermandel samt skållade, skalade och malde mandeln. I en gammal hederlig kvarn. Så den biten må vara korrekt åtminstone, dock lite lite bittermandel tippar jag, även om jag tog lite mer dock, svårt att mala så få dock.

Ska jag göra om dem ska jag ta fram ett gammalt recept ur en av mina kokböcker och göra rätt från början. :)

Jag hade både i bittermandel samt skållade, skalade och malde mandeln. I en gammal hederlig kvarn. Så den biten må vara korrekt åtminstone, dock lite lite bittermandel tippar jag, även om jag tog lite mer dock, svårt att mala så få dock.

Ska jag göra om dem ska jag ta fram ett gammalt recept ur en av mina kokböcker och göra rätt från början. :)

Jag använder arom istället. Den håller bra från år till år.

Jag använder arom istället. Den håller bra från år till år.
Smart, tänkte inte på det! Men det går nog åt några i ostkaka när sådana ska göras, såg att de också innehåller bittermandel. Om jag minns rätt nu. Kan minnas fel och ber i så fall om ursäkt.

Jag är imponerad att du försökt. Älskar mandelmusslor men skulle inte ge mig på att försöka fixa några på egen hand.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 421
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 811
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar