Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 106076

Såhär ser det ut här. Bilarna är inte ens felparkerade. Blir svårt för bilarna att ta sig bort imorgon när man inte får stå här.
Men så där är det ju ofta. De kan ju inte manuellt gå in och ploga runt bilarna. Man får helt enkelt ta till spaden.

Likadant då jag kommer hem från jobbet. En sån där vall framför min infart. Jag får parkera längs vägen och pulsa hem efter skottar eller fyrhjuling.
 
Visa bifogad fil 106076

Såhär ser det ut här. Bilarna är inte ens felparkerade. Blir svårt för bilarna att ta sig bort imorgon när man inte får stå här.
Tungt jobb men är nog tyvärr bara att gräva sig ut med sin lilla snöspade man har i sin vinterutrustade bil. :(

Ytterligare ett tillägg: i norr är man eventuellt mer benägen att köpa en bil som fungerar bra på vinterväg? Ren spekulation, men bor man längs en enskild väg i norrland är chansen stor att man väljer en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång. :)
Du har inte sett bilarna i Sthlm? Här kör var och varannan en SUV med lågprofilsdäck. :laugh:
 
Kom på en annan sak som skiljer sig åt när det gäller snöröjningen. Jag har ingen annanstans sett plogbilar köra med plogbladet en dm över vägen och istället fullt ös med saltet. Resultatet är värsta snömoset med spåriga vägar där det är lätt att få sladd och rutorna nerstänkta med saltmodd. Jag har även med egna ögon sett hur vagnparkerna bytts ut genom alla år jag bott här nere. Allt läggs ut på entreprenad och billigast får uppdraget, det är mängder med pickuper med ett litet blad på bilen som är ute och kör när det egentligen hade behövts en stor lastbil med bladet nerfällt men det kostar mer.

Städnätterna utnyttjas dåligt till att få bort snövallarna, om felparkerarna forslades bort så kan man även röja och köra bort snön på fler gator. I Stockholm dumpas dessutom mesta snön i Riddarfjärden.
Dom snålplogar för att spara skäret som annars slits och måste bytas ut. Det har jag varit arg på i flera år. :rage:
 
Dom snålplogar för att spara skäret som annars slits och måste bytas ut. Det har jag varit arg på i flera år. :rage:
Jag vet att de snålar, det är så förbannat illa skött med hela snösvängen i Stockholm. Ett år var det någon som skrev en insändare hur synd det var om dem som var tvungna att jobba en julafton när de hellre var hemma med familjen. Nähä?! :rage:

Alla vi andra som jobbar dygnet runt, året runt vill inte det? :banghead:

Märks så tydligt att det snålas med bladen och istället saltas till förbannelse. Jag körde på en tvättbräda på väg till besiktningen i morse och samma modd och tvättbräda hem, kul när det fryser på igen. :mad:
 
Hörde av mig till chefen om hen kunde vara uppmärksam på om några skulle vilja jobba för mig i helgen - mot att jag tar en utav deras helger längre fram.
Jag är hemma, ganska dålig i influensa, och tror inte att två dubbelpass efter varandra är möjligt denna veckan (som hen lagt utan att förklara varför) ;)
Chefen går i taket: "Hur kan du vara sjuk igen?! 😡 Du får skaffa ett förstadagsintyg idag, för jag tror inte det är så illa med dig"

Visst, jag var magsjuk i september och var borta ett pass (tänkte att jag inte borde jobba med matprodukter då) och fick mer besvär av mina diskbråck så jag var borta två pass i oktober, så hen har ju på fötterna för att be om intyg.
Men jag blev ju inte magiskt friskare för att hen ifrågasätter om jag är sjuk :rofl:
Framförallt kan väl hen inte begära intyg för dagar som jag inte ens jobbar och än mindre inte sjukanmält mig för? Jag försöker ju byta pass!

Hen är inte så impad av mig, har redan fått "hot" om att de måste sparka mig om jag inte jobbar snabbare - sagt efter jag jobbat mitt första pass själv på just det passet och stället OCH första gången tillbaka efter att jag fått tillbaka känslen på insidan av mina lår...
Varför ska det vara lätt när det kan vara svårt? :meh:
 
Hörde av mig till chefen om hen kunde vara uppmärksam på om några skulle vilja jobba för mig i helgen - mot att jag tar en utav deras helger längre fram.
Jag är hemma, ganska dålig i influensa, och tror inte att två dubbelpass efter varandra är möjligt denna veckan (som hen lagt utan att förklara varför) ;)
Chefen går i taket: "Hur kan du vara sjuk igen?! 😡 Du får skaffa ett förstadagsintyg idag, för jag tror inte det är så illa med dig"

Visst, jag var magsjuk i september och var borta ett pass (tänkte att jag inte borde jobba med matprodukter då) och fick mer besvär av mina diskbråck så jag var borta två pass i oktober, så hen har ju på fötterna för att be om intyg.
Men jag blev ju inte magiskt friskare för att hen ifrågasätter om jag är sjuk :rofl:
Framförallt kan väl hen inte begära intyg för dagar som jag inte ens jobbar och än mindre inte sjukanmält mig för? Jag försöker ju byta pass!

Hen är inte så impad av mig, har redan fått "hot" om att de måste sparka mig om jag inte jobbar snabbare - sagt efter jag jobbat mitt första pass själv på just det passet och stället OCH första gången tillbaka efter att jag fått tillbaka känslen på insidan av mina lår...
Varför ska det vara lätt när det kan vara svårt? :meh:
Du måste byta jobb, om det på nåt sätt är möjligt
 
Stör mig på att det är denna typ av handtag på lådor vid en diskbänk.
Jag fastnar med bälteshällorna i byxorna.🙈🙃
GetPrimaryProductImage
 
Fast även jag som bor i Småland har valt en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång just för att jag bor lite avsides och här plogas det inte i första taget när det dräller ner mängder
Den lite större vägen plogas oftare vilket brukar innebär en rejält hög och packad vall att ta sig igenom
Vilket jag har full förståelse för och därför valt bil för att jag ska ta mig fram
Och jag har kört till jobbet på sommardäck hela helgen :o trots 3 dm snö
Men jag hamnade inte i diket jag var inte i vägen för någon och jag kom i tid nästan
Jag älskar min bil
En kollega med vinterdäck och lägre bil fastnade tydligen i en vall på väg hem
Det är dyrare men värt varenda krona på vintern. Misstänker att Tesla är ovanliga där.
 
Men så där är det ju ofta. De kan ju inte manuellt gå in och ploga runt bilarna. Man får helt enkelt ta till spaden.

Likadant då jag kommer hem från jobbet. En sån där vall framför min infart. Jag får parkera längs vägen och pulsa hem efter skottar eller fyrhjuling.
Tänkte samma, ser ut som en helt vanlig plogvall. Vet inte hur mycket snö som kommit i det här fallet men har det varit mycket är det ju svårt att undvika det där brutala skottandet. Bland det genuint lyxigaste jag vet på vintern, efter att ha spenderat en period i Norrlands inland och sedan flyttat därifrån, är när det snöar och man hör plogbilen i trygg vetskap om att man inte måste tvinga sig ut och skotta infarten eftersom det riskerar frysa. Blir det svårt att få bort kan det i värsta fall bli ojämnt och en djävulsk kant längre in på vintern när de där plogvallarna hunnit frysa några vändor till.

Men snöröjningen kan skilja sig en hel del även där man varje år väntar sig stora mängder snö, på vissa håll märker man direkt när man lämnar en kommun och kommer in i en annan för att man går från perfekt vinterväglag till spårigt. Så kompetens eller professionalism hos snöröjare spelar roll och kan helt klart variera.
 
Det jag tänkte skriva var egentligen att jag stör mig på att jag är trött, har varit hela dagen och varit nära att somna tidigare på kvällen, men på något sätt orkar jag inte gå och lägga mig nu när jag verkligen borde det...? Hela processen är så jobbig, tänk om man kunde sova vart och hur man än befann sig och ändå få god återhämtning.
 
Skulle boka ett par vinterkängor åt sonen för att hämta i butik. Lagersaldot visade slut på nätet och fåtal kvar i vår butik. Klickar på boka och hämta och får en glad notis om att de finns för upphämtning när jag får ett sms. Har ju dock inte fyllt i mitt mobilnummer någonstans, så det är väl bara att hoppas att storebror såg mig den här gången.

Testar för säkerhets skull en gång till. Samma resultat, och sen står de som slut i butik. Blir spännande att se om de vet att det är jag som har bokat dem.
 
Dom snålplogar för att spara skäret som annars slits och måste bytas ut. Det har jag varit arg på i flera år. :rage:
Den skraltiga lastbil som plogade vägen vid gården kallades stora snöplattaren. Där slet man inte på bladet i onödan.

När det sen töade blev det djupa spår. Ett helvete om man har bredare eller smalare bil. Eller fick möte och skulle ta sig ur spåret vid mötesplatsen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
28 099
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 261
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 707
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 622
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp