Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag kan inte förstå det där. Att en del (oftast) äldre kan känna att de har svårt att hänga med i alla ord och benämningar, det kan jag förstå, men just det där att folk nästan tvångsmässigt (och ofta högljudt) måste hålla på och medvetet felköna andra, det förstår jag inte.

Men eller hur?! Absolut att misstag kan ske men om en då vänligt rättar så är det ju bara dumheter.
Mitt värsta var en följare på instagram (nu blockad) som ville rätta MIG och bara ”vaddå kvinna, det där väl en man”?
Jag: ”nej det är en kvinna”.
Då skrev människan ”jaja för MIG är det iallafall en MAN”.

Man ba öhm :banghead:
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja, jag kan inte förstå det där. Att en del (oftast) äldre kan känna att de har svårt att hänga med i alla ord och benämningar, det kan jag förstå, men just det där att folk nästan tvångsmässigt (och ofta högljudt) måste hålla på och medvetet felköna andra, det förstår jag inte.

Men eller hur?! Absolut att misstag kan ske men om en då vänligt rättar så är det ju bara dumheter

Tror en del äldre helt ärligt är anti att det skulle finnas något annat än pojke och flicka. Så de fortsätter mala på för att ”de har ju rätt”. Däremot på de två könen som de anser är de enda som finns verkar det vara extremt känsligt att säga fel 🤷‍♀️ Har hänt några gånger att folk kallat dottern för ”han” (oftast då när hon har haft.. ja egentligen vad som helst på sig som inte varit rosa eller lila) och sen när det visat sig att det är en hon ursäktat sig i all oändlighet. ”Förlåt förlåt!” Ja men vem fan bryr sig liksom? I det sammanhanget. Så könstillhörighet verkar tydligen vara väldigt viktigt om det är precis som de tycker. Inte annars.
 
Tror en del äldre helt ärligt är anti att det skulle finnas något annat än pojke och flicka. Så de fortsätter mala på för att ”de har ju rätt”. Däremot på de två könen som de anser är de enda som finns verkar det vara extremt känsligt att säga fel 🤷‍♀️ Har hänt några gånger att folk kallat dottern för ”han” (oftast då när hon har haft.. ja egentligen vad som helst på sig som inte varit rosa eller lila) och sen när det visat sig att det är en hon ursäktat sig i all oändlighet. ”Förlåt förlåt!” Ja men vem fan bryr sig liksom? I det sammanhanget. Så könstillhörighet verkar tydligen vara väldigt viktigt om det är precis som de tycker. Inte annars.
Inte majoriteten äldre väl?

Det verkar ju för en del yngre oerhört viktigt att poängtera sitt kön - speciellt som kvinna. Alla bilder på nätet på tjejer som gör allt för att se feminina ut? Veckotidningsartiklar (jo jag sitter i väntrum och hos frissan jag också....:)) som berättat hur man som medelålders kvinna ska tackla det att man inte "syns" längre. Att ingen visslar eller tittar efter en för man är inte "snygg" längre.
Jag drar slutsatsen att det innebär att man inte är snygg och "kvinnlig" längre? Vara snygg och kvinnlig är viktigt för egot?

Uppdelningen i kön är för en del trångsynta (i alla åldrar) så som det är.
När den sanningen ifrågasätts bli det att vända upp och ner på hela världen. Jorden är inte platt....
 
Inte majoriteten äldre väl?

Det verkar ju för en del yngre oerhört viktigt att poängtera sitt kön - speciellt som kvinna. Alla bilder på nätet på tjejer som gör allt för att se feminina ut? Veckotidningsartiklar (jo jag sitter i väntrum och hos frissan jag också....:)) som berättat hur man som medelålders kvinna ska tackla det att man inte "syns" längre. Att ingen visslar eller tittar efter en för man är inte "snygg" längre.
Jag drar slutsatsen att det innebär att man inte är snygg och "kvinnlig" längre? Vara snygg och kvinnlig är viktigt för egot?

Uppdelningen i kön är för en del trångsynta (i alla åldrar) så som det är.
När den sanningen ifrågasätts bli det att vända upp och ner på hela världen. Jorden är inte platt....

Verkligen inte majoriteten, bara en del som jag skrev. Däremot skulle jag väl våga generalisera och säga att yngre nog i högre grad är medvetna i frågan, som med mycket annat som kan anses som ”nytt” för äldre generationer. Sen finns det givetvis folk till allt i alla grupper.

Att könstillhörighet är viktigt för en själv behöver ju inte heller betyda att samma person är den som delar upp folk i män och kvinnor. En kan ju identifiera sig som kvinna, med allt vad hon nu anser att det innebär, och samtidigt vara lyhörd på vad andra identifierar sig som utanför boxen.
 
Verkligen inte majoriteten, bara en del som jag skrev. Däremot skulle jag väl våga generalisera och säga att yngre nog i högre grad är medvetna i frågan, som med mycket annat som kan anses som ”nytt” för äldre generationer. Sen finns det givetvis folk till allt i alla grupper.

Att könstillhörighet är viktigt för en själv behöver ju inte heller betyda att samma person är den som delar upp folk i män och kvinnor. En kan ju identifiera sig som kvinna, med allt vad hon nu anser att det innebär, och samtidigt vara lyhörd på vad andra identifierar sig som utanför boxen.
Säger verkligen inte emot dig. :)

Upplever också att det har en del med utbildning och ffa samhällsintresse att göra.
 
Vek ihop ett par tetror idag och råkade vika en nagel bakåt. :wtf: Upptäckte senare att den gått delvis av men det är för långt in för att jag ska kunna klippa av den delen.
Vad göra? Stryka på nagelförstärkningslack? Tror jag har sånt.
 
Jag stör mig på min bil, åkte en tur tidigare idag, inga problem. När jag skulle iväg en timme senare, kan jag inte lägga i någon växel alls. Precis vad jag behöver, en trasig växellåda, det är ju billigt och bra... det här är den nyaste bil jag köpt, och den jag lagt ner mest pengar på i reparationer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
26 276
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 184
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 679
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 585
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp