Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
så inte enig i detta, uppväxt i norra Värmland, samma sak med vinterdäck där vid första snö. Aldrig heller hört särskilt många andas om att ställa bilen. Men det kanske ändrats på 20 år..!?

Senast jag kollade så låg inte Värmland i Norrland. Jag har erfarenhet av Norrlands inland, från Östersund till en bra bit ovanför Sorsele. Det är ytterst sällan en ser någon med sommardäck på snöväg där kan jag säga (jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag såg det senast).

Är det alltför illa så ställer en bilen. Med det sagt, norrländska förare är i allmänhet duktiga på att köra på snöväg så det ska vara riktigt illa innan de ställer bilen. De har erfarenhet samt rätt utrustning och klarar därmed svårt väglag.
 
Senast jag kollade så låg inte Värmland i Norrland. Jag har erfarenhet av Norrlands inland, från Östersund till en bra bit ovanför Sorsele. Det är ytterst sällan en ser någon med sommardäck på snöväg där kan jag säga (jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag såg det senast).

Är det alltför illa så ställer en bilen. Med det sagt, norrländska förare är i allmänhet duktiga på att köra på snöväg så det ska vara riktigt illa innan de ställer bilen. De har erfarenhet samt rätt utrustning och klarar därmed svårt väglag.
Absolut! Tycker bara att det känns helt osannolikt att människor i Norrlands inland agerar helt annorlunda jämfört med resten av Sveriges befolkning - i stora delar av landet är det ju ändå mycket snö varje år. Har du nån förklaring?
 
Absolut! Tycker bara att det känns helt osannolikt att människor i Norrlands inland agerar helt annorlunda jämfört med resten av Sveriges befolkning - i stora delar av landet är det ju ändå mycket snö varje år. Har du nån förklaring?

De är vana vid snö och vill fortsätta leva? Jag är definitivt över medel vad gäller skicklighet att köra på snöväg men mina vänner i Norrland är i en helt annan kategori, just för att de har en sådan oerhörd vana av det.

Vet du varför tyska biltillverkare använder svenska förare för sina tester i Norrland? Jo, de håller sig kvar på vägen i grisföre. De allra flesta av förarna är lokalbefolkning (även om en och annan sörlänning hamnar där också ;)).
 
Absolut! Tycker bara att det känns helt osannolikt att människor i Norrlands inland agerar helt annorlunda jämfört med resten av Sveriges befolkning - i stora delar av landet är det ju ändå mycket snö varje år. Har du nån förklaring?
Förutom det som redan skrivits av @athena_arabians , mig och andra?

* bra vinterdäck skiftade i tid
* inte köra med sommardäck
* anpassa fart efter väglag
* inte ut i trafiken vid svårare väder/väglag än vad en själv och ens bil kan hantera
* kör i vinterväder på vinterväglag ca halva året = större vana av sånt väglag än de som har snö några veckor/år
Osv.

Det fetade är väl den viktigaste punkten..

Tillägg; jag är bättre än gemene stockholmare att köra i snöfall på snömoddiga vägar och gemene stockholmare är lika självklart bättre än mig på att köra i storstad.

Båda har i princip enbart med vana och erfarenhet att göra.
 
Förutom det som redan skrivits av @athena_arabians , mig och andra?

* bra vinterdäck skiftade i tid
* inte köra med sommardäck
* anpassa fart efter väglag
* inte ut i trafiken vid svårare väder/väglag än vad en själv och ens bil kan hantera
* kör i vinterväder på vinterväglag ca halva året = större vana av sånt väglag än de som har snö några veckor/år
Osv.

Det fetade är väl den viktigaste punkten..
Ytterligare ett tillägg: i norr är man eventuellt mer benägen att köpa en bil som fungerar bra på vinterväg? Ren spekulation, men bor man längs en enskild väg i norrland är chansen stor att man väljer en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång. :)
 
Ytterligare ett tillägg: i norr är man eventuellt mer benägen att köpa en bil som fungerar bra på vinterväg? Ren spekulation, men bor man längs en enskild väg i norrland är chansen stor att man väljer en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång. :)
Förmodligen, fast själv kör jag en pluttig toyota som beter sig som en blöt tvål i en hal tvålkopp vid minsta halka 😅
Håller mig utan problem på vägen oavsett det eftersom jag alltid har bra däck och kör lugnt, men nästa bil blir nog lite större och tyngre 😉
 
inte ut i trafiken vid svårare väder/väglag än vad en själv och ens bil kan hantera
Och som en förutsättning för att kunna göra den avvägningen: bättre kännedom om var både bilens och ens egena gränser går vid olika typer av väglag.

Jag var definitivt urusel på att tolka hur 17 olika sorters varianter av isigt underlag skulle bete sig i diverse kombinationer med 13 olika sorters varianter av snö ovanpå innan jag regelbundet körde vinterväglag. Och det finns massor av manövrar i knepigt väglag som jag inte skulle göra om det inte var i min egen bil som jag är välbekant med.
 
Ytterligare ett tillägg: i norr är man eventuellt mer benägen att köpa en bil som fungerar bra på vinterväg? Ren spekulation, men bor man längs en enskild väg i norrland är chansen stor att man väljer en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång. :)
Fast även jag som bor i Småland har valt en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång just för att jag bor lite avsides och här plogas det inte i första taget när det dräller ner mängder
Den lite större vägen plogas oftare vilket brukar innebär en rejält hög och packad vall att ta sig igenom
Vilket jag har full förståelse för och därför valt bil för att jag ska ta mig fram
Och jag har kört till jobbet på sommardäck hela helgen :o trots 3 dm snö
Men jag hamnade inte i diket jag var inte i vägen för någon och jag kom i tid nästan
Jag älskar min bil
En kollega med vinterdäck och lägre bil fastnade tydligen i en vall på väg hem
 
Sitter framför datorn.
Har hämtat två muggar kaffe och en mugg te på mindre än två timmar.
Går inte bättre att skriva för det.

Tror ni jag behöver ett par muggar till? Eller är det något annat än te/kaffe jag borde konsumera?
 
Fick sms att en sak jag beställt (och hade behövt typ igår) ligger hos ombudet. I grannkommunen. Dvs. några mils extra körning. :meh:

Jag vet att jag inte kan beställa där de skickar med DHL om man inte kan välja ombud för att deras default hamnar på ett ställe som inte funkar för mig att hämta. Men Schenker har alltid gått till ett ställe där det funkar att köra förbi. Tydligen inte längre. :(
 
Kom på en annan sak som skiljer sig åt när det gäller snöröjningen. Jag har ingen annanstans sett plogbilar köra med plogbladet en dm över vägen och istället fullt ös med saltet. Resultatet är värsta snömoset med spåriga vägar där det är lätt att få sladd och rutorna nerstänkta med saltmodd. Jag har även med egna ögon sett hur vagnparkerna bytts ut genom alla år jag bott här nere. Allt läggs ut på entreprenad och billigast får uppdraget, det är mängder med pickuper med ett litet blad på bilen som är ute och kör när det egentligen hade behövts en stor lastbil med bladet nerfällt men det kostar mer.

Städnätterna utnyttjas dåligt till att få bort snövallarna, om felparkerarna forslades bort så kan man även röja och köra bort snön på fler gator. I Stockholm dumpas dessutom mesta snön i Riddarfjärden.
868EB03A-B5A2-4B21-AB2C-C45450CB2023.webp


Såhär ser det ut här. Bilarna är inte ens felparkerade. Blir svårt för bilarna att ta sig bort imorgon när man inte får stå här.
 
Jag ju säga att jag stör mig på att jag står på en parkering där jag skottat fram bilen men eftersom att det inte plogats på parkeringen så kommer jag inte kunna ta mig därifrån när det blir parkeringsförbud imorgon. 🤷🏻‍♀️ Man ska nämligen ploga imorgon när bilarna inte får stå där. Hade dom plogat bakom bilarna så hade man i alla fall haft en möjlighet att flytta på sig. Men nej. Håller dock tummarna på att det plogas tills ikväll.
 
Jag stör mig på att snöröjarna verkar ha noll koll. Gatan utanför mina föräldrar är avspärrad permanent i ena kanten av tomten. Öppna delen är också infart till skolan. Nu har de plogat trottoaren utanför skolan, och vår trottoar som ju är vårt ansvar. Tack? Den var skottad 😅 gatan har de däremot bara skottat fram till skolinfarten och inte förbi huset och i cykelgången vid avspärrningen? Det är ju deras ansvar. Men det kom en lastbil och sandade där! I snön. 😂
 
Senast ändrad:
Stör mig på att mina nya tights inte alls sitter bra. Trodde att det här skulle vara den uppdaterade versionen av ett par som jag redan har (och älskar), eller ja, det är väl nog det, bara det att de använt ett annat sorts tyg, och sömmarna sitter så konstigt så att de:
A)hasar ner.
B)när de sitter som de ska, känns de ändå som om de hasat ner p.g.a. en söm sitter så långt ner ovanför rumpan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
563
· Visningar
28 262
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 269
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 707
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 622
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp