Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att jag inte vet vilken storlek jag ska ha i jackan jag beställde igår så nu köpte jag två olika storlekar och rimligtvis är det en av dom jag passar i men det innebär att jag ligger ute med pengar. Samma sak med jackorna jag köpte förra veckan som jag skulle gått till affären och lämnat tillbaka med men inte kunnat pga covid så ligger ute med 3000 kr nästan. Är ju en hel djungel att veta storlek när det skiljer så mycket. Kan dom inte bara hålla sig till samma storlekar så man vet?
Gick det inte att ta på faktura? Jag gör alltid det, eller betalar med kreditkort, om jag behöver köpa fler storlekar än en. Hatar att ligga ute med pengar. Det fungerar bra för mig i alla fall.
 
Stör mig på att jag inte vet vilken storlek jag ska ha i jackan jag beställde igår så nu köpte jag två olika storlekar och rimligtvis är det en av dom jag passar i men det innebär att jag ligger ute med pengar. Samma sak med jackorna jag köpte förra veckan som jag skulle gått till affären och lämnat tillbaka med men inte kunnat pga covid så ligger ute med 3000 kr nästan. Är ju en hel djungel att veta storlek när det skiljer så mycket. Kan dom inte bara hålla sig till samma storlekar så man vet?
Ja! Och ha storlekstabeller som faktiskt stämmer!
 
Gick det inte att ta på faktura? Jag gör alltid det, eller betalar med kreditkort, om jag behöver köpa fler storlekar än en. Hatar att ligga ute med pengar. Det fungerar bra för mig i alla fall.

Faktura är ju dock inte för alla. Jag är spärrad att ta faktura på alla ställen jag kan komma på.
Är ju däremot jättebra om man kan hantera det!
 
Jag retar mig till vansinne på alla som uttalar namn på engelska som inte alls är engelska. Igår gjordes reklam för en film eller serie om Karen Blixen och hon som pratade verkade inte ha en aning om att författaren var dansk.
En ljudboksuppläsare och dennes producent verkade inte ha koll på att vi i Sverige har tradition att döpa om utländska kungligheter till deras latinska namn (undantag Charles III som slipper heta Karl) och uttalade konsekvent Jakob I/V av England/Skottland på engelska när han där heter James. Och dansken Munck fick heta Monk:(
En annan trend verkar vara att uttala W i början av namn på engelska trots att det är uppenbart att de är dekoration även om de det handlar om uttalar sina namn med svenskt v.
Fortsätter på ämnet;

I en reklam för hotellbokning heter en kvinna Låra. Tog ett tag innan jag förstod att det antagligen skulle vara Laura och att killen som pratar inte har en aning om att det är ett latinskt namn och att man i Sverige uttalar a och u var för sig.
 
Och VARFÖR översätts kung Karl-Gustavs namn på finska. Varför? Jag blir så orimligt provocerad.

Kaarle-Kustaa. Why.

Haha, ja det verkar ha en historisk förankring när det gäller just regenter

https://www.sprakinstitutet.fi/sv/p...rutor_1986_2013/1988/kaarle_karl_carl_charles

Men sedan har jag en liten hatkärlek till när andra namn "översätts" på finska.
Yrjö Puska (George bush)
U kakkonen (U2)
Kan tycka det är charmigt när det används lite skämtsamt i talspråk, men inte när det används i mera seriösa sammanhang :D
 
Stör mig på att jag som relativt ny glasögonbärare märker att jag får en massa hudproblem av att ha glasögon. Röda tryckmärken över näsan oavsett modell och även efter justering, skavsår och orenheter.
Är linser inte ett alternativ?
Har själv sedan många år, tycker glasögon trycker på näsan.
 
Är linser inte ett alternativ?
Har själv sedan många år, tycker glasögon trycker på näsan.
Jo jag kommer nog testa och se hur jag trivs med det i alla fall. Det kändes som överkurs i och med att jag är så grön, och jag uppskattar glasögon som accessoarmöjlighet, men förr eller senare blir det att prova linser.
 
Stör mig på att jag som relativt ny glasögonbärare märker att jag får en massa hudproblem av att ha glasögon. Röda tryckmärken över näsan oavsett modell och även efter justering, skavsår och orenheter.
Välkommen i klubben! :( Och att råka peta på dem så att de blir smutsiga 23 timmar och 58 minuter per dygn! För att inte tala om hur ofta man måste få dem tillrättade för att de blir sneda och vinda. När jag frågar optikern hur det kan komma sig att de är så känsliga så svarar de "Tunga glas, du behöver bågar i plast som inte ger med sig av vikten". :meh:

När jag var lite tog jag sönder mina glasögon med flit för att slippa dem.... :angel:
 
Hästen har stått längst bort i hagen och tryckt I sig gräs varenda dag, sen de kom ut på betet, när jag kommit för att hämta in honom. Idag har jag feber och åkte bara ut för att kolla vattnet, då kom han i full galopp
 
Jag stör mig på att jag F-O-R-T-F-A-R-A-N-D-E inte kan skriva ut hemifrån när jag jobbar trots att support numera efter en massa KRÅNGLANDE med mail och samtal har kopplat ihop min dator och skrivare, bytt namn på skrivaren och letat upp den i nätverket och meddelat att NU ska det fungera.

Jag sa till en kollega att jag sätter mitt liv på att det inte fungerar hemma. Jag lever fortfarande eftersom den inte fungerar. Om det är en nätverksskrivare som de påstår så ska ju mina kollegor kunna finna min jäkla skrivare i nätverket utan att behöva ringa supporten och be om att få skrivaren tillagd på sin dator....

Detta började när företagets IT-gubbar bytte nätverk på jobbet. Som svar sa de "du får väl bara skriva ut på en annan skrivare", den de syftade på är också en nätverksskrivare, som min dator inte hittar heller, och JAG VILL DESSUTOM SKRIVA UT PÅ MIN SKRIVARE SOM ÄR I MITT RUM! Har de varit och pillat sönder med min skrivare får de komma och pilla rätt skiten igen!

Jag har i dag internpostat mig själv oviktiga saker att skriva ut på tisdag och interpostat viktiga saker till kollegor.... SKitbra lösning när alla är stressade och har fullt upp. Eller inte.
 
Jag stör mig på att jag F-O-R-T-F-A-R-A-N-D-E inte kan skriva ut hemifrån när jag jobbar trots att support numera efter en massa KRÅNGLANDE med mail och samtal har kopplat ihop min dator och skrivare, bytt namn på skrivaren och letat upp den i nätverket och meddelat att NU ska det fungera.

Jag sa till en kollega att jag sätter mitt liv på att det inte fungerar hemma. Jag lever fortfarande eftersom den inte fungerar. Om det är en nätverksskrivare som de påstår så ska ju mina kollegor kunna finna min jäkla skrivare i nätverket utan att behöva ringa supporten och be om att få skrivaren tillagd på sin dator....

Detta började när företagets IT-gubbar bytte nätverk på jobbet. Som svar sa de "du får väl bara skriva ut på en annan skrivare", den de syftade på är också en nätverksskrivare, som min dator inte hittar heller, och JAG VILL DESSUTOM SKRIVA UT PÅ MIN SKRIVARE SOM ÄR I MITT RUM! Har de varit och pillat sönder med min skrivare får de komma och pilla rätt skiten igen!

Jag har i dag internpostat mig själv oviktiga saker att skriva ut på tisdag och interpostat viktiga saker till kollegor.... SKitbra lösning när alla är stressade och har fullt upp. Eller inte.
Öhm du sitter alltså hemma i ett annat nätverk? För mig som jobbar på liknande sätt måste koppla upp mig via en fjärranslutning till datorn på jobbet för att kunna skriva ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 248
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 928
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 700
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 263
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp