Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att barnleksaker måste vara så jävla fula. Jag fattar, barn gillar färg. Men vet ni, det gör jag också! Jag har till och med anammat plastigt och kitschigt som någonting charmigt. Men trots det så vill jag kräkas när jag går igenom en leksaksbutik. Försökte köpa uteleksaker till dottern idag men varför måste allting vara en kombination av Capri-Sun orange och limegrönt? Någon måste ha aktivt ansträngt sig för att gör saker så gräsliga som möjligt.

Barnleksaker i färg och med mönster, som stimulerar deras lek och fantasi, utan att ögonen blöder på deras föräldrar. Där hörni har ni en affärsidé.
 
Fick mail från mitt närmaste Ica supermarket.

De säljer färskpotatis från Egypten!!

Billigt såklart men är inte Sverige självförsörjande på potatis?

Varför i hela världen importera potatis från Afrika när vi har bra möjligheter att odla det här?
 
Jag var riktigt klantig när jag beställde ny laddsladd och nytt fodral till mobilen. Jag beställde tydligen en 1m-sladd. Inte 1,5m som jag trodde :banghead: jag tittade inte heller ordentligt så att jag fick med fodralet i min beställning. Jag hade tydligen inte beställt nått fodral alls :banghead: så nu fick jag beställa fodralet extra :meh: hade uppenbarligen otur när jag tänkte
 
Fick mail från mitt närmaste Ica supermarket.

De säljer färskpotatis från Egypten!!

Billigt såklart men är inte Sverige självförsörjande på potatis?

Varför i hela världen importera potatis från Afrika när vi har bra möjligheter att odla det här?
Men svensk färskpotatis finns väl inte nu? Som @Mia_R säger så ser man ju den väldigt tidigt varje år. Det händer att jag köper en påse ibland innan den svenska färskpotatisen dyker upp.
 
Dom målar trapphusen, störigt hur gräslig färg dom valt :eek: ser ju inte klokt ut!
20230412_194507.jpg
 
Fick mail från mitt närmaste Ica supermarket.

De säljer färskpotatis från Egypten!!

Billigt såklart men är inte Sverige självförsörjande på potatis?

Varför i hela världen importera potatis från Afrika när vi har bra möjligheter att odla det här?

Det enda det här landet är självförsörjande på i dagsläget är spannmål, morötter och socker.
Så nej, vi är inte självförsörjande på potatis (eller något annat utöver de 3 ovanstående) och gissningsvis beror det på att det inte är tillräckligt lönsamt för odlarna och att folk hellre köper importerade, billigare och färska råvaror, än inhemska, vinterlagrade och dyrare.
 
Var har uncle bens 20minuters ris tagit vägen? Det är det enda riset som både är gott och som jag kan koka utan att det blir kasst?
10minutersriset är alldeles för poröst på något vis och annat ris blir aldrig bra hur noga jag än försöker följa anvisningarna.
 
Var har uncle bens 20minuters ris tagit vägen? Det är det enda riset som både är gott och som jag kan koka utan att det blir kasst?
10minutersriset är alldeles för poröst på något vis och annat ris blir aldrig bra hur noga jag än försöker följa anvisningarna.
Jag hittade på willys men bara 1 kilos förpackning.
 
Var har uncle bens 20minuters ris tagit vägen? Det är det enda riset som både är gott och som jag kan koka utan att det blir kasst?
10minutersriset är alldeles för poröst på något vis och annat ris blir aldrig bra hur noga jag än försöker följa anvisningarna.
Jag har helt övergått till att koka riset i massor av vatten. Misslyckas aldrig numera.
Den enda anvisning jag följer är koktiden.
 
Det gör de ju varje år.
Jag har aldrig sett egyptisk potatis i nån mataffär öht.
Men svensk färskpotatis finns väl inte nu? Som @Mia_R säger så ser man ju den väldigt tidigt varje år. Det händer att jag köper en påse ibland innan den svenska färskpotatisen dyker upp.
Om man absolut måste ha färskpotatis så.

När jag växte upp satte vi egen varje vår (Obs! Är medveten om att inte alla kan det) och lagrade i matkällaren hela vintern. Det gick bra att äta den fast den inte var ”färsk”.

Det stör mig att något så basic som potatis importeras.
 
Var har uncle bens 20minuters ris tagit vägen? Det är det enda riset som både är gott och som jag kan koka utan att det blir kasst?
10minutersriset är alldeles för poröst på något vis och annat ris blir aldrig bra hur noga jag än försöker följa anvisningarna.
Bytt namn till Ben´s, finns på Ica ff. Det enda ris jag gillar OCH det ska vara kokt i buljong...
1681323643888.png
 
Det stör mig att något så basic som potatis importeras.
Potatis är en känslig gröda att odla. Går inte att so t.ex. havre ola på samma ställe varje år och behöver besprutas om man serminsta tecken på problem..
Det är alltså både arbetskrävande och dyrt. Varje vända med traktorn ut på åkern kostar massor (diesel är inte gratis)

Skulle vi betala vad det kostar så skulle det finnas. En del färskpotatis odlas i skånska växthus, billigt och klimatsmart....
 
Jag har aldrig sett egyptisk potatis i nån mataffär öht.

Om man absolut måste ha färskpotatis så.

När jag växte upp satte vi egen varje vår (Obs! Är medveten om att inte alla kan det) och lagrade i matkällaren hela vintern. Det gick bra att äta den fast den inte var ”färsk”.

Det stör mig att något så basic som potatis importeras.
Jag köper svensk potatis året runt. Självklart går den fin-fint att äta.
 
Potatis är en känslig gröda att odla. Går inte att so t.ex. havre ola på samma ställe varje år och behöver besprutas om man serminsta tecken på problem..
Det är alltså både arbetskrävande och dyrt. Varje vända med traktorn ut på åkern kostar massor (diesel är inte gratis)

Skulle vi betala vad det kostar så skulle det finnas. En del färskpotatis odlas i skånska växthus, billigt och klimatsmart....
Visste jag inte. Vi hade på samma ställe hela min barndom och det hade nog alla andra i byn också. Fast det var ju inte stora fält utan bara för husbehov. En del hushåll delade potatisland.
Minns bara ett år då det blev problem med nåt (potatisrost? Minns inte vad det hette) och det var nog efter att min pappa gjort ett nytt potatisland på en helt ny plats.
 
Jag har aldrig sett egyptisk potatis i nån mataffär öht.

Om man absolut måste ha färskpotatis så.

När jag växte upp satte vi egen varje vår (Obs! Är medveten om att inte alla kan det) och lagrade i matkällaren hela vintern. Det gick bra att äta den fast den inte var ”färsk”.

Det stör mig att något så basic som potatis importeras.
Det säljer inte för att det är brist på potatis utan för att det är färskpotatis, importeras från Egypten, Cypern, Kanarieöarna m fl och har funnits i butikerna sedan förra sekelskiftet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
22 850
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 586
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 111
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp