Jag jobbar inte med det men oftast så får du ett bättre pris på en "meny" inklusive dricka än om du köper en separat.Nästan varje gång jag handlar någon form av mat på Pressbyrån eller Espresso House och inte har tagit någon dricka (gör oftast inte det för jag brukar ha med mig egen) frågar personen i kassan "Och nånting att dricka till?". Kanske försöker de bara verka serviceminded men det har verkligen motsatt effekt. Det låter som om de antingen tror att man är lite dum i huvudet och inte kan tänka själv (hade jag velat ha en dricka hade jag väl sagt det eller tagit en) eller som att de vill pracka på en något man inte tänkt köpa egentligen. Jag svarar alltid vänligt nej tack för jag är ju en trevlig jävel liksom, fast jag egentligen vill säga "Uppenbarligen inte, eftersom jag inte slängde upp en på disken tillsammans med mackan". Men eftersom de allihop säger det så är det säkert något de blivit tillsagda att säga och det är onödigt av mig att vara otrevlig. Någon som jobbar på dessa ställen som kan förklara varför man alltid får den här frågan?