Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag väldigt irriterad på allt och en massa retliga småsaker hände, t.ex. tappade kökshandduken +två gånger, penna trillade ner på golvet, fjärrkontrollen bråkade och trillade ner på golvet den också, tomma petflaskor trillade ner på golvet, tappade tabletter när jag fyllde dosetten, kasse med returförpackningar välte. Plus några saker till.
Svor nog mer än jag normalt gör på ett helt år.

Idag stör jag mig på min säng. Har två bäddmadrasser och den undre halkade snett så fick dra i den men då blev det ett veck så nu är det en kulle på sängen och i huvudänden har den övre madrassen rullats upp i hörnen.
Lakanet sitter fast med lakansremmar/spännen. Eller satt fast, för ena lossnade på ena sidan och andra lossnade på andra sidan.
Känns som att om jag ska rätta till allt så kan jag lika väl bädda rent också. Bläää! Bökigt.
 
Innan jag läste din kommentar under såg jag för mig något anekdotiskt sammanhang med statschefer för x hundra år sedan som typ pekar ut "detta land ska jag regera över" utan att ha direkt pejl på vad det motsvarar för verklighet där utanför kartan. Så för att tummen är för stor/kartan för liten kommer alltså en massa mer än landet inom Englands gränser med på köpet och då är det naturligtvis kungens tumme som gäller först. Samtidigt som det ger en halvmytisk förklaring till varför det blir som det brukar vara, att utkanterna består av egensinniga lokalbor som inte ger så mycket för centralmaktens ord.

Ok, så det är bara en beskrivning av någon enklare nutidsscen? Men då börjar jag seriöst fundera på hur anatomin på en normal tumme går ihop med påståendet, så jag var tvungen att plocka fram en karta. Man kan rätt enkelt täcka England och få Cornwall utanför. Men ska man täcka merparten av Skottland så följer både Cornwall och Wales med om man ska göra det på någorlunda naturligt vis. Ett vanligt tumavtryck blir för brett om det ska räcka till norra Skottland samtidigt, om man inte medvetet ska mecka in det i en konstig vinkel och nästan lägga fingret ner.

:rofl:
Det här är den typen av granskning jag vill se i litteraturrecensioner i framtiden!:bow::D
 
Jag stör mig på restad medicin på Apoteket. Nu har jag så jag klarar mig ett tag till, men hoppas det inte varar länge, det är en av mina EP-mediciner, och även om jag ger den skulden för mitt håravfall så vill jag inte behöva byta rakt av pga medicinkris.
Samma här. Mina har varit restade sen i somras men jag lyckades få tag i dom. Har för ett tag till men ska försöka få tag i mer. Vill heller inte byta. Det kan bli kostsamt om jag har otur. Jag har varit anfallsfri i över 20år och vill inte riskera nått. Får jag tillbaka anfallen så är hela mitt liv förstört. Då kommer jag inte kunna leva "normalt " längre.
 
Högsta hönset på vårat företag som jag jobbar för har ringt en medarbetare än gång från sin smartphone och frågat vilket datum det var.
En bekant frågade en gång vilken dag det var i dag. Medan vi höll på skicka meddelanden till varandra på messenger, vilket betydde att hon höll i sin telefon 🧐
Jag känner henne inte tilräckligt bra för att veta om hon skämtade, men då jag svarade att det var onsdag blev svaret åh fan, då ska jag snart iväg och hämta barnet på träningen...
 
Är kartan väldigt, väldigt liten? 😄

Innan jag läste din kommentar under såg jag för mig något anekdotiskt sammanhang med statschefer för x hundra år sedan som typ pekar ut "detta land ska jag regera över" utan att ha direkt pejl på vad det motsvarar för verklighet där utanför kartan. Så för att tummen är för stor/kartan för liten kommer alltså en massa mer än landet inom Englands gränser med på köpet och då är det naturligtvis kungens tumme som gäller först. Samtidigt som det ger en halvmytisk förklaring till varför det blir som det brukar vara, att utkanterna består av egensinniga lokalbor som inte ger så mycket för centralmaktens ord.

Ok, så det är bara en beskrivning av någon enklare nutidsscen? Men då börjar jag seriöst fundera på hur anatomin på en normal tumme går ihop med påståendet, så jag var tvungen att plocka fram en karta. Man kan rätt enkelt täcka England och få Cornwall utanför. Men ska man täcka merparten av Skottland så följer både Cornwall och Wales med om man ska göra det på någorlunda naturligt vis. Ett vanligt tumavtryck blir för brett om det ska räcka till norra Skottland samtidigt, om man inte medvetet ska mecka in det i en konstig vinkel och nästan lägga fingret ner.

:rofl:
Med närmare eftertanke var det nog en jordglob :idea:

Jag ber om ursäkt för orsakad förvirring men uppskattar engagemanget! :D
 
Det här är den typen av granskning jag vill se i litteraturrecensioner i framtiden!:bow::D
Källkritiskt tänkande :)
Ibland kanske det finns en gräns för hur mycket man ska tillämpa det i vardagen... :o
Med närmare eftertanke var det nog en jordglob :idea:

Jag ber om ursäkt för orsakad förvirring men uppskattar engagemanget! :D
En glob, det förändrar saken. Ingen projektion som förvränger formerna på saker som ligger på höga breddgrader för att de ska kunna avbildas i platt form. Även om huvudargumentet kvarstår oförändrat så kan jag behöva nyansera detaljerna i min analys lite. Du har inte någon uppgift om vilken skala det var på den? :D
 
Källkritiskt tänkande :)
Ibland kanske det finns en gräns för hur mycket man ska tillämpa det i vardagen... :o

En glob, det förändrar saken. Ingen projektion som förvränger formerna på saker som ligger på höga breddgrader för att de ska kunna avbildas i platt form. Även om huvudargumentet kvarstår oförändrat så kan jag behöva nyansera detaljerna i min analys lite. Du har inte någon uppgift om vilken skala det var på den? :D
Nä, men jag kan fråga när jag hör av mig till översättaren och gormar över hens bristfälliga geografikunskaper! :D
 
Högsta hönset på vårat företag som jag jobbar för har ringt en medarbetare än gång från sin smartphone och frågat vilket datum det var.
Jag satt på möte en gång med en högt uppsatt chef på ett av landets största byggbolag. Han var i 50-60-årsåldern hade ansvar över ett miljardprojekt där hur många människor som helst var inblandade.

När jag bad honom maila konstruktionsritningar till mig fick jag till svar:
"-Jag får be någon hjälpa mig med det. Du vet, jag har inte riktigt koll på hur man gör med så moderna grejer. Jag är ju en manuell person!"

Hur han lyckades få ihop det bygget utan att ens kunna maila ritningar är fortfarande en gåta för mig :laugh:
 
Min mamma skickar ibland sms, från sin smartphone, om jag kan googla saker åt henne.

(Det är inte så att hon inte kan googla, tvärtom. Hon är rätt bra på det. Men ibland tänker hon nog inte hela vägen..)

Det händer iofs ibland för mig och mina vänner, när någon av oss skulle behöva få reda på något men man inte riktigt har tiden att googla och sortera ut vad som är relevant fakta, utan behöver få det ganska färdigserverat :) men jag antar att det inte riktigt är fallet med din mamma :D
 
Jag stör mig på att jag fått covid igen. Inne på tredje veckan nu och kämpar på för att försöka orka med allt. Och jag stör mig nästan mest på att jag missat och missar i princip hela mina kurser i agility och freestyle som jag har sett fram emot.
 
Samma här. Mina har varit restade sen i somras men jag lyckades få tag i dom. Har för ett tag till men ska försöka få tag i mer. Vill heller inte byta. Det kan bli kostsamt om jag har otur. Jag har varit anfallsfri i över 20år och vill inte riskera nått. Får jag tillbaka anfallen så är hela mitt liv förstört. Då kommer jag inte kunna leva "normalt " längre.
Det är inte Levetiracetam du har? Tycker att de är restade minst en gång om året....
Jag var där i går och beställde och så ringde de efteråt och frågade om det var kris pga att de är restade, jag tänkte inte på att fråga om de går att byta ut till annat märke, men har för mig att det går rent tekniskt. Men det är väl just det de inte vill... Eller om det är den medicinen som inte har så många alternativ, minns inte.

Hoppas det löser sig så du slipper krångel, att få tillbaka anfall låter absolut inte som något alternativ! De är rätt bra på att förstöra liv tycker jag.
 
Stör mig på att det verkar stört omöjligt att få tag i en jordglob UTAN nationsgränser. Städer ja tack, länder nej.
 
Det är inte Levetiracetam du har? Tycker att de är restade minst en gång om året....
Jag var där i går och beställde och så ringde de efteråt och frågade om det var kris pga att de är restade, jag tänkte inte på att fråga om de går att byta ut till annat märke, men har för mig att det går rent tekniskt. Men det är väl just det de inte vill... Eller om det är den medicinen som inte har så många alternativ, minns inte.

Hoppas det löser sig så du slipper krångel, att få tillbaka anfall låter absolut inte som något alternativ! De är rätt bra på att förstöra liv tycker jag.
Nä, ergenyl retard. Även depakine som ska vara "motsvarande" verkar vara restade. Jag är förvisso inte sugen på att byta till dom heller för jag litar inte på att det skulle fungera lika bra, men ändå liksom. Jag hoppas innerligt att det går att lösa. Känner så stor ångest över detta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 237
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 740
Senast: Linta
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 699
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 262
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp