Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarade främst på din första mening..

Inser att halva min hjärna brunnit upp pga alla dessa norrlands-höhö-skämt om sthlms snökaos :p
Samma personer raljerar över att folk som bor i sthlm är idioter när de kan köpa ett hus i Övre Soppero för 50 k. Man ba okej kanon tack för ditt tips. Alla flyttar till Övre Soppero problem solved! 😅

Speciellt när det faktiskt är rejält med kaos. Träd som faller på människor, vi hade albulans här i flera omgångar för att träd faller lite hur som helst, 50 cm slaskig blötsnö. Plogbilar som inte hinner med och att vi har nästan all parkering längs gatorna. Snövallar får inte plats heller så det går ju inte ens att ploga ordentligt så gatorna blir så smala att bussar inte kan ta sig fram. 🤷🏻‍♀️
 
Vad ska man göra istället för att ta bilen om man behöver ta sig till jobbet? Och typ all kollektivtrafik är inställd? Är sjukt mkt folk i omlopp i Sthlm så självklart blir det mer trafik och mer människor. Vilket gör snöröjning, framkomlighet etc skitsvårt..Undrar förövrigt också varför Stockholmare per definition skulle ha sämre snöklrningsvana än medelsvensson? Är ju snö varje vinter här också..,

Kanske... men det är inte lokalbefolkningen som ligger i diket längs 321:an när det är dåligt väglag ;)

De som är vana vid snökörning i stadsmiljö och som har odubbade vinterdäck klarar sig väldigt ofta inte speciellt bra på norrlandsväg som är riktigt eländig.

Jag påstår verkligen inte att jag är bra på att köra bil i Sthlms innerstad (jag har gjort det... med en j-la klumpig King Cab) så då kanske storstadsbor/stockholmare kan ha lite respekt för att det är en annan femma att köra landsväg i Norrland... speciellt i dåligt väglag och vid långkörning. Och ja, jag har sett så väldigt många förare som inte är vana vid den typen av körning så det är inte något jag inbillat mig. Jag har liksom jobbat (bla med att köra bil) i Norrland sedan 2008 och främst på vintern så jag har sett rätt mycket.
 
Senast ändrad:
Kanske... men det är inte lokalbefolkningen som ligger i diket längs 321:an när det är dåligt väglag ;)

De som är vana vid snökörning i stadsmiljö och som har odubbade vinterdäck klarar sig väldigt ofta inte speciellt bra på norrlandsväg som är riktigt eländig.

Jag påstår verkligen inte att jag är bra på att köra bil i Sthlms innerstad (jag har gjort det... med en j-la klumpig King Cab) så då kanske storstadsbor/stockholmare kan ha lite respekt för att det är en annan femma att köra landsväg i Norrland... speciellt i dåligt väglag och vid långkörning. Och ja, jag har sett så väldigt många förare som inte är vana vid den typen av körning så det är inte något jag inbillat mig. Jag har liksom jobbat (bla med att köra bil) i Norrland sedan 2008 och främst på vintern så jag har sett rätt mycket.
Men har jag sagt att Stockholmare kan köra bil i Norrland? Det har jag ingen uppfattning om.. saken handlade väl om att Stockholmare inte påstods vara vana av att köra i snö i just Stockholm? Och därför orsakar kaoset… Känner mig inte givet övertygad om att trafiksituationen i Sthlm skulle gå smidigare vid snö om vi bytte ut alla ”stockholmare” mot lika många ”norrlänningar”. Men det kanske bara är jag ;)
 
Men har jag sagt att Stockholmare kan köra bil i Norrland? Det har jag ingen uppfattning om.. saken handlade väl om att Stockholmare inte påstods vara vana av att köra i snö i just Stockholm? Och därför orsakar kaoset… Känner mig inte givet övertygad om att trafiksituationen i Sthlm skulle gå smidigare vid snö om vi bytte ut alla ”stockholmare” mot lika många ”norrlänningar”. Men det kanske bara är jag ;)
En skillnad hade nog varit att inga idioter ger sig ut på vägarna med sommardäck. Med tanke på all snö som kommit nu skulle det banne mig var åtal för vårdslöshet i trafik och körkortsindragningar om man kör med sommardäck.
 
Men vad i!?!?!

Det kom, ganska resonabla, 10 cm igår.

Kommit ytterligare 10 cm i natt. Nu börjar det bli jobbigt. Speciellt eftersom de som plogar vår parkering bara plogar "utanför" rutorna. Var gör de av plogmassorna? Jo, de plogar upp dem mot rutorna så bilarna fastnar utanför snövallen.
 
En skillnad hade nog varit att inga idioter ger sig ut på vägarna med sommardäck. Med tanke på all snö som kommit nu skulle det banne mig var åtal för vårdslöshet i trafik och körkortsindragningar om man kör med sommardäck.
Kan hålla med om att det är idiotiskt att köra med sommardäck, och saker skulle säkert kunna hanteras bättre på andra sätt också.. men samma sak här, inte säker på att alla norrlänningar har vinterdäck på vid första snöfallet heller :)
 
Men har jag sagt att Stockholmare kan köra bil i Norrland? Det har jag ingen uppfattning om.. saken handlade väl om att Stockholmare inte påstods vara vana av att köra i snö i just Stockholm? Och därför orsakar kaoset… Känner mig inte givet övertygad om att trafiksituationen i Sthlm skulle gå smidigare vid snö om vi bytte ut alla ”stockholmare” mot lika många ”norrlänningar”. Men det kanske bara är jag ;)

Med tanke på hur många som ligger i diket/orsakat olyckor kring Stockholm just nu vill jag nog påstå att rätt många där inte klarar av att köra i vinterväglag... där ingår det nämligen att faktiskt INTE köra om en inte är bekväm med att köra på snöväg och om en har sommardäck.
 
En skillnad hade nog varit att inga idioter ger sig ut på vägarna med sommardäck. Med tanke på all snö som kommit nu skulle det banne mig var åtal för vårdslöshet i trafik och körkortsindragningar om man kör med sommardäck.

Helt enig. Fy f-n vad jag såg idioter som garanterat hade sommardäck när jag var till Borlänge igår (vi fick rejält med snö under natten och förmiddagen).
 
Men har jag sagt att Stockholmare kan köra bil i Norrland? Det har jag ingen uppfattning om.. saken handlade väl om att Stockholmare inte påstods vara vana av att köra i snö i just Stockholm? Och därför orsakar kaoset… Känner mig inte givet övertygad om att trafiksituationen i Sthlm skulle gå smidigare vid snö om vi bytte ut alla ”stockholmare” mot lika många ”norrlänningar”. Men det kanske bara är jag ;)
De flesta stockholmare har inte stor vana att köra i snö och kraftigt snöfall, oavsett var i landet snön faller.
Hade majoriteten av stockholmare god snökörarvana skulle det ju inte ligga bilar kors och tvärs i dikena när det kommer några dm snö osv.

Helt naturligt att det är så enligt min åsikt, eftersom det sällan kommer några mängder snö där nere och när det väl kommer så ligger det sällan kvar och fylls på lite nu och då hela vintern igenom.

Helt onödig sak att bli snarstucken av.
 
Kom på en annan sak som skiljer sig åt när det gäller snöröjningen. Jag har ingen annanstans sett plogbilar köra med plogbladet en dm över vägen och istället fullt ös med saltet. Resultatet är värsta snömoset med spåriga vägar där det är lätt att få sladd och rutorna nerstänkta med saltmodd. Jag har även med egna ögon sett hur vagnparkerna bytts ut genom alla år jag bott här nere. Allt läggs ut på entreprenad och billigast får uppdraget, det är mängder med pickuper med ett litet blad på bilen som är ute och kör när det egentligen hade behövts en stor lastbil med bladet nerfällt men det kostar mer.

Städnätterna utnyttjas dåligt till att få bort snövallarna, om felparkerarna forslades bort så kan man även röja och köra bort snön på fler gator. I Stockholm dumpas dessutom mesta snön i Riddarfjärden.
 
Ringde vc förra veckan pga konstiga hjärtslag. Sskan sa att jag skulle ringa min läkare på måndag på hans tfn tid. Fick sms med telnr och tider, det står att han har tel tid tis, ons, fre så jag ringde inte igår.
På hemsidan står det också tis, ons, fre.
Ringde idag och tel svararen säger att han inte är i tjänst idag.
Han kan ju vara tillfälligt borta fr jobbet men tänker nu att jag borde provat ringa igår ändå. Stör mig på att jag inte ringde igår.
Nåja får prova i morgon.
 
Stör mig på folk som typ "höhöhöhöhööhhhö i fjollträsk kan de inte hantera en snöflinga". Själva äger de tre traktorer och en bandvagn och det finns en väg genom byn som ska plogas.
Man ba okej kanon.
Jag undrar alltid om de är avundsjuka? Vill de egentligen bo i Stockholm men vågar av någon anledning inte hoppa? Eller har de så extremt låg inlevelseförmåga? Har de kanske aldrig varit i en storstad så de kan inte se det hela framför sig? Så otroligt larvigt. Att det blir kaos i halka, snömodd och snöfall på en plats där det normalt sett är långa bilköer och trafikkaos kan en treåring räkna ut men trots det behöver endel hävda sig genom att trycka ner andra för att de är så små människor.

Nej jag bor inte i Stockholm, här innebär bilkö 20 bilar på rad efter en a-traktor typ. Trots det blir jag så extremt irriterad på människors behov av att bete sig som små arsel. Men det blir jag visserligen oavsett orsaken till att de beter sig illa.
 
Stör mig nåt kopiöst på snö som döljer halka :rage: I lördags halkade jag och vred till foten så hade ont hela helgen men det gick över. Idag hann jag 10 meter hemifrån innan jag låg på backen. Då har jag ändå rejäla skor men är blixthalt under en dm snö :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
563
· Visningar
28 262
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 269
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 707
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 622
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp