Gaaah. Snart gör jag en separat tråd "Störiga saker vi stör oss på - the kollektivtrafik edition". Förutom att Skånetrafiken nu anser att det är läge för en "saftig höjning" (lokalpressens beskrivning, inte deras egna ord" av priserna så verkar de nu ha infört allmänna friskrivningar om att tågen KAN vara försenade. Överallt. När som helst. Hur mycket eller lite som helst. (No shit, Sherlock.)
Detta med informationen: "det förekommer ovanligt många störningar och förseningar i kollektivtrafiken" och så hänvisas till dumskallarna (min tolkning, inte deras egna ord) på Trafikverket som har bytt planeringssystem. "För information om specifika avgångar, sök din resa". Ok jag är liksom vanligtvis så egoistisk så jag bryr mig BARA om om mina resor är försenade, och i så fall på ett ungefär hur mycket...
Nåväl. Idag följer jag då denna uppmaning och söker min resa innan jag beger mig hemifrån för att kanske få lite hjälp i planeringen. Möts av beskedet "avvikelse" innebärande att det är "förseningar på grund av signalfel på en tidigare delsträcka". (Samma information gäller för övrigt alla avgångar under förmiddagen.) Men igen - hur stora förseningar pratar vi om? Fem minuter? En halvtimme? Kan tåget bli inställt? Sådana frågor får vi aldrig veta svaret på, ty dessa futtiga detaljer ids ingen upplysa om.
När jag sedan chansar på att förseningen är närmare fem minuter än inställt, så är det nätt och jämt att jag hinner med eftersom tåget inte alls är försenat, utan i stället går några sekunder FÖRE utsatt tid. Vilket är ett nytt och inte helt ovanligt påfund. Min kollega frågade nyligen om detta när tåget gick mer än en minut tidigt och fick då beskedet att man måste vara där tre minuter innan tågets ordinarie avgångstid, typ som att de har infört lite flextid på det hållet också.