Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev irriterad på en bokpodd alldeles nyss här. De pratade om en bok där jag, och många andra bookfluencers, kommenterat på och kritiserat författarens föraktfulla beskrivningar av ett par överviktiga personer. De är lata och dumma och fula och illa klädda och gud vet allt (det var ett tag sedan jag läste boken så jag har inga bra exempel nu, men). Personen i den här podden tog upp den kritiken men höll inte ALLS med, hon tyckte att de är fint och ömsint beskrivna, "men nu har ju aldrig jag upplevt någon särbehandling på grund av kroppshydda eller utseende" - nej, för du är modellsnygg, normsmal, allmänt lyckad och kändis via din partner. (Jag citerar henne inte exakt för jag minns inte formuleringen precis och vill inte lyssna igen :D)

Hon har givetvis rätt till sin åsikt, liksom alla vi som tycker det rakt motsatta har samma rätt, men jag stör mig i alla fall, orimligt eller ej.
Det är ju komplext det där med att skilja mellan författaren och berättaren. Dvs., är berättarens föraktfulla beskrivning nödvändigtvis samma sak som författarens föraktfulla beskrivning? Etc.
 
På samma tema, folk som gnäller över att inga yngre vill ta över arbete i föreningen när de precis har fått frågan om hur man ska bära sig åt för att få kontakt då ingen i föreningen svarar på kontaktförsök. Nämen lägg ner eran jävla förening istället dårå! Hemska tanke att någon yngre förmåga skulle få föreningen att blomstra igen.
På samma tema:
Folk som gnäller över att föreningen inte har tillräckligt mycket aktiviteter för medlemmarna men 1. Inte dyker upp när man har aktiviteter 2. Vägrar hjälpa till med aktiviteter.
Skit i att gnälla då!
Ett till på samma tema:
Styrelsemedlem som är mer intresserad av att gnälla över att de inte fått information om att person X tagit på sig en uppgift än att vara glad och uppmuntra att medlemmarna tar på sig uppgifter. Hen hade fått infomejl skickat till sig för flera veckor sedan...
Likadant här förstår inte personen varför nya medlemmar inte vill hjälpa till :meh:
 
Stör mig på att Sabaton visar sig vara nyttiga idioter som går på rysk propaganda (även om nu uttalandet har några år på nacken)
 
Ett till på samma tema:
Styrelsemedlem som är mer intresserad av att gnälla över att de inte fått information om att person X tagit på sig en uppgift än att vara glad och uppmuntra att medlemmarna tar på sig uppgifter. Hen hade fått infomejl skickat till sig för flera veckor sedan...
Likadant här förstår inte personen varför nya medlemmar inte vill hjälpa till :meh:
Grundregeln i allt föreningsarbete. Folk jobbar om de får betalt.
I uppskattning, gemenskap, värme och glädje.

Funkar föreningen inte så beror det på att funktionärerna inte får betalt.
(ideellt arbete är det mest välbetalda du kan tänka dig. När det fungerar)
 
Jag behöver VERKLIGEN lägga undan pengar på sparkontot för akutkrispanik (ex ny bil eftersom nuvarande är 22 år gammal..)
Men har samtidigt så många saker som jag a) verkligen behöver, b) Villhöver.
 
Grundregeln i allt föreningsarbete. Folk jobbar om de får betalt.
I uppskattning, gemenskap, värme och glädje.

Funkar föreningen inte så beror det på att funktionärerna inte får betalt.
(ideellt arbete är det mest välbetalda du kan tänka dig. När det fungerar)
Så sant! Detta kopierar jag ner tills nästa onödiga gnäll kommer, så bra sammanfattat!

Jag drömmer lite om den dagen vi får det att fungera. Vi är några som jobbar för det så förhoppningsvis blir det bättre framöver. Kan tänka mig det är en fantastisk känsla :)
 
Dryga handläggare på Försäkringskassan. Tror hon förklarade allt jag redan visste med smått passiv-aggressiv ton som om hon pratade med en 3-åring, och utöver det svarade inte på de frågor jag faktiskt hade. Men utöver det deras krångliga system. Ska hoppa in och jobba 2 dagar nästa vecka, har tagit ut 5 dagar med föräldrapenning nästa vecka och har egentligen således två dagar utan föräldrapenning men måste såklart göra om ansökan så att det blir rätt dagar med jobb och rätt dagar med föräldrapenning även om det ändå blir samma antal dagar på månaden och samma summa pengar. Okej, fattar ändå att det kan vara väsentligt, så frågar hur de blir om de inte hinner handlägga ändringarna innan utbetalning. Jo, då handlägger de ju i efterhand och jag får ett återbetalningskrav på de två dagarna. Så jag frågar om de nya dagarna då, får jag de utbetalt i efterhand? Ja, såklart. Men de kan inte kvitta varandra utan de måste skicka ett återbetalningskrav och sedan en ny utbetalning. På samma summa. Alright...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 655
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 223
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 691
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 598
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp