Störiga saker vi stör oss på, del 37.

"Ej igång så provridning är ej aktuellt" i saluannonser för hästar.

Missförstå mig inte - jag kan absolut förstå att en inte vill att hur många som helst ska provrida en unghäst som med knapp nöd är inriden, typ. Men en häst som beskrivs som genomsnäll, riden i alla gångarter både på ridbana och ute, trygg och "aldrig varit några problem att bara sadla och sitta upp efter vila" - nog borde väl en seriöst intresserad köpare kunna få provrida lite kort, åtminstone för att se att hästen inte flyger i luften när en sitter upp? Eller att säljaren kan visa hästen lite kort iaf?

Jag kanske är fånig, och vi är alla olika. Och som sagt, jag kan absolut förstå i vissa situationer - det är ju trots allt levande djur. Men det får mig att dra öronen åt mig lite, faktiskt, när det gäller vuxna hästar.
Ja, det känns som en varningsflagga om man absolut inte kan visa hästen i nuläge. Jag har provridit hästar i "dålig kondition" för att se att det faktiskt går att rida. Det handlar om att kunna göra iordning, ta på sadel, sitta upp och skritta och kanske 200 m i trav. Det tar inte hästen skada av om den är sund och utbildad i grunden, men kanske tappat muskler och kondition.

Ja, det känns som en varningsflagga om man absolut inte kan visa hästen i nuläge. Jag har provridit hästar i "dålig kondition" för att se att det faktiskt går att rida. Det handlar om att kunna göra iordning, ta på sadel, sitta upp och skritta och kanske 200 m i trav. Det tar inte hästen skada av om den är sund och utbildad i grunden, men kanske tappat muskler och kondition.

Precis den typen av provridning som jag tänkte på. Alternativt några varv i olika gångarter på en ridbana. Checka av att hästen faktiskt verkar riden och bekväm med att ha ryttare på ryggen, förstår gas/broms/styrning och inte helt oprovocerat "går i luften" liksom.

Det beror förmodligen på att du inte betalat fullpris på en vara du utan del av bonusen har betalats p den vara du behåller.
Du hade behövt göra retur på båda varorna och sedan köpa den du ville ha igen för att det ska bli rätt.
Fast jag tycker nog ändå att om det på kvitto står fullt pris på båda varorna och inte direkt avdrag på varan utan; vara 1, vara 2 och sedan bonus så har jag ju betalt fullt pris. Hade det varit; vara 1 -bonus, vara 2 -bonus så hade jag köpt det lättare. Så gjorde tex Kappahl på sina kvitton att de 25% de hade nu på hela köpet låg på alla varorna. Känns mer rättvist i detalj.

Tycker det faktiskt känns som ett sätt för butikerna att få behålla extra pengar från kunden. Särskilt när kvittot är utformat som det är hos Lindex.
Men jag kanske ska tillägga att detta är nog första gången jag returnerar något på massor med år, minns inte ens när jag gjorde det senast så det kanske alltid är så här.

Precis den typen av provridning som jag tänkte på. Alternativt några varv i olika gångarter på en ridbana. Checka av att hästen faktiskt verkar riden och bekväm med att ha ryttare på ryggen, förstår gas/broms/styrning och inte helt oprovocerat "går i luften" liksom.
Precis så. Man har översikt för konditionen, men man kan se att hästen är medgörlig och ridbar.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 414
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 367
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
597
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 799
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21