Gotta är förfärligt. Jag känner även obehag inför orden gofika eller sötfika.Åh! Jag tänkte på precis det igår. Gotte eller gotta (vissa som säger ”här, ta en gotta” istället för ”här, ta en godis”) och jag ryyyyyser -det låter så obehagligt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gotta är förfärligt. Jag känner även obehag inför orden gofika eller sötfika.Åh! Jag tänkte på precis det igår. Gotte eller gotta (vissa som säger ”här, ta en gotta” istället för ”här, ta en godis”) och jag ryyyyyser -det låter så obehagligt
Gotta är förfärligt. Jag känner även obehag inför orden gofika eller sötfika.
Håller helt med.Jag är ok med go'fika men de övriga ger mig rysningar
Min man har börjat säga sötdricka om läskStör mig på ordet "gotte" (alltså som i godis) som jag tycker låter så hemskt...
(och så stör jag mig på att jag stör mig på ordet, för det är ju egentligen ingenting att störa sig på... )
Å jag har så fruktansvärt svårt för läsk. Dricka har vi alltid sagtMin man har börjat säga sötdricka om läsk
Samma här, skulle aldrig ta ordet läsk i min mun.Å jag har så fruktansvärt svårt för läsk. Dricka har vi alltid sagt
Jag har svårt för ordet "dricka", det är ju något man göra i min värld och inte själva drycken, som ju heter läsk. Har alltid tänkt att det är någon slags barnvariant av ordet läsk, som stannat kvar upp i vuxen ålder?Å jag har så fruktansvärt svårt för läsk. Dricka har vi alltid sagt
Min mamma brukar ringa 15-20 signaler när hon ringer. Men hon ringer bara en gång, efter det får man ringa tillbaks till henne istället.En släkting som aldrig ringer bara en gång när man inte svarar direkt/hinner svara. Dvs låter ~20 signaler gå fram, lägger på, väntar 5 sekunder och ringer igen. 20 nya signaler, lägger på, ringer upp igen efter 5 sekunder osv. Psykisk terror när man inte alltid har tid att prata just när denna pensionär ringer
Jag rnger till telefonsvaren går igång. SJälv har jag inte telefonen med mig överallt, den ligger tex på bordet och så är jag i andra änden av min lägenhet och har svårt att ens höra den ibland och då är det tur att folk låter det ringa så att jag för det första kan snappa upp att det ringer och för det andra har tid att nå dit för att svara. Men jag beter mig mer som att det vore en fast telefon och jag själv gammal som gatan och inte att telefonen i själva verket är en mobiltelefon som är medtagbar och jag "bara" är 44 år (tror jag).Min mamma brukar ringa 15-20 signaler när hon ringer. Men hon ringer bara en gång, efter det får man ringa tillbaks till henne istället.
Hon motiverar sitt långa ringande med att hon vill att man ska hinna svara; hon tänker att man ofta är så långt ifrån telefonen att det tar tid att hinna fram.
Det är väl en kvarleva från trådtelefonernas tid.
Antalet signaler stör mig inte, det var inte det som var poängen med störningen men jag var kanske otydlig. Gissar att hen ringer tills mobilsvaret går igång. Men om jag inte svarar första andra tredje gången tycker jag faktiskt det är ett oskick rent ut sagt att fortsätta. Bevisligen är jag upptagen eller inte vid telefonen?Min mamma brukar ringa 15-20 signaler när hon ringer. Men hon ringer bara en gång, efter det får man ringa tillbaks till henne istället.
Hon motiverar sitt långa ringande med att hon vill att man ska hinna svara; hon tänker att man ofta är så långt ifrån telefonen att det tar tid att hinna fram.
Det är väl en kvarleva från trådtelefonernas tid.
Här brukar det betyda alkohol när man säger dricka.Jag har svårt för ordet "dricka", det är ju något man göra i min värld och inte själva drycken, som ju heter läsk. Har alltid tänkt att det är någon slags barnvariant av ordet läsk, som stannat kvar upp i vuxen ålder?
Det har jag nog hört någon enstaka stackare säga baraHär brukar det betyda alkohol när man säger dricka.
Dricka är ett gammalt ord som fanns långt före läsk existerade. Svagdricka etc.Jag har svårt för ordet "dricka", det är ju något man göra i min värld och inte själva drycken, som ju heter läsk. Har alltid tänkt att det är någon slags barnvariant av ordet läsk, som stannat kvar upp i vuxen ålder?
Jag har mer tänkt att det varit namn på sagda dryck och inte namn på ett gäng olika drycker man dricker.Dricka är ett gammalt ord som fanns långt före läsk existerade. Svagdricka etc.
Det har väl flutit över på läskartade drycker genom att de började fylla liknande funktion som alkoholsvag måltids- och sällskapsdryck. Och sedan har väl lätt- och mellanöl ersatt på den övriga marknadsandelen, så den riktiga drickan närmast blivit en är en kulturhistorisk kuriositet idag.
Samma härStör mig på att min telefon tydligen fått för sig att vara väldigt känslig när jag håller tummen över "gilla" här på buke för att få upp de olika alternativen. Håller jag en microsekund för länge kommer listan med "öppna i ny flik, markera text..." o.s.v. upp